Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som er gode i matte her?

Jeg har ett boliglån på 1,5 mill. Og betaler ca 7400 i mnd. Rente på 3.34 men skal øke snart..

Om jeg betaler inn en engangssum på 50 000 hvor mye vil det redusere mnd utgiftene? Eventuelt 100 000 som engangsinnbetaling..

Lønner det seg å heller dele opp innbetalingene å betale ekstra hver mnd?

Anonymkode: 85bdb...a96

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, spar opp så du betaler inn 1 gang i året ekstra. Øker du hver mnd betaler du bare mer renter.

Anonymkode: 6cddd...ce2

• Nyttig 2
Skrevet

50k utgjør svært lite på mndbeløpet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei, spar opp så du betaler inn 1 gang i året ekstra. Øker du hver mnd betaler du bare mer renter.

Hvordan tenker du det?

• Liker 5
Skrevet
Illuminatum skrev (4 minutter siden):

Hvordan tenker du det?

At jeg tenker, vet hvordan det fungerer. Gjort det samme selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Fortell hvordan dette skjer

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg har ett boliglån på 1,5 mill. Og betaler ca 7400 i mnd. Rente på 3.34 men skal øke snart..

Om jeg betaler inn en engangssum på 50 000 hvor mye vil det redusere mnd utgiftene? Eventuelt 100 000 som engangsinnbetaling..

Det er bedre  betale inn så mye du kan nå,fremfor å vente noen mnd eller ett år. Betaler du inn 100 k nå, så sparer du renteutgiftene på de 100 k.....dvs at du sparer (med 4% rente )4000 pr år i renteutgifter.

Anonymkode: 7f8cb...88a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det utgjør vel et par hundrelapper i mnd. 

Anonymkode: b7014...d68

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette må du forklare litt bedre for det er helt ulogisk.

Når man betaler ekstra går det vanligvis til å betale ned på hovedestolen og da blir det et lavere beløp å regne rente av.

Endret av Anonym Brukar0
Skrevet

Sett det heller i fond og bruk pengene til å betale ned bolig om 10 år. Mer lønnsomt. 

Anonymkode: 69520...ebf

• Liker 1
Skrevet

Det beste er å betale inn det beløpet du greier, og deretter betale pr måned et beløp som ikke er mindre enn det du betaler nå. Da vil du korte ned totaltiden på lånet, og der ligger den reelle besparelsen. Fortsett å dumpe ekstra summer inn på lånet sånn at du får det ned, om du ikke har annen gjeld. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det vil ikke redusere de mnd utgiftene, men det reduserer nedbetalingstiden. 
dvs du betaler ned 50.000 kr uten å betale rentene. Du velger selv hvor mye du vil betale i mnd og nedbetalingsplan i år. Hadde villet betalt inn denne summen, og fortsatt nedbetalingen som vanlig. Mulig du sparer deg inn 1 år på nedbetalingsplanen 

Anonymkode: f34d9...22c

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

dvs du betaler ned 50.000 kr uten å betale rentene. Du velger selv hvor mye du vil betale i mnd og nedbetalingsplan i år. Hadde villet betalt inn denne summen, og fortsatt nedbetalingen som vanlig. Mulig du sparer deg inn 1 år på nedbetalingsplanen 

Spørs på hvilken bank man har. Hos oss reduseres månedsbeløpet, så vi må inn selv og ta ned nedbetalingstiden.

Anonymkode: d9b1d...3b4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Skjønner hva du tenker. Men om man nedbetaler litt hver mnd eller 100000 på en gang har lite betydning om nedbetalingstiden skal være like lang. 

Skrevet

Det som lønner seg mest dersom du ønsker å betale ekstra på lånet er å betale som vanlig hele veien og i tillegg betale inn ekstra hver gang du har litt ekstra å betale inn.

Å spare opp og betale inn en gang i året som en nevner her lønner seg kun om du får en høyere rente der du sparer utenom. Og har du det kan du like godt la de ekstra pengene fortsette å stå der i stedet for å betale ekstra på lånet.

Det som lønner seg aller mest er å heller spare pengene i et bra aksjefond.

Anonymkode: 19c65...3f7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.10.2022 den 8.28):

Dette er selvfølgelig bare tull.

Anonymkode: 19c65...3f7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Noen andre som vet at ved ekstra innbetalinger så er det kun nedbetalingstiden som reduseres og ikke de måndtlige utgiftene?

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen andre som vet at ved ekstra innbetalinger så er det kun nedbetalingstiden som reduseres og ikke de måndtlige utgiftene?

Man kan sikkert avtale med banken om man vil redusere nedbetalingstiden eller de månedlige avdragene.

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (4 minutter siden):

Man kan sikkert avtale med banken om man vil redusere nedbetalingstiden eller de månedlige avdragene.

Jobber i bank. 

Hos oss reduseres nedbetalingstiden automatisk ved ekstraordinær innbetaling, dersom annet ikke er avtalt. Dette kan du garantert forhøre deg om på forhånd og be om å få gjort på den måten du ønsker å ha det. 

At man betaler ekstra renter ved ekstra innbetaling på lånet er ikke normalt! Da må vedkommende over her ha hatt spesielle vilkår på låneavtalen, selv om jeg ikke kan se for meg dette.

Om du derimot har kommet under et beløp som 2 eller 4 mill og refinansierer, kan du jo få noe dårligere vilkår. Samtidig har du kanskje fått en bedre belåningsgrad. Lav belåningsgrad belønnes ofte med lavere rente. Se prislisten på bankens hjemmeside

Anonymkode: a93d0...b36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...