AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #1 Skrevet 29. oktober 2022 Venter barn nummer to og har fått ny jordmor på helsestasjonen. Ved første kontroll blir det jo snakk om høyde og vekt, og jordmoren sendte meg rett på vekta da jeg oppga hvor mye jeg veide (jeg har alltid vært slank og lett, men aldri slanket meg). Var liksom ikke spørsmål om vi skulle veie meg, var mer: «opp på vekta, dette må vi følge opp». Er det vanlig praksis? Skal sies at jordmora er kjempeflink og har mange års erfaring, men med førstemann ble jeg aldri tvunget på vekta… synes det var litt ubehagelig. Må jeg forvente å veies ved hver kontroll nå da? Anonymkode: b06fd...6f5
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #2 Skrevet 29. oktober 2022 Har vært standard her å blitt veid hver kontroll, men jeg har ingen problemer med det selv. Hvis du har vanskeligheter rundt det så kanskje du må snakke med jordmoren din? Anonymkode: 174bb...c28 5
snurk Skrevet 29. oktober 2022 #3 Skrevet 29. oktober 2022 Ja, det er relativt normalt. Noen er mer/mindre nøye på det enn andre, men ikke unormalt at man skal opp på vekta på kontroller. 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #5 Skrevet 29. oktober 2022 Ble veid på hver eneste svangerskapskontroll i to svangerskap,både med første,da jeg var undervektig ved start,og siste,da jeg var normalvektig. Syntes ikke det var noe å henge seg opp i. Anonymkode: 1ee55...75b 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #6 Skrevet 29. oktober 2022 Helt normalt, men vet som flere som avtalte at de veide seg hjemme samme dag/kvelden før og oppga vekta. Synes heller det er rart at vekta de ikke ble fulgt opp sist? kraftig vektoppgang, spesielt sent i svangerskapet, kan skyldes mye vann i kroppen som bør fanges opp, og i noen tilfeller så kan gravide være dårlige og ikke få i seg mat, og da er det viktig at de ikke går for mye ned i vekt. Selv om det er store variasjoner i hvor mye og når gravide legger på seg er det en viktig faktor når helsen til den gravide skal vurderes. Anonymkode: aa96c...e0d 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #7 Skrevet 29. oktober 2022 Jeg har vært hos fastlege og to ulike jordmødre i svangerskapet nå. Alle har spurt om jeg har veid med hjemme eller om jeg ønsker å veie meg der. Jeg har alltid veid meg hjemme, hadde nok unngått å gå på vekta hos jm. Vekt er vanskelig for meg, føler jeg har mer kontroll hjemme. Anonymkode: 0c22e...07b
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #8 Skrevet 29. oktober 2022 Her vet jordmor at jeg veier meg om morgenen siden det gir mer korrekt vekt enn på varierte tider gjennom dagen, hun spurte meg til og med hva slags følelser jeg hadde for å veie meg hos henne (jeg er overvektig). Har aldri fått beskjed om å veie bare for å kontrollere, å ut over dagen er gjerne vekta både 2 og 3 kilo mer. Anonymkode: ac8f4...3dd
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #9 Skrevet 29. oktober 2022 Tvunget? Satte hun deg på vekta? Eller var du litt vel hårsår som ikke tålte å høre at en må veies? Helt vanlig å veies hver kontroll, ønsker du ikke det, så sier du bare nei. Så enkelt som det. Anonymkode: a61da...125 6
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #10 Skrevet 29. oktober 2022 Det er vel vanlig praksis? Er for å følge med på vektoppgang. Ble veid hver gang i mine to svangerskap. Er lett overvektig, og kan ikke si det var spesielt kjekt å bli veid hver gang. men det er bedre at jeg blir veid og at de fort kan fange opp feks svangerskapsforgiftning. https://nhi.no/familie/graviditet/symptomsjekker/vektokning-i-svangerskapet/?page=1 Anonymkode: 142ee...8b4 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #11 Skrevet 30. oktober 2022 Har veid meg på alle kontrollene, men jordmor har alltid formulert det som «går det greit om». Men så har jeg heller ingen problemer med at helsepersonell som følger meg opp i graviditeten får vite hva jeg veier underveis. Jeg er heller ikke sååå nøye på om jeg hadde på skjerf ene gangen eller tykkere genser andre gangen, så kan like gjerne veie meg på kontoret til jordmor. Anonymkode: a610a...f1c 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #12 Skrevet 30. oktober 2022 Det er vanlig praksis. Jeg gikk selv opp veldig mye på kort tid i mitt andre svangerskap, og da måtte jeg sjekke blant annet blodtrykk for å utelukke svangerskapsforgiftning. De veier deg ikke fordi de er redd for at du legger på deg fett. Anonymkode: 0ed55...4d3 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #13 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg har aldri blitt veid hos verken jordmor eller lege, men de har spurt meg på hver kontroll og notert på arket. Jeg er normalvektig og har ikke hatt noen utfordringer i svangeskapet av noe slag, vet ikke om det har noe å si. Men om man ikke vil er det vel bare å si det 🤷♀️ Anonymkode: 98af5...8f1 1
Mt3 Skrevet 30. oktober 2022 #14 Skrevet 30. oktober 2022 Det er jo helt vanlig å følge med vekten under graviditeten, det er vel helst ordlyden til jordmor ts reagerer på og den hørtes i overkant bestemt ut. Første svangerskapet gikk jeg vekselsvis hos jordmor og lege på ulike kontor, derfor ble det best å gå på vekten hjemme så ikke feilmarginer på vekt skulle slå ut. Jordmor så også mest bare på symfysemålene hun selv hadde tatt ved beregning av fosterets vekst. Andre gikk jeg kun hos lege og tok veiing der. Om du TS ikke føler for å gå på vekta hos jordmor så kan du kreve å få ta veiing hjemme.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #15 Skrevet 30. oktober 2022 snurk skrev (21 timer siden): Ja, det er relativt normalt. Noen er mer/mindre nøye på det enn andre, men ikke unormalt at man skal opp på vekta på kontroller. Med mindre ts oppgir korrekt vekt for før-graviditeten har jo dette null poeng. Ts evner si «jeg veide 50 kg før jeg ble gravid og 54 nå». Om jordmor tillater seg å anta at ts lyver om nå-vekt er det direkte naivt å anta ts ikke også lyver om før vekt. Altså er øvelsen uten verdi. At man diskuterer vekt har verdi. At man veier folk utover «ønsker du å veies?» er intet mer eller mindre enn et klartekst beskjed om at den ansatte i helsevesenet ikke stoler på den gravide. Og da må man jo avslutte pasientforholdet, klage på vedkommendes egnethet og begynne helt på nytt med en ny lege. Er man gammel nok til å være gravid er man også mer enn gammel nok til å svare «hvilken hensikt har den undersøkelsen?» eller «hvorfor mener du det er ok å kontrollere at jeg oppgir riktig vekt?» og så ta det derfra. Det er helt grunnleggende grensesetting. Så, ts, ingen tvinger deg til noe som helst. Og du er mer enn gammel nok til å si fra om noen oppfører seg ufint. Anonymkode: 2a8c3...ec0
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #16 Skrevet 30. oktober 2022 Det er vanlig praksis å følge med på vekten, og å veie i forbindelse med hver kontroll, men ikke nødvendigvis å veie seg på jordmors kontor. Jeg ble spurt hva jeg ville, men har ikke vekt hjemme, så da ble det hos jordmor. Hun sa også at det var viktig å følge litt med på vekten i andre svangerskap, men nevnte ikke det første gang. Jeg var litt undervektig da jeg ble gravid med nr. to rett etter at jeg var ferdig med å amme første barn, og jeg var veldig plaget med kvalme og oppkast i første svangerskap. Jeg ville snakket nærmere med jordmor om det, TS. Kanskje tenker hun at du kan ha en spiseforstyrrelse dersom du er undervektig, siden det var viktig å følge opp. Kanskje tenker hun at vektoppgang er viktig for at det ikke skal bli for hardt for kroppen din med svangerskap, fødsel og eventuelt amming. Og kanskje mente hun ikke noe spesielt, annet en at hun alltid vil følge opp vekt. Anonymkode: 0ead7...dbd
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #17 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg veide meg på kontroll. Men jeg gjorde det frivillig. Hun spurte om jeg visste hvor mye jeg veide, hvis ikke kunne jeg gjøre det der. Jeg gjorde det der for å være helt sikker. Det er vel bare å si nei hvis du ikke vil, og heller avtale at du veier selv hjemme? Prøv det neste gang hvis de spør. Anonymkode: 39d52...02d
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #18 Skrevet 30. oktober 2022 Omg så frekt!!! Skjønner godt at du er krenket ts!! Herregud… 🤦♀️🤦♀️ Anonymkode: db76d...f71
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #19 Skrevet 30. oktober 2022 Er det virkelig så vanskelig å si fra når man blir "tvunget" til noe? Men enkelt å sutre om det i ettertid. Det er bare å si: Jeg har ikke lyst til å veie meg, synes det er ubehagelig. Så jeg kommer ikke til å veie meg i svangerskapet. Vekta mi er xx og det må dere forholde dere til. Anonymkode: 6a0c3...a5f
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #20 Skrevet 30. oktober 2022 Blitt veid hver kontroll. Ikke spørsmål om jeg har veid meg hjemme. Folk kan jo lyge. Vekt kan være risikofaktor, så jeg syns det er rart noen får oppi vekt hjemmefra. Anonymkode: 1830b...163
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå