AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #1 Skrevet 29. oktober 2022 Jeg slet veldig med akne både på kropp og i ansikt som tenåring. Gikk på iso 3 runder som hjalp veldig, men fikk alltid tilbakefall. Begynte på Diane og da ble alle kviser borte. Nå er jeg i midten av 20-årene og ble anbefalt av gynekolog å slutte med Diane. Jeg har det mye bedre psykisk etter å ha sluttet! De første to månedene holdt huden seg fin, men nå har jeg plutselig fått masse på ryggen. Jeg er kjemperedd for at det skal bli verre og at jeg skal få enda flere arr. Ryggen min føles skikkelig oljete. Håret mitt er også veldig fett. Vil ikke begynne på Diane igjen, for jeg føler meg så bra uten. Og jeg får sikkert ikke iso før det blir like alvorlig som det jeg hadde før Skal til legen om 4 uker, men noen som har råd til hva jeg kan gjøre i mellomtiden? Noe reseptfritt som funker? Anonymkode: c0455...60d
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #2 Skrevet 29. oktober 2022 Slik jeg har forstått det er det ikke uvanlig å få en sånn rebound etter p-pilleslutt. Rett og slett at androgenene skyter litt i været etter å ha vært undertrykket. Du kan jo google acne rebound after birth control. Det vil forhåpentligvis stabilisere seg Anonymkode: 1c9d3...9fd
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #3 Skrevet 29. oktober 2022 Jeg hadde ikke problemer med kviser i tenårene i det hele tatt, startet på yasminelle da jeg var 16 grunnet prevensjon. Jeg sluttet på de for 2-3 år siden for å se om det hjalp på psyken, og OM det gjorde. Alt ble lettere psykisk…men så kom de store, vonde cystekvisene. Hele ryggen ble full og ansiktet likedan. De var så sinnsykt vonde og store at de ødela huden min. Jeg hadde lest at det er vanlig å få etter ppilleslutt, og at man måtte ha tålmodighet. Men etter 4-5 mnd med ille kviseutbrudd daglig klarte jeg ikke mer og startet på pillen. Kvisene forsvant etter 1-2 uker men jeg satt igjen med arr på hele ryggen og arr i ansiktet og ødelagt kollagen i huden enkelte steder. Dette er voksenkviser og er noe helt annet enn kviser man hadde da man var yngre. Hvis du ikke vil starte på pilla igjen ville jeg snakket med lege om å starte på iso, med mindre du holder hodet kaldt og ser om det blir bedre etter et halvt års tid.. Føler veldig med deg! Anonymkode: 239d4...863
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #4 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Slik jeg har forstått det er det ikke uvanlig å få en sånn rebound etter p-pilleslutt. Rett og slett at androgenene skyter litt i været etter å ha vært undertrykket. Du kan jo google acne rebound after birth control. Det vil forhåpentligvis stabilisere seg Anonymkode: 1c9d3...9fd Skal google, takk for svar! Anonymkode: c0455...60d
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #5 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg hadde ikke problemer med kviser i tenårene i det hele tatt, startet på yasminelle da jeg var 16 grunnet prevensjon. Jeg sluttet på de for 2-3 år siden for å se om det hjalp på psyken, og OM det gjorde. Alt ble lettere psykisk…men så kom de store, vonde cystekvisene. Hele ryggen ble full og ansiktet likedan. De var så sinnsykt vonde og store at de ødela huden min. Jeg hadde lest at det er vanlig å få etter ppilleslutt, og at man måtte ha tålmodighet. Men etter 4-5 mnd med ille kviseutbrudd daglig klarte jeg ikke mer og startet på pillen. Kvisene forsvant etter 1-2 uker men jeg satt igjen med arr på hele ryggen og arr i ansiktet og ødelagt kollagen i huden enkelte steder. Dette er voksenkviser og er noe helt annet enn kviser man hadde da man var yngre. Hvis du ikke vil starte på pilla igjen ville jeg snakket med lege om å starte på iso, med mindre du holder hodet kaldt og ser om det blir bedre etter et halvt års tid.. Føler veldig med deg! Anonymkode: 239d4...863 Huff, så kjipt at du måtte begynne på pillen igjen. Jeg har foreløpig ikke blitt så plaget i ansiktet, men hvis det skjer skal jeg definitivt spørre om iso. Foreløpig bare litt kviser på haka. Så det er egentlig bare ryggen som er skikkelig ille nå og heldigvis (!) nærmer det seg vinter, så estetisk plager det meg ikke. Så tror jeg skal klare å stå i det en liten stund. Men arr er ikke noe gøy 😕 Håper bare legen tar det på alvor og ikke vil vente å se så lenge. Det var det som skjedde da jeg var tenåring. To år med prøving og feiling, som ga meg masse arr. Var så alvorlig plaget at jeg skulle fått iso med en gang. Men skjønner jo at de har visse retningslinjer. Takk for svaret ditt. Håper både huden og psyken er grei nå❤️ Anonymkode: c0455...60d
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #6 Skrevet 29. oktober 2022 fikk giga utbrudd etter mercilon. trynet og rygg. tok 2 år å bli kvitt Anonymkode: 773c0...18e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå