Gå til innhold

Droppe barnebursdagen eller bare be noen få som barnet ønsker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

barnet mitt fyller 11 år til onsdag og vil gjerne feire med kun de nærmeste vennene, de er 4 stk, så da ber jeg 3 stk, men å foreldremøter har vi vert enig med om at man ber alle av begge kjønn eller hele klassen,men barnet mitt blir veldig mobbet og vil bare be de hn er nær, de er 17 av samme kjønn i klassen ,så flertallet blir ikke bedt og jeg ber privat og ikke via skolen.

hva hadde dere gjort?

Anonymkode: efc68...7cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I det tilfellet der, ville jeg ha bedt bare de 3 nærmeste 😊

Så lenge det blir bedt privat som du skriver 👍🏼

Anonymkode: e9581...2da

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde bedt kun dem barnet ønsker og tatt dem med på noe, som en restaurant, sånn at man liksom hadde en grunn for å ikke be alle.

Anonymkode: e93fb...7f6

• Liker 1
Skrevet (endret)

Be de barnet ditt ønsker 🙂🥳 

Øvrige tar seg ei bolle ! Du dropper ikke .

Endret av Havspeil
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

I dette tilfellet ville jeg bare invitert de nærmeste. 

Anonymkode: f9328...7fa

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar

fint og se jeg tenker riktig her

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

I dette tilfellet hadde jeg bedt få, og sendt invitasjoner privat.

Om det tas opp begrunner du hvorfor. 

Anonymkode: a59d0...eea

• Liker 1
Skrevet

Her slutter vi i 4.klasse med å be alle. Og det er så deilig både for små og store å slippe å ha alle i bursdag. 
Hadde invitert de nærmeste. Skolen eller de andre foreldrene bestemmer ingenting over hva som gjøres i private hjem 

Anonymkode: 16489...898

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi sluttet og med å invitere alle etter 4 klasse, da hadde vi gjort vårt følte jeg. 

Så de siste årene har vi invitert venner, så da har det blitt under halvparten av guttene i klassen, venner ellers på skolen i de øvre trinn og venner utenom skolen.

Så jeg ser ingen problemer med dette. Det er selvsagt viktig å inkludere og alt det der men det er lettere og viktigere de første årene, når de er så store som 10-11 så har de fleste sin gjeng og det å invitere folk man aldri snakker med eller er med blir bare kleint når de er så store. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

barnet mitt fyller 11 år til onsdag og vil gjerne feire med kun de nærmeste vennene, de er 4 stk, så da ber jeg 3 stk, men å foreldremøter har vi vert enig med om at man ber alle av begge kjønn eller hele klassen,men barnet mitt blir veldig mobbet og vil bare be de hn er nær, de er 17 av samme kjønn i klassen ,så flertallet blir ikke bedt og jeg ber privat og ikke via skolen.

hva hadde dere gjort?

Be de 3 i dette tilfellet.

Er for inkludering. Men folk må og skjønner at det ikke alltid går. Som feks i dette tilfellet eller der det er veldig store klasser og store utgifter i ett besøk. Når du må opp i 3000kr for å invitere alle guttene eller alle jentene da er det håpløst for mange i disse dyre tider og generelt sett. Ikke alle forstår det. Noen ganger må det være greit med noen få. 

Kos dere.

Anonymkode: 0d7f6...4df

Skrevet

Her inviterte vi alle guttene eller jentene ut 4.klasse så bare noen få etter det. Det gjør alle her.

Anonymkode: 0d7f6...4df

Skrevet

For meg så er det helt merkelig å ikke invitere alle. Det vil jo da være noen svært få som aldri inviteres til noen. Og nei, jeg snakker ikke om mobberne, som stort sett er av de mest populære i klassen. Jeg snakker jo om den stille jenta eller den klønete gutten som sitter der med klump i magen og gråten i halsen når andre skryter av feiringene de har vært på.

Det er ikke snakk om å adoptere andres unger, men om å gå sammen med 2-3 andre foreldre med barn som har bursdag omtrent på samme tid, og ta dem med på f eks kinobursdag, låne gymsalen og skolekjøkkenet (gratis!), akebursdag eller lignende.

"Forskning viser at et inkluderende skolemiljø er avgjørende for barnas sosiale utvikling og læring, og for å forebygge mobbing og utenforskap. Foreldrene spiller en nøkkelrolle i dette."

Tygg på den.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rlPgoa/halloween-mange-barn-gruer-seg

Anonymkode: 6a964...875

• Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her slutter vi i 4.klasse med å be alle. Og det er så deilig både for små og store å slippe å ha alle i bursdag. 
Hadde invitert de nærmeste. Skolen eller de andre foreldrene bestemmer ingenting over hva som gjøres i private hjem 

Anonymkode: 16489...898

Så flott! 
dere synes det er greit med ekskludering da? Hva med de 2-3 ukule som aldri får innbydelse? Hva slags menneske er du?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

For meg så er det helt merkelig å ikke invitere alle. Det vil jo da være noen svært få som aldri inviteres til noen. Og nei, jeg snakker ikke om mobberne, som stort sett er av de mest populære i klassen. Jeg snakker jo om den stille jenta eller den klønete gutten som sitter der med klump i magen og gråten i halsen når andre skryter av feiringene de har vært på.

Det er ikke snakk om å adoptere andres unger, men om å gå sammen med 2-3 andre foreldre med barn som har bursdag omtrent på samme tid, og ta dem med på f eks kinobursdag, låne gymsalen og skolekjøkkenet (gratis!), akebursdag eller lignende.

"Forskning viser at et inkluderende skolemiljø er avgjørende for barnas sosiale utvikling og læring, og for å forebygge mobbing og utenforskap. Foreldrene spiller en nøkkelrolle i dette."

Tygg på den.

Bare en kommentar

jeg er enig i alt du sier. Men det er ikke gratis å låne skolekjøkkenet her. 
Vi må ut med 800 kr for et par timer i leie

Skrevet

Da bille jeg bedt gjestene om å ikke annonsere det høyt, for jeg syns det er innafor med liten fest

Anonymkode: 3261d...4aa

Skrevet
Rucula skrev (2 timer siden):

Bare en kommentar

jeg er enig i alt du sier. Men det er ikke gratis å låne skolekjøkkenet her. 
Vi må ut med 800 kr for et par timer i leie

Bydelshus er ofte gratis… i ukedager

Anonymkode: 3261d...4aa

Skrevet
Rucula skrev (5 timer siden):

Så flott! 
dere synes det er greit med ekskludering da? Hva med de 2-3 ukule som aldri får innbydelse? Hva slags menneske er du?

Tror du virkelig at det er det og ikke bli invitert i bursdag som er det verste om man ikke blir inkludert? Nei, det er vel heller alle de andre dagene i året. 

Anonymkode: c1e6a...2ed

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tygg på den.

Men leser du innlegget du siterer? Her er det snakk om et barn som blir mobbet, som ønsker å feire bursdagen sin uten mobbere. Alternativet er ikke å invitere alle. Alternativet er å ikke feire bursdagen. Fordi bursdagsbarnet heller vil gå glipp av feiring enn å utsette seg for mobberne i bursdagen sin. Inkludering er viktig, men man kan ikke legge stein til byrden på de som allerede sliter. Inkludering må starte på skolen, i hverdagen. Jeg er absolutt for inkludering i bursdager også, men det må være lov å bruke hodet, og se at i noen tilfeller finnes det gode grunner til å gjøre unntak.

Anonymkode: 0d209...6ca

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men leser du innlegget du siterer? Her er det snakk om et barn som blir mobbet, som ønsker å feire bursdagen sin uten mobbere. Alternativet er ikke å invitere alle. Alternativet er å ikke feire bursdagen. Fordi bursdagsbarnet heller vil gå glipp av feiring enn å utsette seg for mobberne i bursdagen sin. Inkludering er viktig, men man kan ikke legge stein til byrden på de som allerede sliter. Inkludering må starte på skolen, i hverdagen. Jeg er absolutt for inkludering i bursdager også, men det må være lov å bruke hodet, og se at i noen tilfeller finnes det gode grunner til å gjøre unntak.

Anonymkode: 0d209...6ca

Jeg leser til stadighet innlegg her inne om at man skal be alle, og bare utestenge et par mobberne. Men hvem er disse mobberne? For mobberne er gjerne nokså populære; dette er ofte f eks et queen bee-syndrom som alle flokker seg rundt. Mobberne er som regel barn med mange venner.

Det er konsekvent de minst populære som ekskluderes, ikke motsatt. F eks de klønete nerdeguttene og de umodne jentene.

Jeg har selv et barn som aldri blir bedt med på noe fordi han ikke er kul nok. Og ja, han er umoden og klønete og tøffer seg mye for å få oppmerksomhet siden han er så usikker. Men han gjør ikke en flue fortred, er stille i klassen og er veldig flink til å rose andre (og å rakke ned på seg selv). Han har ikke blitt bedt i en bursdag på to år, og jeg skal love deg at det er ufattelig vondt for ham å høre på andre som ler, skryter og gjenforteller feiringene de har hatt sammen uten ham. Men for all del, han er sikkert lett å stemple som en mobber eller en som er slem, slik at det føles greit for foreldrene å lære barna sine å utestenge ham. For han blir jo så mye flinkere sosialt av å bli utestengt og latterliggjort av de andre. Ingen ond sirkel her, nei.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tror du virkelig at det er det og ikke bli invitert i bursdag som er det verste om man ikke blir inkludert? Nei, det er vel heller alle de andre dagene i året. 

Anonymkode: c1e6a...2ed

Så flott undskylding! 
det forsvarer jo virkelig alt!

Du bryr deg ikke om disse dagene, for disse barna har det jo vondt uansett! For noen holdninger !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...