AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #1 Skrevet 29. oktober 2022 Jeg har hatt to migreneanfall på ganske kort tid og har fått diagnose migrene. Har fått anfallsmedisin på resept, og det har fungert godt begge ganger, men det tar jo noe tid før det fungerer og jeg blir ikke sånn frisk og kvikk selv når den begynner å fungere for å si det sånn. Begge gangene har jeg sovet store deler av dagen og får fort smerter ved fysisk aktivitet, så må ligge i ro resten av dagen. Smertene var helt ubeskrivelig ekstreme og jeg kastet opp. Jeg bor et stykke fra jobb og pendler med bil. Jeg er nå veldig redd for å få migrenenfall på jobb og tenker at jeg må ha en plan for hva jeg skal gjøre hvis det skjer. Derfor spør jeg her inne om hva dere andre gjør? Jeg skal selvsagt ha med anfallsmedisiner i veska på jobb, men er det vanlig at man finner ut på forhånd hvor man kan legge seg ned hvis man får anfall på jobb? Jeg har liksom ingen logisk sted jeg kan legge meg ned der jeg jobber imens anfallsmedisinen fungerer. Da må jeg isåfall legge meg på pauserommet der det vil være folk inn og ut hele tiden. For smertene er så ekstreme at jeg vet ikke om jeg engang klarer å ta taxi hjem mens det pågår. Hvis det blir å forekomme ofte blir det også en ganske dyr taxiregning etterhvert. Har tenkt at hvis jeg blir plaget må jeg bytte jobb slik at jeg er nærmere hjemme. Anonymkode: 741bb...20e
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #2 Skrevet 29. oktober 2022 Hvor akutte er anfallene dine? Altså, er det PANG dritvondt eller trappes det gradvis opp? Med mine så merker jeg ofte forvarsel. Har ca. 20min å kjøre hjem, så noen ganger har jeg rett og slett dratt hjem førevar. Tenker at hvis du får dette hyppig så kanskje du burde ta fordbyggende? Anonymkode: bba77...0cf
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #3 Skrevet 29. oktober 2022 Jeg har kronisk migrene og har et sted på jobb hvor jeg kan legge meg til medisinen har kicket inn og jeg kommer meg tilstrekkelig til å komme meg hjem. Reiser kollektivt, bil ville nok ikke fungert. Om pauserommet er eneste mulighet, er det jo det. Eller kanskje har dere et kott et sted hvor du kan ha en sammenleggbar madrass? Anonymkode: 4c741...454 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #4 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvor akutte er anfallene dine? Altså, er det PANG dritvondt eller trappes det gradvis opp? Med mine så merker jeg ofte forvarsel. Har ca. 20min å kjøre hjem, så noen ganger har jeg rett og slett dratt hjem førevar. Tenker at hvis du får dette hyppig så kanskje du burde ta fordbyggende? Anonymkode: bba77...0cf Det er ganske PANG ja. Fikk begge gangene en sånn følelse av at jeg var veldig tung i hodet, sånn at jeg gikk og la meg (var hjemme begge gangene) og så fikk jeg aura med lysflimring i ca 20 min, og fikk hodepine ca samtidig som ble sterkere etterhvert, men det var såppass sterkt fra start at jeg ikke hadde hatt mulighet til å kjøre. Vet jo ikke hvordan det blir, siden det er nytilkommet, om jeg får det ofte eller sjeldent. Er bare redd for å få det på jobb.. Anonymkode: 741bb...20e
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #5 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har kronisk migrene og har et sted på jobb hvor jeg kan legge meg til medisinen har kicket inn og jeg kommer meg tilstrekkelig til å komme meg hjem. Reiser kollektivt, bil ville nok ikke fungert. Om pauserommet er eneste mulighet, er det jo det. Eller kanskje har dere et kott et sted hvor du kan ha en sammenleggbar madrass? Anonymkode: 4c741...454 Takk for svar! Skal snakke med sjefen om hvor jeg kan legge meg. Jeg kan ikke gå 15 min fra busstoppet og hjem med migreneanfall, og bussturen tar 1 time hjem der jeg bor, så det ville vært uutholdelig.. Anonymkode: 741bb...20e
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #6 Skrevet 29. oktober 2022 Tricky det der. Men siden du "bare" har hatt to migreneanfall så kan det hende du ikke kjenner helt til hvordan de kommer til å opptre i det lange løp. Hvordan har du kjent deg fra morgenen av de dagene du har fått anfall? Har du kjent noe på kvalme eller følt deg utilpass? Når jeg får anfall våkner jeg den dagen med hodepine og kvalme/svimmelhet. Derfra går det bare èn vei og dermed er det enkelt å skjønne at jeg ikke skal på jobb. Ellers ville jeg definitivt ha snakket med sjefen og spurt om de kan tilrettelegge. Anonymkode: 507e6...9e8
Kalevala Skrevet 30. oktober 2022 #7 Skrevet 30. oktober 2022 Ta en prat med den nærmeste lederen din om dette, fortell om bekymringen din så tenker jeg de finner en løsning for deg. Det finnes alltids et tomt kontor eller kanskje en løsning i en annen etasje der du kan legge deg ned til medisinen får virket. Hvis det ikke allerede finnes, ville jeg tatt med en pute, et lett teppe og en øyemaske for å ha liggende på jobb slik at du får det mest mulig komfortabelt under anfall. Jeg har eget kontor og har en tykk yogamatte, teppe og pute i skapet, slik at jeg kan legge meg ned på gulvet. Det er viktig at arbeidsgiverne tilrettelegger slik at vi kronisk syke kan fungere best mulig på jobb. Hodepine Norge har en kåring nå i høst, av mest hodevennlige arbeidsplass: https://hodepinenorge.no/hvor-er-norges-mest-hodevennlige-arbeidsplass-2022/ 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #8 Skrevet 31. oktober 2022 Vi har et hvile-rom på jobb. En av mine nærmeste kolleger er veldig plaget av migrene (må gå med solbriller, har bedt om vi kan unngå enkelte mønstre på klærene, må sitte på en spesiell pult hvor han ikke får sol på seg og ikke ser de litt psykedeliske mønstrene på kunsten på veggen, osv). Han må minst en gang i mnd gå og legge seg på dette hvilerommet pga migrenen. Snakk med arbeidsplassen din. Du har krav på tilrettelegging. Husk at de allerede har krav på seg om å ha et rom tilgjengelig for amming/pumping, som skal være avskjermet og låsbart. Så å sette en sofa det går an å legge seg på der inne, burde ikke være så mye å be om. Anonymkode: 648b3...90d
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #9 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han må minst en gang i mnd gå og legge seg på dette hvilerommet pga migrenen. Trekkes han i lønn da? Anonymkode: 8d0db...bb6
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #10 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Trekkes han i lønn da? Anonymkode: 8d0db...bb6 IA-bedrift, så antar han tar det som egenmelding e.l. Anonymkode: 648b3...90d
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #11 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Trekkes han i lønn da? Anonymkode: 8d0db...bb6 Syk deler av dagen pleier ikke gi trekk i lønn. Anonymkode: ef59f...41d 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #12 Skrevet 31. oktober 2022 Skjønner godt at det er litt usikkert i starten, og jeg støtter det å snakke med sjefen om et egnet sted å legge seg. Nå har jeg hatt migrene i mange år, og kjenner fort igjen tegnene på at et anfall er på vei, lenge før det sier "pang". Tipper du vil merke et slikt mønster etter hvert også. Hvis jeg merker det på jobb så har jeg god nok tid til å kjøre hjem, og ta medisinen hjemme. Som oftest kan jeg våkne tidlig og merke at det er "en sånn dag", eller at jeg kjente meg uggen kvelden før, og da tar jeg medisinen hjemme og legger meg igjen. Da kan jeg fint kjøre til jobb som vanlig, men noen ganger hjelper ikke medisinen, og det blir en dag hjemme. Anonymkode: 0edb6...772
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #13 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 29.10.2022 den 22.02): Takk for svar! Skal snakke med sjefen om hvor jeg kan legge meg. Jeg kan ikke gå 15 min fra busstoppet og hjem med migreneanfall, og bussturen tar 1 time hjem der jeg bor, så det ville vært uutholdelig.. Anonymkode: 741bb...20e kan du kjøre med migrene da? Anonymkode: 79292...db9
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #14 Skrevet 31. oktober 2022 Kjenner igjen bekymringen din! Jeg har hatt migrene med aura hele livet(fra barnehagealder omtrent), og anfallene har alltid kommet som ett sjokk. I tillegg har jeg ofte fått anfall når jeg er redd for å få det. Typisk om jeg er alene med barna. Og også etter en hektisk periode, hvor jeg endelig kan slappe av. Jeg hadde alltid migreneanfall i dagene etter eksamen f.eks. Har fått anfall både på jobb, skole og i bil. Får aura, og blir "blind" i løpet av maks 15 minutter. Og når det forsvinner er det helt grusomt vondt. Så når jeg har fått det kommer jeg meg rett og slett ikke hjem på egenhånd. Jeg har måttet bli hentet eller bli kjørt hjem av kollegaer. Og har både sovet i sofaer, og på gulvet på jobb frem til noen har hatt mulighet til å få meg hjem. Vet ikke om egentlig taxi kan dekkes pga. At dette er av helsemessige årsaker? Mye av anfallsmedisinene har jo også trekant, i tilegg til at anfallet i seg selv hvertfall gjør meg til en dårlig sjåfør i flere dager. For min del fungerer ikke anfallsmedisiner. Jeg blir bare kjempe kvalm på toppen av alt annet, sånn at jeg kaster opp i tilegg. Men det som hjelper meg er pinex forte og ibux sammen. Eventuelt treo fra sverige. Og tro det eller ei, det å faktisk provosere frem å kaste opp. Vet ikke hvorfor, jeg hater å kaste opp også. Men ved migreneanfall putter jeg fingren i halsen og tvinger kroppen til det. Jeg går forebyggende på betablokker, og tar også botox hver tredje måned. Nå har "heldigvis" migrenen min endret seg, og jeg har aldri anfall lenger. Og om jeg først får ett kommer det kun ett. Før kunne jeg få mange anfall med kort tid mellom og holde på i evigheter. (Verste er 12 anfall på 10 dager, da var jeg passe desperat) Men til gjengjeld har jeg nå vondt i hode bestandig. Vet ikke hva som er verst. Blir mest sannsynlig å prøve injeksjoner også, da botoxen ikke fungerer så godt som nevrologen hadde håpet. Og en ting til, tror det er slik at arbeidgiver kan få dekket noe av fraværet knyttet til din migrene. Vet ikke gangen i det, men jeg har måttet levere legeerklæring på at jeg har migrene pga. Det. Nå er ikke jeg i jobb lenger, og er på vei mot uføretrygd. Både på grunn av migrene, men også andre ting. Sikkert ikke det du ville høre men.. Anonymkode: 6084e...8dd
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #15 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har et hvile-rom på jobb. En av mine nærmeste kolleger er veldig plaget av migrene (må gå med solbriller, har bedt om vi kan unngå enkelte mønstre på klærene, må sitte på en spesiell pult hvor han ikke får sol på seg og ikke ser de litt psykedeliske mønstrene på kunsten på veggen, osv). Han må minst en gang i mnd gå og legge seg på dette hvilerommet pga migrenen. Snakk med arbeidsplassen din. Du har krav på tilrettelegging. Husk at de allerede har krav på seg om å ha et rom tilgjengelig for amming/pumping, som skal være avskjermet og låsbart. Så å sette en sofa det går an å legge seg på der inne, burde ikke være så mye å be om. Anonymkode: 648b3...90d Hvor står disse kravene? Anonymkode: bba77...0cf
Kalevala Skrevet 31. oktober 2022 #16 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor står disse kravene? Anonymkode: bba77...0cf Her står det: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/tilrettelegging/ Hvis du har spørsmål om en konkret sak der du ikke får tilrettelegging, kan du få råd gratis her: https://ffo.no/rettighetssenteret/
netpuppy Skrevet 31. oktober 2022 #17 Skrevet 31. oktober 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: (...) Og også etter en hektisk periode, hvor jeg endelig kan slappe av. Jeg hadde alltid migreneanfall i dagene etter eksamen f.eks. (...) Anonymkode: 6084e...8dd Søndag er typisk migrenedag for meg. Det er typisk med migrene når du kan slappe av. TS: Jeg tror mye av usikkerheten du kjenner på nå kommer av det er så nytt og at du kanskje ikke har lært anfallene dine å kjenne enda. Jeg kjenner veldig tidlig om et anfall er på vei da jeg blir stiv i nakken og får noen ømme punkt i hodebunnen som jeg bare kjenner om jeg trykker på. Da kan jeg ta medisinen min (Sumatriptan) så tidlig i anfallet at det ikke rekker å utvikle seg til et skikkelig anfall. Er jeg på jobb lukker jeg døren til kontoret og drikker en stor kopp sterk kaffe mens jeg gjør enkelt, forefallende arbeid (ingen kundekontakt). Nå har jeg ikke aura, så du vil sikkert ha andre tegn enn meg, men poenget er at etter hvert vil du sannsynligvis kjenne igjen tegnene tidlig nok til at det ikke føles så dramatisk når det skjer. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå