Loppefrø Skrevet 4. desember 2005 #1 Skrevet 4. desember 2005 Jeg vet at dette er et umulig spørsmål, jeg forventer ikke noe fasitsvar og dette er ikke ment som et forbruker/skal jeg klage - spørsmål. Men en ny sofa i relativt god kvalitet (sånn et par og tyve tusen for en sittegruppe), i daglig bruk av voksne, barn og katter... Sånn ca hva hadde dere regnet med da? Både slitasje og behovet for noe nytt spiller inn, er fem år for lite? Ti år?
Gjest Gjesta Skrevet 4. desember 2005 #2 Skrevet 4. desember 2005 Nei jeg ville forventet i hvert fall ti år, men det er jo forskjellige kvaliteter på både trekk, stopping og alt. Men en sofa til den prisen hadde jeg forventet skulle vare i hvert fall i ti år.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2005 #3 Skrevet 4. desember 2005 Nei jeg ville forventet i hvert fall ti år, men det er jo forskjellige kvaliteter på både trekk, stopping og alt. Men en sofa til den prisen hadde jeg forventet skulle vare i hvert fall i ti år. ←
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2005 #4 Skrevet 4. desember 2005 Jeg vet at dette er et umulig spørsmål, jeg forventer ikke noe fasitsvar og dette er ikke ment som et forbruker/skal jeg klage - spørsmål. Men en ny sofa i relativt god kvalitet (sånn et par og tyve tusen for en sittegruppe), i daglig bruk av voksne, barn og katter... Sånn ca hva hadde dere regnet med da? Både slitasje og behovet for noe nytt spiller inn, er fem år for lite? Ti år? ← At den kostet par og tyve tusen for en sittegruppe, sier ikke noe om kvaliteten. Sittegrupper er dyrere enn eks rund sofa. Det er forskjellig grader av slitestyrke, så du må ha klart for deg hvilke slitestyrke den har. Så spørs det hvordan sofaen er brukt. lekeplass for unger? Hoppeplass? Dyr i sofaen er ikke akkurat noe+ Ja vi har hatt sofa til 20.000 og med unger, så var den ganske tarvelig etter 6 år.
ashera Skrevet 4. desember 2005 #5 Skrevet 4. desember 2005 Det spørs om du mener trekket eller selve stammen. Ikea (som jo har langt billigere sofaer enn din) har ti års garanti på selve stammen, og selger stort sett sofaene sine med løst trekk. En sofa til over tjue tusen (hvis det var en design- og ikke en typisk motesofa)ville jeg forventet varte minst 15-20 år mht. stammen, men da må du nok forvente å skifte trekk/trekke om noen ganger.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2005 #6 Skrevet 5. desember 2005 Vi betalte 10000.- for bue i stoff, etter 10 år med barn, hopping og herjing er den like fin. Kjøpte ny nå fordi jeg er bare SÅ LEI av den. Sofaen er helt fin, så da synes jeg en dobbelt så dyr sofa også burde være det.
Loppefrø Skrevet 5. desember 2005 Forfatter #7 Skrevet 5. desember 2005 Takk for svar. Grunnen til at jeg spør er rett og slett fordi meg og mannen min diskuterte dette her en dag. Sofaen vår er noen år gammel nå, den har holdt seg veldig bra, omtrent som forventet. Vi har som sagt både barn og katter, men hopping og herjing er ikke lov i sofaen for hverken fir- eller tobeinte. Men det er klart, at selv om sofaen har holdt seg godt, så vises det at den ikke er splitter ny. Best hadde vi kanskje sett det hvis vi hadde hatt en spiller ny en stående ved siden av. Anyway; dette fikk meg til å fundere litt over når det er "lov" å ønske seg ny. Men trekke om en slik sofa når den tid kommer, er det lønnsomt? Fasongen er veldig tidløs og sittekomforten er kjempegod, så jeg kan forestille meg at vi med tid og stunder først og fremst ønsker nytt trekk. Noen som har ide om hva sånt noe koster. Selvsagt avhengig av stoffkvalitet, men jeg antar at arbeidspengene utgjør brorparten av prisen for omtrekking uansett, og hvis man kan få ny tilsvarende sofa for ca 25 tusen (litt prisstigning med i beregningen) hvor mye kan man da betale for omtrekking og si at det var et klokt valg?
Gjest -eline- Skrevet 5. desember 2005 #8 Skrevet 5. desember 2005 Anyway; dette fikk meg til å fundere litt over når det er "lov" å ønske seg ny. Men trekke om en slik sofa når den tid kommer, er det lønnsomt? Fasongen er veldig tidløs og sittekomforten er kjempegod, så jeg kan forestille meg at vi med tid og stunder først og fremst ønsker nytt trekk. Noen som har ide om hva sånt noe koster. Selvsagt avhengig av stoffkvalitet, men jeg antar at arbeidspengene utgjør brorparten av prisen for omtrekking uansett, og hvis man kan få ny tilsvarende sofa for ca 25 tusen (litt prisstigning med i beregningen) hvor mye kan man da betale for omtrekking og si at det var et klokt valg? ← Å trekke om sofa/sittegruppe er forholdsvist kostbart, skikkelig møbelstoff av god kvalitet koster en god del kroner meteren, det er og en jobb som tar ganske lang tid, og møbelomtrekkere tar seg rimelig godt betalt. Vet det finnes attføringsbedrifter som tar på seg møbelomtrekking i Trondheim i hvertfall, godt mulig at de har noe liknende der du bor? Det blir jo billigere, og det jeg har sett av arbeid som er utført så er det bra og. Om sofaen er flott så er det jo et alternativ, flott å gjenbruke møbler slik og ikke bli endel av dette (altfor voksende) bruk&kast-samfunnet.
Blåklokke Skrevet 11. desember 2005 #9 Skrevet 11. desember 2005 Hm, jeg har tenkt på sofagruppen min, jeg også. Jeg kjøpte en nydelig dueblå sofagruppe for 20 (!) år siden. Den var relativt dyr den gangen. Jeg har bare denne som fast "base" i stuen, men utrolig nok er den like fin ! Jeg blir aldri lei av farven, og sofaen har fugt meg flere steder og føles som en gammel venn. Det eneste som synes av slitasje er at den ene sidevangen har hissige kloremerker fra pus, det er hennes måte å si at hun vil ut på. Tror nok jeg vil trekke om denne soafen før jeg kjøper ny, selv om det kan bli dyrt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå