SinfulBby Skrevet 30. oktober 2022 #21 Skrevet 30. oktober 2022 -samme gate som folk som vil være babyer eller dyr/møbler etc på ett ikke-sexuelt plan altså. En slags flukt fra det egentlige livet. Er samma greia.. 4 6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #22 Skrevet 30. oktober 2022 MuggenKanari skrev (2 minutter siden): Tenker egentlig bare at det er bra det ikke er noe verre i veien. Hun skader hverken seg selv eller andre. Og hun er vellykket og fornøyd. Finnes mennesker som blir så syk av det samme at de begynner å amputere og mutilere seg selv. Det kan hende. Men jeg så et lignende tilfelle i en dokumentar og der ble partneren tvunget ut i en identitetskrise. Hun bare: jeg er ikke lesbisk, jeg giftet meg med en mann. Hun var en eldre dame men begynte å slite skikkelig. Anonymkode: 6b835...af1 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #23 Skrevet 30. oktober 2022 15 minutter siden, Pipaluk said: Fordi terapi er et farlig prosjekt. Det er Det kan virke motsatt enn tenkt. Ikke at disse to gruppene har noe med hverandre å gjøre, men at terapiformen kanskje ikke fungerer på de problemstillingene. Når det gjelder personen jeg nevner men som jeg ikke linker til, for å unngå hets, så har hen fått mye støtte og positive tilbakemeldinger. Jeg synes det derfor er greit å komme med kritiske innvendinger mot praksisen. Hvis min friske venninne plutselig "kom ut" med rullestol kjøpt på Finn så hadde jeg ikke vært uberørt. Jeg hadde tenkt at hun var psykisk syk og at det var en form for oppmerksomhet hun var ute etter. Jeg hadde hatt vansker for å se det på en annen måte. Men leste du artikkelen du lenker til? Der står det vel mer eller mindre forklart at legene tror det dreier seg om en slags hjerneskade som gjør at det føles som om visse kroppsdeler ikke hører hjemme på kroppen. Anonymkode: 687d5...64a
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #24 Skrevet 30. oktober 2022 MuggenKanari skrev (6 minutter siden): Tenker egentlig bare at det er bra det ikke er noe verre i veien. Hun skader hverken seg selv eller andre. Og hun er vellykket og fornøyd. Finnes mennesker som blir så syk av det samme at de begynner å amputere og mutilere seg selv. Tja, tar personen handicap-parkeringsplasser fra oss som trenger dem? Jeg bruker selv rullestol utenfor huset, og hadde nok blitt ganske irritert om jeg så denne personen ta en av de plassene. De er vanskelige å få godkjent så jeg vet ikke hva denne personen har fått, men det er et potensielt problem. Anonymkode: 4c974...201 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #25 Skrevet 30. oktober 2022 Mennesker med denne sykdommen kan gå så langt som å skade seg selv for å eksempel «bli kvitt» en arm eller et par ben de ikke ønsker. Type legge seg på togskinnene med beina over. Vet ikke om tilfeller av slike handlinger i Norge, men forekommet i Europa. Er sikkert noe som ikke bør gå i media, for å ikke skape ringvirkninger. Når responsen på at du nesten døde og opplevde enorme smerter er at eneste du angrer på er at du ikke gjorde det før, viser hvor sterkt dette ønsket er for de. Det burde gjøres mer forskning på dette. Slik at de finner ut beste måten å behandle på. Å frivillig sitte i en rullestol plager ingen. Du vil ikke få rettighetene til funksjonshemmende, men leve i en verden som er veldig dårlig tilpasset rullestol. Ergo, dette er noe som går utover deg selv og evt partner, og verken deg eller meg. Noen ganger så burde folk bare gjøre hva som gjør de lykkelige. Så lenge man ikke plager andre… Anonymkode: ea332...d22 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #26 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kan hende. Men jeg så et lignende tilfelle i en dokumentar og der ble partneren tvunget ut i en identitetskrise. Hun bare: jeg er ikke lesbisk, jeg giftet meg med en mann. Hun var en eldre dame men begynte å slite skikkelig. Anonymkode: 6b835...af1 Det kan jeg veldig godt forstå! Og jeg hadde nok selv gått gjennom en heftig identitetskrise, hadde dette skjedd i mitt ekteskap. Men jeg syns at troen mot seg selv må stå sterkest -så lenge den er innenfor lovverket, vel og merke. Anonymkode: 12470...11a
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #27 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg ser folk i tråden skriver at dette er "psykiatri". Men psykiatri er vel bare læren om psykiske lidelser, ikke selve lidelsene? https://sml.snl.no/psykiatri Anonymkode: 835af...314 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #28 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tja, tar personen handicap-parkeringsplasser fra oss som trenger dem? Jeg bruker selv rullestol utenfor huset, og hadde nok blitt ganske irritert om jeg så denne personen ta en av de plassene. De er vanskelige å få godkjent så jeg vet ikke hva denne personen har fått, men det er et potensielt problem. Anonymkode: 4c974...201 Nei. Du får ikke HC bevis for dette. Trur ikke nevnte person ønsker å søke en gang. Går de så langt som å få skadet seg slik at eksempel beina må amputeres, så vil de nok få HC bevis på samme måte som en som fyllekjørte og ble lam fra nakken og ned… Anonymkode: ea332...d22 3
Gjest MuggenKanari Skrevet 30. oktober 2022 #29 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tja, tar personen handicap-parkeringsplasser fra oss som trenger dem? Jeg bruker selv rullestol utenfor huset, og hadde nok blitt ganske irritert om jeg så denne personen ta en av de plassene. De er vanskelige å få godkjent så jeg vet ikke hva denne personen har fått, men det er et potensielt problem. Anonymkode: 4c974...201 Hvis du leser artikkelen så står det der at hun ikke tar parkeringsplasser fra folk fordi hun ikke er handicappet.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #30 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Det er en hån mot de som faktisk må sitte i rullestol. Anonymkode: 835af...314 Hvordan? Vedkommende har ikke påtatt seg noen rettigheter som funksjonshemmet eller tar fra andre ressurser. Hun har kjøpt egen rullestol. Jeg skjønner ikke problemet. Hun har det bedre av å sitte i rullestol, så hvorfor skal hun ikke få lov til det? Anonymkode: 47d11...55d 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #31 Skrevet 30. oktober 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan? Vedkommende har ikke påtatt seg noen rettigheter som funksjonshemmet eller tar fra andre ressurser. Hun har kjøpt egen rullestol. Jeg skjønner ikke problemet. Hun har det bedre av å sitte i rullestol, så hvorfor skal hun ikke få lov til det? Anonymkode: 47d11...55d Jeg sier ikke at hun ikke skal få lov til det, men at jeg synes det er et hån å "leke funksjonshemmet" når man ikke er det. Anonymkode: 835af...314 3 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #32 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Mennesker med denne sykdommen kan gå så langt som å skade seg selv for å eksempel «bli kvitt» en arm eller et par ben de ikke ønsker. Type legge seg på togskinnene med beina over. Vet ikke om tilfeller av slike handlinger i Norge, men forekommet i Europa. Er sikkert noe som ikke bør gå i media, for å ikke skape ringvirkninger. Når responsen på at du nesten døde og opplevde enorme smerter er at eneste du angrer på er at du ikke gjorde det før, viser hvor sterkt dette ønsket er for de. Det burde gjøres mer forskning på dette. Slik at de finner ut beste måten å behandle på. Å frivillig sitte i en rullestol plager ingen. Du vil ikke få rettighetene til funksjonshemmende, men leve i en verden som er veldig dårlig tilpasset rullestol. Ergo, dette er noe som går utover deg selv og evt partner, og verken deg eller meg. Noen ganger så burde folk bare gjøre hva som gjør de lykkelige. Så lenge man ikke plager andre… Anonymkode: ea332...d22 Dette. Anonymkode: 3dbb3...f9d
Pipaluk Skrevet 30. oktober 2022 Forfatter #33 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men leste du artikkelen du lenker til? Der står det vel mer eller mindre forklart at legene tror det dreier seg om en slags hjerneskade som gjør at det føles som om visse kroppsdeler ikke hører hjemme på kroppen. Anonymkode: 687d5...64a Du skriver legene (bestemt form flertall). Det er én forklaringsmodell. Ikke alle leger og helsepersonell tror på det samme. For noen personer kan nok en hjerneskade være riktig. For andre kan det være snakk om sterkt ønske om å være/bli noe annet, som har blitt altoppslukende. Spørsmålet er vel heller hvordan man skal behandle de som lider av dette. Blir de bare frie hvis de får bli det de ønsker (altså lam fra livet og ned, blind, være amputert). Hvordan kan de forholde seg til sin egen kropp uten å lemleste seg selv, eller simulere at de er lamme? 1 1
kraftwerk Skrevet 30. oktober 2022 #34 Skrevet 30. oktober 2022 (endret) Pipaluk skrev (2 timer siden): Der heter body body integrity dysphoria, eller BID. https://www.newscientist.com/article/dn23620-mindscapes-the-man-who-needs-to-paralyse-himself/ mange vil amputere friske kroppsdeler, bli døv eller blind. Andre har et stort ønske om å bli lam fra livet og ned. Tenkte å putte inn innlegget om Jørun som er trans og sitter og rullestol, men da blir tråden slettet pga hets mot transpersoner. Er det bare ved å sitte i rullestol personen kan leve livet de ønsker til det fulle? hvor kommer dette ønsket fra at det å være lam fra livet og ned er så fantastisk? Jeg tror hvis personen hadde tatt imot den psykiatriske hjelpen hen har krav på, så kunne livet blitt like fullkomment. Men personen det gjelder nekter jo å ta imot hjelp, selv om hen vet at dette er psykiatrisk tilfelle.. Syntes det er veldig merkelig at tv2 gir spalteplass på «god morgen-Norge» for dette, de burde heller tatt inn noen som faktisk sliter og jobber livet av seg - for å komme opp av en rullestol. Jeg vet om en som har BIDD og som gjorde akkurat det samme, en dag satt han plutselig i rullestol og nektet å gå. Han hadde blitt lam. Dette holdt på i mange år, han ble lagt inn på psyk (flere ganger). Han sitter ikke i rullestol nå lengre. Endret 30. oktober 2022 av kraftwerk 10 2
Pipaluk Skrevet 30. oktober 2022 Forfatter #35 Skrevet 30. oktober 2022 kraftwerk skrev (2 minutter siden): Jeg tror hvis personen hadde tatt imot den psykiatriske hjelpen hen har krav på, så kunne livet blitt like fullkomment. Men personen det gjelder nekter jo å ta imot hjelp, selv om hen vet at dette er psykiatrisk tilfelle.. Syntes det er veldig merkelig at tv2 gir spalteplass på «god morgen-Norge» for dette, de burde heller tatt inn noen som faktisk sliter og jobber livet av seg - for å komme opp av en rullestol. Jeg vet om en som har BIDD og som gjorde akkurat det samme, en dag satt han plutselig i rullestol og nektet å gå. Han hadde blitt lam. Dette holdt på i mange år, han ble lagt inn på psyk (flere ganger). Han sitter ikke i rullestol nå lengre. Kanskje han rett og slett ble lei av livet i rullestol? At det var det som gjorde utslaget, ikke psykiatrisk behandling 1
kraftwerk Skrevet 30. oktober 2022 #36 Skrevet 30. oktober 2022 Pipaluk skrev (5 minutter siden): Du skriver legene (bestemt form flertall). Det er én forklaringsmodell. Ikke alle leger og helsepersonell tror på det samme. For noen personer kan nok en hjerneskade være riktig. For andre kan det være snakk om sterkt ønske om å være/bli noe annet, som har blitt altoppslukende. Spørsmålet er vel heller hvordan man skal behandle de som lider av dette. Blir de bare frie hvis de får bli det de ønsker (altså lam fra livet og ned, blind, være amputert). Hvordan kan de forholde seg til sin egen kropp uten å lemleste seg selv, eller simulere at de er lamme? Jeg vet det er flere leger som uttaler dette, du får ta et raskt søk på internett - så får du se. Så personen har jo helt riktig, ved å uttale flertall. Merkelig å henge seg opp i, og måte å "ta" noen på.
kraftwerk Skrevet 30. oktober 2022 #37 Skrevet 30. oktober 2022 Pipaluk skrev (Akkurat nå): Kanskje han rett og slett ble lei av livet i rullestol? At det var det som gjorde utslaget, ikke psykiatrisk behandling Nei, det var psykiatrisk behandling. 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #38 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg sier ikke at hun ikke skal få lov til det, men at jeg synes det er et hån å "leke funksjonshemmet" når man ikke er det. Anonymkode: 835af...314 Hvorfor? Personen har en psykisk lidelse som gjør at hun vil kappe av seg beina. Lidelsen føles mer håndterbar når hun sitter i rullestol. Er ikke det en enkel og grei løsning istedenfor at hun faktisk blir funksjonshemmet? Anonymkode: 47d11...55d 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #39 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ikke satt meg inn i diagnosen hennes, men jeg kan på en måte gjenkjenne litt av det som skrives i artikkelen da jeg selv opplever fantomsmerter og plagsom kløe i et lem jeg ikke lengre har, og om jeg hadde funnet et (nokså synlig) hjelpemiddel som kunne være med å lindre dette så hadde jeg brukt det. Fantomsmerter er en virkelig og kjent tilstand. Kan ikke sammenlignes på noen måte. Ellers er det jo ikke merkeligere å late som at man sitter i rullestol enn å late som at man har et annet kjønn enn det man har. Så lenge man ikke plager andre så er det vel greit. Anonymkode: 76a54...620 3
Pipaluk Skrevet 30. oktober 2022 Forfatter #40 Skrevet 30. oktober 2022 kraftwerk skrev (12 minutter siden): Jeg vet det er flere leger som uttaler dette, du får ta et raskt søk på internett - så får du se. Så personen har jo helt riktig, ved å uttale flertall. Merkelig å henge seg opp i, og måte å "ta" noen på. Flere leger er enn noe annet enn legene. Jeg ville frem til at det ikke er noen stor enighet om dette blant fagfolk. Det er en lidelse som ikke kan påvises ved tekniske funn. En studie av fire personer er ikke nok til å konstantere dette. Hvis du googler, så kan du også finne flere leger som mener noe annet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå