Gjest dreamstar Skrevet 28. oktober 2022 #21 Del Skrevet 28. oktober 2022 Barbalala skrev (52 minutter siden): Det har dødd langt flere av covid i 2022 enn i 2020 og 2021 til sammen. https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/dags--og-ukerapporter/dags--og-ukerapporter-om-koronavirus/#doedsfall Så hvorfor stenger vi ikke samfunnet? Holdt vi ikke samfunnet stengt fordi det var det viktigste i hele verden at ingen ble smittet eller døde av covid? Hvor er det blitt av alle dem som ville holde samfunnet stengt til covid var utryddet? Dette forumet var jo fullt av dem? Nei, vi holdt samfunnet stengt fordi vi ikke skulle få en overbelastning på sykehusene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ramona1970 Skrevet 28. oktober 2022 #22 Del Skrevet 28. oktober 2022 Helene1982 skrev (3 minutter siden): Så spør om det da. Still spørsmålet: var det riktig å stenge ned samfunnet under covid. Jeg mener at Gerd er viktigere enn breddeidrett, men jeg aksepterer at du mener noe annet. jeg lurer veldig på hvorfor de som mente at det ikke var riktig å stenge ned samfunnet, ønsker å diskutere restriksjoner som vi ikke har lenger, og som de ikke ønsker. Opplys meg! Ser ikke noen som ønsker å diskutere dette. Det som diskuteres er hvorfor det samme ikke blir gjort nå når folk er sykere og det er høyere dødelighet enn på minst 10 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa blomst Skrevet 28. oktober 2022 #23 Del Skrevet 28. oktober 2022 Helene1982 skrev (3 minutter siden): Så spør om det da. Still spørsmålet: var det riktig å stenge ned samfunnet under covid. Jeg mener at Gerd er viktigere enn breddeidrett, men jeg aksepterer at du mener noe annet. jeg lurer veldig på hvorfor de som mente at det ikke var riktig å stenge ned samfunnet, ønsker å diskutere restriksjoner som vi ikke har lenger, og som de ikke ønsker. Opplys meg! Idretten betyr mye for mange og er mer enn bare idrett. Det er folkehelse både fysisk og psykisk. Det er utrolig viktig, faktisk! Det kan være noens redning. Det var off topic, men ja.. Hvorfor noen vil diskutere det? Tja, det kan vel være nyttig for å lære til en eventuelt neste gang da? Ikke vet jeg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hansehan Skrevet 28. oktober 2022 #24 Del Skrevet 28. oktober 2022 Rosa blomst skrev (10 minutter siden): Covid trumfet jo alt tidligere. Mental helse, barn, fritidsaktiviteter, at far får være med på fødsel, planlagte operasjoner, undersøkelser, behandlinger osv osv. Nå er covid en ikke-sak. Hvorfor er det slik? Hvorfor er ikke covid farlig lenger? Hvorfor er plutselig sosiale sammenkomster og breddeidrett viktigere enn Gerd på 93? Gerd var jo overlegent viktigst for bare kort tid siden. Nå vet vi mer om hvor farlig covid er, og derfor slipper vi å ta forholdsregler ut fra et worst case-scenario. Så enkelt, og så vanskelig. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ramona1970 Skrevet 28. oktober 2022 #25 Del Skrevet 28. oktober 2022 (endret) dreamstar skrev (23 minutter siden): Nei, vi holdt samfunnet stengt fordi vi ikke skulle få en overbelastning på sykehusene. Jeg var på sykehus noen dager høsten 2020, vi var to på rommet, og jeg fikk være lenger selv om jeg egentlig skulle ut. Så der var det travelt gitt. Edit: To på et firemannsrom. Endret 29. oktober 2022 av Ramona1970 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teskeikjerringa Skrevet 28. oktober 2022 #26 Del Skrevet 28. oktober 2022 Ramona1970 skrev (24 minutter siden): Det er jo ikke noe svar på det Barbala spør om. Og myndighetene vil heller ikke svare, grunnen til at de stengte ned holder de hemmelig: https://www.nrk.no/norge/koronakommisjonen-holder-forklaringene-hemmelig-1.15376755 https://www.nrk.no/norge/kritiserer-omfattende-hemmelighold-i-koronakommisjonen-1.15150704 Rapporten kom i april 2021. Hvorfor lenker du ikke til den også? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbalala Skrevet 28. oktober 2022 Forfatter #27 Del Skrevet 28. oktober 2022 (endret) Hansehan skrev (13 minutter siden): Nå har de fleste minst 2-3 doser vaksine i kroppen, og færre blir alvorlig syke og dør, og vi har en mer oversiktlig situasjon. Det stemmer jo overhodet ikke. Det er tvert i mot FLERE som blir alvorlig syke og dør. Den eneste forskjellen er at du ikke ser live-oppdatering på alle landets nettsteder 24/7. Men nå som du vet dette, støtter du å stenge ned samfunnet? Endret 29. oktober 2022 av Barbalala 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbalala Skrevet 29. oktober 2022 Forfatter #28 Del Skrevet 29. oktober 2022 Helene1982 skrev (15 minutter siden): Jeg mener at Gerd er viktigere enn breddeidrett, men jeg aksepterer at du mener noe annet. Hvis du mener dette, da støtter du å stenge ned samfunnet igjen? For nå er det flere som dør og blir alvorlig syke enn både 2020 og 2021. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dreamstar Skrevet 29. oktober 2022 #29 Del Skrevet 29. oktober 2022 Ramona1970 skrev (6 minutter siden): Jeg var på sykehus noen dager høsten 2020, vi var to på rommet, og jeg fikk være lenger selv om jeg egentlig skulle ut. Så der var det travelt gitt. Næmen så koselig at du fikk være lenger (hvis dette var noe du selv ønsket). Legg merke til at jeg skreiv at vi holdt stengt fordi vi ikke skulle få en overbelastning på sykehusene. Ikke at vi hadde en overbelastning på sykehusene. At du fikk bli lenger enn planlagt er et godt eksempel på at nedstengning tiltakene fungerte slik at ikke så mange ble innlagt 🙂👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 29. oktober 2022 #30 Del Skrevet 29. oktober 2022 Barbalala skrev (59 minutter siden): Det har dødd langt flere av covid i 2022 enn i 2020 og 2021 til sammen. https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/dags--og-ukerapporter/dags--og-ukerapporter-om-koronavirus/#doedsfall Så hvorfor stenger vi ikke samfunnet? Holdt vi ikke samfunnet stengt fordi det var det viktigste i hele verden at ingen ble smittet eller døde av covid? Hvor er det blitt av alle dem som ville holde samfunnet stengt til covid var utryddet? Dette forumet var jo fullt av dem? Det viser bare tydelig hvor mye redde folk lar seg styre av makten og nyheter. Nå er det ikke lenger fokus på covid selv om mange fortsatt blir alvorlig syke og dør. Og nå er det krigen og droner som har overtatt. Logikken rundt det vi skeptikerne som også ble kalt konspirasjonsteoretikere tenkte den tiden, begynner å komme fram nå. Er også forundret over hvor dårlig de vaksinene må ha virket med tanke på alle dødsfallene av covid nå. Men det hører vi ikke et ord om lenger. 14 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hansehan Skrevet 29. oktober 2022 #31 Del Skrevet 29. oktober 2022 (endret) Barbalala skrev (9 minutter siden): Det stemmer jo overhodet ikke. Det er tvert i mot FLERE som blir alvorlig syke og dør. Den eneste forskjellen er at du ikke se live-oppdatering på alle landets nettsteder 24/7. Men nå som du vet dette, støtter du å stenge ned samfunnet? Klippet fra VG nå nettopp: Altså, jeg tar gjerne mot en nedstenging når som helst, for da sparer jeg mye tid i bilkø hver dag, men situasjonen per i dag er rimelig under kontroll. (Og for øvrig, jeg jobber innen helse, så jeg har god kjennskap til dagens situasjon. Det har nettopp vært et smitteutbrudd på min arbeidsplass, men med markant færre dødsfall enn for snart tre år siden.) Endret 29. oktober 2022 av Hansehan 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 29. oktober 2022 #32 Del Skrevet 29. oktober 2022 Barbalala skrev (2 minutter siden): Hvis du mener dette, da støtter du å stenge ned samfunnet igjen? For nå er det flere som dør og blir alvorlig syke enn både 2020 og 2021. Du kan fortelle hvilke tiltak du støtter, og jeg kan fortelle om hvilke tiltak jeg støtter. Jeg støtter for eksempel ikke at noen skal tvinges til å ta vaksine om de ikke ønsker det, selv om jeg selv er vaksinert. Jeg ønsker at de som ønsker å bruke maske eller å ta ekstra forhåndsregler, skal få lov til det. Jeg tror ikke nødvendigvis samfunnet eller regjeringen gjorde alt rett i håndteringen av pandemien. Jeg tror de som sto på førstelinja prøvde så godt de kunne med den informasjonen de hadde. Jeg satt trygt på hjemmekontor, så jeg velger å lytte til helsepersonell som har mer kunnskap enn jeg selv har. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aureka Skrevet 29. oktober 2022 #33 Del Skrevet 29. oktober 2022 Ramona1970 skrev (10 minutter siden): Jeg var på sykehus noen dager høsten 2020, vi var to på rommet, og jeg fikk være lenger selv om jeg egentlig skulle ut. Så der var det travelt gitt. Høres ikke ut som om du lå på intensiven.? Eller tenker du at covid syke skulle bli dytta inn på alle mulige avdelinger bare fordi de har covid? På et sykehus er de ulike avdelingene spesialiserte, du vet det eller? Norge har få intensiv plasser og det er meget krevende å betjene maskiner som skal holde folk i live, til det kreves det spesialutdanning. Man var engstelig for at det ble for mange alvorlig syke covid pasienter og at man da ikke hadde nok intensiv plasser. 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tunique Skrevet 29. oktober 2022 #34 Del Skrevet 29. oktober 2022 Hvorfor kan vi ikke fengsle alle som sykler uten hjelm? De er til fare for seg selv. 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 29. oktober 2022 #35 Del Skrevet 29. oktober 2022 Barbalala skrev (11 timer siden): Det har dødd langt flere av covid i 2022 enn i 2020 og 2021 til sammen. https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/dags--og-ukerapporter/dags--og-ukerapporter-om-koronavirus/#doedsfall Så hvorfor stenger vi ikke samfunnet? Holdt vi ikke samfunnet stengt fordi det var det viktigste i hele verden at ingen ble smittet eller døde av covid? Hvor er det blitt av alle dem som ville holde samfunnet stengt til covid var utryddet? Dette forumet var jo fullt av dem? Ikke gi folk ideer nå... Erna påsto hun stengte ned delvis på grunn av det hun leste på sosiale medier.... -- Og ikke du heller.... Tunique skrev (2 timer siden): Hvorfor kan vi ikke fengsle alle som sykler uten hjelm? De er til fare for seg selv. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellya Skrevet 29. oktober 2022 #36 Del Skrevet 29. oktober 2022 Mange har jo svart deg på spørsmålet ditt: vi har bred vaksinedekning og mildere virusvarianter. Det er derfor ikke samme overhengende risiko for at helsesystemet vårt skal kollapse, i en situasjon der store grupper yngre og friske også dør. De eldre vil alltid dø av noe, de som dør av covid nå har dette i tillegg til annen svekkelse. Og når dødstallene er nokså like under covid og nå: da er det jo ikke likt, ikke sant? Når vi hadde et nedstengt samfunn i 2020 og 2021 og ikke i 2022? Tallene ville sett SVÆRT annerledes ut uten nedstengelse. Husker dere ikke hvordan det sto til i Italia, USA osv? 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 29. oktober 2022 #37 Del Skrevet 29. oktober 2022 Bellya skrev (3 timer siden): Mange har jo svart deg på spørsmålet ditt: vi har bred vaksinedekning og mildere virusvarianter. Det er derfor ikke samme overhengende risiko for at helsesystemet vårt skal kollapse, i en situasjon der store grupper yngre og friske også dør. De eldre vil alltid dø av noe, de som dør av covid nå har dette i tillegg til annen svekkelse. Og når dødstallene er nokså like under covid og nå: da er det jo ikke likt, ikke sant? Når vi hadde et nedstengt samfunn i 2020 og 2021 og ikke i 2022? Tallene ville sett SVÆRT annerledes ut uten nedstengelse. Husker dere ikke hvordan det sto til i Italia, USA osv? Mener du læring til neste gang? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 29. oktober 2022 #38 Del Skrevet 29. oktober 2022 (endret) Grunnen til at det var stengt ned i 2020 og 21 var fordi vi var i en pandemi som var helt ny som det ikke fantes vaksine og ingen beskyttelse mot. Folk var ikke immun mot korona. Det første koronaviruset som kom og delta var jo kraftigere enn omikron også. Kunne ikke risikere høye dødstall og høye sykehusinnleggelser. Er glad det var stengt ned før folk var vaksinert. Så ville de vel vaksinere flest mulig før det ble åpnet opp så flest mulig var beskyttet mot alvorlig sykdom. Grunnen til at det var færre som døde i 2020 og 2021 var jo nettopp fordi det var stengt ned. Derfor var det færre innlagt på sykehusene også. Tallene hadde nok vært noe annet den gang hvis smitten fikk spre seg fritt uten vaksine og beskyttelse i befolkningen. Det hadde nok blitt stengt ned igjen hvis det kom en helt ny og kraftigere variant som vaksinene vi har ikke virket mot i det hele tatt og som ingen er immun mot. Får håpe det aldri skjer igjen for korona pandemien har vært traumatisk for meg i alle fall Endret 29. oktober 2022 av Warrior Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jullen Skrevet 31. oktober 2022 #39 Del Skrevet 31. oktober 2022 (endret) Koronakommisjonen har nok for lengst skjønt at nedstengningen under pandemien var en stor bommert. Ihvertfall omfanget og varigheten av den. FHI har så vidt lekket ut litt av dette selv. At de nok var litt raske og at ikke alle tiltakene var like gjennomtenkte mht konsekvensene. Dette røper de nok nå for å øke tillit og troverdighet. For så å tie stille. Gjetter jeg på. Vi vil nok garantert aldri få høre verken at dette var grove bommerter eller en stor skandale. Kanskje får vi vite mer om 60 år når kommisjonens taushetsplikt oppheves (og alt er ‘glemt’). Men mest sannsynlig blir den forlenget. Eller det blir vanskelig å forklare seg fordi viktige dokumenter bare ‘forsvinner’ underveis. Slik det allerede har gjort. https://www.aftenposten.no/norge/i/PR8obX/da-granskerne-kom-var-viktige-sms-er-og-notater-slettet-naa-maa-medarbeidere-til-hoeie-sjekke-sine-telefoner Endret 1. november 2022 av Jullen 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mitch92 Skrevet 1. november 2022 #40 Del Skrevet 1. november 2022 Barbalala skrev (På 29.10.2022 den 1.00): Så hvorfor har det dødd flere av covid i 2022 enn noengang tidligere? Er ikke poenget med hele vår eksistens at man skal unngå at noen får covid? Slik var det i 2020 og 2021 ihvertfall. Hva har forandret seg? Poenget var å unngå overfylte sykehus med for mange alvorlig syke på en gang. Har det skjedd nå? Ikke såvidt meg er bekjent. Husker dog vi var farlig nære kapasitet ifjor. I enkelte land ble kapasiteten helt sprengt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg