AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #1 Skrevet 29. oktober 2022 hvor godt fungerer de? Anonymkode: ce9c9...0b7
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2023 #2 Skrevet 16. juli 2023 Jeg har 2 barn med den diagnosen, de klarer seg bra, egen leilighet, eldstemann har hund, kjøpt seg leilighet og mestrer alt selv med litt veiledning, hen yngste har ikke flyttet ut enda, hen vil nok trenge mer hjelp i hverdagen og har søkt om plass i bemannet bolig. Anonymkode: 8053b...5ce
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #3 Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har 2 barn med den diagnosen, de klarer seg bra, egen leilighet, eldstemann har hund, kjøpt seg leilighet og mestrer alt selv med litt veiledning, hen yngste har ikke flyttet ut enda, hen vil nok trenge mer hjelp i hverdagen og har søkt om plass i bemannet bolig. Anonymkode: 8053b...5ce Ikke HI i her, men jeg har en tenåring med en annen diagnose og en fungering pr.i dag som gjør at jeg tenker han vil trenge hjelp som voksen også. Hvordan fungerer barna dine sosialt? Har eldste jobb? Hvilke type skole går yngste på? Opplever de å ha meningsfylte liv? Anonymkode: 61b90...bd3
tussi84 Skrevet 17. juli 2023 #4 Skrevet 17. juli 2023 (endret) Har en søster som er lettere psykisk utviklingshemming. - Hun ble ufør etter noen år på aap. Aldri vært i ordinær jobb. - fungerer ikke sosialt. Har ingen venner. Er kun sosial med foreldrene våre. - bor hjemme i en alder av 30 +. Ikke noen interesse for å flytte ut. Har alltid bodd hjemme - dårlig på hygiene. Foreldre må minne henne på å dusje feks, og det kan gå over 1 uke, nesten 2 av og til mellom hver dusj. - oppfører seg som et barn i en voksen kropp til tider. Gjemmer seg eller rømmer om noe går i mot henne. Kan også bare sitte å surmule. - samle mani. Samler på også ting som man normalt kaster. Papp som et eksempel. Rommet er overfylt av alt mulig. Har ingen særlig interesse av å rydde/ holde det rent på eget rom. - hun har det bra med seg selv virker det som i den tilstanden som hun er i. I hennes syn er det normaliteten og hun ser ikke/forstår ikke at hun trenger sosial omgang utover foreldre. Ellers så fungerer Hun i hverdagen. Endret 17. juli 2023 av tussi84
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #5 Skrevet 17. juli 2023 Min bodde for seg selv noen år. I kommunal leilighet med veileder tilgjengelig i en annen etasje. Kjører bil og jobber (typ asvo), får uføretrygd ved siden av. Har litt dårlig dømmekraft og ble derfor plaget av folk som ville lure han for penger der han bodde, så han bor hjemme igjen nå. Står på venteliste til ny bolig. Anonymkode: 29d5c...1ff 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #6 Skrevet 22. juli 2023 Man må bare passe på å ikke forvente for mye av dem, at de oppfører seg som normale barn og er med på alt det normale er med på. Først og fremst må de være i en tilværelse de trives med. Så tar man det derfra. Anonymkode: 211ab...df6
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #7 Skrevet 23. juli 2023 Jeg mistenker at min stedatter er lettere psykisk utviklingshemmede. Hun har aldri blitt utredet da mor satte seg på bakbeina. Ufattelig leit, for hun sliter mye. Hun er 25 år i dag. Veldig dårlig på hygiene. Kan gå over en uke uten å stelle seg - tannpuss, vaske, gre håret osv. Klarer ikke å holde boligen hun bor i rent. Men hun klarer å holde det ryddig. Klarer ikke å jobbe eller søke på jobb. Fullførte ikke vgs. Måtte ha oppfølging i de fleste fag på skolen. Dårlig på å lese. Ser mest på barne tv, må være på norsk. Enkelt språk. 14 åringen min er mer mentalt til stede, kan ha normale samtaler og forstår det sosiale samspillet. Vanskelig å ha en samtale med henne. Viser ikke empati for andre. Kan bli veldig mentalt ung - som eks baby språk og lyder. Skulle blitt utredet for psykose, men som tidligere nevnt, mor satte seg på bakbeina. Går ikke til lege eller tannlege. Spiser veldig usunt. Aldri grønt og frukt. Unngår alt som kan være vanskelig, men som er normalt for andre. Anonymkode: 1248c...ecf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå