AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #1 Skrevet 29. oktober 2022 Jeg har typisk kastet stekepanner fordi alt fester seg i de, men akkurat nå har jeg en stekepanne som har noen små flekker i midten (flasser litt av non stick og kan se materialet under), men de er virkelig små. Føler det er for tidlig å kaste stekepannen etter bare typ 1-2 år. Er en Jamie Oliver Tefal Everyday Pan eller noe slikt. Storfornøyd egentlig... Skal skaffe meg en støpejernspanne, men så vidt jeg vet fra venner så er det gjerne litt ulike bruksområder til non-stick og støpejern, og jeg vil da fremdeles måtte ha non-stick panne til alle omeletter jeg lager, og tacosteking etc... Når kaster dere stekepannene deres? Anonymkode: 0f883...c0b
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #2 Skrevet 29. oktober 2022 Altså ingenting fester seg til stekepannen, har aldri opplevd å få flekker samtidig som ingenting fester seg. Anonymkode: 0f883...c0b
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #3 Skrevet 29. oktober 2022 Når non stick materialet har begynt å løsne så utgir det giftstoffer så man skal kaste de da Anonymkode: 4fc67...329 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #4 Skrevet 29. oktober 2022 Når den er ikke-fungerende (alt sette seg fast) og jeg har råd til å prioritere å kjøpe ny. Anonymkode: b86f0...49a 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #5 Skrevet 29. oktober 2022 Når det kommer riper i teflonen. De pleier holde 3-4 år, skulle gjerne vart lengre. Har en jerngryte jeg bruker iblant, den har jeg for alltid Anonymkode: e429e...5a7
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #6 Skrevet 29. oktober 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Når det kommer riper i teflonen. De pleier holde 3-4 år, skulle gjerne vart lengre. Har en jerngryte jeg bruker iblant, den har jeg for alltid Anonymkode: e429e...5a7 Riper og ikke flekker? Anonymkode: 0f883...c0b
Vera Skrevet 29. oktober 2022 #7 Skrevet 29. oktober 2022 Har 2 stekepanner - 1 støpejern som varer evig (steker kjøtt i den), og 1 med teflon belegg - den kaster jeg når belegget begynner å bli slitt. Har teflon-pannen lengre nå ifht før da jeg brukte feil stekeverktøy og for høy varme.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #8 Skrevet 29. oktober 2022 Jeg har hatt mine i mange mange år, aldri måttet kaste noen. Anonymkode: 58010...c79
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #9 Skrevet 30. oktober 2022 Våre teflonpanner holder typisk bare 2 år, da flasser de i bunnen, men jeg tror vi har klart å holde liv i den siste litt lenger, nå som samboer skjønner at han ikke kan sette opp varmen på maks med en gang, og ikke dumpe den i vasken og bråkjøle. Vi lager mye mat hjemme, og bruker mye stekepanne. At noen får de til å vare 4-5 år skjønner jeg ikke. Bruker dere pannen veldig lite? Har vurdert å kjøpe jernpanne, men vet ikke helt hva vi skal kunne bruke den til uten å bruke tonnevis med fett. Vi lager ikke biff og slikt. Spiser litt kylling og kjøttdeig, men er stort sett grønnsaker, omelett, pannekaker osv som stekes. Anonymkode: f377e...453 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #10 Skrevet 30. oktober 2022 Etter vi opplevde at stekepannene gjerne bare holdt i maks 2 år, kjøpte vi en stålpanne. Den er snart 4 år, og ingenting fester seg i den. Anonymkode: 0a102...b21
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #11 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har typisk kastet stekepanner fordi alt fester seg i de, men akkurat nå har jeg en stekepanne som har noen små flekker i midten (flasser litt av non stick og kan se materialet under), men de er virkelig små. Føler det er for tidlig å kaste stekepannen etter bare typ 1-2 år. Er en Jamie Oliver Tefal Everyday Pan eller noe slikt. Storfornøyd egentlig... Skal skaffe meg en støpejernspanne, men så vidt jeg vet fra venner så er det gjerne litt ulike bruksområder til non-stick og støpejern, og jeg vil da fremdeles måtte ha non-stick panne til alle omeletter jeg lager, og tacosteking etc... Når kaster dere stekepannene deres? Anonymkode: 0f883...c0b Med en gang den begyner å flasse. Da er den ekstra helseskadelig. Bruk jernpanne, eller stål, så slipper du å få i deg fluoret, og giften fra teflon. Anonymkode: 6a263...3bb 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #12 Skrevet 30. oktober 2022 Når ho Annabell-Turine kjem med dei forbanna omelettoppskriftane sine! Anonymkode: 03741...fa4 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #13 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg kaster stekepannene når belegget flasser. AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har typisk kastet stekepanner fordi alt fester seg i de, men akkurat nå har jeg en stekepanne som har noen små flekker i midten (flasser litt av non stick og kan se materialet under), men de er virkelig små. Føler det er for tidlig å kaste stekepannen etter bare typ 1-2 år. Er en Jamie Oliver Tefal Everyday Pan eller noe slikt. Storfornøyd egentlig... Skal skaffe meg en støpejernspanne, men så vidt jeg vet fra venner så er det gjerne litt ulike bruksområder til non-stick og støpejern, og jeg vil da fremdeles måtte ha non-stick panne til alle omeletter jeg lager, og tacosteking etc... Når kaster dere stekepannene deres? Anonymkode: 0f883...c0b Jeg har kjøpt meg en lett støpejernspanne, og den er den beste pannen jeg har hatt. Den har alle egenskapene en støpejernspanne har, men samtidig har den et belegg som gjør at jeg lett kan steke pannekaker eller omelett i den, og det med minimalt med fett. https://bakerenogkokken.no/gryter-og-panner/stekepanner/satake-stekepanne-med-honeycomb-belegg-32-cm/ Anonymkode: a543f...aa5 1
Sola de Skrevet 30. oktober 2022 #15 Skrevet 30. oktober 2022 Når belegget blir skrapet opp. Har en wokpanne som skal kastes nå f.eks.
Paulinetta Skrevet 30. oktober 2022 #16 Skrevet 30. oktober 2022 Det er viktig å kaste når man ser sår i overflaten slik som mange her sier. Hvor lang tid det går avhenger av om man er flink til å benytte riktig redskap. Bruker man en ordinær gaffel blir det fort skrape. Stål og støpejern, da må man vel bruke forferdelig mye fett av noe slag? Til hvilken mat bruker dere disse?
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #17 Skrevet 30. oktober 2022 Paulinetta skrev (3 minutter siden): Det er viktig å kaste når man ser sår i overflaten slik som mange her sier. Hvor lang tid det går avhenger av om man er flink til å benytte riktig redskap. Bruker man en ordinær gaffel blir det fort skrape. Stål og støpejern, da må man vel bruke forferdelig mye fett av noe slag? Til hvilken mat bruker dere disse? Nei, det danner seg et glatt belegg etter som den brukes. Bruker lite fett. Kjøpte Matfer-panne sist. Anonymkode: f38cb...d33
Paulinetta Skrevet 30. oktober 2022 #18 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, det danner seg et glatt belegg etter som den brukes. Bruker lite fett. Kjøpte Matfer-panne sist. Anonymkode: f38cb...d33 Takk! Dette vil jeg undersøke, skulle hatt ei ny panne.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #19 Skrevet 30. oktober 2022 Bruker bare støpejernspanner. Den eldste er 40 år, den andre 10 år. Mye bedre for miljøet. Bruker støpejernspannene til alt. Anonymkode: 07177...429
Million Skrevet 30. oktober 2022 #20 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg kaster de når belegget begynner å bli "rufsete" og ting setter seg fast, typisk skjer dette i midten av stekepannen. Jeg gidder ikke at mat må rives løs fra stekepannen og går i biter av det, så da kastes den. Den siste jeg kjøpte, har imidlertid holdt lenge. En Le Creuset stekepanne. Kjøpte den i 2016, og 6 år er jo lenge for en sånn non-slip stekepanne da belegget ofte gir seg etter få år (selv om man alltid bruker plastredskaper i den).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå