Gå til innhold

Spilleavhengighet, stygt å gjøre det slutt? Kan det bli bedre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ett barn sammen. Vi har det relativt fint, men økonomisk er det vanskelig grunnet min samboer har høy spillegjeld. Han har lovet meg å ikke spille mer, og jeg har vært dum og naiv og trodd på dette. 

Her om dagen forteller han meg at han har spilt og vunnet, som fikk meg til å tenke at han har spilt før men nå forteller dette pga høy gevinst som jeg ville funnet ut av. 

Når jeg blir sint blir han irritert for at jeg ikke er glad for han fortalte meg dette, istedenfor å lyve. Jeg ber om å få se kontohistorikken hans, og han blir sur og spør hvorfor jeg «alltid skal lage dårlig stemning» og at han kun har spilt for 300kr. Når jeg går gjennom ser jeg jo at han har spilt for flere 1000 hver måned, og dette innrømmer han ikke før jeg fysisk ser at det står på kontoen. Han begynner deretter å skylde på meg, at jeg burde spurt han ofrer om han hadde spilt og tatt bedre kontroll over hans økonomi. Sier at han har ikke ett så stort problem for han spilte mer før, og at han spiller for å vinne tilbake penger til gjelden han har. Nekter å få hjelp for problemene 

Kjenner nå at jeg er så jævlig ferdig, spesielt siden han lyger og blir sint på meg for at jeg blir sint for han spiller. Vi har ett barn sammen men jeg klarer ikke se hvordan vi skal ha en fremtid eller eventuelt lån sammen. Har gitt mange sjangser, sagt at jeg er så stolt av han som har klart å slutte å spille, vært støttende og forståelsesfull og alle gangene jeg har sagt dette har han visst at han spiller hver uke. 

I tillegg låner han flere tusen av meg hver måned og jeg sitter igjen å må utsette egne betalinger. Leser at det ikke er håp i at slike folk endrer seg, er dette sant? Isåfall burde jeg jo gå. 

Anonymkode: 5d266...c5e

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare det at han skylder på deg for at han har problemer 🤦🏼‍♀️ Slutt å «låne» han penger (hvor mye av de pengene ser du igjen?). 

gå NÅ. Det der endrer seg ikke når han nekter å ta imot hjelp. 

Anonymkode: d4b9d...e5c

• Liker 4
Skrevet

All avhengighet er rødt flagg. Kom deg ut med barnet omgående.

Anonymkode: 9fce3...c33

• Liker 3
Skrevet (endret)

Dette er på linje med alkohol- og stoffavhengighet. Han må ville forandre seg.
 Du burde gå før dere går dukken økonomisk begge to. 

Endret av Muskath
  • Liker 1
Skrevet

Kom deg vekk mens du kan. 

• Liker 2
Skrevet

Gå før hele økonomien er rasert og be NAV om å kreve inn barnebidraget.

Var selv samboer med en som brukte enorme summer på spill. Økonomien var helt katastrofe og jeg gikk. Med hans økonomi kunne vi aldri kjøpe eget sted å bo og det sa jeg til han. Han ble skikkelig sur og anså meg som en dårlig kjæreste fordi han måtte få lov å slappe av litt med spilling. Hadde han enda spilt noe dataspill hadde det vært greit. Det gikk en natt unna 14000.- på spilling og jeg gjorde det da slutt og flyttet. Da var jeg visstnok veldig egoist som lot han sitte igjen med gjelda alene. Jeg har ALDRI angret en dag på at jeg flyttet. Økonomien hans er like elendig den dag i dag, jeg merker det på flere omeråder blandt annet barnebidrag som nå går via namsmann hver eneste gang.

Mitt beste gratistips idag er at du flytter eller ber han flytte. Svært sjelden de klarer å endre seg inne kort tid.

Anonymkode: 35d50...813

• Liker 2
Skrevet

Har vært gjennom det samme som deg, jeg dumpet han og har nå endelig fått bedre råd igjen til tross for at en inntekt er borte.

Det kan være et mareritt å slå opp med en som er avhengig for de er ofte ganske manipulerende, har dårlig råd og setter seg skikkelig i offerrollen. Det er på en måte synd på dem men nå må du berge deg selv og barnet.

Anonymkode: 0fc16...6ee

• Liker 1
Gjest Lillefinger
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Har ett barn sammen. Vi har det relativt fint, men økonomisk er det vanskelig grunnet min samboer har høy spillegjeld. Han har lovet meg å ikke spille mer, og jeg har vært dum og naiv og trodd på dette. 

Her om dagen forteller han meg at han har spilt og vunnet, som fikk meg til å tenke at han har spilt før men nå forteller dette pga høy gevinst som jeg ville funnet ut av. 

Når jeg blir sint blir han irritert for at jeg ikke er glad for han fortalte meg dette, istedenfor å lyve. Jeg ber om å få se kontohistorikken hans, og han blir sur og spør hvorfor jeg «alltid skal lage dårlig stemning» og at han kun har spilt for 300kr. Når jeg går gjennom ser jeg jo at han har spilt for flere 1000 hver måned, og dette innrømmer han ikke før jeg fysisk ser at det står på kontoen. Han begynner deretter å skylde på meg, at jeg burde spurt han ofrer om han hadde spilt og tatt bedre kontroll over hans økonomi. Sier at han har ikke ett så stort problem for han spilte mer før, og at han spiller for å vinne tilbake penger til gjelden han har. Nekter å få hjelp for problemene 

Kjenner nå at jeg er så jævlig ferdig, spesielt siden han lyger og blir sint på meg for at jeg blir sint for han spiller. Vi har ett barn sammen men jeg klarer ikke se hvordan vi skal ha en fremtid eller eventuelt lån sammen. Har gitt mange sjangser, sagt at jeg er så stolt av han som har klart å slutte å spille, vært støttende og forståelsesfull og alle gangene jeg har sagt dette har han visst at han spiller hver uke. 

I tillegg låner han flere tusen av meg hver måned og jeg sitter igjen å må utsette egne betalinger. Leser at det ikke er håp i at slike folk endrer seg, er dette sant? Isåfall burde jeg jo gå. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Bare det at han skylder på deg for at han har problemer 🤦🏼‍♀️ Slutt å «låne» han penger (hvor mye av de pengene ser du igjen?). 

gå NÅ. Det der endrer seg ikke når han nekter å ta imot hjelp. 

Anonymkode: d4b9d...e5c

Han må ta imot hjelp, og du må slutte å låne ham penger. 

Han har en avhengighet. Det er også et stort rødt flagg at han gir deg skylden for det. Men sammenlignet med annen avhengighet, så er det ikke så uvanlig at en alkoholiker lyver om den ekstra spritflaska som står i skapet feks. Og fornekter denne helt til den blir oppdaget, for deretter å gå i irrasjonelt forsvar.

Dette vil ikke bli bedre før dere begge tar tak i dere selv. Og får hjelp.

Jeg vet flere har blitt kurert, men det krever en innsats, og jobbing over tid. Og på lik linje med all avhengighet så vil det alltid være en mulighet for tilbakefall. Han trenger også oppfølging i ettertid.

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Han har lovet meg å ikke spille mer, og jeg har vært dum og naiv og trodd på dette. 

(...) I tillegg låner han flere tusen av meg hver måned og jeg sitter igjen å må utsette egne betalinger. 

Og tror du noensinne du får dem retur? Nei vel. 

Slutt å være en dumsnill idiot. Flytt.  

Anonymkode: b372d...d9c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Gå før hele økonomien er rasert og be NAV om å kreve inn barnebidraget.

Var selv samboer med en som brukte enorme summer på spill. Økonomien var helt katastrofe og jeg gikk. Med hans økonomi kunne vi aldri kjøpe eget sted å bo og det sa jeg til han. Han ble skikkelig sur og anså meg som en dårlig kjæreste fordi han måtte få lov å slappe av litt med spilling. Hadde han enda spilt noe dataspill hadde det vært greit. Det gikk en natt unna 14000.- på spilling og jeg gjorde det da slutt og flyttet. Da var jeg visstnok veldig egoist som lot han sitte igjen med gjelda alene. Jeg har ALDRI angret en dag på at jeg flyttet. Økonomien hans er like elendig den dag i dag, jeg merker det på flere omeråder blandt annet barnebidrag som nå går via namsmann hver eneste gang.

Mitt beste gratistips idag er at du flytter eller ber han flytte. Svært sjelden de klarer å endre seg inne kort tid.

Altså😂😂😂 for en jævla idiot.

Anonymkode: 39427...f7f

Skrevet

Her ville jeg gitt opp forholdet, som andre i tråden sier så er det en sykdomdom nærmest som alkoholisme, de ser ikke bunnen før den slår de så hardt at de ønsker de skal dø, mange ser den ikke

Anonymkode: daf9b...3cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Går han ikke til psykolog for dette? Det er jo en avhengighet og man klarer faktisk ikke slutte uten hjelp. Du får kreve at han oppsøker hjelp og psykolog, og hvis det ikke bedrer seg nå - så går du. 

Anonymkode: 56327...d9a

Skrevet

Du kan like gjerne gå nå. 

Før du ikke kan kjøpe vintersko til barnet ditt fordi dere er tom for penger. 

Anonymkode: dbfbf...44f

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Altså😂😂😂 for en jævla idiot.

Anonymkode: 39427...f7f

Mildt sagt idiot ja. Han spurte til og med om jeg kunne ta opp lån i mitt navn så han fikk betalt gjelda si. Jeg sa selvfølgelig nei og da ble han forbannet fordi samboere skal hjelpe hverandre på alle måter. Fikk vite at han har spurt andre venner og familie om akkurat det samme. Han har en 6 sifret beløp i gjeld pga spilling. Er ikke bare spilling denne gjelden gjelder, men også forsikring, tlf og andre ting. MEN allikevel er det spillingen som er det avgjørende for hans økonomi. Han pleide å be seg selv på middag til broren sin og andre venner. Overfor meg hadde vi blitt invitert. Var bare så rart at ei venninne av meg lurte på hvorfor han ber oss selv til middag. Jeg vsr skikkelig skamfull pga av han og måtte forklare at neste gang sier hun nei.

Skrevet

Det er IKKE stygt å gjøre det slutt med en avhengig enten det er spill eller rus eller begge deler! 

Hilsen en som ble skikkelig syk i forholdet og ble "født på ny" og fikk tilbake livet mitt etter å ha slått opp. Og du kan jo gjette deg til at han holder på like ille nå som da. Tomme ord, brutte løfter og løgner skal ingen måtte finne seg i å leve med!

Anonymkode: 9ef50...e42

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Aldri tro på lovnader av en spillavhengig. Når penger er innblandet, bør du være ekstra forsiktig. Egentlig burde du gått din vei allerede da du fant ut at han var spillavhengig og ikke hadde styr på egen økonomi.

Han drar deg ned med seg i sluket økonomisk sett. 

HVORFOR LÅNER DU HAM PENGER? Måtte skrive det med capslock fordi det er så dumt å gi ham penger når du vet hva pengene går til.

Slutt å låne ham penger. Still krav - enten slutter du å spille på dagen, eller så går jeg.

Egentlig kan du ikke stole på ham i det hele tatt, han lyver for deg, så bare gå mens du kan og la ham drukne i sin egen gjeld uten å dra deg og barnet deres med seg ned i sluket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...