Gå til innhold

Går ned til 60% stilling - ditt beste økonomiske tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Økonomien blir strammere fremover, da jeg går ned i stilling på ubestemt tid. Familien vår lider av at jeg kun har hatt jobb i tankene det siste året og jeg kjenner at kapasiteten min til å følge opp fem barn ikke er til stede ved full stilling. I tillegg blir jeg ulykkelig av det, og veldig sliten. 

Flere i samme situasjon som ønsker å dele erfaringer og tips? 

Anonymkode: 0ccc9...ae5

• Hjerte 2
Skrevet

Ikke bo sør i landet (dyre boliger og strøm) 

Elbil, mat på datosalg, aldri spis ute, kjøp klær leker og julegaver brukt på finn.no, 

Anonymkode: 46505...90a

• Liker 3
Skrevet

Hvordan har du tenkt å kompensere for tapt pensjon?

Anonymkode: b6fed...158

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei!

Økonomien blir strammere fremover, da jeg går ned i stilling på ubestemt tid. Familien vår lider av at jeg kun har hatt jobb i tankene det siste året og jeg kjenner at kapasiteten min til å følge opp fem barn ikke er til stede ved full stilling. I tillegg blir jeg ulykkelig av det, og veldig sliten. 

Hjemmelaget mat. Bak brød (du finner sikkert en brødmaskin på Finn), bruk alternative proteinkilder i stedet for kjøtt, da mener jeg linser, kikerter og bønner. De kan brukes i lapskaus, gryteretter, risotto, supper, til taco, etc.

Kjøp ting brukt.

Selg ting dere ikke trenger lenger. 

Sett av en fast sum i mnd for pensjonssparing. (Du må jo dekke opp 40%)

Handle inn større kvanta når ting er på tilbud, f. eks tikronersmarked. Av butikker så mener jeg Rema 1000 kommer best ut på pris. De har også et bra utvalg i rimeligere varer.

Vurdere å investere i ei varmepumpe. Sjekk om kommunen kan gi økonomisk støtte til dette.

Anonymkode: 20953...405

• Liker 3
Skrevet

Da burde du tjene veldig godt! Hva hvis du skulle bli syk og ufør, da mister du nesten halve lønna av den allerede nesten halverte lønna.

Hadde det gått å snakke med arbeidsgiver om å jobbe litt kortere dager eller fri en dag i uka uten lønn?

Anonymkode: 9341f...c8c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da burde du tjene veldig godt! Hva hvis du skulle bli syk og ufør, da mister du nesten halve lønna av den allerede nesten halverte lønna.

Hadde det gått å snakke med arbeidsgiver om å jobbe litt kortere dager eller fri en dag i uka uten lønn?

Ja, å gå ned i stilling, og spesielt hvis helsen begynner å si fra om at nok er nok, er en gedigen "uførefelle". Selv om man har jobbet i flere tiår så risikerer man å bli sittende igjen med laveste sats dersom man blir for syk til å arbeide når man har jobbet redusert noen år. Uføretrygd beregnes ut fra lønnen i de tre beste av de fem siste årene, så da er det bare å regne selv.  

Alle må selvfølgelig gjøre som de vil, men det er i hvert fall viktig å vite hva man gjør før man plutselig sitter der i en økonomisk hengemyr. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Pensjonssparing! Kjempeviktig!

Uføreforsikring?

Gå gjennom økonomien. Er det noe sted dere kan spare inn? Lånerente, strømpriser, streamingtjenester, forsikringer etc. Hvor mye bruker dere på mat?

Jeg vet at mange synes budsjett er kjedelig, men jeg synes det er så godt å ha full oversikt. Elsker budsjett, da kan jeg se hvor vi bruker penger, og hvor det er mulig å spare inn.

Anonymkode: 8ac1b...79a

• Liker 3
Skrevet

Har du en knallgod uføreforsikring? Husk at om du blir syk nå fremover så vil du motta kun 66% av din 60% stilling i aap. Har du råd til det? I år etter år mens du er for syk til å jobbe? Dette kan skje hvem som helst når som helst. Tenker du det skjer ikke deg så er det feil, for det kan skje og da sitter du der, slik så mange andre gjør.

Generelt bør man aldri gå ned i stilling frivillig om det er helsa sin skyld. Nettopp pga dette. 

Anonymkode: 25979...25b

• Liker 2
Gjest Some guy
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hei!

Penger som du har tenkt å putte til sparing, put inn i kryptovaluta og la det ligge til 2025/26. 

Skrevet

Jeg gikk ned til ca 60% av tidligere inntekt da jeg ble ufør på grunn av kronisk og alvorlig sykdom. Dette har vi gjort:

• Vi gikk gjennom alt av abonnementer (aviser, streamingtjenester osv) som vi betalte for, beholdt det vi likte godt og sa opp ting vi ikke brukte .
  • Vi gikk gjennom forsikringene våre og fikk tilbud fra flere forsikringsselskap. I vårt tilfelle endte vi med å beholde det selskapet vi allerede hadde de fleste forsikringene i, da organisasjonsmedlemskap gjorde at de hadde de beste prisene. Gjennomgangen lønte seg likevel, for vi fant ut at vi var dobbeltforsikret på  enkelte områder.  
  • Vi innhentet tilbud fra flere banker og vurderte å bytte bank.
  • Vi forlenget nedbetalingstiden på boliglånet. De første årene med boliglån betalte vi skikkelig hardt ned på lånet, og vi hadde satt en uvanlig kort nedbetalingstid, så der hadde vi en hel del å gå på.  
  • Vi er blitt mye flinkere med hverdagsøkonomi, som å handle en gang i uka, sette opp budsjett og impulskjøpe mindre.
  • Vi følger bedre med på ulike tilbud på basisvarer i de forskjellige butikkene som ligger i nærheten. 
  • Nå er vi også blitt mer bevisst på strømforbruk. Vi holder innetemperaturen i nedre del av komfortsona, dusjer raskere og samler opp litt større mengder klær enn før til klesvasken. 
  • Jeg har tatt en skikkelig opprydning i klær og utstyr. Først og fremst for å få bedre oversikt over hva jeg har, hva som bør repareres og hva jeg trenger eller ikke trenger. En slik skattejakt gjorde at jeg ble smått overveldet over hvor mye jeg hadde, og dessuten så jeg nye muligheter med det jeg allerede eide.
  • Etter opprydning solgte jeg ting som fremdeles var brukbare og salgbare, men som jeg visste at jeg ikke lenger kom til å bruke. Det blir ikke de helt store summene, men det hjelper i alle fall til å holde orden i det jeg allerede har. 
  • Når det er ting vi trenger vurderer vi alltid om det er mulig å kjøpe brukt. 
  • Det vi kan spare mest på har vi ikke gjort ennå, men vi vurderer å selge den ene bilen. Det sitter litt langt inne, for da må ting planlegges og koordineres litt bedre. Det er ikke noe lån på den, men bil koster likevel masse i forsikringer, drift og vedlikehold. 

Anonymkode: 18c24...d81

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Fornuftig å prioritere familien! Be mannen sette et fast beløp i måneden på din pensjonssparekonto. Ha kun en bil. Rydd hele huset for å se hva dere har, og sett shoppe-stopp for dere voksne.

Anonymkode: 299f9...871

• Liker 4
Skrevet

Ikke gjør det. Kan ikke mannen gå ned i stilling i stedet?

Anonymkode: 3b613...faa

• Liker 2
Skrevet

Jeg støtter deg; familie er viktigere enn penger. 

Mitt beste råd er å ha mange sparekontoer der du sparer til de store tingene ; ferie, jul osv + buffere. Bare man setter av litt på hver hver mnd så blir det penger av det. Sett også av når du får feriepenger. Det er mye bedre å leve godt gjennom året enn å blåse av mye penger på ferie. 

Jeg jobber sytti prosent og lever godt på det ved å sette tæring etter næring. Ikke hør på de som drar deg ned og sier det ikke går an med tanke på framtida. De er kun missunnelige fordi de ikke våger å ta slike valg for seg selv. 

Anonymkode: c9178...55f

• Liker 6
Skrevet

Jeg har jobbet 80% alle årene med små barn, og det har det vært verdt! 

Mange her glemmer at lønnsmessig går det en magisk grense ved 6G. Jeg har tjent over 6G i min 80% stilling. 

Mine beste tips:

Ukesbudsjett! Ta ut pengene og bruk kontanter i begynnelsen. Det er veldig effektivt for å holde seg til planen. 

Ukeshandle, da luker du vekk mye unødvendig kjøp. 

Kjøp sesongklær på salg, til neste sesong (ull, vinterdresser osv).

Jeg tar et par mnd i året hvor jeg er skikkelig gnien, da tømmer vi skap og fryser for alt som hoper seg opp. Dette gir oss mer å rutte med til jul og sommer. 

Anonymkode: 06758...579

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har jobbet 80% alle årene med små barn, og det har det vært verdt! 

Mange her glemmer at lønnsmessig går det en magisk grense ved 6G. Jeg har tjent over 6G i min 80% stilling. 

Anonymkode: 06758...579

Med dagens satser ville du tjent mer enn 836 000 en 100%-stilling hvis du tjener over 6G i 80%. Det er jo ikke helt gjennomsnittlig, og det tror jeg du vet.

Mange tjener over, men de fleste tjener under 6G i en 100%-stilling, så det er klart det er verdt det når du allerede tjener bedre enn de fleste. 

#snikskryt

Anonymkode: 18c24...d81

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvordan har du tenkt å kompensere for tapt pensjon?

Anonymkode: b6fed...158

Har du et tips?

Jeg har en del arv som kommer etterhvert, og tenker at jeg kan begrense pensjonssparing noe pga det. Det er jo tross alt nå vi trenger pengene mest. 

Skrevet

Det er kanskje mulig å kjøpe en bedre uføreforsikring? Skal kontakte forsikringsselskapet mitt og høre. Takk for tips!

Skrevet

Pensjonssparing! Kjempeviktig!

Uføreforsikring?

Gå gjennom økonomien. Er det noe sted dere kan spare inn? Lånerente, strømpriser, streamingtjenester, forsikringer etc. Hvor mye bruker dere på mat?

Jeg vet at mange synes budsjett er kjedelig, men jeg synes det er så godt å ha full oversikt. Elsker budsjett, da kan jeg se hvor vi bruker penger, og hvor det er mulig å spare inn.

Anonymkode: 8ac1b...79a

Jeg syns heldigvis budsjett er kjempegøy, jeg er regnskapsfører😉 Alt skal gås gjennom og skrelles ned. Takk for tips😀

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke gjør det. Kan ikke mannen gå ned i stilling i stedet?

Anonymkode: 3b613...faa

Han tjener over dobbelt så mye som meg, så det blir ikke aktuelt. 

Skrevet

Ikke sett deg i en stilling hvor du er økonomisk avhengig av mannen.

Og som andre nevner her: uførefella er ei bitch.

Anonymkode: 35652...131

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...