AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #1 Skrevet 29. oktober 2022 Jeg tror noen par er en dårlig genetisk match, sånn at barna lettere kan få alle mulige sykdommer. En nabo der jeg voksne opp, fikk tre syke barn. En med asperger, en autist og ei som er unormalt nervøs. Et vennepar av meg fikk også tre barn, en normal, en som døde veldig tidlig (krybbedød) og en tredje med en veldig sjelden kromosomsykdom. Andre par derimot, får helt friske barn. Det virker nesten som enten eller. Enten blir alle barna friske, eller alle syke. Jeg tror det skyldes at noen er en genetisk dårlig match. Tror dere det er en sannhet i dette, eller bare jeg som fabler? Anonymkode: e6c2f...255 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #2 Skrevet 29. oktober 2022 Mange sykdommer kan være genetisk arvelig,ja. Det er jo ikke noe nytt. Anonymkode: a73f6...c48 15
Gjest Albbas Skrevet 29. oktober 2022 #3 Skrevet 29. oktober 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror noen par er en dårlig genetisk match, sånn at barna lettere kan få alle mulige sykdommer. En nabo der jeg voksne opp, fikk tre syke barn. En med asperger, en autist og ei som er unormalt nervøs. Et vennepar av meg fikk også tre barn, en normal, en som døde veldig tidlig (krybbedød) og en tredje med en veldig sjelden kromosomsykdom. Andre par derimot, får helt friske barn. Det virker nesten som enten eller. Enten blir alle barna friske, eller alle syke. Jeg tror det skyldes at noen er en genetisk dårlig match. Tror dere det er en sannhet i dette, eller bare jeg som fabler? Anonymkode: e6c2f...255 Men det er ikke enten eller. Klart du finner sånne tilfeller, men de fleste med syke barn (med sykdom som ikke er arvelig) har også friske barn. Men noen tilstander er jo arvelige/genetiske. Mange av disse tilstandene dukker gjerne ikke opp før barnet er noen år også, så da har man gjerne rukket å få flere barn.
Rucula Skrevet 29. oktober 2022 #4 Skrevet 29. oktober 2022 Absolutt. Et vennepar av oss har 4 unger med arvorlig astma, eksem og allergier. Det er så ille at de blir lagt inn på sykehus om vinteren. I fjor holdt 4 åringen på å dø. De tåler ikke melk, egg og mel Men det virker ikke som de har noe selvinnsikt i å få flere syke barn. Neida de ønsker seg nr 5! Jævla umoralsk! 12 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #5 Skrevet 29. oktober 2022 Det verste eksempelet er bestefaren min. Han er en av sju søsken. Begge foreldrene hans hadde alzheimer og Parkinsons. Seks av søsknene fikk alzheimer, den sjuende "kun" pose på magen. Tre av søsknene fikk Parkinson. Alle søsknene var kortvokste og hadde mageproblemer. I mange år kunne jeg ikke skjønne hvorfor jeg selv har mageproblemer, jeg har ikke gjort noe "galt" for å få det, helt til jeg tilfeldigvis fikk vite at hele bestefarsslekten har mageproblemer. Er redd for å få alzheimer og parkinsons når jeg blir eldre. Dritt med arv. Synes det var uforsvarlig av foreldrene til bestefaren min å få så mange unger. Anonymkode: e6c2f...255 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #6 Skrevet 29. oktober 2022 Ja, det er slik gener fungerer. Det første eksempelet ditt har jo f.eks to på autismespekteret. Tror det er mer tilfeldig om du får en autist, en med diabetes og en med kreft liksom. Da er det nok mer uflaks. Anonymkode: f1d67...fb7 9
Gjest theTitanic Skrevet 29. oktober 2022 #7 Skrevet 29. oktober 2022 De tingene dere har nevnt er genetiske. Astma, allergi og eksem går hånd i hånd. Asberger, autisme, adhd går også hånd i hånd gjerne med tilleggslidelser som angst og depresjon. Det er en grunn til at forsikringer spør om det er kreft eller hjertesykdom i familien. Det trenger ikke være paret som har dårlig match. Arven kan komme fra en av dem.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #8 Skrevet 29. oktober 2022 Man er ikke syk om man har autisme. Anonymkode: d8963...7d1 5
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #9 Skrevet 29. oktober 2022 Selvfølgelig er det en klar sammenheng mellom gener, helse og funksjonsnivå. Anonymkode: c9903...62f 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #10 Skrevet 29. oktober 2022 Tror kanskje det kan være noe i det. Jeg kjenner til noen familier der det er "noe" med alle barna. Men det kan være tilfeldigheter også. Jeg kjenner også til en familie med tre barn der alle er homofile. Jeg sier ikke at det er feil, blir kanskje en avsporing i denne sammenhengen, det er jo snakk om noe helt annet, men litt spesielt er det jo, for jeg vet ikke om noen andre søskenflokker der alle er homofile. Foreldrene er typisk jordnære, tradisjonelle arbeidsfolk. Anonymkode: fc9f5...0b2 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #11 Skrevet 29. oktober 2022 Rucula skrev (58 minutter siden): Absolutt. Et vennepar av oss har 4 unger med arvorlig astma, eksem og allergier. Det er så ille at de blir lagt inn på sykehus om vinteren. I fjor holdt 4 åringen på å dø. De tåler ikke melk, egg og mel Men det virker ikke som de har noe selvinnsikt i å få flere syke barn. Neida de ønsker seg nr 5! Jævla umoralsk! Det høres rart ut å ville ha enda en, det må jo være forferdelig slitsomt med så mange veldig syke barn! Eller er det kanskje en urealistisk drøm om å få et friskt barn som ligger bak? Anonymkode: fc9f5...0b2 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #12 Skrevet 29. oktober 2022 Det har nok sammenheng, ja. Men ikke alltid sånn man kan forklare. Jeg har mange søsken og vi var ikke spesielt sporty eller sterk helsemessig. Mye dårlig selvtillit. Mange hadde lavt stoffskifte og add. Har flere bak i slekta med personligjetsforstyrrelser, på både mamma og pappa sin side, så er arvelig belastet. Har både alkoholikere og narkomane onkler. MEN barna våre, som begynner å bli en stor flokk ungdommer/ung voksen nå, er sunne, sporty de går på skole/jobber, tar utdannelse. Ingen autister, ingen adhd, ingen vanlige eller sjeldne lidelser overhodet. Barnebarna til mamma er altså en stor gjeng der alle er friske og sunne. Vi vokste opp med en annen stor familie, de var mye mer sporty enn oss. Husker jeg følte at vi var så mye dårligere enn dem i alt. Men barna deres.. Mange har droppet ut av skolen allerede på barneskolen pga sterk angst, flere autister/asberger, mange med helt ekstrem adhd, mange med ville raserianfall sånn at de nesten går inn i psykose. Det er noe med minst ett av barna i alle familiene, og noen har noe med alle barna. Anonymkode: bd48c...93b 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #13 Skrevet 29. oktober 2022 Jeg tror det har noe å gjøre med hvordan man oppdrar dem. En helt frisk person er visstnok en som ikke er undersøkt godt nok. Noen foreldre mener jo at ungen har depresjon om hen har fått et slag i trynet av livet (det skjer med alle, så det bør vi takle), og andre mener jo at hen har mild grad av autisme hvis hen er nerdete og innadvendt. Tenker samfunnet som helhet hadde vært tjent med et bredt og robust normalspekter, og med familier som lærte ungene sine at livet suger noen ganger, men at det går over. Anonymkode: 4193b...cbc 4
mo1234 Skrevet 29. oktober 2022 #14 Skrevet 29. oktober 2022 Angst/depresjon er arvelig. Men ikke sikkert alle barna ville arvet det. I en søskenflokk kan ett barn slite veldig, både fysisk og psykisk, mens det andre søskenet ikke har noen helsemessige problemer. Det er nok litt flaks/uflaks hvordan gener fra foreldre slår ut i sykdom eller ei hos barna. 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #15 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg tror det har noe å gjøre med hvordan man oppdrar dem. En helt frisk person er visstnok en som ikke er undersøkt godt nok. Noen foreldre mener jo at ungen har depresjon om hen har fått et slag i trynet av livet (det skjer med alle, så det bør vi takle), og andre mener jo at hen har mild grad av autisme hvis hen er nerdete og innadvendt. Tenker samfunnet som helhet hadde vært tjent med et bredt og robust normalspekter, og med familier som lærte ungene sine at livet suger noen ganger, men at det går over. Anonymkode: 4193b...cbc Det er ganske interessant. Er årsaken gener eller miljø? Eller begge deler, og de bidrar til å forsterke hverandre? En av de søskenflokkene jeg nevnte over, har en mor som ble beskrevet som noe hysterisk. Dvs. personen sa ikke hun var det, men et av barna beskrev noe moren pleide å gjøre i barndommen deres som var ganske ekstremt, og, vil jeg si, noe som gjør ungene utrygge. Det ble nevnt i en bisetning, så jeg antar at de kanskje ikke ser sammenhengen selv? Og så tenker jeg at i og med at hun gjorde dette, så er det vel ikke usannsynlig at hun hadde andre sider som også kan skape usikkerhet og problemer for barn som vokser opp med det. Litt spesielt også, for det er snakk om en kvinne som har en veldig "synlig" jobb, hun oppleves som karismatisk og motiverende overfor dem hun møter i jobben sin. Altså en man ville tro var generelt trygg og stødig. Anonymkode: fc9f5...0b2 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #16 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Det har nok sammenheng, ja. Men ikke alltid sånn man kan forklare. Jeg har mange søsken og vi var ikke spesielt sporty eller sterk helsemessig. Mye dårlig selvtillit. Mange hadde lavt stoffskifte og add. Har flere bak i slekta med personligjetsforstyrrelser, på både mamma og pappa sin side, så er arvelig belastet. Har både alkoholikere og narkomane onkler. MEN barna våre, som begynner å bli en stor flokk ungdommer/ung voksen nå, er sunne, sporty de går på skole/jobber, tar utdannelse. Ingen autister, ingen adhd, ingen vanlige eller sjeldne lidelser overhodet. Barnebarna til mamma er altså en stor gjeng der alle er friske og sunne. Vi vokste opp med en annen stor familie, de var mye mer sporty enn oss. Husker jeg følte at vi var så mye dårligere enn dem i alt. Men barna deres.. Mange har droppet ut av skolen allerede på barneskolen pga sterk angst, flere autister/asberger, mange med helt ekstrem adhd, mange med ville raserianfall sånn at de nesten går inn i psykose. Det er noe med minst ett av barna i alle familiene, og noen har noe med alle barna. Anonymkode: bd48c...93b Det heter jo at arvelige egenskaper av og til hopper over et ledd, så det kan jo være tilfelle med barnebarna til moren din. Anonymkode: fc9f5...0b2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #17 Skrevet 29. oktober 2022 Tror dessverre veldig få vurderer familiens og egen helse før de får barn, selv om de egentlig vet risikoene innerst inne. Jeg synes altfor mange er uforsvarlige når de får barn når sjansen for arvelige sykdommer er veldig stor. Selv anser jeg meg som ganske heldig, har ingen alvorlige sykdommer i familien, alle besteforeldre/oldeforeldre har blitt minimum 80 år, flere også over 95 år. Det er så klart ingen garanti for at mine barn alltid er friske, men sannsynligheten er større. Min yngste går i 9. trinn og har i snitt kun EN fraværsdag pr år og det inkluderer covid i våres. Anonymkode: 5b78d...834 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #18 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror dessverre veldig få vurderer familiens og egen helse før de får barn, selv om de egentlig vet risikoene innerst inne. Jeg synes altfor mange er uforsvarlige når de får barn når sjansen for arvelige sykdommer er veldig stor. Selv anser jeg meg som ganske heldig, har ingen alvorlige sykdommer i familien, alle besteforeldre/oldeforeldre har blitt minimum 80 år, flere også over 95 år. Det er så klart ingen garanti for at mine barn alltid er friske, men sannsynligheten er større. Min yngste går i 9. trinn og har i snitt kun EN fraværsdag pr år og det inkluderer covid i våres. Anonymkode: 5b78d...834 Jeg tror du har et poeng der. Jeg synes jo ikke man bør overdrive "kvalitetskravene", ingen av oss er perfekte, men når så å si alt ligger til rette for å få barn som kommer til å slite på mange områder, da bør man kanskje rett og slett la være. I hvert fall si stopp før man har en hel haug. Men det virker som at mange legger all fornuft til side når det kommer til ønske om barn (eller dyr, for den del). Virker som at folk har en urealistisk forventning om at "masse kjærlighet" skal rydde opp i både økonomiske, genetiske, helsemessige og sosiale utfordringer. Anonymkode: fc9f5...0b2 5
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #19 Skrevet 29. oktober 2022 Kjenner to ganske snåle(både av utseende og ellers) som fikk to barn. Begge ungene er litt rare og har flere diagnoser. Hjalp kanskje ikke at mor var 40 pluss. Anonymkode: e3638...bbb 1
Gjest Ms Baxter Skrevet 29. oktober 2022 #20 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man er ikke syk om man har autisme. Anonymkode: d8963...7d1 Jeg er autistisk, og selv om ikke det er en sykdom i seg selv er jeg mer utsatt for angst og depresjon som er sykdommer (som krever medisin og behandling) enn de uten autisme. Autisme gir meg mange fordeler, men for meg en del ubehag i det sosiale osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå