Gobo Skrevet 29. oktober 2022 #1 Skrevet 29. oktober 2022 Har en gutt på 4 år. Han har alltid vært over gjennomsnittet på de fleste felt, tidlig ute både språklig og fysisk, alt funker og han er en fornuftig kar. Han har også god og trygg relasjon til begge oss foreldrene. Han har én merkelig hangup og det er bæsjing på toalett. Han har null stress med å tisse, bruker aldri bleie "til vanlig", ingen lekkasjer om natten osv, men hver dag når behovet for avføring nærmer seg, er det total panikk om han ikke får på seg en bleie og kan sitte på gulvet og få det ut. Vi har jobbet jevnt og trutt siden han var liten med klassisk pottetrening, men han har alltid vært skeptisk til akkurat bæsjingen, uten at vi kan se hvor det kommer fra. Han har til og med faktisk klart det en gang uten problem. Men ettersom han ble 3 og etter hvert 4, har dette med do blitt en fullstendig fobi, totalt lås. Han elsker å tisse der og sånn, men får fullstendig anfall om vi prøver å pushe på å droppe bleiene. Har prøvd alt av oppmuntring, pushing, bestikkelser, m.m., det er attraktivt så lenge det er på teoretisk plan, men når han først skal på do er det fullstendig uinteressant. Totalt lås. Vi har tenkt hele veien at dette skal vi ikke stresse med, at han må finne ut av det. Men begynner å tenke at dette er spesielt. Lurer på om det eksisterer lignende opplevelser der ute, evt tips/suksesshistorier?
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #2 Skrevet 29. oktober 2022 Her var minstemann treg ifht å slutte med bleie. Kan bare trøste med at det ordner seg ! Min var på alder med din. La ikke press på. Anonymkode: 7f8f8...546 3
Sofakona Skrevet 29. oktober 2022 #3 Skrevet 29. oktober 2022 Min var 2 mnd for hun fylte 4 år før hun sluttet med bleie. Vi hadde da holdt på i over 1 år. Hun må forsatt ha bleie på natten og bæsje. Du kommer nok til å få masse svar her inne som....alt for seint.. min var 1 år de sluttet med bleie. Foreldre er så late..de orker ikke ta opp kampen. Bare vent å se 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #4 Skrevet 29. oktober 2022 Hvorfor venter folk så lenge med bleieslutt ? Jo eldre de blir, jo verre er det Anonymkode: 3332e...eba 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #5 Skrevet 29. oktober 2022 Da er han vel ikke klar. Legg fra dere maset en periode. Hvorfor stresse sånn? Min sluttet før han var 3, men det var fordi han så sin eldre fetter slutte og da ville han være stor også. Hadde han brutk lenger tid ville jeg bare latt det gå sin gang. Barn slutter når de er klare. Noe foreldre nå for tiden desverre ikke forstår seg på 🤷♀️ Anonymkode: b4dff...4d2 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #6 Skrevet 29. oktober 2022 Jeg forstår frustrasjonen, men her er det ingenting annet enn tiden som kan hjelpe dere. Det høres ut som det hviler på det mentale planet for gutten deres. Å gå på do handler om å slappe av slik at tarmen blir løs og alt kan passere. Det virker som om han blir stresset av å måtte sitte på do? Tenk på hvordan han sitter i bleie, vs hvordan man må sitte på do (90 grader). Kan det ligge der? Kan dere tilrettelegge med potte? Ellers må jeg bare repetere at det løsner med tiden for absolutt alle barn. Det er mye som skjer i den alderen, og plutselig en dag går toalettbesøk helt fint. Anonymkode: 9e787...bdd 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #7 Skrevet 29. oktober 2022 Tror nok det løsner av seg selv en dag når barnet er mentalt klar for det.. Anonymkode: a5dec...945 4
Gobo Skrevet 29. oktober 2022 Forfatter #8 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor venter folk så lenge med bleieslutt ? Jo eldre de blir, jo verre er det Anonymkode: 3332e...eba Vente? Som jeg skriver i innlegget, har sønnen min altså sluttet med bleier, det er bare akkurat avføring han får "hangup" på og vil ha bleie akkurat idet det skjer, fremfor å sette seg på do. Jeg poster jo dette fordi jeg ønsker andre foreldres perspektiver på dette, evt tips og råd, ikke fordi vi selv sitter passivt og venter. AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor venter folk så lenge med bleieslutt ? Jo eldre de blir, jo verre er det Anonymkode: 3332e...eba 1
Gobo Skrevet 29. oktober 2022 Forfatter #9 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg forstår frustrasjonen, men her er det ingenting annet enn tiden som kan hjelpe dere. Det høres ut som det hviler på det mentale planet for gutten deres. Å gå på do handler om å slappe av slik at tarmen blir løs og alt kan passere. Det virker som om han blir stresset av å måtte sitte på do? Tenk på hvordan han sitter i bleie, vs hvordan man må sitte på do (90 grader). Kan det ligge der? Kan dere tilrettelegge med potte? Ellers må jeg bare repetere at det løsner med tiden for absolutt alle barn. Det er mye som skjer i den alderen, og plutselig en dag går toalettbesøk helt fint. Anonymkode: 9e787...bdd Yes, takk, det var dette vi gjerne ville høre!
Gobo Skrevet 29. oktober 2022 Forfatter #10 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da er han vel ikke klar. Legg fra dere maset en periode. Hvorfor stresse sånn? Min sluttet før han var 3, men det var fordi han så sin eldre fetter slutte og da ville han være stor også. Hadde han brutk lenger tid ville jeg bare latt det gå sin gang. Barn slutter når de er klare. Noe foreldre nå for tiden desverre ikke forstår seg på 🤷♀️ Anonymkode: b4dff...4d2 Stress eller mas har aldri noe for seg, og spesielt ikke innen barneoppdragelse, det er ikke et issue her. Poster dette for å høre andres perspektiver og erfaringer og evt høre tips til teknikker/oppmuntring. Ut fra det jeg leser av svar her, gjør vi ting riktig, og lar ham finne ut av ting i eget tempo. 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #11 Skrevet 29. oktober 2022 La han øve seg på å bæsje i bleia mens han sitter på do. Ikke så bra å sitte på gulvet å bæsje da... Når han er klar for å prøve do, så legg litt papir nedi do først så han ikke blir skremt av skvettingen/ ploppingen når bæsjen faller nedi. Mange synes det er ekkelt og skummelt. Anonymkode: e557b...0d5 5
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #12 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor venter folk så lenge med bleieslutt ? Jo eldre de blir, jo verre er det Anonymkode: 3332e...eba Tja, mange som slutter for tidlig også, og holder på i en evighet. Vi fikk beskjed av barnehagen at de ikke orket mer, etter utallige uhell i 2 års alder. Anonymkode: 9ae48...f3e 2
Cezanne Skrevet 29. oktober 2022 #13 Skrevet 29. oktober 2022 Jeg tror jeg ville hatt litt is i magen siden alt annet går fint. Vi øvde på potte osv fra 2-3 års alder, men det ble veldig mye styr med forstoppelse lenge selv om jeg ikke følte at vi presset (vi gjorde sikkert det på en eller annen måte). Noen uker før han ble fire løste det seg plutselig helt av seg selv.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #14 Skrevet 29. oktober 2022 Jeg har motsatt problem, han har bæsja på do i mange måneder, men tissing er helt vranglås 😅 Anonymkode: afeed...ab9 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #15 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg har motsatt problem, han har bæsja på do i mange måneder, men tissing er helt vranglås 😅 Anonymkode: afeed...ab9 Vi hadde og det motsatte problemet lenge 😅 Vet at flere i barnehagen har slutta med Bleier men ber om å få på Bleier for å bæsje. Også hatt flere barn i familien som gjorde det. Tror det er veldig vanlig. Bare å fortsette å motivere/snakke om det. Støtter forslaget om Papir i doen Anonymkode: 79200...038 1
Juniper Skrevet 29. oktober 2022 #16 Skrevet 29. oktober 2022 Har lyst til å dele en historie. En gutt på 3,5. over gjennomsnitte tidlig ute i alt. Hadde egentlig sluttet med bleie, men ville så få bleie for bæsjing. Foreldrene jobbet hardt med han for å nå igjennom i forhold til potte. Det skjedde ting denne spesifikke helgen, og de voksne var veldig opptatt. Onkelen hadde tatt med gutten og kusinen hans på 1,5 hjem for å ordne med de. Gutten skreik seg til en bleie, onkel ga etter. Glad og fornøyd satte han seg til under et bord og gjorde sakene sine. Ingen la merke til det. Ikke på lenge! Så ble det brått oppdaget, da var han alt rød og sår, med kald avføring i rumpa. Tanta tok han med hjem og dusjet han, smurte han, og forklarte at dette var på grunn av bleia. Hadde han gjort tingene i do og blitt tørka etterpå hadde han ikke fått vondt. Gutten ville aldri mer se bleier, brukte toalettet og null problemet. Han er i dag en oppegående mann med egne barn, og ingen psykiske traumer pga tvungen bleieslutt. Min personlige oppfattning er at bleier i dag er så forbaska bra at ungene finner null ubehag med å sette ting i bleia! Det er en av de tingene som gjør at bleieslutt blir senere og sendre, og fabrikantene gnir seg i hendene! Hadde jeg hatt et tilsvarende problem med egne barn (der du vet det er viljen det står på) kan det hende jeg hadde fabrikert en lignende opplevelse for de. Trengte det heldigvis ikke. De slutta uproblematisk. For ordens skyld, det gutten opplevde var ikke planlagt, men tanten brukte det for det det var verdt. 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #17 Skrevet 29. oktober 2022 La det gå i trusa. Vil tro at dette er såpass ubehagelig, st han bare må løpe på do. Anonymkode: f2bf8...537
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #18 Skrevet 30. oktober 2022 hadde han vært 15 hadde jeg vært bekymret, la han ta sin tid, regner med han får det til i år på do, om voksne slutter å bekymre seg Anonymkode: 25f3f...37d
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #19 Skrevet 30. oktober 2022 Sikkert veldig lite pedagogisk, men jenta vår nærmet seg 4 år og nekta å slutte med bleie. Hun ville ikke høre snakk om å prøve å sitte på do. Jeg sa flere ganger i forkant av 4-års dagen at det ikke er noen 4-åringer som bruker bleie 🙈 Hun sto opp på bursdagen sin, skulle ha lå truse og få på do. For nå var hun 4 årr og skulle IKKE ha på bleie. Så da slutta hun på dagen. Anonymkode: 50f5c...755
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #20 Skrevet 30. oktober 2022 Gobo skrev (7 timer siden): Yes, takk, det var dette vi gjerne ville høre! Støtter den du svarer her. Og gjerne ha egen doring og høy nok krakk. Ikke mas om det. Spør heller helt vanlig vil du prøve do eller skal du ha bleien? Respekter svaret uten mye om og men. Så finner han ut av det etterhvert. Anonymkode: 7a6f9...da0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå