Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min snart 19 år datter skal studere til høsten. Hun har folkeregistret adresse hos meg og bor mest hos meg. Hennes far bor 15 min unna oss og hun bor der ca 5 netter i mnd. Det er ca 30 min med tog til studiestedet. Hva med stipend? Hun bor "hjemme" delt mellom mor og far, hun skal dekke sine egne utgifter og bidra inn med mat og vi er enig om at hun skal betale en sum for husleie til meg, vi har snakket om 1000kr mnd, men summen er ikke avklart ennå. Mister hun da stipend?

Anonymkode: 034c7...851

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun får ikke stipend hvis hun bor hjemme, enten det er hos deg eller faren. Men det er noen regler der.

- Hvis hun bor i egen leilighet eller hybel i samme hus som deg, og denne er registrert som en egen selvstendig boenhet (det vil si at den har eget bolignummer som f.eks. H0201, egen strøm osv)  så vil dette telle som at hun bor borte og hun vil likevel kunne få stipend.

Det hjelper da altså ikke hvis dere har en enebolig som for eksempel går over 2 etasjer, hvor det er 2 innganger, og dere er enige om at "jeg bor oppe og du bor nede". Heller ikke hvis trappen er fjernet og det er satt opp vegg/tak slik at det ikke er går an å bevege seg mellom. Det må være to lovlig separate enheter. 

Jeg tror ikke det har noe å si om hun i praksis betaler husleie eller ikke, og hva det beløpet eventuelt er. (men skal ikke si det sikkert)

Hvis det er sånn at hun bor i en egen lovlig boenhet og har rett på stipend, men er hos faren innimellom så vil det mest sannsynlig bare telle som besøk, sålenge hun er registrert på adressen/boenheten og faktisk har det som sitt hjemsted.

Anonymkode: cd4ba...a7b

• Liker 2
Skrevet

Hun får hjemmeboerstipend, men det er ikke all verdens, så tviler på at hun kan betale dere noe med mindre hun jobber.

Skrevet

Det står veldig greit forklart på lånekassen sine nettsider.

Anonymkode: 3461e...142

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...