Gjest xy Skrevet 4. desember 2005 #1 Skrevet 4. desember 2005 Lærte i biologien på skolen at om begge foreldre har blå øyne får barna alltid blå. Er det noen variasjoner her? Kan barnet få en grønn-grå-blå farge på øynene, eller er denne regelen konstant? Mine foreldre og jeg har alle blå øyne, mens min bror altså har grønn/grå/blå (ubestemmelig) øyenfarge. Vet de har hatt problemer med å få barn så da begynner jeg jo å lure.. Men det er ikke sånt man spør om heller. Han har også fått høre av sin naturfaglærer at det er noe "rart" med genene hans (i et eller annet forsøk ang arv) Noen som vet mer enn meg om dette?
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2005 #2 Skrevet 4. desember 2005 Joda, det går fint ann, ikke tenk mer på det.
Plym Skrevet 4. desember 2005 #3 Skrevet 4. desember 2005 (endret) Grønn/grå/blå øyne er blå i genetisk sammenheng. Det som menes er at de ikke kan få barn med brune øyne. Endret 4. desember 2005 av Plym
Jane How Skrevet 4. desember 2005 #4 Skrevet 4. desember 2005 Vi lærte i biologien at recessivt gen gir blå øyne og dominativt gen gir brune og grønne øyne.
Gjest Gjesta Skrevet 4. desember 2005 #5 Skrevet 4. desember 2005 Riktig som Plym skriver!Foreldrene=blå øyne, jeg= 1 blått og 1 grønt!
Gjest Fantus Skrevet 4. desember 2005 #6 Skrevet 4. desember 2005 Det man lærer i biologi-timene om blå og brune øyne er ganske forenklet fordi det er mye mer enn ett gen som koder for øyenfarge. Derfor kan variasjoner helt fint skje. Dessuten kan mutasjoner uansett oppstå slik at man får annen øyenfarge enn foreldrene. Og mutasjoner er helt normalt
Fibonacci Skrevet 4. desember 2005 #7 Skrevet 4. desember 2005 Blå/grønne/grå øyne er alle variasjoner over det samme "blå øyne"-allelet. Brune øyne dominerer over blå, så to foreldre med blå øyne kan ikke få et barn med brune øyne, men det motsatte kan skje: To foreldre med brune øyne kan få et barn med blå øyne hvis de begge er bærer av både blå- og brun-allelet, og barnet arver blå-allelet fra begge.
Saeria Skrevet 5. desember 2005 #8 Skrevet 5. desember 2005 Men som Fantus sa så er det man lærer på vgs. veldig forenklet. Når jeg gikk på vgs lærte jeg det samme, bortsett fra at grønnfargen "tilhørte" det brune genet og gul "tilhørte" det blå. I dag sier forskere at det nok er minst to, gjerne også flere gener som bestemmer øyenfargen vår. Derfor er det fullt mulig for et foreldrepar med tindrende blå øyne å få et barn med nøttebrune, selv om det ikke forekommer så ofte. Ei i klassen min var brunøyd barn med blåøyde foreldre. Så man bort i fra øynene kunne ikke noen av foreldrene nekte på at hu var dattera deres. Så lik på mammaen og pappaen sin var hun.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå