Gå til innhold

Når var det Halloween ble en greie i Norge egentlig? Da jeg var barn på 90-tallet var det ingenting.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi feirer ingenting rundt dette, idiotisk å adaptere ting fra andre land heletiden. Alle skal tjene penger på deg.

Anonymkode: 0af33...3ed

Gjelder det alt annet som kommer fra utlandet også eller bare halloween? For hvis du nekter å gjøre noe som kommer fra utlandet så blir det snart stusslig 😛 

Anonymkode: 22980...1e1

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi feirer ingenting rundt dette, idiotisk å adaptere ting fra andre land heletiden. Alle skal tjene penger på deg.

Hvordan feirer du jul da? :)

Anonymkode: 1c784...9c3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloween var kjempestort tidlig 2000 tall. For oss nyvoksne. Mye klining med nettingstrømpebukser og heksehatt 😆 Kanskje derfor jeg er positivt innstilt til halloween nå, haha 

Anonymkode: 4aaf0...f18

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Er Halloween en greie per dags dato? Har aldri sett eller hørt noen ringe på her. Mulig det er en Harry Oslo greie? :vetikke:

Anonymkode: 2879d...5a2

Ingen gidder vel å ringe på hos den mest surmaga dama i gata :ler:

Anonymkode: 1c784...9c3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, du lever vel som på 1600-tallet.  Ingen taco, pizza, black week/Black friday, ingen valentinsdag mm mm. Nesten alt idag er fra influenser fra utlandet. Det er idiotisk å ikke adaptere ting fra andre land. 

Anonymkode: 418c0...44f

Det er faktisk bare for og tjene penger. Jeg jobber på butikk. Vi ansatte ler av all dritet folk kjøper til halloween. Men vi tjener rått. Så bare fortsett og fortsett.. 

Anonymkode: bf054...362

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, du lever vel som på 1600-tallet.  Ingen taco, pizza, black week/Black friday, ingen valentinsdag mm mm. Nesten alt idag er fra influenser fra utlandet. Det er idiotisk å ikke adaptere ting fra andre land. 

Jaha? Hvorfor sammenligner du alle disse tingene.

Jeg ser ikke noe poeng i å feire halloween eller valentinesdag.

Å spise en matrett fra et annet land er vel ikke sammenlignbart :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er faktisk bare for og tjene penger. Jeg jobber på butikk. Vi ansatte ler av all dritet folk kjøper til halloween. Men vi tjener rått. Så bare fortsett og fortsett.. 

Det stemmer, vet dette selv pga jeg også jobber innen varehandel. Mennesker er utrolig lettlurte :) 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden var det en person som opprettet gruppen "Vi som vil ha julebukken tilbake" på Facebook som en motreaksjon på Halloween. En del personer klarte steike meg å vri det mot islam og innvandrere. Da de ble motsagt så gav de seg ikke enda de hadde fullstendig misforstått det hele. Merkelig nok var det en overvekt av studenter som har gått på følgende skoler; Livets harde skole og Livets knallharde skole...

https://nb-no.facebook.com/people/Vi-som-vil-ha-tilbake-julebukk/100071318405225/
https://www.facebook.com/people/Ut-med-Knask-eller-knep-inn-med-julebukk/100066882340583/

Jeg er ikke uenig i julebukken er en hyggelig norsk tradisjon, men hva har islam og muslimer med den å gjøre? Halloween er jo som en følge av amerikanisering av diverse samfunn. Ingen klager over at McDonalds utkonkurrerer lokale butikker, men Halloween er altså en større trussel???

Svenskene hadde sine meninger om gruppen: https://www.nettavisen.no/nyheter/svenskene-hanler-av-norsk-facebook-gruppe/s/12-95-3423151963

Document.no hadde mange meninger om Halloween og klarte å trekke inn Stovner og multikulturalisme i en meget dyster artikkel. Dessverre er flere av artiklene bak en betalingsmur, men jeg tror de fleste skjønner hvilken vikling en side som Document.no vil gi et slikt tema. Og da er det ikke amerikanisering som trekkes frem...

Konspiranorge kunne jo ikke være dårligere og dekket saken med flere "innsiktsfulle" perspektiver: http://www.nyhetsspeilet.no/2012/10/illuminati-hoytiden-halloween-er-her/

Endret av Skid_raw
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det stemmer, vet dette selv pga jeg også jobber innen varehandel. Mennesker er utrolig lettlurte :) 

Handler jo ikke om å være lurt. Handler jo om at man vil ha det gøy og feire. Det er tema. Mange kjøper mye pynt til jul også, er de også «lettlurte»? Jeg tror nok at de fleste som kjøper Halloween-pynt vet hva de bruker pengene sine på. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble vel innført av Ingeborg Sørensen det og. «Influenseren» på 90-tallet som slo et slag for å Valentines Day til Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 92. Vi feiret Halloween og gikk knask eller knep. Begynte vel sikkert rundt 98-99. Bor i Bergen 

Anonymkode: ec782...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jaha? Hvorfor sammenligner du alle disse tingene.

Jeg ser ikke noe poeng i å feire halloween eller valentinesdag.

Å spise en matrett fra et annet land er vel ikke sammenlignbart :) 

Fordi du skrev «idiotisk å adaptere ting fra andre land heletiden.» 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ny tradisjon er det jo ikke. Det har da pågått i over 20 år. 

Anonymkode: 44212...88f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke. Feirer ikke. Synes ikke noe om at man må slå av utelysene fordi at det er «Halloween». Synes det bør være sånn at om det er pyntet til Halloween, så kan man ringe påHvis ikke, nei. 
(Jeg lever godt med mitt amerikanske statsborgerskap likevel  :3 )

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde heksefest i anledning allehelgensdag husker jeg. Jeg er født på slutten av 80-tallet. Halloween kan jeg ikke huske at ble en greie før jeg var student, da var det et perfekt påskudd for en fest. Vi feiret alt som var å feire som studenter. 

Har ikke noe imot halloween da. Høsten er lang, mørk, våt og kald, så bare greit at det skjer noe. Mine barn er for små til knask eller knep, men vi har kjøpt inn litt snop og pynter litt. 

Anonymkode: 1c2f7...5b7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Troe barn ble mer og mer bevisst på tradisjonen gjennom amerikanske tegnefilmer. Husker jeg syns det så utrolig kult ut, og drømte om dette selv. Syns jeg da siden begynnelsen av 2000-tallet har sett økende kommersiell promotering i butikker, og nå er det en selvfølgelighet i diverse butikker. Og vipps, en tradisjon ble skapt 😁 Digger å gjøre i stand for ungene mine. Lever litt gjennom dem siden halloween bare bestod i drømmene mine på 90-tallet 😉 elsker å ha disse tradisjonene som et lyspunkt i mørketiden her i landet. Halloween, jul og påske gjør definitivt høst/vinterhalvåret koseligere 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi hadde heksefest i anledning allehelgensdag husker jeg. Jeg er født på slutten av 80-tallet. Halloween kan jeg ikke huske at ble en greie før jeg var student, da var det et perfekt påskudd for en fest. Vi feiret alt som var å feire som studenter. 

Har ikke noe imot halloween da. Høsten er lang, mørk, våt og kald, så bare greit at det skjer noe. Mine barn er for små til knask eller knep, men vi har kjøpt inn litt snop og pynter litt. 

Anonymkode: 1c2f7...5b7

Stemmer det! Første hamloweenfestene var også i min studenttid. Perfekt påskudd for fest, ja 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Tror du ikke vi vet at det vi kjøper er elendige produkter? Vi kjøper det fordi det er billig og bare skal vare noen timer. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 97' kom broren min hjem og ville ha kostyme for å gå "knask eller knep". Han gikk i første klasse og hadde hørt om det på skolen. Vi andre 5 i familien bare "hæ? Hva da?" Hadde ikke hørt om det før da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...