Gå til innhold

Kjøpe ut leasingbil - ikke alltid mulig?

Anbefalte innlegg

Har leaset en bil i snart tre år, en zoe-elbil 2014-modell.

Tenker å kanskje kjøpe den ut, men leser at det ikke er en rett man har etter å ha leaset. Har sendt mail til de som jeg leaser den fra for en uke siden, men ikke fått svar.

Hvor mye kan det koste å kjøpe ut en slik leasingbil? Er prisen ca. den samme som andre priser av samme modell jeg ser på finn f.eks. eller er utkjøpspriser fra leasingselskap alltid overpris?

Anonymkode: cd69c...160

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1626617-kj%C3%B8pe-ut-leasingbil-ikke-alltid-mulig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke krav på å kjøpe ut, men de fleste leasingselskaper lar deg få lov til dette.

Hva du må betale kommer an på hva slags restverdi de har satt på bilen, ofte er det denne + 1 til 2 månedsleier du betaler i utkjøp.

om du har bulka/overkjørt km vil de ha betalt for dette før du evt får kjøpe den ut.

Anonymkode: 5c7b2...f89

AnonymBruker skrev (På 30.10.2022 den 7.57):

Du har ikke krav på å kjøpe ut, men de fleste leasingselskaper lar deg få lov til dette.

Hva du må betale kommer an på hva slags restverdi de har satt på bilen, ofte er det denne + 1 til 2 månedsleier du betaler i utkjøp.

om du har bulka/overkjørt km vil de ha betalt for dette før du evt får kjøpe den ut.

Anonymkode: 5c7b2...f89

Som regel får man kjøpe ut leasingbilen ja. Man har vel strengt tatt ikke krav på det, men jeg vil tro at i de fleste tilfeller er forhandler og leasingselskap positive til å bli kvitt en bil på dagen som en ren "kontorforretning" der de slipper å bruke tid og penger på skadetakst, klargjøring/vask/lagring, annonsering for videresalg, kapitalkostnader ved å ha bilen på lager, osv. osv. Prisen blir vel en forhandlingssak mellom partene som ved andre bruktbilkjøp. Jo mer attraktiv bilen er på bruktmarkedet jo svakere står kjøperen i den forhandlingssituasjonen.
Jeg har gjort det selv. En 3 års leasingperiode gikk mot slutten, jeg trengte fremdeles bil og likte godt den bilen jeg hadde. Så jeg spurte forhandleren om hvordan det stilte seg med å kjøpe den, jeg fikk en prisantydning, la inn et bud på 10k under som de aksepterte, og dermed hadde jeg kjøpt bilen. Litt kjedelig å kjøpe sin egen bil, men veldig lettvint, den forlot aldri min varetekt, tilstand og evt. skader var aldri noe tema, kun et spørsmål om å ordne papirarbeidet og betale kjøpesummen. 

Anonymkode: 2ec58...85b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...