C-girl Skrevet 2. november 2022 #21 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg ble oppringt av NAV og tilbudt en jobb når jeg var arbeidssøker. Eller, måtte jo møte opp hos arbeidsgiver og ta en prat hos dem. Snakk om rådgiverstilling i det offentlige tross at jeg ikke har noen utdanning. Anonymkode: ce48b...af2 Da er du ett av unntakene, for det store flertallet må på egenhånd søke på ledige stillinger. Som min veileder på Nav sa; vi har ikke skuffen full av ledige jobber.
Heydayotheinterweb Skrevet 2. november 2022 #22 Skrevet 2. november 2022 Kan ikke svare på det. Har ikke hatt med N azistiche A rbeits V orvaltung å gjøre på mange år, men de ba meg aldri om å ta noen jobb. Tvingte meg på et og annet kurs i ny og ne. Men det var sjelden.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #23 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jobbsøkerkurs er ikke bare tull - kanskje det "bare" ikke var så gode veiledere akkurat der, dessverre 😕 Anonymkode: f6142...376 Det er bare tull for voksne som har erfaring i arbeidslivet. Men for en 18-åring kan det være litt. Problemet er måten du skulle skrive en søknad på, den kunne man ikke bruke. Det var skrevet så formelt at det var som et brev til kongen. Helt på jordet. Anonymkode: 5ed5c...4e8 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #24 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (På 30.10.2022 den 7.40): Dette virker det som om veldig mange missforstår. Mange sitter hjemme og venter på at NAV skal ordne jobb til dem Anonymkode: 4bd89...ed0 Det er vel litt både og. Min mann fikk jobb fordi en arbeidsgiver hadde funnet han i NAVs database. Men såklart han søkte jo på egenhånd i tillegg. Anonymkode: c0dbb...a4a
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #25 Skrevet 5. november 2022 On 10/29/2022 at 2:52 PM, AnonymBruker said: Snakker vi dagpenger da? Ikke når det er barn i bildet. Barn går inn under unntakene for å måtte ta all type jobb. folketrygdloven § 4-5 Dersom alder eller tungtveiende sosiale hensyn knyttet til helse, omsorgsansvar for små barn eller pleietrengende i nær familie tilsier det, kan medlemmet regnes som reell arbeidssøker selv om vedkommende søker deltidsarbeid eller bare søker arbeid innenfor et begrenset geografisk område. Anonymkode: 2bd46...4b8 Kan medlemmet regnes som reell arbeidssøker, ja. Å ha små barn er i seg selv ikke nødvendigvis nok for å få lov til å være lokal arbeidssøker. Står mer om det i punkt 5.2.5 Unntak på grunn av tungtveiende sosiale hensyn knyttet til barn i nær familie her: https://lovdata.no/nav/rundskriv/r04-00 "Nedenfor følger eksempler som i henhold til praksis godkjennes etter dette unntaket: Foreldre med barn under 1 år. Gjelder bare for én av foreldrene. Eneansvar for barn til og med syvendeklasse. Eneansvar for barn opp til 18 år når de har spesielle behov. Det må foreligge dokumentasjon fra lege eller annet helsepersonell. Omsorg som nevnt i de 2 foregående punktene når en av foreldrene arbeider skift/turnus, eller har sitt daglige virke utenfor lokalmiljøet. Når foreldrene ikke bor sammen, men likevel har delt omsorgsansvar for små barn, vil begge foreldrene kunne godkjennes som lokal- og deltidsarbeidssøker." On 11/1/2022 at 10:39 PM, AnonymBruker said: Jeg ble oppringt av NAV og tilbudt en jobb når jeg var arbeidssøker. Eller, måtte jo møte opp hos arbeidsgiver og ta en prat hos dem. Snakk om rådgiverstilling i det offentlige tross at jeg ikke har noen utdanning. Anonymkode: ce48b...af2 NAV tilbyr ikke jobb, men får av og til inn oppdrag fra arbeidsgivere som ønsker hjelp til å finne kandidater. Da er praksisen at arbeidssøkere blir spurt om de er interesserte i stillingen, og arbeidsgiver får en oversikt over aktuelle kandidater med CV. NAV har ikke noe innflytelse på prosessen ellers (utenom i tilfeller der man ser det kan være aktuelt å tilby midlertidig lønnstilskudd o.l. til arbeidsgiver som en gulrot for å få en spesifikk person ut i jobb). --- TS: I teorien må du stort sett ta alle slags jobber du er kvalifisert for ja, men det fungerer overhodet ikke slik i praksis. Så lenge du jevnlig søker jobber kommer ikke veilederen din til å tvinge deg til å søke jobber du i praksis ikke kan ta. Kravet om å søke fem jobber i uka inkluderer ikke bare utlyste stillinger. Du fyller også kravet ved å ta kontakt med aktuelle arbeidsgivere for å høre om de har behov for flere ansatte. Altså teller all arbeidsgiverkontakt. Anonymkode: f5d32...289 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #26 Skrevet 5. november 2022 Hvorfor sa du opp? Da har du ikke rett på dagpenger før etter 12 uker. Anonymkode: f92c0...47b
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #27 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (På 31.10.2022 den 21.31): Funket ikke på meg. Jeg har barn 50%, men de har adresse hos mor. Fikk avslag på dagpenger siden jeg ikke var villig til å ta arbeid hvor som helst. Et av barna har diagnose som krever ekstra oppfølging. Om jeg måtte reise langt vekk for å jobbe ville samværet blitt minimalt, og bidraget skyhøyt. Mindre samvær er heller ikke optimalt i forhold til mor sin jobb. Anonymkode: 340ae...094 Jeg fikk også avslag. Jeg hadde hovedomsorgen 60% og snakket med nav vedr det at jeg ikke kunne flytte og ta med meg barna og fikk da beskjed om å søke på nytt, krysse av for at jeg var villig til å flytte og søke unntak dersom jeg ble tilbudt jobb på andre siden av landet. Da skulle det gå gjennom å få fritak. Tungvindt system. Anonymkode: a60a7...c69
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #28 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvorfor sa du opp? Da har du ikke rett på dagpenger før etter 12 uker. Anonymkode: f92c0...47b 18 uker… ikke 12. Anonymkode: 92374...7a1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #29 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 18 uker… ikke 12. Anonymkode: 92374...7a1 Takk, du har rett. Det ble økt fra 12 til 18 i fjor. Anonymkode: f92c0...47b
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #30 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (På 1.11.2022 den 6.59): Får ikke sosialstønad så lenge du har samboer med inntekt over en viss grense. Anonymkode: de36b...4ee Jo, det får man. Samboer er ikke pliktig til å være økonomisk ansvarlig for en annen person. Anonymkode: ba86a...179 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå