Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør de det når man må klippes opp under fødsel? Får man bedøvelse først? Er det mange dette skjer med? 

Kan man nekte å få veneflon i hånda om det kun er for å få væske tilført kroppen?

Anonymkode: 5b5e9...40b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg ble det, men jeg aner ikke når det skjedde, for jeg kjente det ikke. 
det et forebyggende (dersom de anser det for nødvendig) for at man ikke skal revne å få en ukontrollert revning som kan gjøre større skade. 

Tror ikke jeg hadde veneflon.. kan ikke huske det hvertfall. Det skjer så mye med kroppen under fødsel, så sånne ting registrerer man ikke en gang. Man prøver bare å komme seg gjennom riene.

Edit: sjekket bildene fra fødestua og jeg hadde veneflon. Kan bare ikke huske at den var der eller at den ble satt 😆

Endret av Pølsevann
Skrevet

Jeg ble klippet begge gangene, og fikk ikke bedøvelse. Ble fortalt etterpå at de klipper under ei ri. Har ikkeno minne om at jeg ble klippet, og andre gangen ble jeg overrasket over at de hadde gjort det, da jeg selv mener jeg var ganske mentalt tilstede den fødselen. Bare husk å få veiledning på hvordan du kan forhindre infeksjon i såret i barseltiden. 

Anonymkode: fa041...5b8

Skrevet

Ble klippet med første men ikke med andre

Anonymkode: dcdd6...885

Skrevet

Født 2 barn, har aldri blitt klippet eller revnet eller noe som helst.

De setter ikke venflon for å gi deg væske, hvorfor skulle de det 😅

Anonymkode: b6fe6...09e

Skrevet

Det er vel vanlig å klippe dersom de må bruke tang eller vakuum.

Jeg revnet i tillegg til å bli klippet, det grodde mye finere og raskere etter klippet enn riftene.

Anonymkode: e2224...928

Skrevet

Hvor mange som blir klippet finner du informasjon om i medisinsk fødselsregister. Det heter episiotomi i statistikken. Finnes her: http://statistikkbank.fhi.no/mfr/

For å finne sykehuset der du skal føde finner du i venstre marg først institusjonsstatistikk, deretter "Inngrep under fødselen etter Robson grupper." Du kan også sortere etter Robson grupper. Da finner du for eksempel at 47 % av førstegangsfødende med spontan fødselsstart til termin med ett forster i hodeleie - ble klippet ved Bærum sykehus i 2021. 

• Nyttig 1
Skrevet

Men det må jo gjøre jævlig vondt å bli klippet i?! Ble ingen av dere redde når dere visste de måtte klippe? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Men det må jo gjøre jævlig vondt å bli klippet i?! Ble ingen av dere redde når dere visste de måtte klippe? 

Kjente ingenting. Riene er vondere 

Anonymkode: a8b97...e2a

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ble klippet med første. Ble veldig redd og ba pent om å få slippe og prøvde å forhandle meg ut av det. Det gikk naturligvis ikke, fordi de klipper ikke for moroskyld. Jeg fikk ikke bedøvelse, men kjente heller ikke klippet. Lyden fikk jeg dessverre med meg.. 

Anonymkode: 0fd4f...12b

Gjest kruspersilletaco
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er vel vanlig å klippe dersom de må bruke tang eller vakuum.

Jeg revnet i tillegg til å bli klippet, det grodde mye finere og raskere etter klippet enn riftene.

Samme her! Revnet, så de klippet. Kjente ingen av delene (riene er vondere..) Og skulle  gjerne bare blitt klippet.. Ser ennå forskjell på arrene mange år etter! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Mye mer redd for ukontrollert revning, skal jeg si deg. 

Skrevet

Ble klippet ifbm vakuum. Merket ingenting! 😊

Skrevet

Jeg ble klippet da baby skulle ut med vakuum. Det var enten det eller keisersnitt. Merket ingenting til klippet. Fikk godt med bedøvelse etterpå da de skulle lappe meg sammen igjen. 

Anonymkode: d009c...5a8

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble klippet da barnet måtte fort ut på grunn av stress og satt fast i skulderen. Fikk ikke bedøvelse og kunne ikke vente på neste rie. Det var for jævlig og jeg har høy smerteterskel, men det er fort over og ikke noe som traumatiserte meg i ettertid. Prøv å ikke tenk for mye på det. Må de klippe så er det fort over og du kjenner det mest sannsynlig ikke.

Anonymkode: 6820a...2dc

Skrevet

Ble klippet med første uten bedøvelse

Ikke med andre. 

Jeg syntes klippet var vondt, men de sa de ikke hadde tid til bedøvelse 🤯

• Hjerte 1
Skrevet

Hvordan kan man ikke kjenne om man blir klippet?!🙈 hjelp 

Anonymkode: a1002...162

Skrevet

Jeg ble klippet og det var helt for forferdelig vondt. Men det tar jo et sekund. Som et knivstikk kanskje. 😂

verste var vel kanskje etterpå. Syntes det nok lang tid før det grodde 

Anonymkode: 234ea...411

Skrevet

Nei, har aldri blitt klippet, men revnet så det sang etter og fikk en solid, alvorlig ruptur 😂 Kjente ikke en ting og visste ikke om det før barnet var født og de måtte trille meg på operasjonsstuen 😄

Ei i familien ble klippet og deretter sydd veldig stygt tilbake. Hun slet med store smerter og plager, og måtte til sykehuset for å rive opp arret og sy på nytt slik at hun ikke ble permanent plaget av dette. Det går som oftest bra, men jeg har 3 stykk som jeg vet gjennomgikk det samme.

Anonymkode: 98856...926

• Liker 2
Skrevet

Første ble presset ut ekstra hardt når hjernen min registrerte klirring i saks/kniver... født 3 uten å bli klippet. Med første revna jeg 1cm, med andre kom jeg ut av det med ett "skrubbsår" og med tredje uten noe. 12 år mellom 1 og 3.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...