AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #1 Skrevet 29. oktober 2022 Jeg bor alene i min egen leilighet som jeg eier, og skal studere. Trenger ikke å flytte for å ta studiene. Jeg bor jo da sånn sett "hjemme", logisk nok. Men uansett hvor man bor, så vil man jo bo på det stedet som er "hjemme". Om man flytter til en annen by og bor der, blir jo denne nye plassen "hjemme" og man skifter jo vanligvis folkeregistrert adresse dit. Jeg sliter derfor litt med å forstå hva de egentlig spør om angående hjemme/borte. Skjemaet er gjerne rettet mot unge studenter, hvor diskusjonen tradisjonelt alltid har vært om man bor "hjemme hos foreldrene" eller "ikke hjemme hos foreldrene (borte)" Hva menes egentlig? Anonymkode: 8458d...da6 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #2 Skrevet 29. oktober 2022 Hjemme vil si hjemme hos foreldrene dine. Anonymkode: a45d3...239 8
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #3 Skrevet 29. oktober 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg bor alene i min egen leilighet som jeg eier, og skal studere. Trenger ikke å flytte for å ta studiene. Jeg bor jo da sånn sett "hjemme", logisk nok. Men uansett hvor man bor, så vil man jo bo på det stedet som er "hjemme". Om man flytter til en annen by og bor der, blir jo denne nye plassen "hjemme" og man skifter jo vanligvis folkeregistrert adresse dit. Jeg sliter derfor litt med å forstå hva de egentlig spør om angående hjemme/borte. Skjemaet er gjerne rettet mot unge studenter, hvor diskusjonen tradisjonelt alltid har vært om man bor "hjemme hos foreldrene" eller "ikke hjemme hos foreldrene (borte)" Hva menes egentlig? Anonymkode: 8458d...da6 De lurer på om du potensielt bor gratis/ billig fordi du bor hos foreldrene dine. Det handler om hvor mye penger du skal få utdelt i stipend. Unge som bor med foreldrene, ofte gratis, trenger ikke borteboerstipend som er mye høyere Anonymkode: 3ee73...052 1
Gjest Karamelis Skrevet 29. oktober 2022 #4 Skrevet 29. oktober 2022 "Hjemme" er den adressen du har i folkeregisteret.
Zwish Skrevet 29. oktober 2022 #5 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg bor alene i min egen leilighet som jeg eier, og skal studere. Trenger ikke å flytte for å ta studiene. Jeg bor jo da sånn sett "hjemme", logisk nok. Men uansett hvor man bor, så vil man jo bo på det stedet som er "hjemme". Om man flytter til en annen by og bor der, blir jo denne nye plassen "hjemme" og man skifter jo vanligvis folkeregistrert adresse dit. Jeg sliter derfor litt med å forstå hva de egentlig spør om angående hjemme/borte. Skjemaet er gjerne rettet mot unge studenter, hvor diskusjonen tradisjonelt alltid har vært om man bor "hjemme hos foreldrene" eller "ikke hjemme hos foreldrene (borte)" Hva menes egentlig? Anonymkode: 8458d...da6 Du svarer jo på ditt eget spm. Hjemme=hos foreldre (=gratis/billig, lite utgifter på bo, derfor ikke krav på støtte til bo).
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #6 Skrevet 29. oktober 2022 Enig med deg i at det er en utrolig klønete formulering. De burde heller spurt om du betaler husleie der du bor. Anonymkode: 9406e...931 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #7 Skrevet 29. oktober 2022 Karamelis skrev (22 minutter siden): "Hjemme" er den adressen du har i folkeregisteret. Nei «hjemme» er hos foreldrene. Anonymkode: 9854f...86b 2
Gjest Karamelis Skrevet 29. oktober 2022 #8 Skrevet 29. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Nei «hjemme» er hos foreldrene. Anonymkode: 9854f...86b Hvis personen er folkeregistrert hos foreldrene er det "hjemme", og studiestedet er "borte". Endret 29. oktober 2022 av Karamelis
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #9 Skrevet 29. oktober 2022 Karamelis skrev (1 time siden): Hvis personen er folkeregistrert hos foreldrene er det "hjemme", og studiestedet er "borte". Ja det blir noe annet enn det du sa først. Det er ingen automatikk i at man skal hake under på at man bor «hjemme» selv om man har en folkeregistrert adresse der. Man kan fint bo på hybel uten at man har folkeregistrert adresse der, som betyr at man skal hake av for «borteboende» Anonymkode: 9854f...86b 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #10 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enig med deg i at det er en utrolig klønete formulering. De burde heller spurt om du betaler husleie der du bor. Anonymkode: 9406e...931 Du kan fint betale husleie selv om du leier en annen plass enn der du er folkeregistrert. Anonymkode: dd789...8f4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #11 Skrevet 29. oktober 2022 5 hours ago, Karamelis said: "Hjemme" er den adressen du har i folkeregisteret. Man kan ha folkeregistrert adresse på studiestedet. Foreldrenes bolig regnes fortsatt som "hjemme" i Lånekassens øyne. Skulle hatt seg ut om jeg fikk offentlige brev hjem til foreldrene mine til jeg var Ferdig med master. Anonymkode: f6ff1...de0
PetterKanin Skrevet 29. oktober 2022 #12 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg bor alene i min egen leilighet som jeg eier, og skal studere. Trenger ikke å flytte for å ta studiene. Jeg bor jo da sånn sett "hjemme", logisk nok. Men uansett hvor man bor, så vil man jo bo på det stedet som er "hjemme". Om man flytter til en annen by og bor der, blir jo denne nye plassen "hjemme" og man skifter jo vanligvis folkeregistrert adresse dit. Jeg sliter derfor litt med å forstå hva de egentlig spør om angående hjemme/borte. Skjemaet er gjerne rettet mot unge studenter, hvor diskusjonen tradisjonelt alltid har vært om man bor "hjemme hos foreldrene" eller "ikke hjemme hos foreldrene (borte)" Hva menes egentlig? Anonymkode: 8458d...da6 "Hjemme" er hos foreldre eller foresatte. Tåpelig formulering, men lånekassen har brukt den i flere tiår nå. 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #13 Skrevet 29. oktober 2022 Karamelis skrev (8 timer siden): Hvis personen er folkeregistrert hos foreldrene er det "hjemme", og studiestedet er "borte". Hvis foreldrene bor i Oslo og h*n i Bergen men studerer i Trondheim? Lite trolig, jeg vet 😛 Anonymkode: 47fd7...22f
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #14 Skrevet 30. oktober 2022 On 10/29/2022 at 12:24 PM, Karamelis said: "Hjemme" er den adressen du har i folkeregisteret. 100% feil. Jeg har alltid vært folkeregistrert på studiestedet, men bor i følge Lånekassen "borte fra mine foreldre". Anonymkode: 180a7...9ed 2
Gjest Karamelis Skrevet 30. oktober 2022 #15 Skrevet 30. oktober 2022 (endret) Ikke siter meg mer da😅 jeg ble bare forvirra av hele diskusjonen. Jeg skulle ikke blandet meg, det er snart 30 år siden jeg var borteboer. Beklager - se bort fra mine innlegg. Endret 30. oktober 2022 av Karamelis
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #16 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 29.10.2022 den 12.21): Jeg bor alene i min egen leilighet som jeg eier, og skal studere. Trenger ikke å flytte for å ta studiene. Jeg bor jo da sånn sett "hjemme", logisk nok. Men uansett hvor man bor, så vil man jo bo på det stedet som er "hjemme". Om man flytter til en annen by og bor der, blir jo denne nye plassen "hjemme" og man skifter jo vanligvis folkeregistrert adresse dit. Jeg sliter derfor litt med å forstå hva de egentlig spør om angående hjemme/borte. Skjemaet er gjerne rettet mot unge studenter, hvor diskusjonen tradisjonelt alltid har vært om man bor "hjemme hos foreldrene" eller "ikke hjemme hos foreldrene (borte)" Hva menes egentlig? Anonymkode: 8458d...da6 «Hjemme» = folkeregistrert adresse. Anonymkode: 6ffa3...fe2
Taluno Skrevet 30. oktober 2022 #17 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg synes ikke det er veldig vanskelig skjønne hva de mener... https://lanekassen.no/nb-NO/regelverk/tildeling/del3-kapittel12/slik-fungerer-omgjoring/ Og generelt så sier man at man flytter hjemmefra for å studere. Eller at man flyttet hjemmefra etter videregående. Man sier ikke "jeg byttet hjem for å studere". Jeg mener det burde være fullstendig unødvendig oppgi alle mulig varianter av bomuligheter og flyttemuligheter for å skjønne hvorvidt man regnes som hjemmeboende eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå