Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har arvet 300.000, og lurer på hva som er best å gjøre i disse dager? 100.000 blir brukt til å betale ned og stabilisere økonomien etter tunge mnd, og sette på sparing til buffer.

Med de resterende 200.000, er det å sette det på aksjer som er smart? Eller å få betalt ned og få unna lån? Har ca 3.5 i lån, sammen med samboer.

Anonymkode: 3332b...78b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

200000 er ikke så mye penger så jeg ville bare satt dem på bufferkonto 

Anonymkode: dfdf9...89a

• Liker 3
Skrevet

Kommer helt an på økonomien deres og når pengene skal brukes. 
Har dere sikre jobber? Hvordan er økonomien nå, er den marginal (lønn ift gjeldsnivå). Når skal pengene brukes? Er det aktuelt å starte med pensjonssparing? Hvis dere setter pengene i fond/aksjer, har dere nok kunnskap, og gode nok nerver, til å la pengene stå i dårlige tider? 

Anonymkode: 2b85c...a00

Skrevet

Forøvrig bør du sikre de pengene siden det er din arv, slik at det kan skjevdeles ved et evt brudd. Dvs at hvis pengene går inn i huslånet, må det dokumenteres (ta vare på kvitteringer), og helst bør dere få endret eierandel. Hvis du setter pengene i fond, sett dem på en egen ASK (hvor dere ikke gjør egne innbetalinger), og avtal skriftlig at denne kontoen er ditt særeie. Hvis pengene går inn i det store sluket av forbruk, har du gitt din samboer 150k. Noe som vel er greit nok hvis det er det du ønsker, men det er viktig at du vet hva du gjør.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Kommer helt an på økonomien deres og når pengene skal brukes. 
Har dere sikre jobber? Hvordan er økonomien nå, er den marginal (lønn ift gjeldsnivå). Når skal pengene brukes? Er det aktuelt å starte med pensjonssparing? Hvis dere setter pengene i fond/aksjer, har dere nok kunnskap, og gode nok nerver, til å la pengene stå i dårlige tider? 

Økonomien er nå helt ok. Vi klarer oss godt, og må ikke snu på hver krone, så er ikke hast med å bli kvitt lån. Har sikre jobber begge to.

Pensjonssparing blir det på en måte, men tenker aksjer og minimum 10 år der de blir glemt og kan bygges opp. 

Tenker og på det med at jeg må ta vare på mitt, om det går i fellesgjeld skal dette nes på papir, men tenker i første omgang at å betale ned ikke blir prioritert om det kan stå å rente en del år da vi får ting til å gå rundt og vel så det, enda iallfall:)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Økonomien er nå helt ok. Vi klarer oss godt, og må ikke snu på hver krone, så er ikke hast med å bli kvitt lån. Har sikre jobber begge to.

Pensjonssparing blir det på en måte, men tenker aksjer og minimum 10 år der de blir glemt og kan bygges opp. 

Tenker og på det med at jeg må ta vare på mitt, om det går i fellesgjeld skal dette nes på papir, men tenker i første omgang at å betale ned ikke blir prioritert om det kan stå å rente en del år da vi får ting til å gå rundt og vel så det, enda iallfall:)

Hvilke aksjer da? Jeg ville nok heller satt pengene i et globalt indeksfond og glemt dem i et tiår eller tre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...