AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #1 Skrevet 30. oktober 2022 Hvordan klarer dere det?jeg tjener over 600K i året , og det er ok om jeg forsørger meg selv, men som alene med 3 barn er ikke dette mye, da jeg ikke mottar noe støtte fra det offentlige, jeg får ikke noe bohjelp osv, her kommer matten, jeg betaler 8600 i mnd på lån, 6750 i husleie, 3052 i studielån, bilforsikring barneforsikring, strøm og mat, før mat er jeg oppe i rundt 22000 mat bruker jeg ca 8000 i mnd detter er før klær og alt som barna vil være med på, som sagt tjener jeg over 600K i året, men dette er ikke mye når det er kun min inntekt vi lever på Anonymkode: a7dd3...d91
Gjest dreamstar Skrevet 30. oktober 2022 #2 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvordan klarer dere det?jeg tjener over 600K i året , og det er ok om jeg forsørger meg selv, men som alene med 3 barn er ikke dette mye, da jeg ikke mottar noe støtte fra det offentlige, jeg får ikke noe bohjelp osv, her kommer matten, jeg betaler 8600 i mnd på lån, 6750 i husleie, 3052 i studielån, bilforsikring barneforsikring, strøm og mat, før mat er jeg oppe i rundt 22000 mat bruker jeg ca 8000 i mnd detter er før klær og alt som barna vil være med på, som sagt tjener jeg over 600K i året, men dette er ikke mye når det er kun min inntekt vi lever på Anonymkode: a7dd3...d91 Du får vel barnetrygd og barnebidrag i tillegg? Hvor mye er det på samlet? De fleste som har mindre enn deg i inntekt og er alene med barn må redusere i utgiftene og prioritere hardt. Noe du også kan gjøre.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #3 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan klarer dere det?jeg tjener over 600K i året , og det er ok om jeg forsørger meg selv, men som alene med 3 barn er ikke dette mye, da jeg ikke mottar noe støtte fra det offentlige, jeg får ikke noe bohjelp osv, her kommer matten, jeg betaler 8600 i mnd på lån, 6750 i husleie, 3052 i studielån, bilforsikring barneforsikring, strøm og mat, før mat er jeg oppe i rundt 22000 mat bruker jeg ca 8000 i mnd detter er før klær og alt som barna vil være med på, som sagt tjener jeg over 600K i året, men dette er ikke mye når det er kun min inntekt vi lever på Anonymkode: a7dd3...d91 Tenker at du må selge boligen din og leie noe rimelig. Med renteøkning har mitt huslån steget til ca. 6000kr fra desember. Matutgifter kan spares inn, skift til First Price e.l. på en god del ting, der er det mye å spare, i tillegg til å handle varer som nesten er gått ut på dato på 40%. Kjøpestopp på klær/sminke o.l. til deg selv og gå ned på anntall gaver til jul, eller gå ned på sum. Kan du droppe dusj en dag i uken? Slå av lys. Henge opp mer enn du tørketromler? Anonymkode: 5630f...5bd 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #4 Skrevet 30. oktober 2022 Hvorfor så høy husleie hvis du eier bolig? Anonymkode: 43199...9be 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #5 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tenker at du må selge boligen din og leie noe rimelig. Med renteøkning har mitt huslån steget til ca. 6000kr fra desember. Matutgifter kan spares inn, skift til First Price e.l. på en god del ting, der er det mye å spare, i tillegg til å handle varer som nesten er gått ut på dato på 40%. Kjøpestopp på klær/sminke o.l. til deg selv og gå ned på anntall gaver til jul, eller gå ned på sum. Kan du droppe dusj en dag i uken? Slå av lys. Henge opp mer enn du tørketromler? Anonymkode: 5630f...5bd AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor så høy husleie hvis du eier bolig? Anonymkode: 43199...9be Leste dere huslån noe sted?😅 Anonymkode: 8a78c...97d 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #6 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor så høy husleie hvis du eier bolig? Anonymkode: 43199...9be AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Leste dere huslån noe sted?😅 Anonymkode: 8a78c...97d Står at det er over 8000 i lån og. Jeg eier egen leilighet i et borettslag. Jeg betaler 9000 i lån og 6400 i felleskostnader/husleie. Jeg er også alene, ca samme inntekt som deg. Jeg har heldigvis bare et barn da, så det går greit, men kjenner jo på det nå. I utgangspunktet er jo inntekten min god, men det er jo hardt å bare ha en inntekt. Anonymkode: 8b547...624
Hmmmmmm Skrevet 30. oktober 2022 #7 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg har lavere inntekt. Et barn. Det er tungt. Men du kan utsette studielånet med tre år da.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #8 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg har to barn og 500 k i inntekt. Men jeg leier ut sokkelleilighet og får barnebidraget av far. Dette utgjør 15000 i måneden. Hadde jeg ikke hatt den ekstrainntekten, vet ikke ikke hvordan det hadde gått. Bare faste regninger utgjør nesten hele lønnsinntekten min. Har du mulighet til å øke inntekten på noen måte? Kanskje avdragsfrihet på lån? Anonymkode: e0bf6...a86
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #9 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg hadde samme inntekt som deg. Alene med 2 barn og synes det var tøfft. fikk ingen barnebidrag av far. Og ingenting av NAV nå er jeg pga sykdom på AAP og fatter ikke hvordan det skal gå 😢 Anonymkode: c0343...f99
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #10 Skrevet 30. oktober 2022 Du kan jo redusere summen på mat i måneden. 8000 hørtes mye ut. Du kan også kjøpe klær på bruktbutikk, både uteklær og vanlig klær 😊 Anonymkode: 629c1...724 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #11 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg har inntekt på 540.000kr. Fast i kommunen. Har studielån, lån, bil, forsikringer, husleie. Barn 16 år 50/50. Merker også at ting har blitt dyrere. Lånet mitt økt med 1000kr i måneden. Anonymkode: 155d2...52a
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #13 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg skjønner virkelig ikke hvordan folk klager... Jeg har fem barn alene, og har bare studielån/stipend. Vi lever ikke fett og det er HARDT å få det til å gå rundt. Vanskelig å ha råd til bensin osv, dessuten har jeg dyr husleie på 14000 kr. Får barnebidrag og barnetrygd (fra Nav) og bostøtte. That's it. Jeg kaster aldri mat og blitt ekspert på å lage sunn mat av lite, kjøper bare brukt eller får gratis på finn.. jeg fikser istedenfor å kaste osv... Får fritak på skole og aktiviteter til barns. Vi har ikke mye (les: ingenting) til overs så klarer ikke spare for eksempel og må utsette regninger ofte. Nød lærer naken kvinne å spinne er det noe som heter. Anonymkode: d5f40...bd4 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #14 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg hadde samme inntekt som deg. Alene med 2 barn og synes det var tøfft. fikk ingen barnebidrag av far. Og ingenting av NAV nå er jeg pga sykdom på AAP og fatter ikke hvordan det skal gå 😢 Anonymkode: c0343...f99 Sikker på at du ikke kan søke forskudd på barnebidrag fra nav nå mår du er på aap? Er jo din inntekt som bestemmer om nav betaler deg bidrag selv o barnets far ikke har bidragsevne. Anonymkode: 8c406...521
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #15 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg skjønner virkelig ikke hvordan folk klager... Jeg har fem barn alene, og har bare studielån/stipend. Vi lever ikke fett og det er HARDT å få det til å gå rundt. Vanskelig å ha råd til bensin osv, dessuten har jeg dyr husleie på 14000 kr. Får barnebidrag og barnetrygd (fra Nav) og bostøtte. That's it. Jeg kaster aldri mat og blitt ekspert på å lage sunn mat av lite, kjøper bare brukt eller får gratis på finn.. jeg fikser istedenfor å kaste osv... Får fritak på skole og aktiviteter til barns. Vi har ikke mye (les: ingenting) til overs så klarer ikke spare for eksempel og må utsette regninger ofte. Nød lærer naken kvinne å spinne er det noe som heter. Anonymkode: d5f40...bd4 Så dolk kan ikke klage men du kan? Sjarmerende Anonymkode: 69f2e...423 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #16 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så dolk kan ikke klage men du kan? Sjarmerende Anonymkode: 69f2e...423 Folk kan klage, det jeg mente var at folk har det kanskje bedre eller enklere enn det de tror... Det finnes alltid noen som har det verre og sånn er det. Hvis jeg kan få det til å gå rundt, så kan de også. Anonymkode: d5f40...bd4
Helene Skrevet 30. oktober 2022 #17 Skrevet 30. oktober 2022 Var alene om alt, 100 %. Tjente nesten 200 000 i året. Det gikk da og.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #18 Skrevet 30. oktober 2022 dreamstar skrev (8 timer siden): Du får vel barnetrygd og barnebidrag i tillegg? Hvor mye er det på samlet? De fleste som har mindre enn deg i inntekt og er alene med barn må redusere i utgiftene og prioritere hardt. Noe du også kan gjøre. Barnetrygd og bidrag er bare småtteri. Ikke noe som hjelper så veldig i dag. Anonymkode: 0b9b7...f3e
Eneri Skrevet 30. oktober 2022 #19 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvordan klarer dere det?jeg tjener over 600K i året , og det er ok om jeg forsørger meg selv, men som alene med 3 barn er ikke dette mye, da jeg ikke mottar noe støtte fra det offentlige, jeg får ikke noe bohjelp osv, her kommer matten, jeg betaler 8600 i mnd på lån, 6750 i husleie, 3052 i studielån, bilforsikring barneforsikring, strøm og mat, før mat er jeg oppe i rundt 22000 mat bruker jeg ca 8000 i mnd detter er før klær og alt som barna vil være med på, som sagt tjener jeg over 600K i året, men dette er ikke mye når det er kun min inntekt vi lever på Anonymkode: a7dd3...d91 Har du korrigert skattekortet for endret rentekostnad? Du får vel barnetrygd tilsvarende fire barn hvis du er alene med tre? Hva med barnebidrag, enten fra far eller via NAV? Jeg skjønner det ikke er fett altså, men du har nok mye igjen for nøye gjennomgang av lån- og forsikringsvilkår, vurdere rimeligere bil, se over strømmetjenester og mobilabonnement (antar tv/internett/husforsikring ligger i husleia så du ikke kan påvirke noe der). Noen har nytte av å tenke ukesbudsjett for mat framfor månedsbudsjett, kanskje det kan hjelpe? Litt avhengig av barnas alder; kjøpe klær brukt, ser feks det selges rimelige klespakker til barn på div Facebookgrupper her jeg bor. Er barnet ungdom, kan ekstrajobb for å tjene egne lommepenger være aktuelt. Nedgradere til mindre og rimeligere bolig? Leie ut via Airbnb i ferier når dere er borte selv? Leie ut kortidshybel til for feks tannlegestudenter/sykepleiere som er under utdanning og skal ha praksis noen uker? Har du noen ganger barnefri og har rom for ekstrajobb?Evt har foreldre som kan passe barna gratis to lørdager i måneden for at du kan ta en bijobb? Kan du forlenge avdragstid huslån for å få det litt romsligere hver måned? Går barna på mange dyre fritidsaktiviteter der dere kan kutte ned til en aktivitet pr barn? Litt avhengig av alder på barna kan du involvere dem, særlig hvis det stadig er mas om dyre merkeklær eller takeaway-mat/Leos lekeland osv. 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #20 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Folk kan klage, det jeg mente var at folk har det kanskje bedre eller enklere enn det de tror... Det finnes alltid noen som har det verre og sånn er det. Hvis jeg kan få det til å gå rundt, så kan de også. Anonymkode: d5f40...bd4 Få se et ordentlig regnskap om hvordan du får det til å gå rundt, da. Det du skriver forteller veldig lite. Anonymkode: b13f5...51a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå