Gå til innhold

Samboers prioritering ved oppussing…. snekker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må si meg litt skuffet over samboer som er utdannet snekker i bunn og grunn. Jobben han utfører er ofte halvferdig, lite nøye, veldig «uprofesjonelt» og det ser som regel ikke ut etter han. Jeg har latt som ingenting fram til nå, men nå er jeg sliten og veldig lei.. Jeg er stikk motsatt og gjør alt 110% og er perfeksjonist. Er i tillegg høygravid men står veldig mye på, men får ikke noe takknemlighet tilbake. Jeg gjør mye for å være «kvinne» og jeg kan nesten betegnes som en handy woman da jeg er vant til å være praktisk. 

Å skru sammen IKEA møbler er helt uaktuelt for han, å male er noe han absolutt IKKE må gjøre fordi det ser ut som en tre åring som har tegnet etter han har drevet på. Han dynker gjerne kosten i maling for å så la det renne og det søles på listverk og gulv og alt som er.. Jeg blir stående igjen etterpå å skrubbe vekk maling fra gulv som ikke går vekk.. Sist han malte måtte jeg pusse vekk halve jobben hans å begynne på nytt fordi det så helt krise ut. Listverk blir gjerne skjevt og alt blir veldig skjevt, og han er ofte veldig sint og veldig veldig lite tålmodig når han holder på. Ofte klikker han og slår til skapet eller blir helt gal! Jeg vet at jobben som snekker var noe han ikke mestret før, og han fikk jobb gjennom en bekjent av moren. 

Nå har vi bodd i eneboligen vår i 1 år, og enda har vi ikke fikset fasaden mot veien. Vi bor i et stort og fint hus, men det var gammelt så vi har pusset opp alt. Men fasaden som alle forbipasserende går forbi er det ikke gjort noe med, fordi samboer mener det ikke er så «viktig», isteden har han valgt å rive av fasaden på baksiden der ingen andre er eller ser, noe jeg er sterkt uenig i.. Mange sier St huset ser så slitent ut, å jeg blir så flau over at det ikke er fikset mot veien noe jeg ønsket å gjøre i over 1 år. 

Alle venner, familie kolleger ser et slitent hus i oransje farge med slitne treplanker på, å jeg er ikke direkte stolt over dette. Jeg mener at fasaden mot gaten burde ha vært ordnet for lenge siden, da jeg gjerne vil at huset skal henge sammen og få et mer moderne utseendet samt at jeg vil jo gjerne at huset skal se pent ut fra gaten. Samboer var uenig så han satte heller i gang å rev hele fasaden på baksiden der INGEN oppholder seg, og hadde planer om å bygge en terrasse midt på vinteren framfor å ordne det pent i inngangsparti samt bytte fasade mot gaten! 

Jeg forstår virkelig ikke hva han tenker. Men i hannes hode er det viktigere at huset får en ny terrasse på vinteren, samt at massivt arbeid med å bytte fasaden på baksiden der ingen oppholder seg eller ser får en ny «look».. Er det bare jeg, eller er ikke dette litt merkelig? 

Krever jeg for mye eller? Er det ikke vanlig at en fasade mot gaten skal prioriteres, eller er det viktigere med en ny terrasse mot vinteren?

Anonymkode: db84b...be4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den åpne veggen bør tettes asap, så du ikke får svartmugg inni der.  Noe som legger seg spesielt på baksiden på treverket innen ett år. Hva slags snekker er mannen din? Driver han å lurer folk fra enk, eller er han bare platesnekker?

Anonymkode: 62eb6...426

• Liker 9
Skrevet

Gjør jobben selv da vel. Hvorfor skal han måtte gjøre det fordi du bestemmer at du vil pusse opp et sted? Godt mulig han også er lei av alt maset

Anonymkode: 4091b...33d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Spørsmål. Er ny terrasse viktig? Utseende på huset? Har selv slitt med en mann. Har prøvd å få han til å betale i nye vinduer. Har prøvd å få han til å betale for etterisolering. Jeg har kunnet betalt halvparten av alt. Dette var mitt hus og. Hva vil du? Fasade eller terrasse? Eller vil du at han skal prioritere hjemmet deres? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Gjør jobben selv da vel. Hvorfor skal han måtte gjøre det fordi du bestemmer at du vil pusse opp et sted? Godt mulig han også er lei av alt maset

Jeg er høygravid og gjør veldig mye i huset. Har malt en gang, satt opp garderobeskap, skiftet gulv på stue og har malt alt av listverk i hele huset bare i helgen… Jeg er ingen lat kvinne så her tar du fullstendig feil!

Jeg er ganske fornøyd med min innsats! At han mener det er viktigere å bygge terrasse mot vinteren framfor å bytte fasade mot veien er meg meget merkelig. Han mestrer lite selv om han er snekker, men å bytte fasade er noe han liker å gjøre sier han. Men han mener det er viktigere å bytte fasade mot bakveien enn mot veien! 

Vi er helt uenige og krangler om dette hele tiden! 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Helene skrev (7 minutter siden):

Spørsmål. Er ny terrasse viktig? Utseende på huset? Har selv slitt med en mann. Har prøvd å få han til å betale i nye vinduer. Har prøvd å få han til å betale for etterisolering. Jeg har kunnet betalt halvparten av alt. Dette var mitt hus og. Hva vil du? Fasade eller terrasse? Eller vil du at han skal prioritere hjemmet deres? 

Jeg vil ha ny fasade mot gaten fordi jeg ønsker at huset skal framstå fint og ikke se ut som et høl! Alt er nesten ferdig inne å folk får sjokk når de ser hvor fint det er inne kontra utsiden. En kompis sa ar huset så ut som et kråkeslott på framsiden og aldri hadde han trodd at det var så fint inne basert på førsteinntrykket av huset.. 

Han vil heller lage en terrasse som han kan sole seg på i januar måned🫣🥴 Han synes det er moro å snekre terrasser.. Derfor ønsker han å gjøre det! Jeg blir sittende inne alene og male, finjustere, og gjøre dritt arbeid som ingen andre vil hjelpe meg med! 

Skrevet

Dette hadde jeg blitt gal av. Forstår ts godt. Mannen virker fullstendig ustrukturert og inkompetent. Jeg tror jeg hadde vurdert å rømme fra alt, sånn at han bare unne sitte igjen alene med katastrofehuset sitt alene. Jeg er også perfeksjonist, og hadde aldri taklet et slikt kaos.

Anonymkode: 3a6b7...df7

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er høygravid og gjør veldig mye i huset. Har malt en gang, satt opp garderobeskap, skiftet gulv på stue og har malt alt av listverk i hele huset bare i helgen… Jeg er ingen lat kvinne så her tar du fullstendig feil!

Jeg er ganske fornøyd med min innsats! At han mener det er viktigere å bygge terrasse mot vinteren framfor å bytte fasade mot veien er meg meget merkelig. Han mestrer lite selv om han er snekker, men å bytte fasade er noe han liker å gjøre sier han. Men han mener det er viktigere å bytte fasade mot bakveien enn mot veien! 

Vi er helt uenige og krangler om dette hele tiden! 

Står ingensteds at du er lat så hvorfor dier du det? Men du kan ikke bestemme alt

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette hadde jeg blitt gal av. Forstår ts godt. Mannen virker fullstendig ustrukturert og inkompetent. Jeg tror jeg hadde vurdert å rømme fra alt, sånn at han bare unne sitte igjen alene med katastrofehuset sitt alene. Jeg er også perfeksjonist, og hadde aldri taklet et slikt kaos.

Anonymkode: 3a6b7...df7

Takk gud for litt støtte! 

Spesielt ille er det når han er «snekker» men han er jo ikke flink. Han er fullstendig ute å kjøre. Han gjør jobben veldig veldig lite nøye, og jeg vet at han har fått tilsnakk om dette på tidligere jobb før. Han får dessverre ikke til å forbedre seg, og det ender med at alt han for er jobb jeg må gå over! 

Det styggeste er listverket i huset! Det er så ille!! Jeg må overse det hver dag for å ikke bli gal av irritasjon! 

• Hjerte 1
Skrevet

Syns ikke det er så galt å ha pusset opp nesten et helt hus på under et år. Det som gjenstår kan tas neste år.

Bygge fasader kan umulig være viktigere enn å overleve.

Anonymkode: e2903...864

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å så? Hun har nok hatt mange mnd å gjøre det på om det var viktig 

Så det er riktig å bytte fasade mot en bakhage der ingen er samt begynne å bygge terrasse mot vinteren framfor å bytte fasade mot naboer/gaten der alle ser huset… 

Forstår ikke helt jeg🤔

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Må si meg litt skuffet over samboer som er utdannet snekker i bunn og grunn. Jobben han utfører er ofte halvferdig, lite nøye, veldig «uprofesjonelt» og det ser som regel ikke ut etter han. Jeg har latt som ingenting fram til nå, men nå er jeg sliten og veldig lei.. Jeg er stikk motsatt og gjør alt 110% og er perfeksjonist. Er i tillegg høygravid men står veldig mye på, men får ikke noe takknemlighet tilbake. Jeg gjør mye for å være «kvinne» og jeg kan nesten betegnes som en handy woman da jeg er vant til å være praktisk. 

Å skru sammen IKEA møbler er helt uaktuelt for han, å male er noe han absolutt IKKE må gjøre fordi det ser ut som en tre åring som har tegnet etter han har drevet på. Han dynker gjerne kosten i maling for å så la det renne og det søles på listverk og gulv og alt som er.. Jeg blir stående igjen etterpå å skrubbe vekk maling fra gulv som ikke går vekk.. Sist han malte måtte jeg pusse vekk halve jobben hans å begynne på nytt fordi det så helt krise ut. Listverk blir gjerne skjevt og alt blir veldig skjevt, og han er ofte veldig sint og veldig veldig lite tålmodig når han holder på. Ofte klikker han og slår til skapet eller blir helt gal! Jeg vet at jobben som snekker var noe han ikke mestret før, og han fikk jobb gjennom en bekjent av moren. 

Nå har vi bodd i eneboligen vår i 1 år, og enda har vi ikke fikset fasaden mot veien. Vi bor i et stort og fint hus, men det var gammelt så vi har pusset opp alt. Men fasaden som alle forbipasserende går forbi er det ikke gjort noe med, fordi samboer mener det ikke er så «viktig», isteden har han valgt å rive av fasaden på baksiden der ingen andre er eller ser, noe jeg er sterkt uenig i.. Mange sier St huset ser så slitent ut, å jeg blir så flau over at det ikke er fikset mot veien noe jeg ønsket å gjøre i over 1 år. 

Alle venner, familie kolleger ser et slitent hus i oransje farge med slitne treplanker på, å jeg er ikke direkte stolt over dette. Jeg mener at fasaden mot gaten burde ha vært ordnet for lenge siden, da jeg gjerne vil at huset skal henge sammen og få et mer moderne utseendet samt at jeg vil jo gjerne at huset skal se pent ut fra gaten. Samboer var uenig så han satte heller i gang å rev hele fasaden på baksiden der INGEN oppholder seg, og hadde planer om å bygge en terrasse midt på vinteren framfor å ordne det pent i inngangsparti samt bytte fasade mot gaten! 

Jeg forstår virkelig ikke hva han tenker. Men i hannes hode er det viktigere at huset får en ny terrasse på vinteren, samt at massivt arbeid med å bytte fasaden på baksiden der ingen oppholder seg eller ser får en ny «look».. Er det bare jeg, eller er ikke dette litt merkelig? 

Krever jeg for mye eller? Er det ikke vanlig at en fasade mot gaten skal prioriteres, eller er det viktigere med en ny terrasse mot vinteren?

Mange damer krever mer enn hva mannen er i stand til levere. Menn tenker av en eller annen grunn at det å snekre er litt mandig og tør ikke si hva de kan og ikke. Tro meg , jeg har jobbet i byggevare butikk. Og har selv hørt hvilke planer de har, også står mannen bak og bare krymper mer og mer. For de har ikke kunnskapen og tør ikke si ifra. 

Nå er det jo rart da , at din mann er snekker. Og ikke kan så mye. Så jeg mistenker at gan feks kun setter opp plater. Da bruker de ofte kun spikerpistol, eller elektrisk skrutrekker. Og nien andre har målt og rettet opp klart til plate snekkerne. 

Bor sammen med snekker jeg også. Blir det litt komplisert sitter han fast og får ikke til. Nekter meg å blande meg. Han har fått rive forbud. Fordi han får en plan, begynner å rive, prosjektet blir for stort og for dyrt. Så han får ikke lov til å rive før jeg har satt opp budsjett og at vi har penger på konto. Ofte må ting som ikke er synlig under prioriteres først. Det er dyrt og ikke synlig.  

Så jeg forstår feks ikke, hvis fasaden er stygg , så vask og mal den først og fremst. Selv en gammel sliten ytterkledniing våkner til liv med nytt strøk maling.

Jeg vet ikke om du krever for mye. Men jeg tenker du gjør det, siden han aldri blir ferdig. Også håper jeg du planlegger fri også. For er ikke greit å være på jobb fra morgen til kveld i år og mnd

Anonymkode: 62eb6...426

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har ingen hastverk, men hadde vært fint å blitt ferdig før barne kommer. Er mye arbeid med en nyfødt og har barn fra før. Derav skjønner jeg ikke prioritering med å bygge terrasse samt ny fasade mot en hage ingen ser, framfor inngangsparti og fasade mot en gate der det er veldig mange folk som går forbi hver dag! 

Skrevet

Så lenge han gjør ferdig terrassen og ikke lar det stå uferdig, ville jeg latt ham styre med sitt. 
Hva snekker- og maleferdighetene angår, har du min medfølelse. Min mann er tømrer, og han er like slurvete. 

Anonymkode: b4c63...c0c

• Liker 4
Skrevet

Oppussingsbehov er noe meg og min samboer har kranglet MYE om. Vi har gått til parterapi for at vi skal forstå og kommunisere bedre. Jeg tenker at det som går på nødvendig vedlikehold som å skifte fasade, tette tak, skifte vindu, fikse drenering osv MÅ vi prioritere. Man må sammen bli enig om dette for det har også med husets verdi å gjøre.

Når det gjelder interiør og estetikk som å male veggene i ny farge må jeg ordne selv. Dessuten er min samboer også en kløne med maling. Han malte rekkverket på altanen og det så ut som det er gjort av et barn😁

Anonymkode: b9654...4fe

Skrevet

Er så glad jeg bor alene 😂

Anonymkode: cb443...169

• Liker 2
Skrevet

Ts her

Har blitt enige om å være uenige. Han forstår ikke hvorfor en fasade mot gaten haster, og han forstår ikke hvorfor et inngangsparti er viktig for familien. 

Han mener at en terrasse og ny fasade mot en tom hage er ytterst viktig! Så han driver på så ønsket han lykke til👍

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er så glad jeg bor alene 😂

Anonymkode: cb443...169

Du er heldig at du slipper å krangle med noen! 

Eneste som er synd med å bo alene er at man sjeldent har råd til stor enebolig👍

• Liker 1
Skrevet

Ts her igjen. 

Trodde det var vanskelig å bli snekker jeg men tydeligvis ikke. Synes han er veldig dårlig, og han er veldig lite nøye. Har hele livet trodd at det å bli snekker var noe som ikke alle kunne bli, men her tok jeg feil! Med så mange som har det likt som meg er det rart at så mange snekkere er så lite «nøye». 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så det er riktig å bytte fasade mot en bakhage der ingen er samt begynne å bygge terrasse mot vinteren framfor å bytte fasade mot naboer/gaten der alle ser huset… 

Forstår ikke helt jeg🤔

Om han vil det så ja.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...