AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #1 Skrevet 29. oktober 2022 Jeg er sagt opp (overtallig). Mannen jobber 100%, men han jobber skift. En uke dag, en uke kveld, en uke natt og en uke fri. Er det slik at jeg må ta jobb uansett type arbeid? Jeg har dessverre ikke mulighet å jobbe vakter pga min mann. Vi har også to små barn i barnehage. Anonymkode: 120af...81d
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #2 Skrevet 29. oktober 2022 Snakker vi dagpenger da? Ikke når det er barn i bildet. Barn går inn under unntakene for å måtte ta all type jobb. folketrygdloven § 4-5 Dersom alder eller tungtveiende sosiale hensyn knyttet til helse, omsorgsansvar for små barn eller pleietrengende i nær familie tilsier det, kan medlemmet regnes som reell arbeidssøker selv om vedkommende søker deltidsarbeid eller bare søker arbeid innenfor et begrenset geografisk område. Anonymkode: 2bd46...4b8 2 3
C-girl Skrevet 29. oktober 2022 #3 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er sagt opp (overtallig). Mannen jobber 100%, men han jobber skift. En uke dag, en uke kveld, en uke natt og en uke fri. Er det slik at jeg må ta jobb uansett type arbeid? Jeg har dessverre ikke mulighet å jobbe vakter pga min mann. Vi har også to små barn i barnehage. Anonymkode: 120af...81d Nav skaffer deg ikke jobb, du må selv søke på ledige stillinger. Men de vil nok sette et krav til hvor mange søknader du må sende pr uke/mnd. 5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #4 Skrevet 30. oktober 2022 C-girl skrev (14 timer siden): Nav skaffer deg ikke jobb, du må selv søke på ledige stillinger. Men de vil nok sette et krav til hvor mange søknader du må sende pr uke/mnd. Dette virker det som om veldig mange missforstår. Mange sitter hjemme og venter på at NAV skal ordne jobb til dem Anonymkode: 4bd89...ed0 8
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #5 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg er sagt opp (overtallig). Mannen jobber 100%, men han jobber skift. En uke dag, en uke kveld, en uke natt og en uke fri. Er det slik at jeg må ta jobb uansett type arbeid? Jeg har dessverre ikke mulighet å jobbe vakter pga min mann. Vi har også to små barn i barnehage. Anonymkode: 120af...81d Du skal søke om dagpenger, først melde deg arbeidsledig. Alt er forklart på NAV.no Når du starter å motta dagpenger får du en aktivitetsplan der det står at du for eks skal søke på 3-5 jobber i uken som du legger inn der, veldig enkelt. Samme hva du søker på/legger inn, sånn passe relevant bare. Ikke lege osv om du ikke er det. Så sende meldekort hver 14.dag, enkelt. Etter kanskje 6mndr prøver NAV å lure deg inn på et jobbsøkerkurs, som er noe du må delta på. 6 uker med bare tull, men du beholder dagpengene om du deltar. Vært igjennom dette selv. NAV skal ikke skaffe deg jobb, du må søke selv. Så du kan fint gå på dagpenger så lenge du vil om du styrer dette riktig Jeg har hatt flere 2års perioder selv på dagpenger, fungerer utrolig bra. 2år er jo maks dessverre. Bor du på et lite sted blir du mer synlig, de tar kanskje mer kontakt. Men er du over 40+ og bor på et større sted som oslo/viken hører du aldri noe fra NAV. Len deg tilbake, nyt fri! Anonymkode: 5ed5c...4e8 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #6 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dette virker det som om veldig mange missforstår. Mange sitter hjemme og venter på at NAV skal ordne jobb til dem Anonymkode: 4bd89...ed0 Slik er nordmenn lært opp, at alt skal ordnes av andre. Så kontrollerte er vi. Dette ser man i arbeidslivet også, ting må arrangeres; at ansatte skal henge sammen på fritiden. Nordmenn er kuet sau. Anonymkode: 5ed5c...4e8 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #7 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg forstår ikke helt poenget med å melde seg arbeidsledig hos nav, da du allikevel må gjøre all jobben selv. Anonymkode: 76a78...a10
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #8 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg forstår ikke helt poenget med å melde seg arbeidsledig hos nav, da du allikevel må gjøre all jobben selv. Anonymkode: 76a78...a10 Må jo det for å få dagpenger. Anonymkode: 3a214...28b 8
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #9 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg forstår ikke helt poenget med å melde seg arbeidsledig hos nav, da du allikevel må gjøre all jobben selv. Anonymkode: 76a78...a10 Er jo greit å ha noe å leve av da Anonymkode: 2bd46...4b8 4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #10 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du skal søke om dagpenger, først melde deg arbeidsledig. Alt er forklart på NAV.no Når du starter å motta dagpenger får du en aktivitetsplan der det står at du for eks skal søke på 3-5 jobber i uken som du legger inn der, veldig enkelt. Samme hva du søker på/legger inn, sånn passe relevant bare. Ikke lege osv om du ikke er det. Så sende meldekort hver 14.dag, enkelt. Etter kanskje 6mndr prøver NAV å lure deg inn på et jobbsøkerkurs, som er noe du må delta på. 6 uker med bare tull, men du beholder dagpengene om du deltar. Vært igjennom dette selv. NAV skal ikke skaffe deg jobb, du må søke selv. Så du kan fint gå på dagpenger så lenge du vil om du styrer dette riktig Jeg har hatt flere 2års perioder selv på dagpenger, fungerer utrolig bra. 2år er jo maks dessverre. Bor du på et lite sted blir du mer synlig, de tar kanskje mer kontakt. Men er du over 40+ og bor på et større sted som oslo/viken hører du aldri noe fra NAV. Len deg tilbake, nyt fri! Anonymkode: 5ed5c...4e8 Hva skjer etter 2 år om du fremdeles ikke har fått jobb da? Anonymkode: 98743...422
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #11 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hva skjer etter 2 år om du fremdeles ikke har fått jobb da? Anonymkode: 98743...422 Sosialstønad Anonymkode: 2bd46...4b8 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #12 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 30.10.2022 den 10.04): Må jo det for å få dagpenger. Anonymkode: 3a214...28b Tenkte på de som ikke har opparbeidet seg dagpenger. Anonymkode: 76a78...a10
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #13 Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 29.10.2022 den 14.52): Snakker vi dagpenger da? Ikke når det er barn i bildet. Barn går inn under unntakene for å måtte ta all type jobb. folketrygdloven § 4-5 Dersom alder eller tungtveiende sosiale hensyn knyttet til helse, omsorgsansvar for små barn eller pleietrengende i nær familie tilsier det, kan medlemmet regnes som reell arbeidssøker selv om vedkommende søker deltidsarbeid eller bare søker arbeid innenfor et begrenset geografisk område. Anonymkode: 2bd46...4b8 Funket ikke på meg. Jeg har barn 50%, men de har adresse hos mor. Fikk avslag på dagpenger siden jeg ikke var villig til å ta arbeid hvor som helst. Et av barna har diagnose som krever ekstra oppfølging. Om jeg måtte reise langt vekk for å jobbe ville samværet blitt minimalt, og bidraget skyhøyt. Mindre samvær er heller ikke optimalt i forhold til mor sin jobb. Anonymkode: 340ae...094
Christina82 Skrevet 1. november 2022 #14 Skrevet 1. november 2022 Ryddet for nedsettende kommentarer og avsporing. Christina82, mod
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #15 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (På 30.10.2022 den 11.14): Sosialstønad Anonymkode: 2bd46...4b8 Får ikke sosialstønad så lenge du har samboer med inntekt over en viss grense. Anonymkode: de36b...4ee
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #16 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Får ikke sosialstønad så lenge du har samboer med inntekt over en viss grense. Anonymkode: de36b...4ee Det fikk i alle fall jeg beskjed om, med mindre ting har endret seg, da. Riktignok ti år siden jeg var arbeidsledig sist, men da fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde rett på sosialstønad pga min daværende samboer. Anonymkode: de36b...4ee
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #17 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Får ikke sosialstønad så lenge du har samboer med inntekt over en viss grense. Anonymkode: de36b...4ee Samboere har ikke forsørgelsesplikt ovenfor hverandre med mindre det er barn i bildet, å selv da er det visse grenser for å kreve forsørgelse fra samboer. https://www.statsforvalteren.no/nn/Rogaland/Helse-omsorg-og-sosialtenester/Okonomisk-sosialhjelp/Sambuarar-har-ikkje-forsorgingsplikt-for-kvarandre/ Anonymkode: 2bd46...4b8 1 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #18 Skrevet 1. november 2022 Mange som må søke sosialstønad i dag dessverre. Hele dagpengesystemet er feil, det kan ikke bare stoppe. Må heller være slik at man går over på en annen støtte automatisk, som er noe lavere. Da hadde man sluppet alt byråkratiet rundt søknader om sosialstønad. Anonymkode: 5ed5c...4e8 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #19 Skrevet 1. november 2022 C-girl skrev (På 29.10.2022 den 18.12): Nav skaffer deg ikke jobb, du må selv søke på ledige stillinger. Men de vil nok sette et krav til hvor mange søknader du må sende pr uke/mnd. Jeg ble oppringt av NAV og tilbudt en jobb når jeg var arbeidssøker. Eller, måtte jo møte opp hos arbeidsgiver og ta en prat hos dem. Snakk om rådgiverstilling i det offentlige tross at jeg ikke har noen utdanning. Anonymkode: ce48b...af2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #20 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (På 30.10.2022 den 7.50): Du skal søke om dagpenger, først melde deg arbeidsledig. Alt er forklart på NAV.no Når du starter å motta dagpenger får du en aktivitetsplan der det står at du for eks skal søke på 3-5 jobber i uken som du legger inn der, veldig enkelt. Samme hva du søker på/legger inn, sånn passe relevant bare. Ikke lege osv om du ikke er det. Så sende meldekort hver 14.dag, enkelt. Etter kanskje 6mndr prøver NAV å lure deg inn på et jobbsøkerkurs, som er noe du må delta på. 6 uker med bare tull, men du beholder dagpengene om du deltar. Vært igjennom dette selv. NAV skal ikke skaffe deg jobb, du må søke selv. Så du kan fint gå på dagpenger så lenge du vil om du styrer dette riktig Jeg har hatt flere 2års perioder selv på dagpenger, fungerer utrolig bra. 2år er jo maks dessverre. Bor du på et lite sted blir du mer synlig, de tar kanskje mer kontakt. Men er du over 40+ og bor på et større sted som oslo/viken hører du aldri noe fra NAV. Len deg tilbake, nyt fri! Anonymkode: 5ed5c...4e8 Jobbsøkerkurs er ikke bare tull - kanskje det "bare" ikke var så gode veiledere akkurat der, dessverre 😕 Anonymkode: f6142...376
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå