Gå til innhold

Hvor mye tåler baby i en ristende vogn opp en trapp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har en 5 uker gammel baby og i går da jeg skulle prøve å trille vognen opp et lite trappetrinn innendørs ble det mer risting i vognen enn jeg hadde sett for meg (har en ganske stor barnevogn) og babyen min ristet litt i hele kroppen idet vognen traff trinnet selv om jeg prøvde forsiktig. Jeg fikk hjelp til å løfte vognen opp de to neste trinnene 

Men som førstegangsmor bekymrer jeg meg lett og nå overtenker jeg at om at tenk om den lille ristingen kan gi ettervirkninger? Han har virket å være i bra form og slik han pleier det siste døgnet men jeg klare ikke legge det helt fra meg

Noen som har opplevd det samme?

Anonymkode: 8c247...0fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går helt fint. Det skal ganske mye til for at barn får shaken head syndrome, og da skal man ikke bare riste på barnet men nakken skal svinge frem og tilbake som nakkesleng. 

Anonymkode: 6e89c...b53

• Liker 1
Skrevet

Hadde bært opp bagdelen hvis du blir så bekymret for det :) Mest sansynlig skjer det ingenting med babyen for det. 

Anonymkode: 67532...a42

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei

Har en 5 uker gammel baby og i går da jeg skulle prøve å trille vognen opp et lite trappetrinn innendørs ble det mer risting i vognen enn jeg hadde sett for meg (har en ganske stor barnevogn) og babyen min ristet litt i hele kroppen idet vognen traff trinnet selv om jeg prøvde forsiktig. Jeg fikk hjelp til å løfte vognen opp de to neste trinnene 

Men som førstegangsmor bekymrer jeg meg lett og nå overtenker jeg at om at tenk om den lille ristingen kan gi ettervirkninger? Han har virket å være i bra form og slik han pleier det siste døgnet men jeg klare ikke legge det helt fra meg

Babyen din tar ikke skade av å bli transportert opp tre trappetrinn. 

Hjerneskade oppstår først ved voldsom filleristing, der selve hjernen svulmer opp og forårsaker blødninger.

Men du kan alltids bære babyen opp trappene i stedet, om du føler at det bekymrer deg.

Skrevet

Vogner kan smelle nokså hardt i underlag om man ikke er forsiktig, så generelt ville jeg bært bagdelen opp først. 

Anonymkode: 8d499...bfd

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hei

🤣🤣

Hvordan kunne vognen riste sååå mye av ett trappetrinn? Er jo ganske enkelt å løfte en robust barnevogn på to hjul opp ett trinn (f.eks på bussen) uten at det rister. 

Anonymkode: 5f553...c38

Skrevet

Jeg har gått på ulent grusvei. Da reiser vognen en del. En gang var hun nettopp ammet. Da vi var på vei tilbake gulpet hun en del. Aner ikke om det var tilfeldig eller pga risting. Men er jo heller ikke unormalt at de gulper etter amming da.

Anonymkode: 4018b...20d

Skrevet

Fullstendig uproblematisk. Det høres ut som morsinstinktene dine er overskjerpet. Som ikke er så rart da. Altså, finnes barn som har falt ned fra hoftehøyde og landet med hodet først uten å ta skade. Ikke at jeg anbefaler å miste ungen med hodet først, men det illustrerer bare at barn er ikke så skjøre som bi har tendens til å tro.Litt risting i en vogn er ikke annet enn søvndyssende for baby.

Anonymkode: c19ed...2d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...