Gå til innhold

Skal vi velge den beste bhg, eller mindre bra bhg i område vårt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en baby som skal begynne i bhg neste høst. Vi har nylig flyttet til et nytt sted. Der vi bodde før gikk storebror i en utrolig bra barnehage. Engasjert personale, varmmat hver dag osv. Jeg følte meg alltid så trygg. Bare positivt. Det er ca 10-15 min hjemmefra. Logostikkmessig er ikke dette noe problem for oss, men det er jo en helt annen skolekrets og jeg et redd det da blir vanskelig for barnet når han begynner på skolen uten å kjenne noen. Vil ikke at han skal streve sosialt.  

Av det jeg har hørt og forstått er ingen av barnehagene i området her like bra. De er helt greie liksom. Og de som er kjent for å være blant de bedre må man ha med matpakke hver dag. (Stress for oss + kjipt for barnet)

Føler meg helt rådvill, hva bør jeg gjøre her?

Anonymkode: dc8a1...4c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde tatt den gode barnehagen utenfor skolekretsen. Årevis med god omsorg trumfer  nye klassekamerater i første klasse. Så lenge det er flere barnehager i skolekretsen vil han uansett ikke kjenne så veldig mange i klassen sin. 

Anonymkode: 171f9...a2d

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har en baby som skal begynne i bhg neste høst. Vi har nylig flyttet til et nytt sted. Der vi bodde før gikk storebror i en utrolig bra barnehage. Engasjert personale, varmmat hver dag osv. Jeg følte meg alltid så trygg. Bare positivt. Det er ca 10-15 min hjemmefra. Logostikkmessig er ikke dette noe problem for oss, men det er jo en helt annen skolekrets og jeg et redd det da blir vanskelig for barnet når han begynner på skolen uten å kjenne noen. Vil ikke at han skal streve sosialt.  

Av det jeg har hørt og forstått er ingen av barnehagene i området her like bra. De er helt greie liksom. Og de som er kjent for å være blant de bedre må man ha med matpakke hver dag. (Stress for oss + kjipt for barnet)

1. Du kan sende barnet i barnehagen du liker og satse på å få venner og lekekamerater blant nabobarna han kommer til å gå på skole med. Slik motvirker du dette å ikke kjenne noen.

2. Du kan sende barnet i en barnehage i riktig skolekrets og stresse mindre med å få venner blant nabobarna.

Matpakke hver dag er ikke nødvendigvis negativt. Da har du full kontroll på det barnet spiser. Varmmat i barnehagen er en fordel, men det varierer i kvalitet. Noen steder jeg kjenner har de enten pølse i lompe, eller oppvarmet fiskekake, eller grøt med sukker og kanel. Jeg vil heller lage matboksene selv enn å betale ekstra for en slik varmmat. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville valgt den nærmeste. 

Anonymkode: 2713f...c34

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns det er vanskelig å svare på siden jeg ikke kjenner til barnehagene. Men engasjert personale og en følelse av at barnehagen er et trygt og godt sted for barnet, trumfer varmmat og matservering for meg. Å gå sammen med fremtidige skolekamerater, trumfer nok også matserveringen. Men det kan jo hende at det er fullt mulig å bli i hvert fall litt kjent med noen i nærmiljø og skolekrets selv om en gå i barnehage et annet sted også. Jeg kjenner flere som har gjort det, og opplevd det uproblematisk, for de har fått jevnaldrende venner "i gata" uansett. 

Så hadde jeg visst eller trodd at en av barnehagene i nærmiljøet som dere har hørt godt om, var et godt sted sånn sett, så hadde jeg valgt den selv om det innebar matpakke. Vi har gjort det valget selv. Så våre går i en liten barnehage, hvor de har med matpakke hver dag (de får lunsj, varmmat en gang i uken, men har med matpakke til et måltid til). Det er litt styr med den matpakka, men det ble ganske raskt en vane. 

Anonymkode: 043eb...fe1

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg ville valgt den nærmeste. 

Anonymkode: 2713f...c34

Som pedagog i barnehage, forundrer jeg meg stort over at så mange foreldre velger den nærmeste, bare fordi det gjør logistikken mest lettvinn for seg selv. Kvaliteten på omsorgen til det kjæreste en har er underordnet. Helt uforståelig i mine øyne. Jeg ville valgt den andre. 

• Liker 10
Skrevet

Hva betyr det at den ene barnehagen er den beste? Hva er kriteriene for å bli best? 

Hilsen en som har byttet bort den beste, og i egne øyne fått en enda bedre (selv om det på papiret ikke er tilfelle). 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Helt klart den gode barnehagen. Våre går i barnehage ute av skolekretsen, kun 10min lenger gå tur for levering/henting, 4min i bil. Men uansett utenfor skolekretsen for det er en skikkelig bra barnehage på alle nivå. Dyrere er den også men det er verdt det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg syns det er vanskelig å svare på siden jeg ikke kjenner til barnehagene. Men engasjert personale og en følelse av at barnehagen er et trygt og godt sted for barnet, trumfer varmmat og matservering for meg. Å gå sammen med fremtidige skolekamerater, trumfer nok også matserveringen. Men det kan jo hende at det er fullt mulig å bli i hvert fall litt kjent med noen i nærmiljø og skolekrets selv om en gå i barnehage et annet sted også. Jeg kjenner flere som har gjort det, og opplevd det uproblematisk, for de har fått jevnaldrende venner "i gata" uansett. 

Så hadde jeg visst eller trodd at en av barnehagene i nærmiljøet som dere har hørt godt om, var et godt sted sånn sett, så hadde jeg valgt den selv om det innebar matpakke. Vi har gjort det valget selv. Så våre går i en liten barnehage, hvor de har med matpakke hver dag (de får lunsj, varmmat en gang i uken, men har med matpakke til et måltid til). Det er litt styr med den matpakka, men det ble ganske raskt en vane. 

Anonymkode: 043eb...fe1

Hjemmelaget økologisk vegetarmat, hovedsaklig av grønnsaker og frukt plantet og høstet i barnehagen trumfer over «fremtidige skolekamerater» for oss. Kosthold er mye mer viktig enn folk flest tror. Barnehagen har også høns som går fritt blant barna ute. Samt hele barnehagen har totalt 16 barn. 
(Pedagogisk passer denne bhg oss bedre også)

Dette med fremtidige skolekamerater er litt dumt argument uansett, dere vet folk kan flytte? Man må ikke bo samme plass fra barnet er født til de er 18. 

• Liker 5
Skrevet

Takk for alle svar! Ble dessverre ikke noe klokere, ser at det er veldig ulike meninger! Hmmm. Er jo veldig redd for at det blit trøblete å starte på skolen, kan jo fort bli det om man ikke kjenner noen..?

Hører gjerne flere meninger om dette, så bare kjør på hvis det er andre som mener noe om dette. Tar imot alle innspill🙏

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for alle svar! Ble dessverre ikke noe klokere, ser at det er veldig ulike meninger! Hmmm. Er jo veldig redd for at det blit trøblete å starte på skolen, kan jo fort bli det om man ikke kjenner noen..?

Hører gjerne flere meninger om dette, så bare kjør på hvis det er andre som mener noe om dette. Tar imot alle innspill🙏

Ts

Vi byttet fra «flott barnehage utenfor skolekretsen» til vår nærbarnehage med matpakke og «dårlig» uteområde. De ansatte har vært supre i begge barnehagene. Personalet i den barnehagen som har minst ressurser må være mer kreative, men vi opplever dette som bare positivt. De er mye på tur og de besøker lokale lekeplasser. Barna som går der bor i samme nabolag og leker sammen på ettermiddagene. Vi avtaler med andre foreldre at vi tar med hverandres barn hjem av og til, og når det oppstår en krise har vi alltid noen å ringe som kan ta med våre barn hjem.

Vi mener at det viktigste for barna er at de får venner, lærer å tilpasse seg andre mennesker, lærer å bruke de ressursene som er tilgjengelige i nærmiljøet, og at vi foreldre knytter bånd med de andre foreldrene. 

Når eldste startet på skolen ble det tydelig hvor viktig de sosiale båndene fra barnehagen var. Skolestarten gikk som en lek! 

Anonymkode: 4b734...973

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Men det er da helt normalt at barn starter i førsteklassen uten å kjenne andre barn? Jeg gikk aldri i barnehage og hadde aldri noen problemer på skolen, hadde mange venner. Begge mine barn går i barnehage som hører til en annen bydel og kommer derfor ikke til å kjenne så mange når de starter på skolen, men det har jeg inntrykk av gjelder for veldig mange andre også. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

🙂

Endret av snurk
Woops, denne kommentaren havnet i feil tråd 🤪
  • Liker 2
Skrevet
Mamajune11 skrev (2 timer siden):

Hjemmelaget økologisk vegetarmat, hovedsaklig av grønnsaker og frukt plantet og høstet i barnehagen trumfer over «fremtidige skolekamerater» for oss. Kosthold er mye mer viktig enn folk flest tror. Barnehagen har også høns som går fritt blant barna ute. Samt hele barnehagen har totalt 16 barn. 
(Pedagogisk passer denne bhg oss bedre også)

Dette med fremtidige skolekamerater er litt dumt argument uansett, dere vet folk kan flytte? Man må ikke bo samme plass fra barnet er født til de er 18. 

Den barnehagen hadde jeg glatt valgt bort om så det var den som var i skolekretsen.

Anonymkode: e162a...21d

• Liker 2
Skrevet
Era Vulgaris skrev (3 timer siden):

Som pedagog i barnehage, forundrer jeg meg stort over at så mange foreldre velger den nærmeste, bare fordi det gjør logistikken mest lettvinn for seg selv. Kvaliteten på omsorgen til det kjæreste en har er underordnet. Helt uforståelig i mine øyne. Jeg ville valgt den andre. 

Man vet jo gjerne ikke hvordan det er i alle barnehagene når man ikke har barn det fra før av da🙄

Anonymkode: a1b82...981

Skrevet

Du er jo ikke garantert at yngste havner på samme avdelingen som eldste? Og kanskje har det gamle personalet sluttet også, eller slutter like etter yngste begynner. Sånt har du ikke kontroll på.

Anonymkode: b41fb...547

Skrevet

Ville ikke bekymret meg for skolestart, unger flytter gjerne innen skolestart uansett. Sønnen min gikk i barnehage rett ved huset hans, likevel var det ingen der som skulle gå samme skole. Skolestart gikk fint likevel. :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man vet jo gjerne ikke hvordan det er i alle barnehagene når man ikke har barn det fra før av da🙄

Anonymkode: a1b82...981

I dette tilfellet vet TS det, og allikevel rådes hun til å velge den nærmeste. Beviser mitt poeng. 
Dette fenomenet er velkjent for oss som driver med opptak. Veldig mange foreldre tenker logistikk når de velger barnehage. 

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde samme problemstilling. Valgte det beste alternativet selv om det innebar lengre reiseveg, og har ikke angret på det! Gjør heller en innsats for å sosialisere med jevngamle som skal begynne på samme skole i nærområdet. Da får vi også samtidig høre foreldrene som valgte nærmeste løsning klage på ting vi kan ta som en selvfølge i vår barnehage. Altså veldig fornøyd med valget vårt!

Anonymkode: 3cd6b...cb4

• Liker 4
Skrevet

Valgte det jeg anså som et bedre alternativ, foran barnehagen i nærheten. Det er masse unger i nabolaget, og vi møtte dem ute og ble kjent med dem. Null stress 😊

Unger blir stort sett fort kjent. Jeg anser det som viktigere med best mulig omsorg når de er små, og så gjør jeg heller en innsats selv for å bli kjent med de i nabolaget 😊

Anonymkode: c1eea...9db

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...