Gå til innhold

MyHeritage

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du erfaring med MyHeritage eller liknande sider?

Eg har på ein måte lyst å finne meir ut om mitt dna-spor, men er usikker på om eg tør. Kanskje finn eg ut noko eg ikkje vil vite?

Anonymkode: 545e3...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

å hva i all verden "risikerer" du egentlig å finne som du ikke liker? 

de jeg kjenner som har forsøkt seg på dette har aldri "oppdaget" noe som helst. Det går stort sett i nordmenn, og mest innslag fra Sverige og / eller Danmark. Det aller mest "spennende" var vel innslag fra Russland, Spania eller Romania liksom. 

bortkasta penger...   

Anonymkode: 87388...1ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har du erfaring med MyHeritage eller liknande sider?

Eg har på ein måte lyst å finne meir ut om mitt dna-spor, men er usikker på om eg tør. Kanskje finn eg ut noko eg ikkje vil vite?

Anonymkode: 545e3...d40

Ja, jeg har god erfaring med både MyHeritage og noen andre sider.

Når det gjelder å levere inn DNA-test, så vil de fleste sider, inkludert MyHeritage gi deg en oversikt over ditt genetiske opphav, eks: 40% skandinav, 40% fra britiske øyer, 15% mellomeuropeisk, 5% jødisk.

Disse tallene er IKKE til å stole på i det hele tatt, og kan variere vilt fra side til side med samme DNA-test. 

Men det du også får på MH (og andre sider) er liste over personer som har noen av de samme dna-sekvensene som deg, og anslag av hvor nært i slekt dere sannsynligvis er. Dette er til å stole på i høy grad, selv om selve slektsangivelsen kan være noe feil (er det angitt til 4-6 menning, kan det godt være 8-9 menning i praksis), men stemmer bedre jo nærmere i slekt dere er.

Det vil jo si at du kan få opp personer du er i nær slekt med, som ikke stemmer med det du trodde, kanskje fordi en av foreldrene/besteforeldrene dine var utro, eller du/dem adoptert. Om dette er noe du er redd for, og helst ikke vil vite, så bør du kanskje holde deg unna DNA-test.

Jeg vet at MH også kan la deg betale ekstra for å få opplysninger om mulige genetiske sykdommer, men dette har jeg ikke sett noe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...