AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #1 Skrevet 29. oktober 2022 Bakgrunn: Jeg jobber som sykepleier på sykehjem og i forbindelse med overlapp skulle vi gi informasjon til pårørende. Jeg fulgte da brukeren til de pårørende, smilte og hilste. I ettertid kom min kollega og sa til meg at dette hadde gjort henne skikkelig forbanna, for hun mente at dette var det hun som burde gjort og at hun fikk lyst til å «slå meg rett ned», og at det fikk meg til å virke som «den som skulle være best». Mens hun sa dette hermet hun etter meg på en nedlatende måte og sa «se på meg, jeg er så flink» på en sarkastisk måte. Dette gjorde meg redd, sint og veldig utrygg. Nå ønsker jeg ikke å ha noe mer med kollegaen å gjøre. Problemet er at jeg vet ikke om jeg overdriver eller kjenner på følelser jeg har lov å ha. Jeg har nemlig kompleks ptsd etter langvarig vold i et forhold og er vant til slike trusler. Hun kjenner til voldsbakgrunnen min og er faktisk en av dem jeg har betrodd meg til og grått til, men jeg har hatt litt følelsen av at dette er noe hun «feeder» på og at hun liker veldig godt å være den som «redder andre» og at andre blir holdt nede. Men jeg er ikke så god på relasjoner og vet ikke om jeg kan stole på egne instinkter. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Når jeg er på jobb merker jeg at jeg er veldig forsiktig rundt henne og er redd for at jeg skal gjøre noe galt - som jeg da ikke vil skjønne selv at er galt, fordi jeg gjør det virkelig ikke for å være slem eller vise meg fram. Innspill og råd? Anonymkode: 6c094...203 5
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #2 Skrevet 29. oktober 2022 Du må snakke med din nærmeste leder, den oppførselen fra kollegaen din er ikke greit og bør få konsekvenser. Anonymkode: 97457...0c7 23 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #3 Skrevet 29. oktober 2022 Dette er nok en gang et bevis på at du aldri må betro deg til en kollega, eller ha noe privat forhold til en kollega på NOEN SOM HELST MÅTE!! Folk må for f*en lære seg dette, på jobb er man kollegaer. Profesjonelle. Anonymkode: 3c473...141 6 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #4 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må snakke med din nærmeste leder, den oppførselen fra kollegaen din er ikke greit og bør få konsekvenser. Anonymkode: 97457...0c7 Men det føles som å sladre. Hun kommer aldri til å tilgi meg og hun baksnakker alle og da kommer jeg virkelig til å få gjennomgå. Jeg vet at leder kommer til å ta henne veldig hardt for dette, siden hun også kjenner til traumebakgrunnen min og jeg har vært langvarig sykemeldt på grunn av det. Vet ikke om jeg tør/klarer Anonymkode: 6c094...203 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #5 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er nok en gang et bevis på at du aldri må betro deg til en kollega, eller ha noe privat forhold til en kollega på NOEN SOM HELST MÅTE!! Folk må for f*en lære seg dette, på jobb er man kollegaer. Profesjonelle. Anonymkode: 3c473...141 Enig i det, men jeg har ingen venner, jeg var så langt nede på grunn av volden at jeg var helt desperat! Jeg hadde INGEN. Anonymkode: 6c094...203 3
shower harvey Skrevet 29. oktober 2022 #6 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det føles som å sladre. Hun kommer aldri til å tilgi meg og hun baksnakker alle og da kommer jeg virkelig til å få gjennomgå. Jeg vet at leder kommer til å ta henne veldig hardt for dette, siden hun også kjenner til traumebakgrunnen min og jeg har vært langvarig sykemeldt på grunn av det. Vet ikke om jeg tør/klarer Anonymkode: 6c094...203 Hvis hun baksnakker alle, så kan du banne på at hun har baksnakket deg også hele tiden. Så sånn sett taper du ingen ting ved å gå til lederen din. 11
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #7 Skrevet 29. oktober 2022 Hun virker psykisk ustabil, bør hun jobbe med mennesker? Gå gray rock, Anonymkode: b9268...bb0 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #8 Skrevet 29. oktober 2022 shower harvey skrev (Akkurat nå): Hvis hun baksnakker alle, så kan du banne på at hun har baksnakket deg også hele tiden. Så sånn sett taper du ingen ting ved å gå til lederen din. Ja, det tror jeg nok stemmer at hun gjør. Men jeg føler liksom at jeg skylder henne, siden hun var den eneste jeg hadde da jeg sto i alt det forferdelige med eksen min. Anonymkode: 6c094...203
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #9 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun virker psykisk ustabil, bør hun jobbe med mennesker? Gå gray rock, Anonymkode: b9268...bb0 Vi jobber i team sammen, veldig tett Anonymkode: 6c094...203
Frøkenfryden Skrevet 29. oktober 2022 #10 Skrevet 29. oktober 2022 (endret) Jeg syns faktisk ikke det funker å si fra om folk som er kjipe eller udugelige eller lignende. Har sjelden kommet noe godt ut av slikt for min del, så jeg bare ignorerer og distanserer meg så langt det er mulig med slike folk. Endret 29. oktober 2022 av Frøkenfryden 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #11 Skrevet 29. oktober 2022 Frøkenfryden skrev (Akkurat nå): Har sjelden kommet noe godt ut av slikt for min del, så jeg ignorerer og distanserer meg så langt det er mulig med slike folk. Litt det jeg også tenker. Pluss ny jobb. Anonymkode: 6c094...203 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #12 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det tror jeg nok stemmer at hun gjør. Men jeg føler liksom at jeg skylder henne, siden hun var den eneste jeg hadde da jeg sto i alt det forferdelige med eksen min. Anonymkode: 6c094...203 Du skylder henne ingen verdens ting. Anonymkode: 8785f...b47 7
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #13 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du skylder henne ingen verdens ting. Anonymkode: 8785f...b47 Men hun hjalp meg da jeg hadde det vanskelig? Anonymkode: 6c094...203
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #14 Skrevet 29. oktober 2022 Det er en implisitt trussel om vold og langt utenfor hva det er greit å si i en profesjonell relasjon. Dette tar du selvfølgelig videre til leder. Din bakgrunn er helt irrelevant her. Anonymkode: 84ab1...95e 9
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #15 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er en implisitt trussel om vold og langt utenfor hva det er greit å si i en profesjonell relasjon. Dette tar du selvfølgelig videre til leder. Din bakgrunn er helt irrelevant her. Anonymkode: 84ab1...95e Jeg tenker at hvis jeg ikke hadde betrodd meg til henne og ikke vært skadet fra før så hadde dette vært soleklart. Men nå er det jo ikke sånn og derfor er bakgrunnen også relevant. Uansett hva jeg gjør vil det føre til at livet mitt blir verre, det eneste jeg kommer på som ikke gjør det er å late som ingenting, unngå henne så mye som mulig og sykemelde meg/skifte jobb. Anonymkode: 6c094...203
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #16 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hun hjalp meg da jeg hadde det vanskelig? Anonymkode: 6c094...203 For å få informasjon fra deg slik hun visste om dine "svake sider" ( som egentlig ikke er svake sider ) men de bruker det for å finne ut hvilken knapper de skal trykke på. Les om cluster B folk og hvordan de finner sårbare mennesker og utnytte. Ikke gi henne noe, ingenting. Ingen personlig informasjon, ingen følelser eller reaksjoner, her må du være taktisk og faktisk komme deg vekk. Det finnes sunne miljøer og vanlige mennesker, de beriker livet ditt. Anonymkode: b9268...bb0 3
MollyJones Skrevet 29. oktober 2022 #17 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hun hjalp meg da jeg hadde det vanskelig? Anonymkode: 6c094...203 Det gir henne ikke noe fripass til å være slem etterpå. Kan leder omplassere en av dere? Annen avdeling - annet sted i kommunen etc? 2
shower harvey Skrevet 29. oktober 2022 #18 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men hun hjalp meg da jeg hadde det vanskelig? Anonymkode: 6c094...203 Hva så? bare fordi noen har vært hyggelig mot deg betyr det ikke at du står i gjeld til de resten av livet. 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #19 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Bakgrunn: Jeg jobber som sykepleier på sykehjem og i forbindelse med overlapp skulle vi gi informasjon til pårørende. Jeg fulgte da brukeren til de pårørende, smilte og hilste. I ettertid kom min kollega og sa til meg at dette hadde gjort henne skikkelig forbanna, for hun mente at dette var det hun som burde gjort og at hun fikk lyst til å «slå meg rett ned», og at det fikk meg til å virke som «den som skulle være best». Mens hun sa dette hermet hun etter meg på en nedlatende måte og sa «se på meg, jeg er så flink» på en sarkastisk måte. Dette gjorde meg redd, sint og veldig utrygg. Nå ønsker jeg ikke å ha noe mer med kollegaen å gjøre. Problemet er at jeg vet ikke om jeg overdriver eller kjenner på følelser jeg har lov å ha. Jeg har nemlig kompleks ptsd etter langvarig vold i et forhold og er vant til slike trusler. Hun kjenner til voldsbakgrunnen min og er faktisk en av dem jeg har betrodd meg til og grått til, men jeg har hatt litt følelsen av at dette er noe hun «feeder» på og at hun liker veldig godt å være den som «redder andre» og at andre blir holdt nede. Men jeg er ikke så god på relasjoner og vet ikke om jeg kan stole på egne instinkter. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Når jeg er på jobb merker jeg at jeg er veldig forsiktig rundt henne og er redd for at jeg skal gjøre noe galt - som jeg da ikke vil skjønne selv at er galt, fordi jeg gjør det virkelig ikke for å være slem eller vise meg fram. Innspill og råd? Anonymkode: 6c094...203 Hadde tatt det med leder, en slik oppførsel er aldri greit. Å true med vold er uakseptabelt og jeg hadde nok krevd av leder at de faktisk gjorde noe. Anonymkode: 6ea50...482 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #20 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det finnes sunne miljøer og vanlige mennesker, de beriker livet ditt. Ja, men det virker som at når man har det vondt og vanskelig er det ikke disse menneskene man får kontakt med! Anonymkode: 6c094...203
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå