Drizzt Skrevet 29. oktober 2022 #1 Skrevet 29. oktober 2022 https://www.nettavisen.no/okonomi/dumper-egg-og-setter-opp-prisene-det-minner-om-gamle-sovjetunionen/s/5-95-721696 Er det ikke rart bonde er blitt til et skjellsord i Norge? Det er nettopp Sovjettilstander vi ser her og det er slike ting som har fått Norge navnet ''det siste sovjetiske landet'' ut i Europa. At Nortura bruker mange fancy ord i et forsøk på å bortforklare faktum, viser bare hvorfor vi MÅ fjerne denne særnorske proteksjonismen av overpriset bondeprodusert mat og slippe konkurrenter til. Å kaste eggene til grisene istedet for å donere de til Matsentralen eller andre organisasjoner som gir bort mat til de som ikke har råd til å kjøpe mat selv, grenser til en kriminell handling. Samtidig er matprisene i Norge noen av de høyeste i verden. Grådigheten herjer hos monopolistene og de grådige bøndene. 3 1
Apis Skrevet 29. oktober 2022 #2 Skrevet 29. oktober 2022 Egentlig er det vet politisk spørsmål, skal vi ha matproduksjon i Norge eller ikke? Å konkurrere på pris alene, mot andre land som har betydelig lavere produksjonskostnader, er ikke mulig i et høykostnadsland som Norge. 2
Hulderen Skrevet 29. oktober 2022 #3 Skrevet 29. oktober 2022 Nå er det nedgangstider. Vi har ikke råd til å unne oss den luksusen å la import fra andre land fortrenge norske matvarer bare for å holde prisene nede. Den tiden vi har vært i og er i, viser med all tydelighet hvor viktig det er å egen matproduksjon. Når det blir knapphet på mat, så må vi faktisk kunne brødfø våre egne innbyggere. Og da kan vi ikke stå uten bønder fordi de har gått konkurs. Så selvsagt må de ha priser de kan leve av. Jeg gir heller ikke bort gratis kler jeg har strikket. Det er en inntekt jeg er avhengig av. 5
Muskath Skrevet 29. oktober 2022 #4 Skrevet 29. oktober 2022 Jeg tenker at vi skal være sjeleglade for at det er noen i landet som vil være bønder og produsere mat. Vi er nødt til å bli mer selvforsynte med mat. Men jeg er enig i at det er umoralsk å kaste mat. 4 1 1
likestilling Skrevet 29. oktober 2022 #5 Skrevet 29. oktober 2022 Hulderen skrev (17 minutter siden): Nå er det nedgangstider. Vi har ikke råd til å unne oss den luksusen å la import fra andre land fortrenge norske matvarer bare for å holde prisene nede. Den tiden vi har vært i og er i, viser med all tydelighet hvor viktig det er å egen matproduksjon. Når det blir knapphet på mat, så må vi faktisk kunne brødfø våre egne innbyggere. Og da kan vi ikke stå uten bønder fordi de har gått konkurs. Så selvsagt må de ha priser de kan leve av. Jeg gir heller ikke bort gratis kler jeg har strikket. Det er en inntekt jeg er avhengig av. Men de kan vel bare selge flere egg, litt billigere, og ikke kaste? De gir jo ikke bort gratis akkurat... 1
Apis Skrevet 29. oktober 2022 #6 Skrevet 29. oktober 2022 Drizzt skrev (1 time siden): https://www.nettavisen.no/okonomi/dumper-egg-og-setter-opp-prisene-det-minner-om-gamle-sovjetunionen/s/5-95-721696 Er det ikke rart bonde er blitt til et skjellsord i Norge? Det er nettopp Sovjettilstander vi ser her og det er slike ting som har fått Norge navnet ''det siste sovjetiske landet'' ut i Europa. At Nortura bruker mange fancy ord i et forsøk på å bortforklare faktum, viser bare hvorfor vi MÅ fjerne denne særnorske proteksjonismen av overpriset bondeprodusert mat og slippe konkurrenter til. Å kaste eggene til grisene istedet for å donere de til Matsentralen eller andre organisasjoner som gir bort mat til de som ikke har råd til å kjøpe mat selv, grenser til en kriminell handling. Samtidig er matprisene i Norge noen av de høyeste i verden. Grådigheten herjer hos monopolistene og de grådige bøndene. Vis en leser tilsvaret fra Nortura ser du at de eggene som ble gitt til grisen hadde gått ut på dato, så selv om disse eggene fortsatt er brukbare i lang tid, så er det ikke mulig for en aktør som Nortura å omsette det til menneskemat uten å bryte Div regelverk. 5
Drizzt Skrevet 29. oktober 2022 Forfatter #7 Skrevet 29. oktober 2022 Apis skrev (4 timer siden): Vis en leser tilsvaret fra Nortura ser du at de eggene som ble gitt til grisen hadde gått ut på dato, så selv om disse eggene fortsatt er brukbare i lang tid, så er det ikke mulig for en aktør som Nortura å omsette det til menneskemat uten å bryte Div regelverk. Det er meget spesielt at eggene gikk ut på dato så fort at de måtte gis til grisen og ikke rakk turen til nærmeste sted for utdeling av gratis mat til fattige eller sykehjem for eksempel. Muskath skrev (4 timer siden): Jeg tenker at vi skal være sjeleglade for at det er noen i landet som vil være bønder og produsere mat. Vi er nødt til å bli mer selvforsynte med mat. Men jeg er enig i at det er umoralsk å kaste mat. Du ignorerer blankt problemet her. Hvorfor? Hvorfor er det greit å betale bonden for å ikke produsere mat og for å gi den til grisen istedet? Apis skrev (4 timer siden): Egentlig er det vet politisk spørsmål, skal vi ha matproduksjon i Norge eller ikke? Å konkurrere på pris alene, mot andre land som har betydelig lavere produksjonskostnader, er ikke mulig i et høykostnadsland som Norge. Hvorfor skal bonden få betalt å ikke produsere mat? Hvorfor betaler staten for overproduksjon som går til mat for grisen? Hvorfor klarer ikke bonden tilpasse seg? 2
Gjest Adobyen Skrevet 29. oktober 2022 #8 Skrevet 29. oktober 2022 Hvis eggene hadde kostet 15 kr pakken, så ville de antakelig blitt solgt før de gikk ut på dato. Med den prisen ville noen fortsatt tjent penger - tror jeg?
Muskath Skrevet 30. oktober 2022 #9 Skrevet 30. oktober 2022 Bøndene tilpasser seg systemet på den måten fordi de skal også tjene penger og leve av det de jobber med. Det er systemet det er noe feil med, systemet må ryddes opp i . Det er et politisk spørsmål, og må tas opp der det hører hjemme, på Stortinget. Du kan si det samme om bakere/bakerier f.eks. Mye bakverk blir kastet hver eneste dag, fordi det ikke blir solgt til full pris når det er ferskt. Jeg VET ikke, men det skulle ikke forundre meg om det skjer i andre bransjer også. Det er systemet som må endres. Det hjelper lite å angripe bondestanden og kalle bøndene grådige. 1 1
PetterKanin Skrevet 30. oktober 2022 #10 Skrevet 30. oktober 2022 Adobyen skrev (20 timer siden): Hvis eggene hadde kostet 15 kr pakken, så ville de antakelig blitt solgt før de gikk ut på dato. Med den prisen ville noen fortsatt tjent penger - tror jeg? Hvordan skulle noen tjent penger på en slik pris? 1
Apis Skrevet 30. oktober 2022 #11 Skrevet 30. oktober 2022 Drizzt skrev (20 timer siden): Det er meget spesielt at eggene gikk ut på dato så fort at de måtte gis til grisen og ikke rakk turen til nærmeste sted for utdeling av gratis mat til fattige eller sykehjem for eksempel. Du ignorerer blankt problemet her. Hvorfor? Hvorfor er det greit å betale bonden for å ikke produsere mat og for å gi den til grisen istedet? Hvorfor skal bonden få betalt å ikke produsere mat? Hvorfor betaler staten for overproduksjon som går til mat for grisen? Hvorfor klarer ikke bonden tilpasse seg? Hele poenget her er å regulere markedet slik at det ikke er overproduksjon av egg, da har Nortura som markedsregulator forskjellige virkemiddeler, bla tidlig utslakting. Det er heller ikke staten direkte som finansierer disse tiltakene, men bøndene selv via omsetningsavgiften, de blir trekt på oppgjøret. Å la markedet selv regulere seg, kan også ha sine bakdeler, bare se på hvordan strømprisen er organisert nå.
Gjest Adobyen Skrevet 30. oktober 2022 #12 Skrevet 30. oktober 2022 PetterKanin skrev (2 timer siden): Hvordan skulle noen tjent penger på en slik pris? Jeg sa «tror jeg» ha ha. Hvordan skulle jeg vite det? Kanskje 5 kr dagen før «best før». Det må vel være bedre enn å kaste maten og få 0,- kr. Vi forbrukere vet jo at de godt kan holde seg lenge etter dato, men de er ikke lov å selge pga EU-regler.
Drizzt Skrevet 31. oktober 2022 Forfatter #13 Skrevet 31. oktober 2022 Apis skrev (10 timer siden): Hele poenget her er å regulere markedet slik at det ikke er overproduksjon av egg, da har Nortura som markedsregulator forskjellige virkemiddeler, bla tidlig utslakting. Det er heller ikke staten direkte som finansierer disse tiltakene, men bøndene selv via omsetningsavgiften, de blir trekt på oppgjøret. Å la markedet selv regulere seg, kan også ha sine bakdeler, bare se på hvordan strømprisen er organisert nå. Så det er bøndene selv som betaler seg selv med egne penger for å ikke produsere egg i 1 år og ikke staten? Så det som står i artikkelen er løgn?
Apis Skrevet 31. oktober 2022 #14 Skrevet 31. oktober 2022 Drizzt skrev (9 minutter siden): Så det er bøndene selv som betaler seg selv med egne penger for å ikke produsere egg i 1 år og ikke staten? Så det som står i artikkelen er løgn? Nja, disse midlene kommer fra omsetningsavgiften, som blir trukket fra oppgjøret på egg, men så mottar også bøndene produksjon og driftstilskudd som kommer fra staten, så han har ikke direkte feil heller. Men det som tydelig er at han er blåruss, og argumenterer for et marked uten statlig innblanding drevet etter NPM prinsippet, et resultat av det er at det bla at det ble funnet ikke regningssvarende å ha beredskaplager av korn og kornsiloene med beredskapskorn ble omgjort til leiligheter.
Gjest Made4u Skrevet 31. oktober 2022 #15 Skrevet 31. oktober 2022 Drizzt skrev (22 timer siden): https://www.nettavisen.no/okonomi/dumper-egg-og-setter-opp-prisene-det-minner-om-gamle-sovjetunionen/s/5-95-721696 Er det ikke rart bonde er blitt til et skjellsord i Norge? Det er nettopp Sovjettilstander vi ser her og det er slike ting som har fått Norge navnet ''det siste sovjetiske landet'' ut i Europa. At Nortura bruker mange fancy ord i et forsøk på å bortforklare faktum, viser bare hvorfor vi MÅ fjerne denne særnorske proteksjonismen av overpriset bondeprodusert mat og slippe konkurrenter til. Å kaste eggene til grisene istedet for å donere de til Matsentralen eller andre organisasjoner som gir bort mat til de som ikke har råd til å kjøpe mat selv, grenser til en kriminell handling. Samtidig er matprisene i Norge noen av de høyeste i verden. Grådigheten herjer hos monopolistene og de grådige bøndene. Nå er ikke bøndene grådige, i så fall hadde de drevet i en helt annen bransje. Å være bonde er veldig mye jobb, mange forpliktelser og lite økonomisk lønnsomt, få har like dårlig timebetaling som bøndene. Mange bønder holder det fortsatt gående utelukkende fordi gården har vært i familien i generasjoner, for dem er gårdsdriften en livsstil. Beundrer virkelig mange av de bøndene som holder det gående selv om gårdsdriften ikke er særlig lønnsom og når de kunne vært tjent med annet arbeid, Skal man ha norsk landbruk, og det bør man absolutt av mange grunner, så må det nødvendigvis være noe som kan gå rundt. At flere og flere legger ned, og slik har det vært lenge, det viser jo bare at varene de produserer åpenbart ikke gir nok inntekter. Jeg er villig til å betale kostnaden det er, å støtte Norsk landbruk. Alternativet er enda større sentralisering og at bygder som allerede har slitt med for stor fraflytting, de vil bli enda mer spøkelsesaktig. Er det at bygder skal dø ut du ønsker, altså at enda flere skal søke mot storbyene og at gårdene skal legges brakk og gro igjen? Et slikt Norge vil ikke jeg ha, og derfor betaler jeg det ekstra jeg gjør og handler Norske produkter.
Stina234 Skrevet 10. november 2022 #16 Skrevet 10. november 2022 Ikke rett å angripe bøndene her. Nortura burde få en kraftig bot for å dumpe egg.
Imariuz Skrevet 10. november 2022 #17 Skrevet 10. november 2022 Fullstendig galskap at bøndene får betalt for å la være å produsere mat, men helt i tråd med Senterpartiets politikk sikkert. Bøndene skal ikke gjøre noe, de skal bare få milliarder i subsidier for å "ivareta kulturlandskapet" Apis skrev (På 30.10.2022 den 20.14): Å la markedet selv regulere seg, kan også ha sine bakdeler, bare se på hvordan strømprisen er organisert nå. Nå er det ACER (EU) som regulerer strømprodusentene, ikke markedet.
Gjest ytmnd Skrevet 10. november 2022 #18 Skrevet 10. november 2022 Kaste fullt brukbar mat burde vært forbudt med lov, det blir ikke lettere å få tak i mat fremover. Vurderer å begynne med dumspterdiving istedenfor å fylle lommebøkene til norgesgruppen.
Vera Skrevet 10. november 2022 #19 Skrevet 10. november 2022 Helt hinsides å angripe bøndene angående matvareprisene..er du klar over hvor lite bøndene sitter igjen med for det de produserer? Problemet er baronene på topp - det er de du må gå i sømmene. Også helt hinsides at du ønsker å gjøre Norge enda mer hjelpesløse ved å importere mat vi kan produsere selv..har vi ikke bygget landet nok ned? Les deg opp på hvor avhengige vi er av resten av verden for å drifte dette landet..vi er et av de minst selvhjulpne landene i verden. Det er krise..spesielt i de tidene vi lever i nå. 1
Madame Butterfly Skrevet 11. november 2022 #20 Skrevet 11. november 2022 Jeg mener bøndene må subsidieres på et eller annet vis. Vi bør ha jordbruk her i landet. Det er et gode og det er et gode at folk bor over hele landet. Sntar det er utformingen av disse reglene som førte til denne dumpingen av egg? En gang var det vel fårekjøtt? Disse ordningene må man vel se på, endre etc., men ikke fjerne. Tror nok de er temmelig kompliserte, tror også at de er gjort enda mer komplisert pga EØS.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå