Gå til innhold

Visse mattyper man skal holde seg unna...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt det er visse typer mat og drikke man skal holde seg unna når man er gravid (og ammer?).

Har hørt om rått kjøtt som f.eks. roastbeef og sushi, men ikke så mye mer.

Er det farlig å drikke Cola light når man er gravid?

Er redd jeg skal spise eller drikke noe som ikke er bra, jeg... Livredd for å gjøre noe feil.

Er det noen som har mer peil som kan fortelle meg litt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rått kjøtt er nå en ting, men å ikke spise sushi??? Det levde nemlig jeg på de ni månedene jeg gikk gravid :D !

Ellers så er vel skalldyr og jordbær noe de sier en bør holde seg unna - i alle fall så lenge du ammer, men prøv deg frem du - spis litt av gangen så merker du fort om babyen reagerer på det eller ei!

Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har hørt at man skal være forsiktig med rått og rødt kjøtt pga bakterier, kaffe pga koffeinen og brus pga kullsyren. Tror ikke noen vanlige matvarer er farlige i moderate mengder.

Skrevet

Det du har hørt har jeg også hørt, pluss at for mye sukker/koffein kan være direkte skadelig.

Har også hørt at det er lurt å kutte litt ned på brødmaten de 3-4 siste ukene før termin, dette for at babyen ikke skal bli større enn nødvendig ved fødsel?.... :-? Aner ikke om det er riktig.

Skrevet

Jeg har hørt sushi, jeg, LilleMy, men hvis det gikk bra med deg så er det kanskje ikke så farlig?

Jeg liker nå ikke sushi uansett, så det spiller ingen rolle sånn sett for meg... :wink:

Koffein hadde jeg forressten også hørt, men glemte det i forbifarten...

Men til gjest som snakka om kullsyren i brus; - betyr det at jeg bør holde meg unna all type brus også cola light? :roll: (Er cola light-oholiker for tiden....)

Hvis noen kommer på mer håper jeg de skriver det ned til meg!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at jeg kunne spise det jeg hadde lyst på... På grunn av at jeg svimer mye av, så sa legen at jeg måtte drikke mer vann, brus, melk...uannsett.. Så brus kan vel ikke være så skadelig? eller kan det?

:-? jaja, jeg følger ordre og alt går bare bra..

Litle og Nurket 26+3

Gjest Anonymous
Skrevet

Det var meg som nevnte det med kullsyre. Har hørt at fosteret rett og slett kan bli forgiftet av kullsyre. Tror ikke det er forskjell på vanlig brus og light-variantene i så måte. Tror man kom i faresonen dersom man drakk over en halv liter(?) brus hver dag (husker ikke eksakt, men det var der omkring.).

Skrevet

Ikke rått kjøtt eller fisk, sitrusfrukter, minst mulig brus, spes light. jorbær når du ammer, samme med kål og skalldyr. minst mulig salt bruk heller seltin. prøv og minske godisinntaket, man får i dag ofte bamsemums unger og det er ikke nødvendig.

prøv og spis mye grønnsaker og frukt. det er viktig og koke el steke maten godt, det kan finnes et stoff husker ikke hva det heter i rått kjøtt som kan skade nervesystemet til barnet ditt.

Skrevet

Når det gjelder rått kjøtt, så mener jeg å huske at det her er toksoplasmose man er bekymret for. Av samme grunn kan man med god samvittighet overlate alt kattestell til gubben osv... :roll:

Skrevet

hei må lige tilføje her ikke spis chokolade når du ammer eller citrusfrugt kan give mave kneb og røde haler :)

må sige da jeg var gravide med nr 2 så drak jeg over 2l cola og spiste pomfrits med så meget salt at de var totalt dækket af det ( føj) salt binder væsken så man får vand i kroppen men jeg fik da en sund frisk jente på godt 4 kg

og en ting til der er meget salt i ost så det skal man også passe lidt på hvis man har tildens til vand i kroppen

og rigtigt nok har man kat, kanin eller andre dyr som kræver skift af så overlad det til nogen anden eller brug gummihansker da der er baktiereir i deres avføring som kan skade fosteret

rå fisk råt kød rå grønsaker kan være skadeligt for fosteret siger de kloge men ser man på japanerne som spiser mye fisk og grønt så får de da sunde børn og de lever i 1000 år :D så måske videnskabe er lidt for hysteriske.

jeg tror man skal spise det man har lyst til.

Gjest Anonymous
Skrevet

gammel ost ska man holde seg også unna, samme grunnen som det er å spise rått kjøtt!

SKALLDYR kan man spise så mye man vil, og jeg spiste masse skalldyr da jenta mi ble født, og jeg ammte det gikk kjempe bra! Men hun reagerte når jeg drakk brus

altså da jeg ammte!

Angående brus, så grunnen for at man ikke ska drikke det er vel pga man får lettere halsbrann!

klem *Perser* :)

Ikke bekymra deg lillan det kommer til å gå så bra så ska du se ;)

Gjest Frøken Dings
Skrevet

Brus er ikke bra uansett, men når man er gravid er det ekstra viktig å passe på kostholdet sitt. Jeg tror ikke barnet tar direkte skade om du drikker brus hver dag, men det er jo ikke sunt akkurat, for noen av dere. Nå inneholder jo ikke light-brus sukker, men Gro Nylander advarer generelt mot sukkerholdige drikker i svangerskapet fordi det for det første blir født mye større barn nå enn før og fordi det er en viss risiko for å utvikle svangerskapsdiabetes.

Av matvarer som er "farlige" finnes det ikke mange. Muggoster generelt fikk jeg beskjed om å holde meg unna, og det samme med rått kjøtt. Førstnevnte fordi de kan inneholde listeriabakterien, og rått kjøtt fordi det i sjeldne tilfeller kan inneholde toxoplasmaparasitten som gir infeksjonen toxoplasmose. Denne infeksjonen kan føre til alvorlige fosterskader.

Generelt tror jeg man kan si alt med måte. Nå har jeg ikke tid til å lete opp linker, men det er jo en kjent sak at flere leger og forskere i den senere tid har sett med bekymring på at gravide blir stadig tyngre og får større og større barn, ofte pga for høyt sukkerinntak i svangerskapet. Skal se om jeg får tid til å lete litt senere.

Spis med måte! :)

Skrevet

Heiiii!

Jeg er imot all lett mat. Også light brus.

Vil si at all sukkerholdig mat/drikke inneholder stoffet asparan som er 100 ganger søtere en sukker. :o

Ellers så spiste jeg middels stekt kjøtt på restaurant. ( av og til)

Spiste akkurat det jeg hadde lyst på da jeg var gravid og ammet.

Du tar sikkert folin syre oxo?

(reduserer ryggmarksbrokk på barnet)

*kos deg i svangerskapet*

Gjest Anonymous
Skrevet

Legen sa til meg at folinsyren bare har effekt de tre første månedene i svangerskapet, etter det er det ingen vits i å ta mer.

Skrevet

Synes det ble litt hummer og kanari her om hva en kan spise når - det er stor forskjell på hva en ikke kan spise når en er gravid kontra når man ammer.

Når man er gravid:

- Holde seg unna røyk og alkohol

- Ikke spise rått kjøtt (det bør være så og si gjennomstekt)

- Ikke spise fisk som ikke er varmebehandlet (dette gjelder IKKE sushi som er helt fersk og dermed ikke skal inneholde de farlige bakteriene). Dette betyr at en skal holde seg unna røkt og gravet fisk (bakteriene kan ha lurt seg inn under vakumpakkingene), samt rakfisk

- Spiser en rå frukt og grønnsaker skal disse være skikkelig vasket

- Ikke spise muggost (dvs verken brie eller blåoster)

- På barnimagen stod det også at det anbefales rent generelt at du holder deg unna unødige tilsetningsstoffer i maten samt kunstig søtemiddel, noe som betyr at en også bør være forsiktig med light-brus.

- I tillegg kommer spesielle advarsler hvis det er oppdaget spesielle stoffer i mat, som f.eks. i sommer da en advarte gravide mot å spise ferskvannsfisk pga det kunne inneholde tungmetaller.

Gjest Zalomine
Skrevet

Her er en fin oversikt over alt man skal/skal ikke.

http://www.lommelegen.com/gravid/gravid1.htm

Som det står der, det er mange velmenende råd, som ofte strider mot herandre. Denne omhandelr mer enn mat, men der er også en oversikt nettopp for kosthold. Håper dette kan hjelpe.

Jeg skjønner at det er masse usikkerhet når man tross alt har ansvaret for et lite liv i magen. Trøsten får være, stort sett går det helt bra :)

Kos dere med magene og babyene :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå er det noe som heter å spise med måte da!

Da jeg gikk gravid, hadde jeg en samtale med jordmor som fortalte at så lenge det ikke er mye allergi o.l. i nær slekt, behøvde jeg ikke å bekymre meg så mye på hva jeg putta i munnen.

Men jeg behøvde jo ikke å overdrive da.

:wink:

Gjest Zalomine
Skrevet

"alt med måte" er en god leveregel, gravid eller ei! :D

Skrevet

Takk for masse gode svar!!

Nå føler jeg meg mye tryggere, og vet hva jeg bør passe meg for!

Det er jo liksom så mye man lurer på da, når man har denne lille piren i magen.. :lol: Alle vil jo gjøre alt for å unngå noe som kan skade den lille!

Iallfall er jeg slik..

Nå er det ikke så lett for meg å få i meg melk hver dag som det sto i den linken, for jeg har fått avsmak på rene melkeprodukter.... :lol: Blir kvalm av en liten yoghurt, synes melka smaker gammel.... Smelta ost går derimot greit, og til dels vanlig hvitost... :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...