AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #1 Skrevet 29. oktober 2022 Er det noen jordmødre som jobber med hjemmefødsel som kan fortelle litt om jobben? Har veldig lyst til å bli jordmor, MEN vil helst ikke jobbe på en hektisk sykehusavdeling der man løper mellom de fødende og ikke får tatt ordentlig vare på mor og barn, i alle fall ikke i lengden. Man må nok jobbe litt med det før man kan jobbe for seg selv regner jeg med, det er greit nok. Men vil ikke gjøre det "for alltid". Såvidt jeg forstår det driver jordmødre som tilbyr hjemmefødsel privat, er det vanskelig å få det til å gå rundt økonomisk? Bor i Osloområdet så er jo en del fødende kvinner her, men er nok personer interessert i hjemmefødsler? Og er det "komplisert " å drive privat? Får man feks sykedager og sykemelding som "vanlig " ansatte får, og hva skjer hvis man er syk hvis en av ens kvinner føder? Virker litt rart å drive helt for seg selv sånn sett, går flere jordmødre sammen for å "sikre" et tilbud i tilfelle sykdom eller lignende? Er det dumt å gå jordmorstudie med mål om å drive med hjemmefødsler? Ellers kunne jeg godt tenkt meg å jobbe som jordmor i kommunen, eller eventuelt som ultralydjordmor etterhvert. Om hjemmefødsel drømmen ikke skulle la seg gjøre. Men er det vanskelig å få slike stillinger? Anonymkode: 40848...490
Lorieen Skrevet 29. oktober 2022 #2 Skrevet 29. oktober 2022 Det er STOR mangel på hjemmejordmødre, så du vil ikke ha problemer med å leve av det, hvertfall. Som selvstendig næringsdrivende burde du ha et AS heller enn et enkeltpersonsforetak. 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #3 Skrevet 29. oktober 2022 Lorieen skrev (6 minutter siden): Det er STOR mangel på hjemmejordmødre, så du vil ikke ha problemer med å leve av det, hvertfall. Som selvstendig næringsdrivende burde du ha et AS heller enn et enkeltpersonsforetak. Det visste jeg faktisk ikke at det var mangel på, men er jo mangel på jordmødre generelt. Så det gir i og for seg mening. Jeg er derimot helt grønn på selvstendig næringsdrivende vs enkeltpersonsforetak og alt dette. Er det vanskelig mtp pensjon, skatt, sykemeldinger og alt slikt? For alt dette har jeg jo vært vant til at en arbeidsgiver tar seg av ikke sant. Så det er jeg interessert i å vite mer om. Anonymkode: 40848...490
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #4 Skrevet 29. oktober 2022 Et helt enormt stort ansvar da. Mtp. hvis noe går galt og du ikke slår alarm i tide og får transportert til sykehus. Anonymkode: 5b55a...0ca 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #5 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Et helt enormt stort ansvar da. Mtp. hvis noe går galt og du ikke slår alarm i tide og får transportert til sykehus. Anonymkode: 5b55a...0ca Det er jo et enormt ansvar å være jordmor generelt. Så er ikke helt det jeg lurer på igrunn. Lurer mer på hvordan det organiseres. Anonymkode: 40848...490
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #6 Skrevet 30. oktober 2022 Mitt inntrykk er at de få som driver med dette brenner så mye for det at de derfor i praksis har vakt 24/7 når det nærmer seg fødsel… Håper jeg tar feil, men… Anonymkode: bcbc3...b08
mitch92 Skrevet 30. oktober 2022 #7 Skrevet 30. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Mitt inntrykk er at de få som driver med dette brenner så mye for det at de derfor i praksis har vakt 24/7 når det nærmer seg fødsel… Håper jeg tar feil, men… Anonymkode: bcbc3...b08 Ja det har jeg inntrykk av også, men man må jo ha en eller annen form for "back up" likevel? Ting skjer jo. Samarbeidet førte jordmødre vanligvis? Endret 30. oktober 2022 av mitch92
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #8 Skrevet 30. oktober 2022 mitch92 skrev (3 minutter siden): Ja det har jeg inntrykk av også, men man må jo ha en eller annen form for "back up" likevel? Ting skjer jo. Samarbeidet førte jordmødre vanligvis? Jeg aner ikke hvordan dette løses, jeg har lurt på det selv. Hvis jordmor blir syk kan det for eksempel løses ved å skrive i kontrakten at ved jordmors sykdom må kvinnen føde ved sykehuset? Slike ting styrer man jo ikke. Men jeg tviler på at det er store penger å tjene på dette, jordmødrene gjør det nok fordi de brenner for det. Og det er også begrenset hvor mange kvinner de kan «ta» samtidig. Anonymkode: bcbc3...b08 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #9 Skrevet 30. oktober 2022 Hvor lenge har du jobbet som sykepleier? Anonymkode: 6901e...fd6 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #10 Skrevet 30. oktober 2022 Man må jo bli veldig låst da? Du kan ikke reise noe sted mens du venter på at de skal føde, ikke drikke alkohol tilfelle du må rykke ut, ikke legge andre planer osv… Hva gjør du hvis du blir syk og har avtalt en hjemmefødsel med noen som har sykehus-angst eller problemer med å stole på andre ? Da er det ikke «bare» å få beskjed om å reise på sykehuset for å føde… 😬 Anonymkode: 1c33c...abb 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #11 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg ville begynt med å ta kontakt med noen som driver med dette og spurt om det er mulig å få en samtale. Det er jo de som vet best hvordan "markedet" er og hvordan det er vanlig å organisere seg. Kanskje kan du få lov til å "skygge" noen etter hvert også for å se hvordan det er? Hvis de er idealister og ønsker best mulig tilbud til gravide så vil de jo være interessert i at flere blir "hjemme-jordmødre". Anonymkode: aef65...42b 4
Thessaly Skrevet 30. oktober 2022 #12 Skrevet 30. oktober 2022 Hjemmefødseljordmødre har som oftest lang erfaring fra sykehus før de starter opp med hjemmefødsler. Det må de nesten ha om det skal være forsvarlig. Viktig å kunne lese signalene om noe skulle gå galt. Økonomisk så tror jeg det er mye idealisme inne i bildet. Det er begrenset hvor mye folk flest er villig/kan betale, og en er også nødt til å være på vakt i flere uker rundt fødsel. Da jeg fødte hjemme så betalte jeg for at jordmor skulle ha vakt 2 uker før/etter termin. En er nødt til å ha flere fødsler i måneden skal en tjene nok, og da kan en selvsagt risikere at to føder samtidig. Min jordmor samarbeidet med en annen hjemmefødseljordmor, slik at dersom det skulle skjedd (eller hun hadde blitt syk) så hadde hun hatt back-up. Da jeg fødte så hadde jordmor med en jordmorstudent, så en måte å få direkte erfaring med hjemmefødsler er å finne en jordmor du kan følge. 6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #13 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man må jo bli veldig låst da? Du kan ikke reise noe sted mens du venter på at de skal føde, ikke drikke alkohol tilfelle du må rykke ut, ikke legge andre planer osv… Hva gjør du hvis du blir syk og har avtalt en hjemmefødsel med noen som har sykehus-angst eller problemer med å stole på andre ? Da er det ikke «bare» å få beskjed om å reise på sykehuset for å føde… 😬 Anonymkode: 1c33c...abb 99% av tiden min tilbringer jeg uansett på jobb eller hjemme. Drikker ikke alkohol. Men lurer og på hva som skjer når noen er syk. Planer kan man jo legge, men må være forberedt på at det ikke blir noe av. Men derfor jeg lurer på om man jobber i "team" vet de gjør det i feks usa. Da er det et team jordmødre og så har de da noen andre i tilfelle noe skjer (sykdom). Tror og man må være to jordmødre på hjemmefødsel? Ikke helt sikker. Anonymkode: 40848...490
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #14 Skrevet 30. oktober 2022 Thessaly skrev (1 time siden): Hjemmefødseljordmødre har som oftest lang erfaring fra sykehus før de starter opp med hjemmefødsler. Det må de nesten ha om det skal være forsvarlig. Viktig å kunne lese signalene om noe skulle gå galt. Økonomisk så tror jeg det er mye idealisme inne i bildet. Det er begrenset hvor mye folk flest er villig/kan betale, og en er også nødt til å være på vakt i flere uker rundt fødsel. Da jeg fødte hjemme så betalte jeg for at jordmor skulle ha vakt 2 uker før/etter termin. En er nødt til å ha flere fødsler i måneden skal en tjene nok, og da kan en selvsagt risikere at to føder samtidig. Min jordmor samarbeidet med en annen hjemmefødseljordmor, slik at dersom det skulle skjedd (eller hun hadde blitt syk) så hadde hun hatt back-up. Da jeg fødte så hadde jordmor med en jordmorstudent, så en måte å få direkte erfaring med hjemmefødsler er å finne en jordmor du kan følge. Ja det vil jeg tro man må, ha erfaring altså. Lurer på hvor mange år isåfall. Jeg bare ser for meg det er mindre hektisk med hjemmefødsel enn å jobbe på sykehus, sånn i lengden. Anonymkode: 40848...490
Lorieen Skrevet 30. oktober 2022 #15 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 99% av tiden min tilbringer jeg uansett på jobb eller hjemme. Drikker ikke alkohol. Men lurer og på hva som skjer når noen er syk. Planer kan man jo legge, men må være forberedt på at det ikke blir noe av. Men derfor jeg lurer på om man jobber i "team" vet de gjør det i feks usa. Da er det et team jordmødre og så har de da noen andre i tilfelle noe skjer (sykdom). Tror og man må være to jordmødre på hjemmefødsel? Ikke helt sikker. Anonymkode: 40848...490 Man må ikke være to, men det er helt klart en fordel. Jeg har født hjemme to ganger og min hjemmejordmor jobber alene (men hun jobber i tillegg 70 % stilling som jordmor på et stort sykehus).
BlåNatt Skrevet 30. oktober 2022 #16 Skrevet 30. oktober 2022 Har du sett Fodebagen på sosiale medier? Hun er (var iallefall) hjemmefødsel jordmor og en fantastisk person anbefaler å sjekke ut. Kanskje hun kan gi deg noe veiledning? 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #17 Skrevet 30. oktober 2022 BlåNatt skrev (2 timer siden): Har du sett Fodebagen på sosiale medier? Hun er (var iallefall) hjemmefødsel jordmor og en fantastisk person anbefaler å sjekke ut. Kanskje hun kan gi deg noe veiledning? Ikke sett nei, takk for tips! Anonymkode: 40848...490
Luckiness Skrevet 30. oktober 2022 #18 Skrevet 30. oktober 2022 Hvis det er hjemmefødsel-jordmor du virkelig ønsker å livnære deg av, så bør du ha lang og bred erfaring med fødsler og fra fødeavdelinger på sykehus. Så det tar fort en del år før dette er oppnådd. Jeg ville vel heller satset på ultralydjordmor (må vel ha noe tilleggsutdanning mener jeg), søkt seg til kommunehelsetjenesten (oppfølging av gravide) eller innenfor det private. 6
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #19 Skrevet 31. oktober 2022 Luckiness skrev (15 timer siden): Hvis det er hjemmefødsel-jordmor du virkelig ønsker å livnære deg av, så bør du ha lang og bred erfaring med fødsler og fra fødeavdelinger på sykehus. Så det tar fort en del år før dette er oppnådd. Jeg ville vel heller satset på ultralydjordmor (må vel ha noe tilleggsutdanning mener jeg), søkt seg til kommunehelsetjenesten (oppfølging av gravide) eller innenfor det private. Ja du sier noe der. Kommer vel ann på om jeg virkelig ønsker det nok til å dedikere mange år på sykehus i forkant. Men samtidig så skjønner jeg jo at såklart må en ha erfaring for å gi forsvarlig pleie. Kommunen er også noe jeg vurderer, men er kansje kamp om jobbene siden kommunen er litt "roligere". Samme med det private ? Så kan vel fort tenkes at de krever en del sykehuseterfaring de og? Anonymkode: 40848...490
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #20 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja du sier noe der. Kommer vel ann på om jeg virkelig ønsker det nok til å dedikere mange år på sykehus i forkant. Men samtidig så skjønner jeg jo at såklart må en ha erfaring for å gi forsvarlig pleie. Kommunen er også noe jeg vurderer, men er kansje kamp om jobbene siden kommunen er litt "roligere". Samme med det private ? Så kan vel fort tenkes at de krever en del sykehuseterfaring de og? Anonymkode: 40848...490 Jeg tenker at du ikke bør bli jordmor hvis du ikke ønsker å jobbe på fødeavdeling i minst 4-5+ år på heltid før du evt gjør noe annet innen yrket. Hvis jeg gikk til kontroll hos jordmor i svangerskapet, hadde jeg helt klart ønsket å gå til en jordmor med mye erfaring fra sykehus, og helst også erfaring av nyere dato. Ikke en jordmor som ikke har jobbet på sykehus siden hun var ferdig utdannet. Anonymkode: bcbc3...b08 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå