Djungelvrål Skrevet 30. oktober 2022 #41 Skrevet 30. oktober 2022 Hvordan utarter det seg i praksis? De kan ikke kjøre bil, de vil ikke kunne få tilrettelagt egen bil, de vil ikke kunne få tilrettelagt leilighet eller huset sitt. Ei heller hjelp ift. stell, hygiene, handling eller praktiske ting. Betaler de da slike tjenester utav egen lomme?? 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #42 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg synes dette er veldig interessant, og kan delvis relatere på grunn av noe jeg har selv, men som likevel er langt unna dette. Dette må være noe av det vanskeligste å leve med, og de som har det vet nok veldig godt hvor dømt de vil bli, men velger likevel dette fremfor å leve et normalt liv. De aller fleste (som tråden viser) vil mene at dette er grunn til lukket avdeling, mye som man en gang mente at man valgte å være homofil for oppmerksomhet og at det kunne kureres og var psykisk sykdom. De som tror at det er for oppmerksomhet tror jeg tar veldig feil, men ja, det er "psykt" i den forstand at det sitter i hodet og er en feilkobling. Det gir ingen logisk mening, men kan kanskje forklares med en eller annen hendelse i veldig ung alder, før man fikk språk og ting begynte å gi mening. Det er vanskelig å si, og vanskelig å forstå. Man kan på mange måter sammenligne det med "født i feil kjønn". Den store forskjellen er vel aksept i samfunnet. Det er ikke "normalt" å ville kutte av seg penis heller, og erstatte det med et sår som vagt minner om en vagina, men som ikke fungerer som en. Det tror jeg også er veldig vanskelig å forstå for de aller fleste, men det har blitt så akseptert at man bare slenger seg på. Det som er interessant med disse som ønsker å kappe av seg en fot eller noe slikt, er at blant de som faktisk gjør det (typ tar frem motorsagen og bare kapper den av) så er det nesten alle som rapporterer om at de blir lykkereligere. Terskelen er så høy for å gjøre noe slikt at man skal være veldig motivert, så det er tydelig at dette er noe som sitter dypt inne. Til sammenligning er det veldig mange som tar "kjønnskorrigerende operasjon" som angrer på at de har fjernet pupper og denslags etter et år eller to. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3326051/ Sitat Based on the subjects' reports we found that BIID has an onset in early childhood. The main rationale given for their desire for body modification is to feel complete or to feel satisfied inside. Somatic and severe psychiatric co-morbidity is unusual, but depressive symptoms and mood disorders can be present, possibly secondary to the enormous distress BIID puts upon a person. Amputation and paralyzation variant do not differ in any clinical variable. Surgery is found helpful in all subjects who underwent amputation and those subjects score significantly lower on a disability scale than BIID subjects without body modification. ... Next to surgery there is no effective management strategy at present but the sheer acknowledgment of and respect for the desires of BIID individuals may decrease the huge burden of BIID on their lives. Det var ikke den studien jeg lette etter, men den sier noe av det samme. I den jeg tenkte på var det som nevnt en undersøkelse av før-etter hos veldig mange, og det var ingen som noengang oppga å ha angret, om jeg ikke husker feil. Jeg har enorm sympati for disse, og man kan knapt be om et vanskeligere liv i vesten i dag enn å bli "født i feil kropp", uten mulighet til å få gjort noe med det uten å ta frem saga selv, og uten å oppleve annet enn stigmatisering og fordømmelse og å bli fortalt at man er syk. "Født i feil kjønn" for 100+ år siden kan vel sammenlignes, da de ikke hadde noen mulighet til å operere eller hormoner, og det var et av samfunnets største tabuer. Anonymkode: 4beb3...bf5 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #43 Skrevet 30. oktober 2022 Djungelvrål skrev (3 minutter siden): Hvordan utarter det seg i praksis? De kan ikke kjøre bil, de vil ikke kunne få tilrettelagt egen bil, de vil ikke kunne få tilrettelagt leilighet eller huset sitt. Ei heller hjelp ift. stell, hygiene, handling eller praktiske ting. Betaler de da slike tjenester utav egen lomme?? Hun utfører nok alle disse aktivitetene selv, men tilbringer resten av dagen i rullestol. Anonymkode: 47d11...55d 3
Pipaluk Skrevet 30. oktober 2022 Forfatter #44 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes dette er veldig interessant, og kan delvis relatere på grunn av noe jeg har selv, men som likevel er langt unna dette. Dette må være noe av det vanskeligste å leve med, og de som har det vet nok veldig godt hvor dømt de vil bli, men velger likevel dette fremfor å leve et normalt liv. De aller fleste (som tråden viser) vil mene at dette er grunn til lukket avdeling, mye som man en gang mente at man valgte å være homofil for oppmerksomhet og at det kunne kureres og var psykisk sykdom. De som tror at det er for oppmerksomhet tror jeg tar veldig feil, men ja, det er "psykt" i den forstand at det sitter i hodet og er en feilkobling. Det gir ingen logisk mening, men kan kanskje forklares med en eller annen hendelse i veldig ung alder, før man fikk språk og ting begynte å gi mening. Det er vanskelig å si, og vanskelig å forstå. Man kan på mange måter sammenligne det med "født i feil kjønn". Den store forskjellen er vel aksept i samfunnet. Det er ikke "normalt" å ville kutte av seg penis heller, og erstatte det med et sår som vagt minner om en vagina, men som ikke fungerer som en. Det tror jeg også er veldig vanskelig å forstå for de aller fleste, men det har blitt så akseptert at man bare slenger seg på. Det som er interessant med disse som ønsker å kappe av seg en fot eller noe slikt, er at blant de som faktisk gjør det (typ tar frem motorsagen og bare kapper den av) så er det nesten alle som rapporterer om at de blir lykkereligere. Terskelen er så høy for å gjøre noe slikt at man skal være veldig motivert, så det er tydelig at dette er noe som sitter dypt inne. Til sammenligning er det veldig mange som tar "kjønnskorrigerende operasjon" som angrer på at de har fjernet pupper og denslags etter et år eller to. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3326051/ Vet du eller vi, om alle som kuttet av lemmer faktisk ble lykkeligere? Hvis du googler, så får du lese om det, men om det stemmer med den faktiske virkeligheten vet vi ikke. Det blir vel litt av det samme som å bytte kjønn men å angre (ditransition) jeg visste svært lite om det før det ble et tema. 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #45 Skrevet 30. oktober 2022 Pipaluk skrev (29 minutter siden): Kanskje han rett og slett ble lei av livet i rullestol? At det var det som gjorde utslaget, ikke psykiatrisk behandling Sjelden folk bare går lei av en psykisk sykdom og så blir friske…. Anonymkode: ea332...d22
Pipaluk Skrevet 30. oktober 2022 Forfatter #46 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sjelden folk bare går lei av en psykisk sykdom og så blir friske…. Anonymkode: ea332...d22 Hvis man insisterer på å sitte i rullestol så vil man oppleve at ting man ønsker å delta på ikke er tilrettelagt. Hvis jeg skulle blitt rullestolbruker så er det bare én venninne som bor i en bygning som er tilrettelagt. Gruppereiser til utlandet hadde blitt for vanskelig. Det er bare å si farvel til fjellturer og min favorittstrand som det er fysisk umulig å rulle ned til. Jeg håper det var terapien som gjorde utslaget for vedkommende. Forutenom om det, så er det ikke uvanlig at en person kan skifte mellom feks spiseforstyrrelser, rus og selvskading. Personen blir ikke psykisk frisk, men lidelsen skifter karakter 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #47 Skrevet 30. oktober 2022 Pipaluk skrev (12 minutter siden): Vet du eller vi, om alle som kuttet av lemmer faktisk ble lykkeligere? Hvis du googler, så får du lese om det, men om det stemmer med den faktiske virkeligheten vet vi ikke. Det blir vel litt av det samme som å bytte kjønn men å angre (ditransition) jeg visste svært lite om det før det ble et tema. Ja, jeg prøvde å finne den studien, men jeg fant ikke. Og ja, om jeg ikke husker helt feil, så var samtlige lykkeligere og ingen angret. Jeg tror grunnen til at så mange angrer på kjønnsoperasjon er fordi listen er så lav, mens disse må finne frem sag selv. Man burde kanskje gitt disse som er på nippet til å skjære av seg en fot tilbud om operasjon, og så ta det fra budsjettet til alle de for mange som får kjønnsoperasjon? Etisk sett er det like rett/galt i min bok. Anonymkode: 4beb3...bf5 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #48 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Fantomsmerter er en virkelig og kjent tilstand. Kan ikke sammenlignes på noen måte. Ellers er det jo ikke merkeligere å late som at man sitter i rullestol enn å late som at man har et annet kjønn enn det man har. Så lenge man ikke plager andre så er det vel greit. Anonymkode: 76a54...620 Jeg syns ikke det er så søkt sammenligning, jeg vil anta at personene med lidelsen opplever den samme klaustrofobiske følelsen jeg gjør -bare i reversert form. Fjerner man ordet "later" så er vi enig i det siste avsnittet ditt. Anonymkode: 12470...11a
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #49 Skrevet 30. oktober 2022 MuggenKanari skrev (1 time siden): Hvis du leser artikkelen så står det der at hun ikke tar parkeringsplasser fra folk fordi hun ikke er handicappet. Så bra. Da tenker jeg at det ikke skader noen andre. Jeg bruker som nevnt selv rullestol, og syns ikke det er et hån. Mange trenger rullestol i løpet av livet (skader f.eks), og hvis personen får det bedre slik så hvorfor ikke. For meg er rullestolen faktisk frihet. Uten den ville jeg ikke kommet meg ut av huset mitt, og vi vet alle nå hvor viktig det er. Men da tenker jeg hun ikke bør rope høyest over hvor lite tilgjengelig verden er, når hun faktisk kan gå. Jeg kan kun gå et par meter, inne, og må ofte la vær å dra plasser jeg vil fordi de ikke er tilgjengelige for meg. Det er veldig kjipt. Jeg er glad jeg kommer meg ut, men skulle ønske det var bedre tilgjengelighet. Livet med rullestol er ikke enkelt, det er upraktisk i seg selv. Så kommer gjerne smerter og utmattelse i tillegg, eller hva enn årsaken til rullestolen er. Jeg skulle så gjerne vært foruten, men når livet først er slik så er jeg glad det er et hjelpemiddel som finnes. Anonymkode: 4c974...201 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #50 Skrevet 30. oktober 2022 Djungelvrål skrev (1 time siden): Hvordan utarter det seg i praksis? De kan ikke kjøre bil, de vil ikke kunne få tilrettelagt egen bil, de vil ikke kunne få tilrettelagt leilighet eller huset sitt. Ei heller hjelp ift. stell, hygiene, handling eller praktiske ting. Betaler de da slike tjenester utav egen lomme?? Langt fra alle rullestolbrukere er lamme, og selv om du ikke hevder det vil jeg bare bruke anledningen til å informere litt. Jeg anbefaler å google ambulatory wheelchair user eller gående rullestolbruker. Mange som bruker rullestol kan faktisk gå litt, men ikke langt nok til å klare seg uten. Du vet aldri situasjonen til en i rullestol med mindre du kjenner dem. Jeg er en av dem som kan gå litt, men jeg trenger rullestolen utenfor hjemmet. Jeg kan selv kjøre bil, og bor i et normalt hus (dog det viktigste på en flate). Jeg steller meg selv. Det er så mange grunner til at mennesker trenger rullestol. Det kan være smerter, utmattelse, en skade, svimmelhet og besvimelse, MS, muskelsykdommer, og så det å være lam og ha amputert bein osv. Lang liste. Vi er alle ulike mennesker, akkurat som alle uten rullestol. Anonymkode: 4c974...201
Djungelvrål Skrevet 30. oktober 2022 #51 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun utfører nok alle disse aktivitetene selv, men tilbringer resten av dagen i rullestol. Anonymkode: 47d11...55d Putter rullestolen i bilen, kjører til butikken, går ut av bilen og tar ut rullestolen og setter seg i den og ruller inn i butikken. 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #52 Skrevet 30. oktober 2022 1 hour ago, Djungelvrål said: Putter rullestolen i bilen, kjører til butikken, går ut av bilen og tar ut rullestolen og setter seg i den og ruller inn i butikken. Godt mulig. Det gjør jo jeg og mange andre også, som er deltids-rullestolbrukere. Anonymkode: 687d5...64a 2
Pipaluk Skrevet 30. oktober 2022 Forfatter #53 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hun utfører nok alle disse aktivitetene selv, men tilbringer resten av dagen i rullestol. Anonymkode: 47d11...55d Hva skjer med beina til en frisk person som blir permanent rullestolbruker? Vil de visne pga mangel på bevegelse? Det kan ikke være sunt for kroppen med en slik livsstil. Vil hen risikere blodpropp? 2 4
Gjest MuggenKanari Skrevet 30. oktober 2022 #54 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så bra. Da tenker jeg at det ikke skader noen andre. Jeg bruker som nevnt selv rullestol, og syns ikke det er et hån. Mange trenger rullestol i løpet av livet (skader f.eks), og hvis personen får det bedre slik så hvorfor ikke. For meg er rullestolen faktisk frihet. Uten den ville jeg ikke kommet meg ut av huset mitt, og vi vet alle nå hvor viktig det er. Men da tenker jeg hun ikke bør rope høyest over hvor lite tilgjengelig verden er, når hun faktisk kan gå. Jeg kan kun gå et par meter, inne, og må ofte la vær å dra plasser jeg vil fordi de ikke er tilgjengelige for meg. Det er veldig kjipt. Jeg er glad jeg kommer meg ut, men skulle ønske det var bedre tilgjengelighet. Livet med rullestol er ikke enkelt, det er upraktisk i seg selv. Så kommer gjerne smerter og utmattelse i tillegg, eller hva enn årsaken til rullestolen er. Jeg skulle så gjerne vært foruten, men når livet først er slik så er jeg glad det er et hjelpemiddel som finnes. Anonymkode: 4c974...201 Er vel bare bra at hun er enda en stemme som roper at det trengs mere midler til å gjøre steder tilgjengelige for alle.
Gjest MuggenKanari Skrevet 30. oktober 2022 #55 Skrevet 30. oktober 2022 Pipaluk skrev (1 minutt siden): Hva skjer med beina til en frisk person som blir permanent rullestolbruker? Vil de visne pga mangel på bevegelse? Det kan ikke være sunt for kroppen med en slik livsstil. Vil hen risikere blodpropp? Det gjør alle som har et stillesittende liv. Rullestol eller ei.
Pipaluk Skrevet 30. oktober 2022 Forfatter #56 Skrevet 30. oktober 2022 MuggenKanari skrev (10 minutter siden): Det gjør alle som har et stillesittende liv. Rullestol eller ei. Det finnes grader av stillesittende liv. De fleste med kontorjobb går til kaffeautomaten og kantina for egne ben. 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #57 Skrevet 30. oktober 2022 Han er alvorlig psykisk syk. Anonymkode: 4f1ec...0e5 12 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #58 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg kan delvis forstå dette. Som barn ønsket jeg ofte å havne på sykehus, brekke en fot el. for å bli sett. Fremdeles kan jeg tenke slik, men aldri utøve det. Samtidig er det viktig og ikke bekrefte det personen føler for mye, men være lyttende. Dette er som flere skriver psykiatri og trenger behandling. Leste en sak i USA hvor ei kastet syre i øynene sine fordi hun identifiserte seg som blind, det er alvorlig. Synd at så mange her sier at det er patetisk, et hån.. det er bare ikke så mange som har kommet ut med noe slik i Norge enda, men kanskje kommer det flere saker og det blir bedre behandlingstilbud. Anonymkode: 61528...f72 2 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #59 Skrevet 30. oktober 2022 Psykiatri og hig etter oppmerksomhet. Det neste blir vel å definere seg som traktor. Endring av kjønn og navnebytte er hèlt tipp topp. Én ting er å lage sak i media, men at det skal hylles som heltemodig, skader de som virkelig har behov. Det siste som trengs er mer mistenkeliggjøring. Anonymkode: e7eb3...b34 6 1
Pipaluk Skrevet 30. oktober 2022 Forfatter #60 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Psykiatri og hig etter oppmerksomhet. Det neste blir vel å definere seg som traktor. Endring av kjønn og navnebytte er hèlt tipp topp. Én ting er å lage sak i media, men at det skal hylles som heltemodig, skader de som virkelig har behov. Det siste som trengs er mer mistenkeliggjøring. Anonymkode: e7eb3...b34 Det neste blir vel at alle funksjonshemmede føler de må dokumentere behovet for rullestol og assistanse. Gående rullestolbruker sier du? Kan du legge frem en diagnose på dette, eller faker du? Man kan lure på om den nye ansatte i kontoravdelingen virkelig er fysisk funksjonshemmet eller har BIID. Det blir nye problemstillinger 3 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå