Gå til innhold

Hva bør gjøres med badet mitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har samme stil på badet som «alle» andre ferdighus fra rundt 2010, omtrent som dette (tilfeldige bilder fra et raskt Finn-søk):

image.thumb.jpeg.68b3a1801920b85a42147f2709d505e1.jpeg
image.thumb.jpeg.6732f3244bd045299d604a533959e0a0.jpeg
image.thumb.jpeg.115874110d431b74a66da9e69938f850.jpeg

image.thumb.jpeg.aeb0adaadf7f8f4b43655b7cd441db4d.jpeg
image.thumb.jpeg.4850ed78cc465a0810fd77f6231c23e0.jpeg

image.thumb.jpeg.3bfaf8d4488f6d1de6ee9b5fa13f3d9f.jpeg

Jeg har kvadratiske fliser både på gulv og vegger, veggflisene mine er helt hvite mens de på gulvet er har litt «mønster» som på bildene over. Badet fungerer helt fint, men føles litt umoderne. Jeg planlegger å selge i løpet av et år eller to, og en totalrenovering vil ikke lønne seg økonomisk. På grunn av at jeg tenker å selge er jeg opptatt av å ikke forringe verdien av det - jeg tenker derfor at det for eksempel ikke er aktuelt å male over flisene eller noe annet «hjemmesnekret» opplegg.

Har dere noen tips til modernisering av et slikt bad? (Og eventuelt kostnadene for det?)

Om jeg skal skifte ut innredningen (har hvit innredning, mest likt bilde 1 og 3), hvilke farger/stiler matcher resten av rommet? 😽

Anonymkode: 27806...ed8

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo f.eks få lagt større fliser med smalere fuger på gulvet. Det er mulig å legge flis på flis. Bytte ut servantskapet med et i samme farge som gulvflisene.

Nå skal jeg innrømme at jeg har ikke peiling på pris med nye fliser på gulvet, selv om vi har gjort det, for jeg bor sammen med en flislegger.

Anonymkode: 1e427...88c

• Liker 1
Skrevet

Skift ut armaturer til svart eller kobber?

Anonymkode: 934b4...465

Skrevet

Bytt innredning og armatur. Velg noe med eik, det passer til alt.

Anonymkode: d47ce...005

Skrevet

Hvorfor endre på det i det hele tatt. Nå for tiden maler jeg badet mitt i hvitt på vegger og innredning. Fliser skal males mellomgrå. Taket males også hvitt.

Jeg skal ha hyller i samme farge som flisene blir. Så med andre ord går badet mitt fra mye trehvit til hvitt og grått. De fargene er evigvarende og stilrent.

Anonymkode: d46b3...086

• Liker 2
Skrevet

Hvis du skal selge hadde jeg ikke gjort noe med badet. Bruk litt mer på styling og grønne planter som du kan ta med deg heller. 

Anonymkode: 834ec...b00

• Liker 13
Skrevet

Du kan legge nye fliser oppå den gamle, mikrosement over flis eller sparkel for flis fra Casco. Det billigste er de to siste. Da kan du male over og få slette fine vegger.

Jeg hadde også bygd inn vaskemaskinen på en eller annen måte, det er så stygt med frittstående vaskemaskin.

Nytt baderomsmøbel er enkelt å bytte, så du kan bare velge det du selv liker.

Nye dusjdører (ikke buet, det stjeler mye plass), nytt dusjsett og matchende blandebatteri til vask.

Vil også anbefale å male taket i en lun farge, det gir en svært god effekt.

Anonymkode: 2180a...791

Skrevet

Jeg ville ikke gjort så mye, og i hvert fall ikke brukt penger på flis-på-flis eller mikrosement. Dette koster likevel litt, og vil neppe være utslagsgivende mtp salgspris. Et slikt bad slik det fremstår nå, støter neppe noen fra seg.

Som en annen sier, bruk heller litt omhu på styling når den tid kommer. Baderomsmøbelet ville jeg kun byttet om det var mye bruksmerker på det.

• Liker 4
Skrevet

Tenker du å pusse opp fordi du tror det gir bedre verdi når du skal selge, eller fordi du mistrives slik det er nå? 

Om det er det førstnevnte, så burde du ikke gjøre noe særlig med mindre servantskap og slikt er blitt slitt og stygge. Hvorfor kvitte seg med fullt brukbare og fine ting. Tenk litt miljø her også... Slike bad kan kanskje virke kjedelige når man har bodd slik en stund, men de er stilrene og de færreste synes det er direkte stygt slik at det påvirker verdien. Endrer du på noe nå, så kan det være at du har valgt helt "feil" med tanke på stilen som er in om 2-3 år. Alle velger nå f.eks. beige bad med store fliser, noe jeg synes er veldig fint også, men jeg tenker at den trenden er borte om 2-3 år og man blir lei når omtrent alle har dette.

Om det er det sistnevnte, så se heller på om du kan få inn litt fine planter og interiør som gjør at du trives bedre. 

• Liker 3
Skrevet

TS her. Interessant å lese deres innspill! 😀 Som dere foreslår, her kan jeg gjøre alt fra ingenting, til flis på flis. Sistnevnte tror jeg blir for dyrt (fordi det ikke kommer til å lønne seg med tanke på fremtidig salg). Jeg er enig i at et slikt bad ikke er direkte frastøtende, men synes det er litt dumt at det virker umoderne (selv om jeg har sett mange veldig verre bad!), er redd for at det trekker ned inntrykket av hele huset 😅 Styling kan sikkert utgjøre mye, som dere skriver.

Jeg må som minimum skifte fronter på skapene, på grunn av at de er slitt/skadet og helt sikkert vil bemerkes i en takstrapport. Hvilke farger bør jeg gå for da? Noen nevnte eik - jeg er enig i at det passer til mye. Andre forslag? Er redd for at nye hvite fronter vil gi en mismatch med selve skapene (to litt forskjellige hvitfarger som potensielt blir stygt?). Et alternativ er jo å skifte hele innredningen, slik at jeg også får ny vask, nytt speil etc. som kan utgjøre mye.

Vaskemaskinen står heldigvis på et annet rom.

Jeg bryr meg ikke så mye om hvordan det ser ut selv (ettersom jeg ikke planlegger å bli boende her i mange år til, så får jeg heller lage drømmebadet i neste bolig), så eventuelle tiltak blir mest for at det skal se greit ut ved salg. Det hadde jo vært flott med et stilig bad, men det er altså ikke veldig viktig for meg personlig akkurat nå.

Anonymkode: 27806...ed8

Skrevet

Jeg ville ha valgt en innredning med tre for å få inn litt varme og med store skuffer i stedet for skap. Nytt speil - kanskje et rundt med ramme.

Anonymkode: d91a8...017

Skrevet

Ville ikke gjort noenting, syns slike bad er fine, jeg. :)

De som vil ha sin egen stil kommer til å bytte uansett hva du gjør nå, så tenker det fort er bortkastede penger. 

Anonymkode: c8016...fd4

• Liker 5
Skrevet

Skifter du innredning, så må du passe på å ha opp ny som som dekker gamle hull. Ikke pent å ta bort overskap, eller annen størrelse på speilet, og så er det hull i veggen i stedet (vanskelig å tette pent). Ville kjøpt ny servantarmatur om den ikke ser moderne ut, og matchende håndklehenger og toalettrullholder. Ellers pene håndduker, såpepumpe, grønn plante, duftpinner… 

Anonymkode: aa501...f99

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis du skal selge hadde jeg ikke gjort noe med badet. Bruk litt mer på styling og grønne planter som du kan ta med deg heller. 

Anonymkode: 834ec...b00

Støtter dette.

Fokuser heller på at alt virker som det skal, dekorer med planter og bambus/heltre detaljer enn å gjøre noe med innredning og fliser. La heller ny eier få velge selv når den tid kommer.

Anonymkode: 982c6...fb1

• Liker 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Jeg aner ikke hva som er moderne på baderomsfronten for tiden, men jeg syns sånne bad er veldig fine og greie. Enkelt å "sprite" med farger på tekstiler.

Skrevet

Trenger ikke gjøre noe. Bare litt grønne planter. 

Anonymkode: 5ec82...843

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg ville ha valgt en innredning med tre for å få inn litt varme og med store skuffer i stedet for skap. Nytt speil - kanskje et rundt med ramme.

Anonymkode: d91a8...017

Nei, ikke gjør dette. Tre er ikke pent og skuffer er mye mer upraktisk. Nytt speil bare for å ha nytt speil? 

Gjør som de andre sier, grønne planter, farge på interiør og tepper, ev heng noe på veggen med sånn oppheng som ikke trenger hull og som kan fjernes igjen. 

Ser ingenting galt med det badet. 

Anonymkode: fd524...18a

• Liker 1
Skrevet

Hvis du skal selge i nærmeste fremtid hadde jeg ikke gjort noe som helst. Du får ikke igjen for det slik boligmarkedet er nå

Anonymkode: 13c9b...753

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...