AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #1 Skrevet 29. oktober 2022 Har svært gode referanser fra tidligere arbeidsforhold og forventer det samme fra nåværende arbeidssted. I utgangspunktet er jeg ikke veldig redd for å ikke finne meg en ny jobb. Vil en ny arbeidsgiver se det som negativt at jeg har sagt opp nåværende jobb uten en ny å gå til? Føler jeg trenger litt press på meg for å finne en ny jobb og er litt for tom akkurat nå etter et svært travelt år til å begynne med hard jobbsøking akkurat nå. Føler jeg trenger litt tid og ro til å finne ut hva jeg vil videre. Å si opp jobben jeg har ville nok løftet 30 kilo fra skuldrene mine. Men har hørt flere si at det er negativt å si opp uten å sikre ny jobb først, så ønsker å høre litt her. Anonymkode: 4ad09...822
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #2 Skrevet 29. oktober 2022 Ja, det er dumt, fordi du selv da ikke er økonomisk sikret. Samtidig kan det være vanskelig hvis man har lang oppsigelsestid og de man søker hos vil ansette fortest mulig. Jeg tror ikke det er negativt for ny arbeidsgiver at du kan begynne med en gang, men det er en gambling for deg når det kommer til inntekt hvis du ikke finner noen. Anonymkode: 97d7c...175 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #3 Skrevet 29. oktober 2022 Jeg har sagt opp jobben min to ganger uten å ha noen ny. Har ikke vært noe problem siden jeg har hatt plan b, å studere, dersom jeg ikke fant noe jeg ville ha. Første gang fikk jeg ny jobb etter oppstart på studie, andre gangen gikk d 2 uker. Anonymkode: cad3e...12a 2
Serafina. Skrevet 29. oktober 2022 #4 Skrevet 29. oktober 2022 Etter min erfaring er det ikke dumt, hvis du klarer deg økonomisk en liten stund uten jobb. Jeg har gjort det med hell mer enn en gang. 1
Gjest ti10 Skrevet 29. oktober 2022 #5 Skrevet 29. oktober 2022 Hvis du vet at du klarer deg økonomisk en tid, også hvis du skulle få uforutsette utgifter, er det jo bare å gjøre det.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #6 Skrevet 30. oktober 2022 Har gått helt fint for meg, men jeg har da hatt mannens lønn å falle tilbake på hvis det skulle bli krise. Jeg hadde ikke gjort det hvis jeg ikke hadde hatt råd til å leve en stund uten inntekt. Anonymkode: 59010...2f8
17.11 Skrevet 30. oktober 2022 #7 Skrevet 30. oktober 2022 Så lenge du er sikret økonomisk på en eller annen måte så er det ikke nødvendigvis så dumt. Jeg har gjort det selv, og det ordnet seg forholdsvis raskt. Det var mye lettere å fokusere på jobbsøking når den jobben jeg ikke ville ha ikke stjal alt av overskudd, i tillegg var fleksibiliteten ved å kunne starte så og si på dagen en fordel.
Taluno Skrevet 30. oktober 2022 #8 Skrevet 30. oktober 2022 Noen kan heller se på det som positivt, da du vil kunne tiltre raskere enn kandidater som må jobbe ut en oppsigelsestid.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #9 Skrevet 30. oktober 2022 17.11 skrev (4 timer siden): Det var mye lettere å fokusere på jobbsøking når den jobben jeg ikke ville ha ikke stjal alt av overskudd, i tillegg var fleksibiliteten ved å kunne starte så og si på dagen en fordel. Ja, det er nøyaktig slik jeg tenker. Takk ellers for alle svar! Dette er helt annerledes enn hva jeg har hørt ellers hvor mange mener det er et rødt flagg for ny arbeidsgiver om du sier opp en jobb uten noe å gå til. Når det er sagt har jeg jo faktisk gjort det før og aldri opplevd det som et problem. Vedr. økonomi har jeg nok sparepenger til å overleve i 3 måneder uten jobb, men vil jo helst slippe å bruke disse selvsagt. Anonymkode: 4ad09...822
Tibbie Skrevet 30. oktober 2022 #10 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg tror ikke at en ny arbeidsgiver vil se negativt på det, så lenge du forklarer hvorfor. Jeg synes at din årsak er veldig innafor Som de andre før meg sier; hvis du klarer deg fint økonomisk, skal det nok gå helt fint. Men husk å fortsatt spare til pensjon hvis du går lenge uten inntekt! Bare pass på at du ikke tar en jobb du ikke vil ha, i desperasjon. Da har dette vært meningsløst. Bruk tiden på å utvikle deg selv og stille deg sterkere på markedet. Lykke til! Dette blir nok spennende.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #11 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det er nøyaktig slik jeg tenker. Takk ellers for alle svar! Dette er helt annerledes enn hva jeg har hørt ellers hvor mange mener det er et rødt flagg for ny arbeidsgiver om du sier opp en jobb uten noe å gå til. Når det er sagt har jeg jo faktisk gjort det før og aldri opplevd det som et problem. Vedr. økonomi har jeg nok sparepenger til å overleve i 3 måneder uten jobb, men vil jo helst slippe å bruke disse selvsagt. Anonymkode: 4ad09...822 Dette er for lite. Det vil være et svært risikabelt prosjekt hvis du har så lite i reserve. Anonymkode: 59010...2f8
Gjest Vetatjegikkevet Skrevet 30. oktober 2022 #12 Skrevet 30. oktober 2022 For de fleste dumt, men det kan være rett løsning hvis du har mer enn god nok økonomi til tre måneder uten inntekt, og deretter eventuelt halv inntekt en lengre periode. Du bør også ha en idé om hva du sier om tiden uten jobb, for eksempel at du var klar for å gjøre noe nytt og visste at du hadde økonomi og motivasjon til å ta videreutdanning om ikke den rette jobben dukket opp innen rimelig tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå