AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #1 Skrevet 29. oktober 2022 Kan man egentlig gjøre noe? Annet enn å forlate skuta... Jeg er både trist og forbannet etter å ha fått resultatet av årets lønnsforhandlinger servert av HR 😭😡 Enda jeg er den viktigste ansatte for driften (kombinasjon av høy kompetanse, god utførelse av arbeidet, erfaring, lavt fravær og mye annet) i avdelingen, så får jeg altså det jeg vil kalle en dårlig lønnsøkning og jeg ligger langt under forventet lønnsnivå. Det er faktisk sånn at jeg føler meg dum som blir værende. Det skal sies at de sliter veldig med å rekruttere og beholde folk i min yrkesgruppe, så om jeg slutter, vil de neppe få tak i noen med tilsvarende erfaring/kompetanse. Går det an å spørre HR om oversikt over lønnen til andre i samme stilling? Eventuelt be om tall/statistikk for lønnsoppgjøret for disse? Er det noen her som har kommet noen vei med å forsøke å få lønnsøkning utenom lønnsoppgjøret, og uten å bytte jobb? Hvordan gå frem? Anonymkode: cb125...36d
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #2 Skrevet 29. oktober 2022 Du kan få innsyn i lønn til de andre som jobber der du jobber. Hos oss blir lister lagt ut i etterkant av lønnsforhandlingene så kan de som vil gå til HR og se på dem. Har du snakket med din nærmeste leder om lønnsutvikling? En slik dialog vil alltid være viktig. Jeg jobber i staten og har aldri vært i kommunal sektor, men regner med at dere har mye likt og at det også hos dere er lite i potten. Ligger du lavt sammenlignet med andre der du jobber eller hvem er det du sammenlignet deg med? Det er dessverre slik at det er jobbytter som stort sett gir høyeste lønnsøkning. Anonymkode: 8e5c2...425 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #3 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Kan man egentlig gjøre noe? Annet enn å forlate skuta... Jeg er både trist og forbannet etter å ha fått resultatet av årets lønnsforhandlinger servert av HR 😭😡 Enda jeg er den viktigste ansatte for driften (kombinasjon av høy kompetanse, god utførelse av arbeidet, erfaring, lavt fravær og mye annet) i avdelingen, så får jeg altså det jeg vil kalle en dårlig lønnsøkning og jeg ligger langt under forventet lønnsnivå. Det er faktisk sånn at jeg føler meg dum som blir værende. Det skal sies at de sliter veldig med å rekruttere og beholde folk i min yrkesgruppe, så om jeg slutter, vil de neppe få tak i noen med tilsvarende erfaring/kompetanse. Går det an å spørre HR om oversikt over lønnen til andre i samme stilling? Eventuelt be om tall/statistikk for lønnsoppgjøret for disse? Er det noen her som har kommet noen vei med å forsøke å få lønnsøkning utenom lønnsoppgjøret, og uten å bytte jobb? Hvordan gå frem? Anonymkode: cb125...36d Er du ikke med i noe fagorganisasjon? Hvem er det som har diskutert lønnen for dere ansatte? Du får be om innsyn og ta en prat med HR. Hvis du er så viktig for bedriften som du sier her, så burde det ikke være et problem med lønnsøkning. Eventuelt se etter andre jobber og hør med de hvilke lønn du kommer til å få, så kan din nåværende bedrift få sjansen til å beholde deg hvis de vil. Anonymkode: 9ac52...9cf
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #4 Skrevet 29. oktober 2022 I staten er det typisk fagforeningen din som forhandler på vegne av deg - og for dem vil det normalt være viktigst å prioritere at alle medlemmer får noe, og eventuelt sikre ekstra til de som ligger dårlig an mtp. ansiennitet. Fagforeningen kan naturlig nok ikke sitte og spekulere i at Per leverer bedre resultater enn Pål, mens Grethe presterer svært dårlig og fortjener minst, samtidig som Hanne leverer best av alle. I tillegg vil arbeidsgiver ha mye makt til ekstra påskjønnelser i forhandlingene - de står i praksis helt fritt til å si at OK, vi kan gi alle X kroner økning, pluss tillegg Y til den gruppen, men Per og Hanne skal vi gi en ekstra påskjønnelse til fordi de leverer så solid. Det kan de også gjøre utenom forhandlinger (det må teknisk sett forhandles om, men fagforeningen vil neppe gå imot, og om de mot formodning skulle det, får arbeidsgiver siste ord uansett). Som andre sier - det er dessverre jobbytte som normalt er løsningen om man er misfornøyd med lønnen. Hvis jeg var deg her, ville jeg bedt om innsyn i lønnslistene (de er offentlige og arbeidsgiver skal gi innsyn), og deretter tatt en prat med sjefen. Prat mest om egne prestasjoner, men pek selvsagt på om en eller flere du kan sammenligne deg med har vesentlig bedre lønn enn deg. Resultatet av dette er enten at de gir deg et tillegg du er fornøyd med, eller at de gir deg 0 eller for lite. I sistnevnte tilfelle står du da igjen med et valg om å enten bli og akseptere misnøye med lønn, eller slutte. Så enkelt er det faktisk. Anonymkode: fe440...081
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #5 Skrevet 29. oktober 2022 Det pekes ofte på fagforeningene, men det er sjelden det mest effektive for enkeltpersoner som er skikkelig flinke. Fagforeningene skal forhandle på vegne av alle ansatte og har arbeidsgiver som motpart. De kan til en viss grad hjelpe folk som ligger langt bak f.eks., men det vil være vanskelig for dem å løfte en person høyere enn snittet hvis arbeidsgiver ikke verdsetter vedkommende. Det mest effektive for å faktisk få en lønnsøkning, også i det offentlige, er å være en person din nærmeste leder verdsetter og ønsker å prioritere og beholde. Anonymkode: 8e5c2...425
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #6 Skrevet 29. oktober 2022 Jobber som renholder i fylkeskommunen. Lønnsoppgjøret er ikke noe å rope hurra for nei Anonymkode: 3cafa...ae5
mmd Skrevet 29. oktober 2022 #7 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det pekes ofte på fagforeningene, men det er sjelden det mest effektive for enkeltpersoner som er skikkelig flinke. Fagforeningene skal forhandle på vegne av alle ansatte og har arbeidsgiver som motpart. De kan til en viss grad hjelpe folk som ligger langt bak f.eks., men det vil være vanskelig for dem å løfte en person høyere enn snittet hvis arbeidsgiver ikke verdsetter vedkommende. Det mest effektive for å faktisk få en lønnsøkning, også i det offentlige, er å være en person din nærmeste leder verdsetter og ønsker å prioritere og beholde. Anonymkode: 8e5c2...425 Problemet er at den enkelte ansatte ikke kan forhandle om egen lønn i det offentlige, det er det bare fagforeningene som kan. (Altså etter ansettelse) 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #8 Skrevet 29. oktober 2022 mmd skrev (3 minutter siden): Problemet er at den enkelte ansatte ikke kan forhandle om egen lønn i det offentlige, det er det bare fagforeningene som kan. (Altså etter ansettelse) Det er en sannhet med modifikasjoner. Det stemmer selvfølgelig på de helt formelle forhandlingene, men det et mye som skjer rundt. Det er den enkeltes nærmeste leder som i størst grad kan påvirke lønn ved å sende sine krav fra ledelsens side. Å ha en god dialog og gjøre et godt inntrykk der er derfor helt avgjørende. Det er bra hvis lederen er god til å premiere innsats, ikke like bra hvis vedkommende i stor grad vektlegger trynefaktor. Anonymkode: 8e5c2...425 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #9 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er en sannhet med modifikasjoner. Det stemmer selvfølgelig på de helt formelle forhandlingene, men det et mye som skjer rundt. Det er den enkeltes nærmeste leder som i størst grad kan påvirke lønn ved å sende sine krav fra ledelsens side. Å ha en god dialog og gjøre et godt inntrykk der er derfor helt avgjørende. Det er bra hvis lederen er god til å premiere innsats, ikke like bra hvis vedkommende i stor grad vektlegger trynefaktor. Anonymkode: 8e5c2...425 Helt enig i dette - man kan komme langt med å levere solid over tid, ha god dialog med egen leder og tørre å ta en jevnlig samtale med vedkommende om lønnsforventninger. Dette er egentlig ikke så veldig annerledes enn helt individuelle lønnsforhandlinger, bare at fagforeningene formelt sett er forhandlingsmotpart. Har sjefen din vilje og mulighet til å prioritere deg, vil du få høyere lønn også i det offentlige. Anonymkode: fe440...081 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #10 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Helt enig i dette - man kan komme langt med å levere solid over tid, ha god dialog med egen leder og tørre å ta en jevnlig samtale med vedkommende om lønnsforventninger. Dette er egentlig ikke så veldig annerledes enn helt individuelle lønnsforhandlinger, bare at fagforeningene formelt sett er forhandlingsmotpart. Har sjefen din vilje og mulighet til å prioritere deg, vil du få høyere lønn også i det offentlige. Anonymkode: fe440...081 Enig. Ellers er jeg uenig med personen over her som skrev at fagforeningene ikke hadde mulighet til å vurdere de ansatte opp mot hverandre: Det kommer selvsagt an på hvor godt de tillitsvalgte kjenner de ansatte, men man ser jo også på kravene som blir levert inn, og man setter dem opp mot lønn, ansiennitet etc. Det er helt vanlig at fagforeningene prioriterer sine krav, og da er prestasjoner et av kriteriene man bruker. Det er alltid enklere å argumentere ovenfor arbeidsgiver hvis man kan dokumentere gode resultater. Hilsen tillitsvalgt (staten) Ellers, til TS… Det var ikke mye penger i potten i år, dessverre. Det er mange som er misfornøyde med oppgjøret. Anonymkode: 2dc4f...715 1
mmd Skrevet 29. oktober 2022 #11 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er en sannhet med modifikasjoner. Det stemmer selvfølgelig på de helt formelle forhandlingene, men det et mye som skjer rundt. Det er den enkeltes nærmeste leder som i størst grad kan påvirke lønn ved å sende sine krav fra ledelsens side. Å ha en god dialog og gjøre et godt inntrykk der er derfor helt avgjørende. Det er bra hvis lederen er god til å premiere innsats, ikke like bra hvis vedkommende i stor grad vektlegger trynefaktor. Anonymkode: 8e5c2...425 Det der et dessverre en utbredt oppfatning. Selvsagt har arbeidsgiver mye de skulle ha sagt når det gjelder de ansattes lønn (skulle bare mangle), men lønna kan ikke endres for noen ansatte uten at det er forhandlet med fagforeningene. Sånn er det bare (heldigvis). Hilsen mangeårig hovedtillitsvalgt i stor statlig virksomhet.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #12 Skrevet 29. oktober 2022 mmd skrev (31 minutter siden): Det der et dessverre en utbredt oppfatning. Selvsagt har arbeidsgiver mye de skulle ha sagt når det gjelder de ansattes lønn (skulle bare mangle), men lønna kan ikke endres for noen ansatte uten at det er forhandlet med fagforeningene. Sånn er det bare (heldigvis). Hilsen mangeårig hovedtillitsvalgt i stor statlig virksomhet. Det var heller ikke det jeg sa. Anonymkode: 8e5c2...425 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #13 Skrevet 29. oktober 2022 mmd skrev (1 time siden): Det der et dessverre en utbredt oppfatning. Selvsagt har arbeidsgiver mye de skulle ha sagt når det gjelder de ansattes lønn (skulle bare mangle), men lønna kan ikke endres for noen ansatte uten at det er forhandlet med fagforeningene. Sånn er det bare (heldigvis). Hilsen mangeårig hovedtillitsvalgt i stor statlig virksomhet. Det er sikkert slitsomt for den som er tillitsvalgt? Drive å forhadle i møte der du må fremsnakke enkeltindivider? I min kommune er det ingen tilligtsvalgt så da måtte vi få tak i noen sentralt (oss som er kapittel 5). Neste år må vi nok ha tillitsvalgt og det er nok ingen som vil være det.. Anonymkode: 000cd...179
mmd Skrevet 29. oktober 2022 #14 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er sikkert slitsomt for den som er tillitsvalgt? Drive å forhadle i møte der du må fremsnakke enkeltindivider? I min kommune er det ingen tilligtsvalgt så da måtte vi få tak i noen sentralt (oss som er kapittel 5). Neste år må vi nok ha tillitsvalgt og det er nok ingen som vil være det.. Anonymkode: 000cd...179 «Slitsomt»? Den skjønte jeg ikke. Jeg forhandler på vegne av enkeltmedlemmer omtrent ukentlig, det er en viktig del av jobben min.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #15 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er sikkert slitsomt for den som er tillitsvalgt? Drive å forhadle i møte der du må fremsnakke enkeltindivider? I min kommune er det ingen tilligtsvalgt så da måtte vi få tak i noen sentralt (oss som er kapittel 5). Neste år må vi nok ha tillitsvalgt og det er nok ingen som vil være det.. Anonymkode: 000cd...179 Det er jo en del av vervet som tillitsvalgt forhandle på vegne av enkeltmedlemmer. Du kan også få noen fra en annen fagforening til å forhandle for dere om dere ikke har tillitsvalgt. Da må det til en fullmakt fra organisasjonen sentralt. Anonymkode: 2dc4f...715
mmd Skrevet 29. oktober 2022 #16 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det er jo en del av vervet som tillitsvalgt forhandle på vegne av enkeltmedlemmer. Du kan også få noen fra en annen fagforening til å forhandle for dere om dere ikke har tillitsvalgt. Da må det til en fullmakt fra organisasjonen sentralt. Anonymkode: 2dc4f...715 Nb, det må være innenfor samme hovedsammenslutning, f.eks LO, Ubio eller YS. 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #17 Skrevet 29. oktober 2022 mmd skrev (6 timer siden): «Slitsomt»? Den skjønte jeg ikke. Jeg forhandler på vegne av enkeltmedlemmer omtrent ukentlig, det er en viktig del av jobben min. Med "slitsomt" mener jeg at noen som ikke passer til rollen får rollen fordi ingen andre vil ha den. Feks for meg virker det litt styrete å være tillitsvalgt, da vi er få i fagforeningen. Hadde faktisk vært enklere å bare gå automatisk opp i lønn hvert år enn å drive med forhandlinger.. Anonymkode: 000cd...179 1
mmd Skrevet 30. oktober 2022 #18 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Med "slitsomt" mener jeg at noen som ikke passer til rollen får rollen fordi ingen andre vil ha den. Feks for meg virker det litt styrete å være tillitsvalgt, da vi er få i fagforeningen. Hadde faktisk vært enklere å bare gå automatisk opp i lønn hvert år enn å drive med forhandlinger.. Anonymkode: 000cd...179 DET kan vi være enig om, men dessverre ønsker ikke arbeidsgiver (staten) og andre hovedsammenslutninger sentral fordeling av lønna, de ønsker lokale forhandlinger. Så da blir det slik.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #19 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jobber som renholder i fylkeskommunen. Lønnsoppgjøret er ikke noe å rope hurra for nei Anonymkode: 3cafa...ae5 Er det lov å spørre hva din årslønn er? Anonymkode: ed3da...e48
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #20 Skrevet 30. oktober 2022 mmd skrev (13 timer siden): Nb, det må være innenfor samme hovedsammenslutning, f.eks LO, Ubio eller YS. Takk for viktig presisering, det stemmer. mmd skrev (1 time siden): DET kan vi være enig om, men dessverre ønsker ikke arbeidsgiver (staten) og andre hovedsammenslutninger sentral fordeling av lønna, de ønsker lokale forhandlinger. Så da blir det slik. Tja, om det er «dessverre» eller ikke er vel ikke nødvendigvis gitt. Lokale forhandlinger gir en mulighet til å få økt lønn hvis man oppnår gode resultater. Det er dessuten forhandlinger hele året også utenom de lokale lønnsforhandlingene på høsten, av ulike årsaker. De kan ikke erstattes av et flatt sentralt tillegg til alle. Anonymkode: 2dc4f...715
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå