Gå til innhold

Alkohol og dårlig søvn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et problem, nemlig at jeg har begynt å sove så dårlig etter at jeg har vært på fest og drukket alkohol. Jeg drikker aldri mye, men blir litt brisen. Når jeg kommer hjem og skal sove er jeg lys våken og bruker lang tid på å sovne. Våkner også ofte ila natta. Og våkner tidlig selv om jeg kan sove lenge. Så jeg ender jo med veldig lite eller nesten ingen søvn i det hele tatt disse nettene.

Dette er veldig frustrerende, og jeg lurer på hva jeg skal gjøre. Jeg er ikke ofte ute og drikker og det hadde vært fint å kunne kose seg med det når jeg er på fest en sjelden gang. What to do? Er det noen medisiner jeg kan som kan kombineres med alkohol? Jeg bruker aldri den type medisiner, så jeg vet ingenting om det annet enn at visse medisiner ikke bør brukes sammen med alkohol.

Anonymkode: c7d93...c45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan be legen om alimemazin. Av sovemedisiner som gir minst hangover, og får deg gjennom natten - selv med alkohol, så anbefaler jeg denne. Ikke avhengighetsskapende. Null problem å få resept på. 

Skrevet

Anbefaler å begynne å drikke litt tidligere, slik at du kan slutte å drikke f.eks tre timer før du skal legge deg. Aldri sprit. Gjerne gå hjem til fots, dersom forholdene ligger til rette for dette. Styrte en halv liter H-melk før du legger deg :)

• Liker 1
Skrevet
Olaug Olsen skrev (1 time siden):

Anbefaler å begynne å drikke litt tidligere, slik at du kan slutte å drikke f.eks tre timer før du skal legge deg. Aldri sprit. Gjerne gå hjem til fots, dersom forholdene ligger til rette for dette. Styrte en halv liter H-melk før du legger deg :)

Ja, dette er de beste tipsene 👍

Jeg sliter med det samme selv, får vanvittig dårlig søvnkvalitet hvis jeg drikker (selv hvis jeg bare drikker et par-tre glass vin). Løsningen er å slutte å drikke minst 2-3 timer før leggetid - så lenge jeg ikke legger meg på oppadstigende rus, pleier jeg å sove greit gjennom natten. For meg hjelper det også noe før jeg legger meg, jeg tror maten binder noe av alkoholen.

Anonymkode: e6aa8...dfc

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar! Jeg sover litt dårlig ellers i blant også, men har også lange gode perioder. Har lenge tenkt på å be legen om noe å sove på i de dårlige periodene, men har ikke vært noe glad i å ta medisiner. Tror jeg skal spørre om Vallergan neste gang jeg er der, da.

Jeg la meg med tom mage etter forrige fest, men gikk 20 min hjem. Kanskje spise noe neste gang. Og slutte å drikke før. Planla å drikke lite siste del av kvelden nettopp pga søvn, men så fikk jeg plutselig en drink i hånda på slutten. Det var kanskje nok til å ødelegge hele natta.

ts.

Anonymkode: c7d93...c45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...