AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #61 Del Skrevet 29. oktober 2022 Det er masse ting som har endret seg siden jeg var liten og det er helt greit for meg, det var også forskjeller mellom min barndom og mine foreldres på hvordan ulike høytider feires, så ikke rart at det utvikles fortere nå. Når jeg var liten hadde vi karneval på skolen og bsrnehagen (ikke veldig norsk greie)på våren og som andre barn elsket jeg å kle meg ut, så med Halloween så kom det enda en grunn til utkledning. Folks økonomi nå er bedre og ikke minst selges det mer i butikken av utkledningsklær både på vinteren og før Halloween. Jeg har riktignok bodd i USA og mine barn har feiret skikkelig amerikansk Halloween i USA. Jeg synes derfor det er helt ok. Ja, jeg gikk julebukk når jeg var liten, men gru for noen kostymer, ikke fikk vi mye spennende godt heller. Ikke alle likte at vi kom og forstyrret mitt i juleselskap, så synes det er helt greit at den tradisjonen forsvant. De fleste hadde også nok kaker/godteri hjemme akkurat i disse tider. Da jeg var liten pyntet vi i liten grad til ulike høytider, jeg har juleservice/julepynt, påskepynt/service, 17, maipynt, sommerpynt, høstpynt/service og masse halloweenpynt. Jeg er blitt amerikanisert jeg vet etter å ha bodd der noen år, så jeg har blitt åpen for andre vaner. Det er ikke bare jeg som har blitt. globalisert, folk flytter rundt og kommer hit med andre vaner. Ikke alt passer for de fleste, jeg har ikke blitt eksponert for så mye annet enn amerikanske tradisjoner så annet berører ikke meg. Jeg feirer ikke Thanksgiving, men savner det, men det blir ikke det samme her og sender hvert år masse hilsner til anerikanske venner. Anonymkode: d71d2...a13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #62 Del Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er så rart. At noe plutselig ble vanlig blant barn. Jeg vet ikke , kanskje 2005-2010 perioden? Anonymkode: 27387...d5f kom vel rundt 2001 eller 2002 etter harry potter hadde vert på kino Anonymkode: 25136...afe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #63 Del Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er så rart. At noe plutselig ble vanlig blant barn. Jeg vet ikke , kanskje 2005-2010 perioden? Anonymkode: 27387...d5f Vet ikke. Men gøy for ungan. Anonymkode: 7ad2a...116 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #64 Del Skrevet 29. oktober 2022 Jeg er født i 90 og leste om all helgens aften i Donaldblader! Jeg og en venninne begynte å gå knask eller knep inspirert av ole dole og doffen 😁 Ikke så mange andre som drev med dette, men etterhvert ble det mer og mer. Er forøvrig helt uenig med de som sier at det er like greit man ikke driver med julebukk lengre. Elsket det selv som barn, og synes det er sååå koselig de få gangene det har dukket opp noen små nisser på døra i romjulen 🥰 Anonymkode: 57210...ad9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #65 Del Skrevet 29. oktober 2022 Vi begynte å feire Halloween i 1996. Da var jeg 6 år. Vi hadde markering hvert år gjennom hele barneskolen. Det var foreldrene til en i klassen som tok initiativet Anonymkode: 71815...901 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #66 Del Skrevet 29. oktober 2022 Venninna mi og jeg arrangerte et Halloween-party i kjelleren hjemme i 6. klasse. Gikk aldri på dører etc, men hadde vel fått inspirasjon fra eldre søsken med amerikanske venner som skulle ha fest. Rundt 2002? Lagde aldri noe lignende igjen, før tråden ble tatt opp igjen ifbm frivillighet for barneklubb minst 10 år senere… Anonymkode: 40e14...298 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #67 Del Skrevet 29. oktober 2022 Jeg er født 91 og vi gikk knask eller knep. Var skikkelig spennende og gøy! Kanskje fordi det ikke var sånne regler som nå med at man kun går det det et lys. Man gikk overalt. Noen steder fikk man, andre hadde glemt det, noen visste ikke hva det var, andre ble sinte. Det var spenningen rundt det og det ble alltid en fangst. Anonymkode: 459da...1fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #68 Del Skrevet 29. oktober 2022 Jeg liker ikke Halloween for jeg vet ikke hva jeg skal liksom feire en gang. En høstfest er fint, men hva det har med hekser å gjøre forstår jeg ikke. Jeg vet hvor det opprinnelig kommer fra, og det har utviklet seg til å bli noe ganske langt fra det også. Og det opprinnelige har jeg heller ikke noe forhold til så....jeg har ikke noe behov for å feire dette nei. Anonymkode: 5c220...977 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #69 Del Skrevet 29. oktober 2022 Er 94’er og husker at vi fikk det med oss sånn såvidt på barneskolen. Mye forvirring rundt hvilken dag som var den riktige blant annet. Kanskje vi var rundt 10 år, altså 2004? Det var i hvert fall svært få av husene vi gikk til som hadde hørt om Halloween, så de ba oss stort sett komme tilbake som julebukker 😅 Anonymkode: 36a93...e96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 29. oktober 2022 #70 Del Skrevet 29. oktober 2022 Født i 84, oppvokst på bøgda, og selv her feiret vi halloween når jeg ble tenåring ca 97/98 men ikke med slikt knask og knep med barna men mer 'slumberparty' med skrekkfilmer, snop, om å gjøre å skremme hverandre. Skrik filmene og "I know what you did last summer" var stor "teen scream's" på den tiden. Synes halloween er gøy som voksen uten barn, jeg liker litt skrekk og gru, de dødes dag. Temafest, utkledning, ikke ta alt så seriøst men ha det litt gøy innimellom.. Vi adopterer ting fra andre kulturer hele tiden, hver eneste dag, enten det er mat, filmer, feiringer osv så å skylle på at "i Norge skal vi leve på norsk vis hvor vi bare skal feire 17 mai for den er helnorsk, og her skal alle gå på ski i påsken og her skal vi bare ha fjøsnisser til pynt i jula for det er norsk det, og vi skal aldri spise noe annet enn rømmegrøt og kringle og kokte poteter og julebukk er ok men halloween er idioti og nåde de som finner på å adoptere andre ting ifra andre kulturer for det er farlig det" blir litt hykleri og surmegga oppgulp igrunn om det bare er halloween en er allergisk mot men en bruker Netflix, ser amrikanske filmer, liker mexikansk mat, har kinaproduserte produkter i hjemmet sitt osv osv osv... Vi lever ikke øde i lille potet Norge lengre, vi adopterer ulike produkter, levesett, markeringer osv. Bli vant til det: halloween er kommet for å bli... Og apropo handelsstanden, ja selvsagt vil butikker selge ting, gosj for et sjokk😱 Men tror de fleste vet dette veldig godt, butikker ønsker å selge ting hele året de, både til jul og til påske og halloween og til 17. mai.. Og? Synes handelsstanden kundene er lettlurte når vi kjøper julepynt? Påskepynt? Nytt norsk flagg til å ha på flaggstangen 17. mai? Å bruke penger for litt moro, for en markering, for å gjøre det litt koselig og skape stemning det er jo noe vi forbrukere klarer fint selv å bestemme hva vi vil bruke penger på.. Skikken med halloween i Norge med knask og knep fikk ifølge det store norske leksikon sitt gjennombrudd på begynnelsen av 2000 tallet med som andre har sagt Harry Potter effekten. https://snl.no/halloween Men skikkene, tradisjonene og opphavet er langt eldre, selv i middelalderen markerte de allhelgensaften, tradisjonene har bare forandret seg igjennom tidene etter som kulturer og generasjoner har forandret seg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 29. oktober 2022 #71 Del Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er så rart. At noe plutselig ble vanlig blant barn. Jeg vet ikke , kanskje 2005-2010 perioden? Anonymkode: 27387...d5f jeg mener å huske at det begynte så smått på slutten av 90 tallet. Det var ikke vanlig for fullt ennå men det hadde begynt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 29. oktober 2022 #72 Del Skrevet 29. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det er faktisk bare for og tjene penger. Jeg jobber på butikk. Vi ansatte ler av all dritet folk kjøper til halloween. Men vi tjener rått. Så bare fortsett og fortsett.. Anonymkode: bf054...362 halloween er iallefall bedre enn valentines day. Den dagen er tull den Endret 29. oktober 2022 av Maleficenta 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #73 Del Skrevet 30. oktober 2022 Er født i 82 på bøgda og vi feiret ikke halloween. Tror aldri det ble snakket om engang. Begynte å dra på halloween-fester da jeg ble voksen. Husker en legendarisk fest på Parkteateret i Oslo. Etter den gangen har jeg digga halloween. Mine barn gleder seg. Vi skal feire både idag med venner og på skolen imorgen. Anonymkode: 677fa...a4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macaron Skrevet 31. oktober 2022 #74 Del Skrevet 31. oktober 2022 Flyttet med kjæresten i 1999 ,til Oslo, og det var første gangen jeg opplevde at noen ringte på døra og tigget godteri. Sitter her i mørket og har skrudd av utelyset. Håper ingen kommer i år. Vi har store/voksne barn så har hatt våre runder oppigjennom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #75 Del Skrevet 5. november 2022 Jeg er født i 93. Vi feiret på barneskolen, kan tenke meg vi startet i 3. eller 4. klasse, altså tidlig 2000-tallet. Vi gikk knask eller knep og hadde halloweenfester. Det var som regel dem med barn som hadde kjøpt inn godteri til knask eller knep. Oppvokst i Bergen. Anonymkode: 121a0...5b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 5. november 2022 #76 Del Skrevet 5. november 2022 (endret) Er født på 90 tallet jeg også og husker ikke noe Halloween fra 90 tallet da var det bare julebukk vi gikk, men husker vi kledde oss ut etter 2000 tallet. Så ble vel mer vanlig i Norge fra rundt 2000 kanskje? Endret 5. november 2022 av Warrior Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #77 Del Skrevet 5. november 2022 Da antall unge og familier som var hjernevasket av USA, Disney channel og Hairy Potter nådde kritisk masse. Anonymkode: 3225c...d7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #78 Del Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (På 29.10.2022 den 11.24): Har dere barn? Vi går tiggerunde her. Boligfelt med bare barnefamilier, så det er umulig å unngå det. Vi ringer bare på hos de vi kjenner. Men vi kjenner jo så og si alle her.. Var barn på 90-tallet og vi slapp unna sånt da. Er ikke fan av Halloween. men som sagt, har man barn så kan man ikke være den surpompen og være den eneste som ikke feirer, så jeg må lide meg gjennom halloween-klassefest, i tillegg til tiggingen. Anonymkode: 2b7f8...81a Klart man som foreldre kan være den som sier nei til slik . Alle har et valg, bare svake mennesker gjør alt fordi alle andre gjør det. Anonymkode: b7a6d...e9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #79 Del Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (På 29.10.2022 den 9.55): Vi hadde halloween på 90tallet, men ikke alle rundt viste hva det var. Så halloween har vært her lenge før 2000, bare ikke så utbredt. Anonymkode: adfb1...8af Jeg husker også at vi feiret Halloween på slutten av 90-tallet. Anonymkode: 57d2a...a54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 6. november 2022 #80 Del Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Klart man som foreldre kan være den som sier nei til slik . Alle har et valg, bare svake mennesker gjør alt fordi alle andre gjør det. Anonymkode: b7a6d...e9c så foreldre skal holde sitt barn utenfor vare firdi de ikke liker halloween? Hva om barna liker det da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå