Gå til innhold

Betaling for telefonsamtale hos legen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos min fastlege, og fikk henvisning til en undersøkelse på en annen klinikk. Betalte for fastlegetimen, og jeg betalte for undersøkelsen på den andre klinikken.

1 uke etter at klinikken hadde sendt svaret til fastlegen, så ringte jeg legekontoret og spurte om å få snakke med legen for å få vite resultatene. Legen ringte meg tilbake og oppga funnene ved undersøkelsen. Så fikk jeg faktura tilsendt på SMS etterpå. Skal jeg virkelig betale for å få svar på undersøkelsen i tillegg? Burde ikke det unngått i undersøkelsen at man faktisk får vite resultatet? 💸

Anonymkode: 07c8d...791

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, egen sats fra helfo - du betaler litt i egenandel for legens tid, helfo dekker resten 

Anonymkode: de1a7...f08

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Selvsagt. Du ba om å få snakke med legen, du tok av legens tid. Hvorfor skulle du ikke betale? Skal legen jobbe gratis?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er en telefonkonsultasjon, og den betaler du for. 

Anonymkode: 2c4f8...e53

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette hadde ikke vært et problem om man fikk svarene sine uten å spørre. her får jeg ikke lov å vite testresultatene mine. Jeg må enten bestille legetime, eller jeg må bestille kopi av journalen min som også koster penger

Anonymkode: 5046f...b06

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette hadde ikke vært et problem om man fikk svarene sine uten å spørre. her får jeg ikke lov å vite testresultatene mine. Jeg må enten bestille legetime, eller jeg må bestille kopi av journalen min som også koster penger

Anonymkode: 5046f...b06

Journalen din har du tilgang til digitalt uansett. Trenger ikke betale for den tilgangen på helsenorge.no

Anonymkode: 3c8d6...f10

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Journalen din har du tilgang til digitalt uansett. Trenger ikke betale for den tilgangen på helsenorge.no

Anonymkode: 3c8d6...f10

Ikke alle har tilgang til helsenorge.no enda.

Anonymkode: e1931...2b0

• Liker 1
Skrevet

Men du spurte jo selv om å snakke med legen - det regnes selvsagt som konsultasjon?

Anonymkode: fcb91...d54

• Liker 1
Skrevet

Ber du om tiden til legen må du betale egenandel for det. 

Anonymkode: 8f06c...82e

• Liker 1
Skrevet

Neste gang sender du bare en henvendelse om å få kopi av epikrisen tilsendt via Helsenorge. 

Anonymkode: 320fe...eef

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...