Gå til innhold

Hvorfor vil noen sitte rullestol selv om de kan gå?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Der heter body body integrity dysphoria, eller  BID.

https://www.newscientist.com/article/dn23620-mindscapes-the-man-who-needs-to-paralyse-himself/

mange vil amputere friske kroppsdeler, bli døv eller blind. Andre har et stort ønske om å bli lam fra livet og ned. Tenkte å putte inn innlegget om Jørun som er trans og sitter og rullestol, men da blir tråden slettet pga hets mot transpersoner.

Er det bare ved å sitte i rullestol personen kan leve livet de ønsker til det fulle? 

hvor kommer dette ønsket fra at det å være lam fra livet og ned er så fantastisk? 

Endret av Pipaluk
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjernen klusser til så mye rart. Er som å leve med en tikkende bombe i hodet. Man vet aldri hva den kan finne på og hva den kan ødelegge for deg. 

Anonymkode: d4dc1...2ee

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hjernen klusser til så mye rart. Er som å leve med en tikkende bombe i hodet. Man vet aldri hva den kan finne på og hva den kan ødelegge for deg. 

Anonymkode: d4dc1...2ee

Jeg kan ikke helt fri meg fra tanken om at det også er snakk om et ønske om oppmerksomhet, og å bli sett.

Jeg kan godt forstå ønsket. Å være funksjonshemmet for en liten periode, hvis man vet man blir helt frisk igjen etterpå. Man vil oppleve mye hjelp (eller service) fra folk.  Tilrettelegging enkelte steder.  Slippe å stå i kø, men å kunne sitte.

Men så er realiteten noe helt annet for den som blir varig funksjonshemmet. Det blir sosial nedstegning flere steder. Cafeer du ikke kommer inn på.  Et borettslag som vil ha styremøte i en etasje du ikke kommer opp i.  Det er smerter, fordøyelsesplager ved å sitte hele dagen. Kanskje inkontinens pga skaden/sykdommen og de komplikasjonene det fører med seg.

Du kan studere, men er du sikret jobb?

• Liker 19
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg forstår ikke en dritt av h*n i artikkelen. Ser på meg selv som åpen og inkluderende, men her stopper det for min del🤨

Anonymkode: b0a45...11f

• Liker 24
  • Nyttig 7
Skrevet

Fordi man er psykisk syk. Tenker også som en annen skriver at det har med oppmerksomhet å gjøre. Tenker også at vedkommende må være et krevende menneske å være rundt.

Anonymkode: 5d73a...502

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet

Må innrømme at jeg også tenker at det er psykisk sykdom og dypest sett et ønske om å bli sett og få omsorg fra andre. Rett og slett ting man kanskje ikke fikk nok av i barndommen, og så slår det ut som dette. «Bare jeg er lam er jeg verdt å elske». «Hvis jeg ikke ser kan andre elske meg og gi meg det jeg trenger». Altså, at dette er en ubevisst «leveregel» som har satt seg. En slags blanding av genetikk og miljø, som andre psykiske sykdommer.

Tenker at disse som har det burde ha terapi, kanskje målet burde være på sikt å jobbe med å sørge over at en IKKE er f.eks lam, jobbe mot å akseptere en funksjonsfrisk kropp, og leve med sorgen over at livet ikke ble slik en ønsket… At den omsorgen og det å være synlig for andre må en skaffe seg på en kanskje mer hensiktsmessig måte. Det må jo også være plundrete å bruke rullestol som i eksempelet med hun som bruker den - det er ikke utelukkende positivt. 

Men for all del - jeg er kanskje ikke «åpen» nok som menneske som tenker dette. Ville ha støttet en person som hadde det slik, men ville også støttet terapi.

Anonymkode: 363c8...b58

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Pipaluk skrev (1 time siden):

https://www.newscientist.com/article/dn23620-mindscapes-the-man-who-needs-to-paralyse-himself/

mange vil amputere friske kroppsdeler, bli døv eller blind. Andre har et stort ønske om å bli lam fra livet og ned. Tenkte å putte inn innlegget om Jørun som er trans og sitter og rullestol, men da blir tråden slettet pga hets mot transpersoner.

Er det bare ved å sitte i rullestol personen kan leve livet de ønsker til det fulle? 

hvor kommer dette ønsket fra at det å være lam fra livet og ned er så fantastisk? 

Psykiatri. 

Anonymkode: 6ea46...62b

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Syns ikke den personen skal få mer oppmerksomhet enn det han allerede har fått. Det er et hån mot de som sitter i rullestol av fysiske årsaker og handikapp. 

• Liker 20
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg forstår at det er psykiatri, men jeg tror jeg hadde blitt kraftig provosert over dette dersom jeg selv var uten førlighet i beina.

Anonymkode: 0e77c...63f

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg har kun lest artikkelen - ikke sett innslaget i GMN, men jeg har fått med meg at det er mange som har vansker med å akseptere henne og hennes historie.

Jeg forstår ikke helt avskyen folk føler. Folk skriver at det er psykisk og at personen trenger hjelp, som om at det ikke er grunn god nok til å få utøve det hele? Det finnes mange grunner til at folk sitter i rullestol som ikke skyldes lammelse. 

Jeg har ikke satt meg inn i diagnosen hennes, men jeg kan på en måte gjenkjenne litt av det som skrives i artikkelen da jeg selv opplever fantomsmerter og plagsom kløe i et lem jeg ikke lengre har, og om jeg hadde funnet et (nokså synlig) hjelpemiddel som kunne være med å lindre dette så hadde jeg brukt det.

Anonymkode: 12470...11a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er en hån mot de som faktisk må sitte i rullestol.

Anonymkode: 835af...314

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har kun lest artikkelen - ikke sett innslaget i GMN, men jeg har fått med meg at det er mange som har vansker med å akseptere henne og hennes historie.

Jeg forstår ikke helt avskyen folk føler. Folk skriver at det er psykisk og at personen trenger hjelp, som om at det ikke er grunn god nok til å få utøve det hele? Det finnes mange grunner til at folk sitter i rullestol som ikke skyldes lammelse. 

Jeg har ikke satt meg inn i diagnosen hennes, men jeg kan på en måte gjenkjenne litt av det som skrives i artikkelen da jeg selv opplever fantomsmerter og plagsom kløe i et lem jeg ikke lengre har, og om jeg hadde funnet et (nokså synlig) hjelpemiddel som kunne være med å lindre dette så hadde jeg brukt det.

Anonymkode: 12470...11a

Har du lest artikkelen som er linket til her? Er du i riktig tråd?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er psykisk sykdom - og psykisk sykdom kan arte seg på utrolig mange bisarre måter. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Mennesker overrasker meg aldri. For noe utrolig bisarrt.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Må innrømme at jeg også tenker at det er psykisk sykdom og dypest sett et ønske om å bli sett og få omsorg fra andre. Rett og slett ting man kanskje ikke fikk nok av i barndommen, og så slår det ut som dette. «Bare jeg er lam er jeg verdt å elske». «Hvis jeg ikke ser kan andre elske meg og gi meg det jeg trenger». Altså, at dette er en ubevisst «leveregel» som har satt seg. En slags blanding av genetikk og miljø, som andre psykiske sykdommer.

Tenker at disse som har det burde ha terapi, kanskje målet burde være på sikt å jobbe med å sørge over at en IKKE er f.eks lam, jobbe mot å akseptere en funksjonsfrisk kropp, og leve med sorgen over at livet ikke ble slik en ønsket… At den omsorgen og det å være synlig for andre må en skaffe seg på en kanskje mer hensiktsmessig måte. Det må jo også være plundrete å bruke rullestol som i eksempelet med hun som bruker den - det er ikke utelukkende positivt. 

Men for all del - jeg er kanskje ikke «åpen» nok som menneske som tenker dette. Ville ha støttet en person som hadde det slik, men ville også støttet terapi.

Anonymkode: 363c8...b58

Jeg tror noe av problemet er at fagfolk ikke aner hvordan de skal gripe fatt i dette. Blir vanskelig med terapi da. Personen kan bli enda mer obsessed med å bli funksjonshemmet enn det som var tenkt fra behandlers side.  På samme måte som med en psykopatiske trekk kan bli enda mer psykopat ved å lære om andre mennesker følelser. 

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, Pipaluk said:

Jeg tror noe av problemet er at fagfolk ikke aner hvordan de skal gripe fatt i dette. Blir vanskelig med terapi da. Personen kan bli enda mer obsessed med å bli funksjonshemmet enn det som var tenkt fra behandlers side.  På samme måte som med en psykopatiske trekk kan bli enda mer psykopat ved å lære om andre mennesker følelser. 

Det blir for søkt å sammenlikne psykopater og mennesker med denne lidelsen. Hvorfor skulle de bli mer opptatt av å bli funksjonshemmen av å gå i terapi?

Jeg bruker rullestol til tider og har en funksjonshemming jeg er født med. Kjenner til denne typen lidelse og det provoserer meg ikke det grann. Jeg kan ikke forstå hvorfor personen har det sånn, men det behøver jeg vel ikke. Det er jo tydelig at hen sliter på en eller annen måte. Tenk for en påkjennelse å stå frem og vite at man får lite til ingen forståelse, bare fordømmelse.

Anonymkode: 687d5...64a

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 30.10.2022 den 13.07):

Det blir for søkt å sammenlikne psykopater og mennesker med denne lidelsen. Hvorfor skulle de bli mer opptatt av å bli funksjonshemmen av å gå i terapi?

Jeg bruker rullestol til tider og har en funksjonshemming jeg er født med. Kjenner til denne typen lidelse og det provoserer meg ikke det grann. Jeg kan ikke forstå hvorfor personen har det sånn, men det behøver jeg vel ikke. Det er jo tydelig at hen sliter på en eller annen måte. Tenk for en påkjennelse å stå frem og vite at man får lite til ingen forståelse, bare fordømmelse.

Anonymkode: 687d5...64a

Fordi terapi er et farlig prosjekt.  Det kan virke motsatt enn tenkt.  Ikke at disse to gruppene har noe med hverandre å gjøre, men at terapiformen kanskje ikke fungerer på de problemstillingene.

Når det gjelder personen jeg nevner men som jeg ikke linker til, for å unngå hets, så har hen fått mye støtte og positive tilbakemeldinger. Jeg synes det derfor er greit å komme med kritiske innvendinger mot praksisen.  Hvis min friske venninne plutselig "kom ut" med rullestol kjøpt på Finn så hadde jeg ikke vært uberørt. Jeg hadde tenkt at hun var psykisk syk og at det var en form for oppmerksomhet hun var ute etter.  Jeg hadde hatt vansker for å se det på en annen måte.

Endret av Pipaluk
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Pipaluk skrev (2 timer siden):

Sterk psykiatri 

• Liker 5
Gjest MuggenKanari
Skrevet

Tenker egentlig bare at det er bra det ikke er noe verre i veien. Hun skader hverken seg selv eller andre. Og hun er vellykket og fornøyd. Finnes mennesker som blir så syk av det samme at de begynner å amputere og mutilere seg selv. 

Skrevet

Jeg tenker at personen har et behov for aksept og at partneren godtar kjønnsskifte og «funksjonshemning» vil være veldig sterk bekreftelse for denne personen. Kanskje noe vedkommende sårt trengte som barn, et udekket behov som påvirker identitetsutviklingen.

Anonymkode: 6b835...af1

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...