AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #1 Skrevet 29. oktober 2022 Jeg har fått det for meg at jeg er allergisk for alt mulig mat nå. Jeg tør bare spise noen få ting. Er redd for å få allergisk sjokk. Dette har snurpet angstnettet rundt meg og jeg er fortvilet over situasjonen. jeg bruker daglig allergimedisin for pollenallergi. Snakket med legen og han sa at så lenge jeg tar allergi tabletter så får jeg ikke allergisk sjokk sa han. Har søkt på google men har ikke funnet noe som står om det. Jeg sliter med angst fra før av så dette er vondt. Men beskytter allergi medisinen meg da for å få allergisk sjokk? Jeg vet jo ikke om jeg har allergi for noe mat, men angsten og frykten er så sterk. Kan noen som vet svare meg please? Anonymkode: ba5c7...f78
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #2 Skrevet 29. oktober 2022 For de som har alvorlig allergi, så har de med epi-penn. Men hvorfor skulle du ha alvorlig matallergi når du ikke har fått påvist det? Legen kan jo teste en del allergier, kanskje begynne med det? Høres ut som du trenger hjelp for å roe ned angst, og få bukt med årsaken til hva som har trigget dette. Å være bevisst på selve årsaken, kan være veldig hjelpsomt. Hvorfor har du fått for deg at du har alvorlig matallergi? Har du sett noen andre få anafalyksi etter å ha spist noe, og blitt redd? Å få psykolog-hjelp for dette i det offentlige er ikke veldig sannsynlig, du vil ihvertfall måtte vente i veldig veldig lang tid, og de prioriterer det som er mest alvorlig. Det finnes alternative gode måter. Jeg hadde alvorlig flyskrekk før, og fikk veldig god hjelp med EFT/hypnoterapi. Evnt om nlp coach e.l Ihvertfall viktig å ta tak i det ❤️ Anonymkode: f1431...823
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #3 Skrevet 29. oktober 2022 Ja jeg har blitt skremt av noe, og fått det for meg at jeg har allergi for mat plutselig. Det er helt forferdelig altså. Jeg vil så gjerne føle meg trygg. Anonymkode: ba5c7...f78
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #4 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Ja jeg har blitt skremt av noe, og fått det for meg at jeg har allergi for mat plutselig. Det er helt forferdelig altså. Jeg vil så gjerne føle meg trygg. Anonymkode: ba5c7...f78 Du må få hjelp for å bearbeide. Anbefaler veldig EFT i kombinasjon med hypnoterapi. Noen terapeuter/psykologer driver også med nlp coaching. EFT er noe ala TFT (tankefeltterapi), men det går mer på følelser fremfor tanker. Det er nok mange veier til rom her, jeg fikk ihvertfall veldig god hjelp med EFT mot flyskrekk den gang. Bruker fortsatt metoden (tapping) når jeg blir trigget av akutt situasjonsbetinget angst, veldig virkningsfullt. https://mariannefagereng.no/eft-tft/ Anonymkode: f1431...823
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #5 Skrevet 29. oktober 2022 Du trenger ikke google eller spørre her når legen har sagt til deg at det er trygt. Du kan spise alt mulig uten fare. I kveld er det mat du er redd for og en annen dag så var det medisin du var redd for. Det er angsten du må behandle hvis du skal få det bedre. Spør legen din om du kan få behandling for angst. Anonymkode: d1378...c2e
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #6 Skrevet 29. oktober 2022 Dette er jo ikke en reell frykt. Du trenger psykologiske hjelp for det, håper du får det <3 Anonymkode: 4d6c6...356
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #7 Skrevet 29. oktober 2022 Sukk nå leste jeg om forsinket allergisk sjokk og. Hjalp ikke på. Anonymkode: ba5c7...f78
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #8 Skrevet 29. oktober 2022 Jeg har samme problem, har to diagnoser (vil ikke gi deg dem). Sier ikke du har de diagnosene, diagnosen må settes av en psykolog og ikke av deg selv. Du kan også være helseangst m.m. Regel nummer 1. SLUTT Å GOOGLE! Du blir ikke bedre av å google. Bruk hodet ditt og ta deg sammen. Det er faktisk det som er kuren. Ta deg sammen og tenk logisk, slutt å høre på den irrasjonelle angsten og tvangstankene. 15 minutter. Har det gått 15+ minutter, så vet du at du ikke er allergisk. Spis, vent og ro deg ned fire hakk (fokuser på å ro deg ned, ikke sitt å kjenne etter symptomer). Eneste som funker. Eksponeringsterapi, gjøre det om å om igjen. Anonymkode: e4b51...8a2 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #9 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har samme problem, har to diagnoser (vil ikke gi deg dem). Sier ikke du har de diagnosene, diagnosen må settes av en psykolog og ikke av deg selv. Du kan også være helseangst m.m. Regel nummer 1. SLUTT Å GOOGLE! Du blir ikke bedre av å google. Bruk hodet ditt og ta deg sammen. Det er faktisk det som er kuren. Ta deg sammen og tenk logisk, slutt å høre på den irrasjonelle angsten og tvangstankene. 15 minutter. Har det gått 15+ minutter, så vet du at du ikke er allergisk. Spis, vent og ro deg ned fire hakk (fokuser på å ro deg ned, ikke sitt å kjenne etter symptomer). Eneste som funker. Eksponeringsterapi, gjøre det om å om igjen. Anonymkode: e4b51...8a2 Jeg er enig i dette. Har selv også hatt angst før, og det som hjelper er å si til seg selv at det er irrasjonelt og så kan man ikke tillate at angsten får styre livet på den måten som det nå styrer ditt liv TS. Så du må bare spise all den maten du er redd for. Det verste som skjer er at du får angstanfall, og det dør man ikke av selv om det er ubehagelig. For du kommer ikke til å få noen anafylaktisk reaksjon. Jeg er kurert fra min angst ved å tenke på den måten. Anonymkode: fdae2...feb
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #10 Skrevet 29. oktober 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Sukk nå leste jeg om forsinket allergisk sjokk og. Hjalp ikke på. Anonymkode: ba5c7...f78 Herregud, slutt med dette! Jeg blir så oppgitt. Anonymkode: 7a820...798
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #11 Skrevet 29. oktober 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Sukk nå leste jeg om forsinket allergisk sjokk og. Hjalp ikke på. Anonymkode: ba5c7...f78 Det visste du jo fra før når du begynte å google, at det kom til å gjøre det verre. Da ville du kanskje ha det verre? Anonymkode: d1378...c2e
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #12 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Herregud, slutt med dette! Jeg blir så oppgitt. Anonymkode: 7a820...798 Vel jeg kan trøste deg med at jeg er mye mer oppgitt av meg selv og angsten enn det du er. Du trenger ikke å få meg til å føle meg enda verre enn det jeg føler meg nå. Tusen takk. Anonymkode: ba5c7...f78
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #13 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg er enig i dette. Har selv også hatt angst før, og det som hjelper er å si til seg selv at det er irrasjonelt og så kan man ikke tillate at angsten får styre livet på den måten som det nå styrer ditt liv TS. Så du må bare spise all den maten du er redd for. Det verste som skjer er at du får angstanfall, og det dør man ikke av selv om det er ubehagelig. For du kommer ikke til å få noen anafylaktisk reaksjon. Jeg er kurert fra min angst ved å tenke på den måten. Anonymkode: fdae2...feb Er det som er kognitiv behandling/atferdsterapi og eksponeringsterapi og du kan fint gjøre det selv. Så er enig, TS må spise det hun er redd for hver dag. Man må ta ansvar og stå i det som er tøft, nemlig angsten. Du blir ikke frisk av å unngå, det å sitte å kjenne etter symptomer gir mer angst. Det å google alt man kommer på, er å mate angsten. Ikke bare må man spise det man får angstanfall av, man skal også ta en bit etter at angstanfallet er over og se at du får ikke et anfall til. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vel jeg kan trøste deg med at jeg er mye mer oppgitt av meg selv og angsten enn det du er. Du trenger ikke å få meg til å føle meg enda verre enn det jeg føler meg nå. Tusen takk. Anonymkode: ba5c7...f78 Du må ta ansvar for deg selv og kutt ut googlingen. Det er ikke å for å føle deg verre at vi sier det. Du må tåle å høre sannheten. Ser ikke helt hva problemet ditt er, for du er jo klar over at det er en irrasjonell frykt og da er 70% av jobben gjort. Så gjør noe med det. Du må ikke gå til en psykolog for å klare dette selv. Det å vite at det er en irrasjonell tanke er alt du trenger å vite. Ingen psykolog kan fortelle deg noe mer enn det. Alle som har angst, vet hvordan angst føles ut som og igjen, du trenger ingen psykolog til å peke ut symptomene dine når du er klar over det. Mitt beste triks er 15 minutter. Som oftest så orker jeg ikke å bare sitte rett opp og ned i 15 minutter å vente. Det er gørr kjedelig og dessuten så starter man gjerne å lete etter symptomer og det er ikke bra. Så jeg noterer ned tiden jeg begynner å spise noe. Finner noe å gjøre for å distrahere meg selv og for å få tiden til å gå. Om det så er å gå frem og tilbake på gulvet for å bevise ovenfor meg selv at jeg faktisk puster og besvimer ikke, så er det bra nok. Det å prate med noen er også en fin måte å berolige hodet på at jeg faktisk får til å puste, uten å sitte å kjenne etter. Så sjekker jeg klokken også har det gått 15+ minutter og jeg lever enda. Så kan jeg fortsette å spise, får jeg panikk midt i, så gjør jeg det om igjen og målet er å slutte å spise av andre årsaker enn irrasjonell frykt for allergisk reaksjon. Nå er allergisk reaksjon bare én av de potensielle årsakene til at jeg ikke får til å spise, fordi jeg har spesifikke diagnoser og plager men konseptet for dem alle er det samme. Anonymkode: e4b51...8a2 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #14 Skrevet 29. oktober 2022 Vet du hva jeg hadde gjort? Avtal med fastlegen din at du kan sitte en hel dag på venterommet hos fastlegekontoret ditt. Så har du med den maten du er redd for, også spiser du det. Da får du både jobbet med angsten din, og utfordret deg selv i trygge rammer. Da vet du at «skulle det være noe» så er du på legekontoret, og så får du laget en liste over tingene som du kan ta med hjem som et bevis på at tåler det. Deretter kan du jobbe med angsten din hjemme ♥️ Anonymkode: d031a...1b7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå