Gå til innhold

Jeg har fått tilbud om ny jobb, ønsker permisjon uten lønn, har jeg rett på det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg arbeider i kommunen og har arbeidet samme sted i 12 år. Jeg har ikke fått barn, derav ingen foreldrepermisjon,  syke barn dager. Jeg har vært sykemeldt to ganger, tilsammen under 4 måneder. De siste tre årene har jeg ikke hatt en eneste egenmeldingsdag.  Jeg har jobbet og stått på, strukket meg langt, ofret mye, og fått gode tilbakemeldinger. Jeg trives der jeg er.

Nå har jeg fått tilbud om fast lederjobb i en annen kommune. Det er akkurat de oppgavene jeg ønsker meg, men jeg trives der jeg er, jeg er trygg på de jeg jobber med, og vet hva jeg har, men man vet aldri hva man får (det kan jo være bedre eller verre). Oppgavene jeg vil få hos den nye arbeidsgiveren, og det å være et annet sted etter 12 år tror jeg kan være med å utvikle meg og gjøre meg enda bedre i jobben min.

Jeg lurer på om jeg har rett på permisjon uten lønn i ett år fra min faste stilling? Jeg forstår at det at jeg ikke har hatt foreldrepermisjon eller fravær pga sykdom ikke øker rettighetene mine til permisjon uten lønn, men det viser at jeg er stabil og at arbeidsgiver har kunnet regne med meg fra dag en.

Jeg har selvsagt tenkt å snakke med arbeidsgiver om dette, men jeg ønsker å stille forberedt.

Anonymkode: 436f8...f0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan søke, men har ikke krav på det nei. De færreste gir permisjon for å jobbe et annet sted.

Anonymkode: abaae...245

• Liker 1
Skrevet

Du vil nok ikke ha rett på permisjon uten lønn for å jobbe et annet sted.

Anonymkode: 0f585...7cf

Skrevet

Du har nok ikke krav på det. Det kommer an på arbeidsgiveren. Det er generelt mye vanskeligere å få permisjon i det offentlige, når du går over i annen fast stilling, og ikke til et vikariat.

Anonymkode: aa71a...0fb

Skrevet

Du har ikke rett på det, men du kan jo alltids spørre. Min erfaring er vel at sannsynligheten din for å få permisjon handler mer om lederen din, enn om deg og din historie. På min arbeidsplass kjenner jeg til både noen som har fått innvilget permisjon og noen som ikke har fått, og det har nok i begge tilfeller handlet mer om lederens holdninger enn om den ansatte. De som ikke fikk innvilget permisjon sa opp stillingen sin.
Men jeg har sett et par eksempler på at de som har vært litt «vanskelige» ansatte (hyppige sykemeldinger, rigide og vanskelige å samarbeide med, stort kontrollbehov på feil grunnlag) har hatt lettere for å få sånne permisjoner fordi lederen har sett en mulighet til å bli kvitt vedkommende, mens «greie» ansatte ikke fikk det, fordi lederen da skjønte at de sannsynligvis ikke kom til å komme tilbake igjen. 

Anonymkode: 52182...6de

Skrevet

Det er som du sier, det er ikke noe du har krav på. Du kan søke, men arbeidsgiver vil vanligvis kun gi permisjon hvis de virkelig, virkelig vil beholde deg - og de skjønner at du ellers vil si opp. At du har hatt lavt fravær mens du har jobbet der er helt uten betydning, det må du ikke blande inn når du skal snakke med arbeidsgiver. 

Anonymkode: 15987...bcb

Skrevet

Du kan søke om ulønnet permisjon, men sannsynligheten for at du får det innvilget er lav, i og med at sannsynligheten for at du tiltrer stillingen din igjen er lav, og søkermassen til et vikariat typisk er langt mindre erfaren enn til en fast stilling. 

Anonymkode: ccd5f...a3c

Skrevet

Jeg tror nok sannsynligheten er lav, desverre. Men jeg ville definitivt ha forsøkt fordet :)

Anonymkode: 74ab2...659

Skrevet

Noen offentlige arbeidsgivere er veldig restriktive på dette, mens andre ikke er det. Det svinger både med sted og med hva som er inn i tiden. På en av mine tidligere arbeidsplasser var trynefaktor også en ikke ubetydelig faktor i vurderingene.

Det er én ting du bør ha med deg inn i diskusjon med arbeidsgiver, og det er det du selv sier i hovedinnlegget: argumenter for hva du kan lære i den nye jobben og som du kan ta med tilbake til nåværende arbeidsplass etter permisjonen. Kompetanseutvikling er alltid verdifullt, og her har arbeidsgiver mulighet til å bringe kompetanse inn i virksomheten "gratis" (hvis du kommer tilbake). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...