AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #1 Skrevet 29. oktober 2022 Skal ha nytt kjøkken og sliter litt med å få til arbeidstrekanten. Har tidligere hatt for stort kjøkken, og gikk ihjel meg. Ønsker en liten arbeidstrekant, uten opphold mellom benkene. Og nå lurer jeg på hvilken ende av kjøkkenet jeg skal sette kjøleskap og planlegge for "brødbenk". Har rektangulært kjøkken. Kan ha det enten sånn: kjøleskap - stor arbeidsbenk - komfyr - liten benk (oppvaskmaskin) - vask - middels benk - høyskap eller høyskap - stor arbeidsbenk - komfyr - liten benk (oppvaskmaskin) - vask - middels benk - kjøleskap Tenker at vanlig brød og matpakkesmøring foregår nærmest kjøleskapet uansett, og er kun til middag/baking/annet man trenger stor arbeidsbenk. Så ville dere hatt det på komfyr-siden eller vask-siden? Til frokost etc brukes jo ikke komfyren, men vasken brukes til vann i glasset, skylle smørkniv osv. Kanskje lettere å sette rett inn i oppvaskmaskinen/ned i kummen om man smører nærmest der? Kjappere å tørke av benken? Anonymkode: 88183...601 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #2 Skrevet 29. oktober 2022 Jeg har en L + en øy jeg skjeldent bruker. Høyskap, fryseskap, kjøleskap, stor benk m. Hjørne, vask, liten benk med oppvaskmaskin, komfyr, liten benk. Var litt tilfeldig at det ble slik, men det fungerer egentlig veldig bra. Øya bak komfyr og oppvaskmaskin. Ca 4x3 meter der innredning står. Anonymkode: 90662...18c
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #3 Skrevet 29. oktober 2022 Her står kjøleskapet litt unna brødbenk og arbeidsbenk (øy). Arbeidsflaten er rett ved platetopp. Godt system og gode arbeidsvaner gjør at det fungerer fint. Har en påleggsboks, slik at man løfter ut alt man mulig trenger på en gang. Til middag eller annen matlaging finner jeg alltid frem alt jeg trenger før jeg begynner, så har bare en tur i kjøleskapet (og krydderhylle, og tørrvarer). Anonymkode: 7b1a5...0fb 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #4 Skrevet 29. oktober 2022 Løsning 2. Anonymkode: 1b80e...c7c 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #5 Skrevet 29. oktober 2022 Jeg har et rektangulært "u-kjøkken", og har prøvd litt ulike løsninger rundt plassering av kjøleskap. Det som fungerte best for meg er denne løsningen To brødstasjoner. En ved siden av kjøleskapet, og en på høyre side av komfyren (Gluten- og glutenfri sone) Begge deler fungerer bra. Oppvaskmaskin er ved siden av oppvaskkummen. Anonymkode: 08c48...f05
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #6 Skrevet 29. oktober 2022 Tusen takk for innspill! Hvis jeg tar meg råd til å flytte vannrør så kan jeg også velge vask med god plass på begge sider - komfyr - arbeidsbenk - kjøleskap. Da kommer også kjøleskapet nærmest spisebordet i stua. Skal se om jeg får tegnet og lagt ut Anonymkode: 88183...601
IrethOrona Skrevet 29. oktober 2022 #7 Skrevet 29. oktober 2022 God morgen Bare en liten obs! Spesielt i disse tider. For å holde liv i kjøleskapet lengst mulig og å holde strømmen nede ved at kjøleskapet ikke får for store temperatur svingninger, er det hensiktsmessig å plassere kjøleskap lengst mulig bort fra komfyr + direkte sollys: ) 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #8 Skrevet 29. oktober 2022 Jeg har kjøleskap, vegghengt stekeovn, vask og så benkeplate nedover i en L, på midten av benkeplaten oppvaskmaskin. Midt fremfor kjøleskap og stekeovn er kjøkkenøy med platetopp. Knøttlite kjøkken og helt supert. Perfekt arbeidstrekant. Når jeg rydder ut av oppvaskmaskin rekker jeg alle hyller og skap fra der jeg står. Har også åpne hyller over vask. Anonymkode: 2996f...2ed
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #9 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Oppvaskmaskin er ved siden av oppvaskkummen. Anonymkode: 08c48...f05 Og dette! Det mest tidsbesparende for meg var å få oppvaskmaskin - oppvaskkum rett ved siden av hverandre, samt at alt av ting vi bruker til hverdags er rett ved oppvaskmaskin. Tenk nøye gjennom hva som kjøres i maskin nesten daglig, dette skal maks være "ett skritt" unna maskinen. Jeg valgte blant annet å flytte vinglass, tørrvarer, serveringsfat, krydder, med mer, lengre unna trekanten. Man får raskt gode vaner med å finne frem alt man trenger før man begynner å lage mat. Anonymkode: 7b1a5...0fb 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #10 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Og dette! Det mest tidsbesparende for meg var å få oppvaskmaskin - oppvaskkum rett ved siden av hverandre, samt at alt av ting vi bruker til hverdags er rett ved oppvaskmaskin. Tenk nøye gjennom hva som kjøres i maskin nesten daglig, dette skal maks være "ett skritt" unna maskinen. Jeg valgte blant annet å flytte vinglass, tørrvarer, serveringsfat, krydder, med mer, lengre unna trekanten. Man får raskt gode vaner med å finne frem alt man trenger før man begynner å lage mat. Anonymkode: 7b1a5...0fb Dette ser jeg på som en selvfølge ☺️ Men om man vil ha vask eller komfyr nærmest der man smører mat, det er jeg usikker på! Anonymkode: 88183...601
Drizzt Skrevet 29. oktober 2022 #11 Skrevet 29. oktober 2022 (endret) Kjøleskap ved siden av komfyr er en dårlig ide, sånt generelt sagt. Du må ha arbeidsplass rundt kjøleskapet, rundt komfyret og rundt vasken. Det er mest praktisk. Ellers er tegningen noen tegnet tidligere i tråden et godt eksempel på bra plassering. Jeg har lignende løsning i mitt kjøkken: Det gir meg bedre flyt på kjøkkennet. Endret 29. oktober 2022 av Drizzt
Taluno Skrevet 29. oktober 2022 #12 Skrevet 29. oktober 2022 Jeg har omtrent slikt. (ganske nyoppusset) Det svarte er en rekke med høyskap, og blått er arbeidsbenker. Jeg elsker ha en lang benk ved kjøl, fordi det er lett sette inn varer etter handling, og ta ut når jeg skal lage mat. Denne benken brukes også mye til oppbevaring mens jeg lager mat. Så jeg kan la ingredienser stå der, mens jeg jobber på området mellom vask og komfyr. Over den lange blå benken, så er det vindu. Valgte ikke flytte vask pga økonomi. Jeg synes dette er en veldig behagelig løsning. Rommet er ca 9,5 kvm.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #13 Skrevet 29. oktober 2022 Drizzt skrev (4 timer siden): Kjøleskap ved siden av komfyr er en dårlig ide, sånt generelt sagt. Du må ha arbeidsplass rundt kjøleskapet, rundt komfyret og rundt vasken. Det er mest praktisk. Ellers er tegningen noen tegnet tidligere i tråden et godt eksempel på bra plassering. Jeg har lignende løsning i mitt kjøkken: Det gir meg bedre flyt på kjøkkennet. Det er ingen her som har nevnt kjøleskap inntil komfyr altså, i mine forslag er det benkeplass på begge sider av alle soner ☺️ Blir så usikker når jeg spør på sånne ting om det er jeg som forklarer veldig dårlig 🙈 Jeg skrev jo benkeplass mellom kjøleskap og komfyr på begge mine forslag. På din tegning har du kjøleskapet nærmest vasken. Så det er det jeg lurer på, om jeg skulle brukt din tegning som utgangspunkt. Burde jeg hatt det som din, eller byttet om på vask og komfyr? Du har jo ikke stor benkeplass mellom kjøl og vask. Er det der du vanligvis smører raske brødskiver? Anonymkode: 88183...601
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #14 Skrevet 29. oktober 2022 Taluno skrev (4 timer siden): Jeg har omtrent slikt. (ganske nyoppusset) Det svarte er en rekke med høyskap, og blått er arbeidsbenker. Jeg elsker ha en lang benk ved kjøl, fordi det er lett sette inn varer etter handling, og ta ut når jeg skal lage mat. Denne benken brukes også mye til oppbevaring mens jeg lager mat. Så jeg kan la ingredienser stå der, mens jeg jobber på området mellom vask og komfyr. Over den lange blå benken, så er det vindu. Valgte ikke flytte vask pga økonomi. Jeg synes dette er en veldig behagelig løsning. Rommet er ca 9,5 kvm. Du synes ikke det blir mye å gå til pg fra kjøleskapet når du lager mat? Sånn for å hente smør, sette inn igjen smør, hente fløte, bortom vasken og skylle desilitermålet, og så til kjøleskapet for å sette inn igjen osv? Anonymkode: 88183...601
Drizzt Skrevet 29. oktober 2022 #15 Skrevet 29. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Det er ingen her som har nevnt kjøleskap inntil komfyr altså, i mine forslag er det benkeplass på begge sider av alle soner ☺️ Blir så usikker når jeg spør på sånne ting om det er jeg som forklarer veldig dårlig 🙈 Jeg skrev jo benkeplass mellom kjøleskap og komfyr på begge mine forslag. På din tegning har du kjøleskapet nærmest vasken. Så det er det jeg lurer på, om jeg skulle brukt din tegning som utgangspunkt. Burde jeg hatt det som din, eller byttet om på vask og komfyr? Du har jo ikke stor benkeplass mellom kjøl og vask. Er det der du vanligvis smører raske brødskiver? Anonymkode: 88183...601 Jeg tegnet det kanskje ikke så bra men jeg har 80 cm mellom kjøleskap og vask, det er et 80 cm skap med skuffer under benkeplaten mellom de to. For meg er det nok med den plassen for å smøre brødskiver, ja Det du kan gjøre er å tenke hvordan du ville brukt plassen. Strengt talt blir 60 cm også nok hvis det er kun brødskiver du skal smøre der. Det tar ikke så mye plass med brødboks og brødfjøl med rist for eksempel. Endret 29. oktober 2022 av Drizzt
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #16 Skrevet 30. oktober 2022 Her har jeg kjøleskapet omtrent ved siden av komfyren, men jeg opplever ikke det som noen ulempe. Det eneste er liten plass til å sette fra seg varer på ene siden av koketoppen. Anonymkode: 8eb52...133
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #17 Skrevet 30. oktober 2022 Vi har kjøleskapet rett over for komfyrtoppen. Står en å lager mat, så er det bare å dreie seg en halv runde rundt, ta et skritt så åpner en kjøleskapet. Anonymkode: 254a6...94c
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #18 Skrevet 30. oktober 2022 Drizzt skrev (10 timer siden): Jeg tegnet det kanskje ikke så bra men jeg har 80 cm mellom kjøleskap og vask, det er et 80 cm skap med skuffer under benkeplaten mellom de to. For meg er det nok med den plassen for å smøre brødskiver, ja Det du kan gjøre er å tenke hvordan du ville brukt plassen. Strengt talt blir 60 cm også nok hvis det er kun brødskiver du skal smøre der. Det tar ikke så mye plass med brødboks og brødfjøl med rist for eksempel. AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Vi har kjøleskapet rett over for komfyrtoppen. Står en å lager mat, så er det bare å dreie seg en halv runde rundt, ta et skritt så åpner en kjøleskapet. Anonymkode: 254a6...94c Oi, nå hoppet sitatene sammen her. @Drizzt Jeg ønsker helst ikke overskap, så tanken min er helst 80 cm, eller minimum 60 cm. Og i den seksjonen trenger jeg å ha plass til brød, brødkniv, bestikk. Gjerne med plass ved siden av til asjetter, glass, tallerkner osv. Men ønsker ikke ha serviset for langt unna vasken heller. Vanskelig å bestemme seg! AB94c: Har dere lang avstand? Og hvor smører dere vanlig brødskiver feks? Er der jeg ønsker å få til en flyt Anonymkode: 88183...601
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #19 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg har kjøkken i vinkel, og kjøleskapet står i motsatt ende av komfyren. Anonymkode: 54d39...803
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #20 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Dette ser jeg på som en selvfølge ☺️ Men om man vil ha vask eller komfyr nærmest der man smører mat, det er jeg usikker på! Anonymkode: 88183...601 Men hva gjorde at du "løp deg i hjel" på det gamle kjøkkenet? Anonymkode: 7b1a5...0fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå