AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #1 Skrevet 29. oktober 2022 Jeg vet ikke helt hva jeg lurer på.. Mest et ønske om erfaringer og råd kanskje. Vi har gode inntekter, men også mye utgifter med et stor hus, barn osv. Jeg skulle betale strømregningen, det er jeg som pleier å betale denne, men han sender meg gjerne halvparten av det den er på, spesielt når den er dyr. Han skulle etterspørre strømstøtte som vi ikke har fått enda i år, så vi kunne putte dette i potten for regningen. Jeg spurte om han hadde fått det, men nei. Spurte et par dager senere, og da regnet han med dagen etter. Spurte etter noen dager igjen, da hadde de gått «i det store sluket». Endte med at jeg måtte ta fra felles bufferkonto. Så en dag senere fikk jeg vite at han har nesten 20.000 i kredittkortgjeld. Dette forstår jeg ikke.. Han spiller ikke eller noe sånt, men bruker penger over evne og er dårlig til å spare tross god inntekt. Sparer ingenting nå lenger, og bufferkonto nærmer seg tom.. Og gjeld går jo utover vår ganske felles økonomi. Men siden den heller ikke er helt felles, blir jeg litt usikker på hva som er lurt å gjøre. Erfaringer? Vurderer bare å ta over hele greia og føre over til utgiftskontoer og sette opp sparing for ham. Men samtidig er det ikke min rolle og ta over hans økonomi og styre hans penger selv om vi er gift.. Anonymkode: 5fcc0...2a3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #2 Skrevet 29. oktober 2022 Jeg har gjort akkurat det, selv om vi er gift. Godt mulig vi ikke hadde vært gift lenger om jeg ikke gjorde det for noen år siden. Fra å være blakk har nå mannen spart mye. Lever like godt også. Bare sløser ikke unødvendig lenger. Anonymkode: 528c2...7a5 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #3 Skrevet 29. oktober 2022 Sånn jeg ser det har du to valg: gå fra hverandre eller at du blir økonomisjef og han får lommepenger. Nei det er ikke din rolle å passe på han. Samtidig vil det gå utover deg hvis han kjører økonomien i grøfta. Vet du at han ikke spiller? Min erfaring er at du ikke kan stole på hva han sier. Jeg fant mye rart etterhvert, ubetalte regninger og spillegjeld. Han nektet for alt. Anonymkode: 165d3...503 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #4 Skrevet 29. oktober 2022 Sett deg ned og legg en plan med mannen din. Å ha 20k på et kredittkort er ikke store problemet å fikse. Med normalt gode inntekter er den gjelden slått ihjel innen jul. Dere bør fokusere på å endre vaner fremover. I mellomtiden kan dere jo avtale at kun du skal ha kredittkort. Anonymkode: 2baf1...524 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå