Gå til innhold

Hvis politiet ringer dere ang barna deres - hva gjør dere da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis barnet ditt på 14 år skal på fest, og politiet ringer dere senere på natta om at barnet ditt er overstadig beruset (regelrett så drita full at barnet knapt klarer å gjøre rede for seg) og må hentes fra en fest de har stoppet, hvordan reagerer du mot barnet dagen etterpå, når barnet er edru igjen?

Er dette greit? Viser du forståelse, eller blir du sint og forklarer barnet farene ved å drikke seg sanseløs full? Får det konsekvenser i noe form?

Anonymkode: 6997d...84d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Konsekvenser får de vel nok av med å være dårlig dagen etterpå. Hadde tatt en lang prat om. Alkohol , grenser og snakket om hvordan ungdommen selv følte det når han ble så full

Anonymkode: fe43a...b84

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Konsekvenser får de vel nok av med å være dårlig dagen etterpå.

Hangovers dagen derpå stopper ingen fra å gjenta det samme helgen etterpå.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hangovers dagen derpå stopper ingen fra å gjenta det samme helgen etterpå.

For mange gjør. Det nok det jo

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Må vise forståelse. Kjefting bare skyver barnet mer vekk fra deg og vil føre til mer hemmelighold og utagering.  En likeverdig og respektfull samtale om åpenhet er viktig for å få et tillitsfullt forhold med barnet og på sikt gjøre barnet mer mottakelig for samtaler om fornuft 

Anonymkode: f1009...822

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

En på 14 år på fest til langt ut på natten? Nei, det får ikke våre barn lov til. Senere ville jeg laget en tydelig avtale om henting og informert om farene ved høyt alkoholinntak. Hvis politiet hadde ringt hadde jeg hentet umiddelbart og fått dem i seng hjemme, under tilsyn. Dagen etter ville jeg tatt en prat, rolig og tydelig om det som skjedde. Kjeft er ikke til noe hjelp. 

Anonymkode: 02e04...78e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

For det første, mine barn har aldri vært ute til langt utpå natta, når de var 14. Jeg har heldigvis sluppet unna at de kom fulle hjem i den alderen. 

Jeg ville først vurdert tilstand i forhold til pumping om de ikke kan gjøre rede for seg. Er tilstanden grei nok til at jeg kan ha de hjemme under tilsyn, hadde jeg møtt dem på senga med egg og bacon dagen derpå, før de hadde vært nødt til å stålsette seg for "praten" Alle mine barn hater "praten" Å bli sint har ingen hensikt - jeg har tro på dialog. Konsekvenser er ganske naturlig. Brudd på tillit gir mindre frihet. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis det skjer med barn under 15 så er det foreldre som har sviktet. Enkelt og greit

Anonymkode: 952ed...9cc

• Liker 8
Skrevet

Jeg fikk slag i ansiktet hjemme. Mine barn ble møtt med omsorg og en prat. Det har så langt fungert godt og nå er de voksne.

Anonymkode: cda7f...0c4

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Ingen her som har fått gått på fest til utpå natten som 14-åringer. Helt uaktuelt.

De er alt for umodne til å klare å ta vare på seg selv i en sånn situasjon. Mye dritt som skjer.

Det bør voksne klare å skåne barna for. 

Hadde gått i meg selv om det hadde skjedd, min feil om jeg hadde tillatt det.

Anonymkode: 810ec...9a4

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis barnet ditt på 14 år skal på fest, og politiet ringer dere senere på natta om at barnet ditt er overstadig beruset (regelrett så drita full at barnet knapt klarer å gjøre rede for seg) og må hentes fra en fest de har stoppet, hvordan reagerer du mot barnet dagen etterpå, når barnet er edru igjen?

Er dette greit? Viser du forståelse, eller blir du sint og forklarer barnet farene ved å drikke seg sanseløs full? Får det konsekvenser i noe form?

Nå er mine et stykke unna 14, men Jeg går, henter barnet, lar det sove og tar en alvorsprat dagen etter. Ja, det blir konsekvenser og ja, det vil bli samtaler og forklaringer også før festen. 

Anonymkode: adc09...ca9

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

tenker dette er fireldrenes egen feil som lar 14 åringer dra på fest og ikke har innetid

• Liker 1
Skrevet

Leser i avisen nå politi ber foreldre over hele landet hente sine fulle barn. 

Anonymkode: 952ed...9cc

Skrevet

Går til rommet med mat og drikke. Helst litt tidlig, da fylleangsten er størst.

Har tydelig en forventning om å få en forklaring. Kjefter aldri, med mindre det er reaksjon iht å ha drit i det holdning.  Da blir det værre. Men jeg henter alltid.  Så det har vært noen ganger ved overnatting. Viktig å holde det på nivå, dette var dumt. Fordi det kommer også en tid, de trenger å ringe deg. Så har du kjørt på mye sinne og store konsekvenser tidlig, så er du den siste de ringer når de trenger det. Men her har det fungert best også.

De får uansett ikke gått tilbake i tid å gjøre ting ugjort. Så da har vi her heller tatt en prat om hvorfor man ikke bør drikke sånn eller sånn , hva faren er med for mye alkohol osv 

Anonymkode: e1f45...5a1

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (6 timer siden):

tenker dette er fireldrenes egen feil som lar 14 åringer dra på fest og ikke har innetid

Man kan da ha innetid men likevel bli full🙄

• Liker 1
Skrevet

Min ble full sommeren før vgs. Var ikke politiet som ringte , men en kompis . Vi hentet han og snakket dagen etter. Ingen konsekvens. 

Har vært full etter det, men aldri så full 

Anonymkode: fb6ac...be7

Skrevet

14 år?

Tja…..

Jeg hadde ventet til den verste fyllesyken var over - og forklart at det nivået der av drita full kan føre til at man kveles i eget oppkast og dør. Eller, at man utfører skader som fører til store erstatningskrav, eventuelt blir anklaget for/utsatt for voldtekt og ikke husker noe som helst pga blackout. 

Jeg hadde så sagt at nå har ungdommen vist h*n ikke klarer begrense mengder og ta vare på seg selv - så nå blir det tidligere innetid i ganske lang tid fremover.

Ett knyst og surt kvekk om det så forsvinner lommepengene og. 

Dette handler ikke om å være «gammeldags forelder», men man viser jo at man ikke evner å begrense seg/ta ansvar. Jeg hadde sagt jeg har veldig lite lyst å bli ringt av sykehuset neste gang, derav konsekvensene som virker helt dust for h*n. 

• Liker 3
Skrevet

Det ene barnet kom skikkelig drita hjem. Dvs venner hadde sendt melding til broren og broren dro for å hente han. Det viste seg å være vanskelig, gutten kunne ikke stå på beina så han ringte stefar og sa ifra. Stefar gikk ut, fant guttene og bar den fulle hjem hengende over skuldra. Gutten var så "lykkelig full" at han overøste stefar med "elsker deg". Det har vi hatt mye morro med og gutten lærte deg å begrense inntaket. Nå er han sjeldent på fest og aldri spesielt full, bare glad og fult i stand til å klare seg selv. Med alle barna har vi snakket om hvor viktig det er å være åpen om alkohol, hvor og hvem man er sammen med, at venner må passe på hverandre og aldri være redde for å ringe oss hvis noen er i trøbbel.

Anonymkode: cda7f...0c4

• Liker 1
Skrevet

Bare idioter av noen foreldre som lar ungene sine i en alder av 14 år få liv til å gå på fest ! 

Anonymkode: 117c7...d9f

Skrevet

Må skrive om scenario litt, da 14 åringen hadde blitt hentet langt innen det ble natt, og "fest" ikke hadde vært greit.

Men hvis 14 åringen hadde blitt funnet drittings av politiet på "spillekveld"...

Tiltak, snakke med andre foreldrer. Snakke med barnet, få oversikt over hendelsen. Mål er hva som er barnets beste. Som er bland annet å fortsatt være trygg på meg som forelder, også når det har drittit på draget. Men også å ikke starte med drikking og festing ved 14 års alder, samt hvis den drikker, ha rimelig kontroll. Så blir en dynamikk koblet til den faktiske situasjonen, og hvordan barnet selv reflekterer over hendelsen.

Sinne vil hjelpe svært lite, og vil kunne virke mot sin hensikt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...