Gå til innhold

Hvorfor svarer fødeavdelingen dette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ringte etter to døgn med maserier og ingen søvn. Fikk beskjed om at jeg skulle vente og at alt hørtes normalt ut. Ringte etter 12 timer og sa jeg ville bli sjekket og da fikk jeg lov til å komme inn uten spørsmål. Fikk et rom natt til søndag og ble satt igang mandag formiddag. Var en rolig uke der så følte meg godt ivaretatt.

Anonymkode: aaa77...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har født to ganger, første var prematur så da fikk jeg komme med en gang, med barn 2 så var det litt som du sa, vent, ikke kom enda, vent noen timer, og det gjorde jeg, dro dit når det begynte å bli fokus på pust, ble sendt inn på et rom alene for å måle spark, dro i snora etter en time, å deg har vi glemt sa de da….😩

men rakk smertestillende, jeg er en sånn en som kaster opp på hver rie når du er passert ca 5 cm

nå med barn 3 så har jeg sagt at jeg gruer meg og jordmor har sagt jeg kan komme før for å koble til epidural, men ikke skru den på før jeg må, så det er jo en betryggelse

Anonymkode: d3f25...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den erfaringen som TS skildrer. Fikk hyppige (og tydeligvis effektive) rier en halvtime etter vannet gikk, men ble rådet til å vente selv om det bare var 2-3 minutter mellom riene. Da jeg kom på fødestua var det 9-10 cm åpning, så ikke noe smertestillende å få. Det er vel som noen nevner over, at vi førstegangsfødende som føder raskt blir «ofra» siden de fleste bruker mye lenger tid. Ville forhørt meg litt om fødslene til mor/tanter, har hørt rask fødsel kan ligge til familien. Og hvis riene er mindre enn 5 min mellom og man har veldig vondt ville jeg dratt uansett.. Jeg vil mye heller sitte i en dagligstue/på et toalett/hvorsomhelst på sykehuset enn hjemme neste gang i alle fall. 

Anonymkode: 49ada...b08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.10.2022 den 23.46):

Hei. Jeg har fått en følelse av at når mennesker ringer inn for å si at de har rier og må få komme inn på sykehuset, så svarer de nesten alltid "Du må bare vente", "Ring opp igjen om et par timer", "Dette kommer til å ta lang tid, slapp av og ta et bad" elns. Gjerne med en litt oppgitt stemme.

Til slutt ender det med at alle kvinner kommer tryglende inn dørene med barnet nesten "halveis" ute. Det blir for sent med epidural og det resulterer i en dårligere opplevelse enn nødvendig, evt. følelsen av å ikke bli sett eller hørt.

Denne følelsen har jeg fått etter å lest på forum, pratet med venner/ bekjente osv. 

Nå kjenner jeg at jeg er livredd for å få samme opplevelse. Erfaringer?

Anonymkode: 05cb8...f8c

Jeg var også kjemperedd for dette, men fikk komme med en gang på begge fødsler. Nå gikk vannet først hos meg, før riene gikk. Med førstemann fikk jeg beskjed da jeg kom om at jeg bare skulle ha en sjekk da jeg kom, men fikk bli selvom ikke riene var ordentlig igang. Dette var ved Ullevål, så selv der ser de an!

Anonymkode: 0cd28...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Fordi for hver kvinne som sier dette og faktisk føder veldig raskt er det 20 andre kvinner som også påstår at dette går fort og så har de 12 timer igjen. Det er synd på den ene kvinnen, men det er også fullstendig bortkastede ressurser å ta inn kvinner som er langt unna aktiv fødsel helt unødvendig og når det ikke er uendelig med ressurser i helsevesenet går dette utover alle andre. 

Anonymkode: fb1c7...31b

Og innlegg som dette får kvinner til å kvie seg for å komme inn når de er usikre, fordi de ikke vil være til bry. Man kan få en sjekk, er man ikke i aktiv fødsel,så blir man ikke lagt inn og det går ikke utover alle andre. 

Anonymkode: a4c82...1fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner som blir lagt inn tidlig  har større sjans for inngrep i fødselen, som feks riestimulerende, sugekopp, tang osv. dette er noe de helst vil unngå. Men personlig har jeg bare god erfaring. Ringte en gang pga lite liv og fikk komme inn med en gang. Når jeg fikk rier så ringte jeg inn etter 10 timer. Fikk komme med gang, var ikke snakk om noe annet. Hadde bare 1 cm når jeg kom inn. Fikk valget om å bli lagt inn eller reise hjem. Dette var midt på sommeren i fellesferien som er den travleste tiden. Valgte forøvrig å reise hjem, men reiste inn igjen 3 timer etterpå. Hadde 2-3 usle cm, men ble innlagt og fikk fødestue og epidural med en gang selvom det ikke er vanlig før 4 cm.

Anonymkode: 4a5ed...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.10.2022 den 11.08):

Jeg opplevde det når jeg fødte nylig for 8 uker siden. Jeg fikk beskjed om å vente og bare komme inn om vi absolutt måtte. Vi følte oss ikke velkommen, men jeg valgte å høre på egen magefølelse når jeg hadde så tette og sterke rier. 1 time senere når vi akkurat nesten hadde kommet til sykehuset måtte barnet ut med katastrofe-keisersnitt, og vi begge holdt på å dø. Jeg lå på intensiven flere dager etter fødsel og vi var på sykehuset, jeg, far og barnet i to uker. Vi hadde også hatt problemer dager før fødsel som føden visste om, så vi skal sende inn klage da de skulle tatt oss i mot anderledes og tatt oss seriøst når vi ringte. Jeg er også tredjegangs og mine to andre fødsler har gått fort fra første rie. 

Jeg er så glad jeg lever og har lille skatten min her at jeg blir helt på gråten ❤️

Anonymkode: b5565...6f9

Godt det gikk bra med dere ❤️ Jeg opplevde noe lignende, ungen var på intensiven i 2 mnd. 

Anonymkode: 2d8cc...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet gikk kvelden før uten rier, så var en kjapp tur innom for sjekk av liv+bekrefte vannavgang før jeg dro hjem og la meg. (Ringte føden først ja)

Skulle møte opp til undersøkelse om riene ikke startet av seg selv innen en viss tid. Morgenen etter hadde jeg rier fra 6:30 og de var regelmessige allerede kl 07:00. Ringte føden og spurte om heg skulle inn og hun sa at det måtte jeg bestemne selv😬🤔🤔vi ble enige om at jeg skulle spise frokost og ringe tilbake da.

Etter litt mat tok riene seg opp, og jeg ringte og sa at jeg kom. "Ikke bli skuffet om du ikke er i aktiv fødsel da" sa hun jeg snakket med.

Vi kom inn ca.07:45, og ble satt til å vente i et venteareal. Vi ventet ikke lenge, kanskje 15 min. Vi ble møtt av ei hyggelig jordmor som tok ossrett til ei fødestue. Mulig de var rolig , eller såkunne hun "se" at jeg var i aktiv fødsel. Kl.08:30 ble jeg undersøkt og hadde 4cm åpning. Kl.11:45 var ungen født.

Oppsummert: jeg opplevde føden som imøtekomnende, og jeg følte meg ivaretatt og trygg hele veien.❤️

Anonymkode: 6661f...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...