Gjest xy Skrevet 4. desember 2005 #1 Skrevet 4. desember 2005 Lærte i biologien på skolen at om begge foreldre har blå øyne får barna alltid blå. Er det noen variasjoner her? Kan barnet få en grønn-grå-blå farge på øynene, eller er denne regelen konstant? Mine foreldre og jeg har alle blå øyne, mens min bror altså har grønn/grå/blå (ubestemmelig) øyenfarge. Vet de har hatt problemer med å få barn så da begynner jeg jo å lure.. Men det er ikke sånt man spør om heller. Han har også fått høre av sin naturfaglærer at det er noe "rart" med genene hans (i et eller annet forsøk ang arv) Noen som vet mer enn meg om dette?
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2005 #2 Skrevet 4. desember 2005 Lærte i biologien på skolen at om begge foreldre har blå øyne får barna alltid blå. Er det noen variasjoner her? Kan barnet få en grønn-grå-blå farge på øynene, eller er denne regelen konstant? Mine foreldre og jeg har alle blå øyne, mens min bror altså har grønn/grå/blå (ubestemmelig) øyenfarge. Vet de har hatt problemer med å få barn så da begynner jeg jo å lure.. Men det er ikke sånt man spør om heller. Han har også fått høre av sin naturfaglærer at det er noe "rart" med genene hans (i et eller annet forsøk ang arv) Noen som vet mer enn meg om dette? ← Alle med blå øyne har islett av grått og grønt i seg. Så det er mulig ja.
Jane How Skrevet 4. desember 2005 #3 Skrevet 4. desember 2005 Det er ikke blått med litt brunt/grønt i, det er mer en jevn farge av grønt/blå/grå?
Jane How Skrevet 4. desember 2005 #4 Skrevet 4. desember 2005 ja det var altså jeg som var trådstarter da.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2005 #5 Skrevet 4. desember 2005 Jeg kan ikke disse reglene, men hos oss har pappa blå, mamma grønne. Jeg er blå, mellomste søster har grønn/brå/blå og den yngste har mørkebrune
Mrs. K Skrevet 4. desember 2005 #6 Skrevet 4. desember 2005 Alle med blå øyne har islett av grått og grønt i seg. Så det er mulig ja. ← Jeg trodde at man for å ha grønt i øynene måtte ha genet for brune øyne.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2005 #7 Skrevet 4. desember 2005 Jeg trodde at man for å ha grønt i øynene måtte ha genet for brune øyne. ← Ja, grønt eller brunt såvidt jeg vet...
Gjest Virvel Skrevet 4. desember 2005 #8 Skrevet 4. desember 2005 Hvis det har noen interesse: Du arver et gen fra mor og et fra far. For øyefarge er brunt det dominante genet, dvs. at hvis du har et "brunt" gen og et "blått" gen, vil øynene dine bli brune. For å få blå øyne må du dermed ha arvet "blå" gener fra både mor og far, ellers vil det ene brune genet undertrykke det blå. Men som det meste i biologien er det ikke riktig så enkelt som det ofte fremstilles... Det er ikke slik at blått og brunt skyldes to ulike fargepigmenter, det er faktisk det samme. Forskjellen er at blåøyde har et tynnere pigmentlag, og det som gir farge er faktisk blodet som liksom skinner igjennom fra baksiden. Hos brunøyde er pigmentlaget tykkere, og fargen ser da annerledes ut. Blåøyde kan godt ha gulbrune spetter i iris, og dette kommer da av at de har tykkere pigmentlag i disse områdene. Både blå- og brunøyde kan ha snev av grønt, dette skyldes så vidt jeg vet et annet pigment man kan ha i tillegg, men hvordan arvegangen er for dette vet jeg svært lite om, dessverre.
Jane How Skrevet 4. desember 2005 #9 Skrevet 4. desember 2005 Ja vet hvordan genene kombineres, men tenkte på det du nevner at andre ting kan spille inn, som tykkelse på hinnen osv. Men kan ikke nok om det der til å vite! Men takk for svar
Leo Skrevet 4. desember 2005 #10 Skrevet 4. desember 2005 Jeg har også foreldre med blå øyne, men akkurat som broren din har jeg en ubestemmelig øyenfarge med islett av litt brunt. Nå kan ikke jeg så mye om arvelære, men en av de tingene som er helt sikkert er at faren min også er min biologiske far. Vi er faktisk så like at folk som ikke har sett fader'n på 20 år og aldri har møtt meg har kommet bort og spurt om jeg er datteren hans. Jeg tror m.a.o. at du trygt kan regne med at broren din virkelig er broren din
Gjest Virvel Skrevet 4. desember 2005 #11 Skrevet 4. desember 2005 Når det gjelder farger generelt hos dyr og mennesker er det sjelden at det bare er ett genpar som bestemmer fargen. Ta hudfarge hos mennesker... For å forenkle det litt (veldig!) kan vi si at vi har to gener, S (svart) og s (ikke svart). SS gir svært mørk farge, ss gir svært lys farge, mens Ss gir en blandingsfarge. Så kan vi si at det er 10 genpar som bestemmer hudfargen... Da kan vi ha en mor som ser slik ut: SS Ss ss ss Ss Ss ss Ss Ss ss Det er kun ett gen fra hvert av genparene som havner i hennes kjønnsceller (eggcellene), og sammensetningen av disse blir tilfeldig. Dvs. at et eventuelt barn tilfeldigvis kan få alle hennes S-gener, og hvis vedkommende også arver mange S-gener fra far, kan ungen rett og slett bli mye mørkere enn foreldrene. Eller omvendt, arve alle de lyse s-genene og bli lysere enn foreldrene. Det er mulig noe slikt gjelder grønnskjæret i øynene også - det er i hvert fall tydelig at man kan ha det i varierende grad, og at det tilsynelatende "plutselig" kan dukke opp. I min familie har alle blå øyne, men ingen har samme nyanse. Faren og broren min har begge en ganske klar blå farge, moren min har helt grå øyne, mens mine er lysegrønne. Og jeg er helt sikker på at de er mine biologiske foreldre. :icon_smile:
Saeria Skrevet 4. desember 2005 #12 Skrevet 4. desember 2005 Og nå har forskere kommet frem til at det sannsynligvis er flere genpar som avgjør øyenfargen, slik at to foreldre med helt blå øyne kan få barn med brune. Ei i klassen min var et sånt tilfelle. Foreldrene hadde klare blå øyne, hun nøttebrune. Bortsett fra øyenfargen kunne en tydelig se at hun var sine foreldres datter.
Gjest Virvel Skrevet 4. desember 2005 #13 Skrevet 4. desember 2005 Ja det har jeg også hørt! Og i tillegg til de genene som gir eller ikke gir bestemte egenskaper, har vi andre gener som skrur disse genene på eller av... Generelt kan vi vel si at det meste innen genetikken er veldig, veldig komplisert. I hvert fall mye mer komplisert enn vi lærte i biologien på vgs... Har hatt litt mer genetikk senere, og oppdaget da at en del av det vi lærte i 2BI og 3BI er så forenklet at det nesten blir feil, og likevel har jeg jo bare så vidt sneiet borti det fagområdet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå