Gå til innhold

Kan jeg lovlig spise suppe mens jeg kjører bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg?

Anonymkode: 87810...147

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe tvilsomt. Kanskje, hvis du skyver i deg skjea kjapt uten å se på den. Blir mye søl da.

Vegtrafikkloven § 3: En kort guide (hensynsfull kjøring) (advokatmatch.no)

Vegtrafikkloven § 3 

"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade [..]"

Som du kan se, bruker loven en veldig vid formulering. Grunnen til dette er at § 3 skal fungere som en «bøttebestemmelse», og fange opp alle tilfeller man kan tenke seg at burde omfattes av grunnreglementet. Det ville vært umulig å skrive en lov med alle mulige trafikkfarlige hendelser. I tillegg kommer det stadig nye fremkomstmidler, så det er nødvendig med en bestemmelse som fungerer over tid. 

Vegtrafikkloven § 3 vil omfatte både folk som kjører på solfylte dager uten solbriller, og de som ikke har skiftet til vinterdekk når det er is på veien. [..]

Å være aktpågivende innebærer at du har oppmerksomheten din rettet mot det du gjør. 

Anonymkode: 65149...c72

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Putt suppa i en drikkeflaske da vel 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 02fe2...6fa

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ofte spist suppe mens jeg har kjørt. Jeg har den i en kopp.

Anonymkode: 03c42...2b7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har ofte spist suppe mens jeg har kjørt. Jeg har den i en kopp.

Anonymkode: 03c42...2b7

Nettopp. Poenget er ikke hva man spiser, men hvordan. Det er ikke lett å være aktpågivende i trafikken om man sitter med en suppebolle i fanget og spiser suppe med skje. ;) 

Anonymkode: 3580e...be3

• Liker 2
Skrevet

som flere nevner, drikk suppen.

Ikke vær uaktsom i trafikken. Ingen lov som sier at du ikke kan drikke/spise, men du kan ikke være uaktsom. Å bruke skje mens en kjører er uaktuelt pga. dette. Tenk om det hopper en hjort i veien, du har kun få sekunder på å bremse, så ser du vekk for å finne suppen med skje. Det sier seg selv. eller om du ender opp med å se på skjeen for å ikke miste suppen for treffe munn, så kjører du litt over streken og kjører inn i en annen bil, som fører til en kræsj, der den personen blir skadet/dør. Er det virkelig verdt å utsette medmennesker for slikt

Anonymkode: 63ada...871

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er ikke det også ulovlig? Drikkeflasken kan hindre synet om det er av den typen man må helle på for å drikke. Og for å få i seg suppe så må det vel være en slik type flaske ellers setter alle bitene seg fast i sugerøret. 

Anonymkode: 1341a...0a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ikke det også ulovlig? Drikkeflasken kan hindre synet om det er av den typen man må helle på for å drikke. Og for å få i seg suppe så må det vel være en slik type flaske ellers setter alle bitene seg fast i sugerøret. 

Anonymkode: 1341a...0a6

Eller så må det være en annen type suppe, uten biter. Tomatsuppe i Camelbak drikkesystem er sikkert innenfor.

Anonymkode: 55ae5...ce0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...