AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #1 Skrevet 28. oktober 2022 Jeg sverger på at jeg ikke grubler mye. Ikke bruker jeg mye tid på å tenke over "symptomer" heller - det har jeg ikke tid til! Våkner hele denne uken opp med følelsen av at jeg er redd, at verden der ute er ond, at det er utrygt og uansvarlig å sende barna mine avgårde på skolen, at miljøet jeg skal ut i selv er fiendtlig og truende. Så drar jeg på jobb, ungene er på skolen, dagen går sin gang - kan gå over til å bli en ganske så bra dag, jobbmessig og sosialt 👍 Jeg beviser igjen for meg selv at det beste er å bare ignorere følelsen og dra på jobb i vante omgivelser: følelsen går over! En dag ble jeg hjemme, og den dagen ble IKKE bra. Men hvorfor fortsetter dette? Jeg er ikke et angst-menneske. Har kjent dette før også, men det er noen år siden. Har tvert imot heller hatt problem med å være tilstede og i kontakt med følelsene de siste årene, så denne følelsen av å våkne opp redd er nesten et sunnhetstegn for meg, allikevel er jeg ikke begeistret. Tips og triks for at dette ikke skal fortsette? Altså, ja, det går over - HVER DAG - men det kjennes virkelig forferdelig å sende ungene ut i en ond verden og dessuten føle meg truet av omgivelsene der ute hver eneste morgen. Anonymkode: 4aa35...a7c 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #2 Skrevet 28. oktober 2022 Det kan være stoffskifte, eller at du er veldig sliten. Flere med lavt/ høyt stoffskifte kan få angst, samme med D vitamin mangel. Ta deg en tur til legen å ta noen prøver. Høres ut som det er noe som mangler i kroppen Anonymkode: 9cf7a...ea9 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #3 Skrevet 29. oktober 2022 Hvem er et angstmenneske da? Jeg har opplevd angst stort sett av kjemiske årsaker (for mye stoffskiftemedisin), men også av «seg selv» - er ingen forskjell i opplevelsen. Og jo - alle kan oppleve å få angstanfall eller sterkere indre uro i perioder. Anonymkode: 6f8f6...563 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #4 Skrevet 29. oktober 2022 Angst er biokjemi. Årsaken er som regel at kroppen mangler et mineral eller vitamin som trengs for å danne et eller annet signalstoff (hormon). Mangel på jod (som bl.a. styrer stoffskiftet) er en mulig årsak. D-vitamin styrer produksjon av serotonin, som blant mye annet brukes som signalstoff i hjernen. Mangel på D-vitamin påvirker uttrykket fra 3.000 gener og gjør at svært mange biokjemiske prosesser i kroppen stanser. Hvis du plutselig får angst, er det overhengende sannsynlig at du har en mineralmangel (som er umulig å påvise med blodprøver). Anonymkode: f4c00...523 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #5 Skrevet 29. oktober 2022 Jeg har hatt angst i over 30 år. Grubler ikke. Har ikke katastrofetanker. Er ikke redd for hva andre måtte tenke om meg. Men føler meg redd generelt. Har diagnosene panikkangst og sosial angst. Den første er jeg temmelig sikker på er feil. Jeg har en venninne som har panikkangst, og jeg har også lest om det. Jeg kjente noen ganger små «stikk» i bryster når jeg pustet inn, før jeg begynte bruke medisin for kronisk astma. Er nok noe kjemisk galt her, for da jeg brukte antidepressiva som kontrollerte serotoninnivået, var jeg et helt annet menneske. Jeg kunne forelske meg, jeg syntes ting var morsomme. Før var mitt følelsesliv flatt, eller bare nedturer. Aldri oppturer. Og psykologer har aldri funket, de fant ikke ut hvorfor jeg hadde angst. Jeg tar forøvrig tilskudd av D-vitamin (40) fordi jeg hadde mangel. Jeg ble kvitt vinterdepresjon, ellers ikke noen forskjell psykisk. Anonymkode: 0b864...ac2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #6 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg sverger på at jeg ikke grubler mye. Ikke bruker jeg mye tid på å tenke over "symptomer" heller - det har jeg ikke tid til! Våkner hele denne uken opp med følelsen av at jeg er redd, at verden der ute er ond, at det er utrygt og uansvarlig å sende barna mine avgårde på skolen, at miljøet jeg skal ut i selv er fiendtlig og truende. Så drar jeg på jobb, ungene er på skolen, dagen går sin gang - kan gå over til å bli en ganske så bra dag, jobbmessig og sosialt 👍 Jeg beviser igjen for meg selv at det beste er å bare ignorere følelsen og dra på jobb i vante omgivelser: følelsen går over! En dag ble jeg hjemme, og den dagen ble IKKE bra. Men hvorfor fortsetter dette? Jeg er ikke et angst-menneske. Har kjent dette før også, men det er noen år siden. Har tvert imot heller hatt problem med å være tilstede og i kontakt med følelsene de siste årene, så denne følelsen av å våkne opp redd er nesten et sunnhetstegn for meg, allikevel er jeg ikke begeistret. Tips og triks for at dette ikke skal fortsette? Altså, ja, det går over - HVER DAG - men det kjennes virkelig forferdelig å sende ungene ut i en ond verden og dessuten føle meg truet av omgivelsene der ute hver eneste morgen. Anonymkode: 4aa35...a7c Hørtes ut som om du ser for mye nyheter og at det skaper en utrygghet Anonymkode: 5652f...deb 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #7 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Angst er biokjemi. Årsaken er som regel at kroppen mangler et mineral eller vitamin som trengs for å danne et eller annet signalstoff (hormon). Mangel på jod (som bl.a. styrer stoffskiftet) er en mulig årsak. D-vitamin styrer produksjon av serotonin, som blant mye annet brukes som signalstoff i hjernen. Mangel på D-vitamin påvirker uttrykket fra 3.000 gener og gjør at svært mange biokjemiske prosesser i kroppen stanser. Hvis du plutselig får angst, er det overhengende sannsynlig at du har en mineralmangel (som er umulig å påvise med blodprøver). Anonymkode: f4c00...523 Hvordan kan man påvise mineralmangel da? Anonymkode: 06d1f...589
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #8 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvordan kan man påvise mineralmangel da? Anonymkode: 06d1f...589 For kalsium og magnesium må du sjekke beinmineraltetthet for å finne mangel. For sink, der lageret befinner seg inne i de enkelte cellene, er det klin umulig å måle mangel. Blodprøver viser bare nivået i blodet, ikke nivået i cellene og beinmassen. Mineralnivået i blodet overvåkes nøye og reguleres av hormoner. Det siste stedet i kroppen som vil mangle mineraler er nettopp blodet. Når legen leser av prøveresultatet og sier at du har tilstrekkelig med kalsium og magnesium, mener han at du har tilstrekkelig i blodet. Mer kan ikke legen si. Anonymkode: f4c00...523
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #9 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 29.10.2022 den 1.09): Det kan være stoffskifte, eller at du er veldig sliten. Flere med lavt/ høyt stoffskifte kan få angst, samme med D vitamin mangel. Ta deg en tur til legen å ta noen prøver. Høres ut som det er noe som mangler i kroppen Anonymkode: 9cf7a...ea9 Jeg har stoffskiftesykdom, men den er regulert - når jeg husker å ta tablettene. Men interessant innspill. Visste ikke at det også kunne være symptom. Er vel det som er forklaringen da. Tror dessverre ikke at man blir kvitt alle symptomer selv om stoffskiftesykdommen er greit regulert på papiret. D-vitaminmangel kan også være. Kan forsåvidt bare ta noe d-vitamin ekstra uten å få noe legetime for det. AnonymBruker skrev (På 29.10.2022 den 10.19): Hvem er et angstmenneske da? Jeg har opplevd angst stort sett av kjemiske årsaker (for mye stoffskiftemedisin), men også av «seg selv» - er ingen forskjell i opplevelsen. Og jo - alle kan oppleve å få angstanfall eller sterkere indre uro i perioder. Anonymkode: 6f8f6 De som pleier å ha mye angst? Jeg har vært mer typen til å mangle kontakt med følelsene de siste årene. Men kjenner angst fra tidligere. Periodevis sosial angst, periodevis litt oppheng i tanker om konkrete scenarier som kan komme til å skje. Det jeg synes er rart her, er det du kaller "av seg selv" - altså uten kjent grunn. For som overskriften også sier, så mener jeg at angst bare er en reaksjon. Så skal ettergå det tipset om d - vitamin. AnonymBruker skrev (På 29.10.2022 den 10.37): Hva skal man så gjøre? - svar kom rett etterpå. Får. Ikke redigert. AnonymBruker skrev (På 29.10.2022 den 10.55): Hørtes ut som om du ser for mye nyheter og at det skaper en utrygghet Anonymkode: 5652f...deb Denne er helt skivebom. Jeg rekker ikke se nyheter og er pinlig uopplyst om ting som skjer rundt om i landet og verden. Jeg er såpass opptatt med å mestre mitt eget liv at jeg ikke rekker det. Da tenker du at det er rart at jeg sitter på kg? Det er også et halvt år siden jeg var her sist. Kommer innom når der begynner å gå litt skeis psykisk. Slik er mønsteret. Blir du bekymret av nyheter? Sånn oppriktig? Føler du at det har noe med ditt liv å gjøre? Anonymkode: 4aa35...a7c
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #10 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 29.10.2022 den 10.37): Angst er biokjem Ja det er jeg overbevist om. Jeg er en av de som fikk covid før viruset muterte til mildere varianter. Jeg kjente merkbar forskjell og det var ikke fordi jeg ble bekymret eller kjente for godt etter på symptomer. Jeg trodde hele veien jeg var hadde en forkjølelse og ble bra. Men kroppen virker plutselig ikke normalt. Anonymkode: a8cfd...671
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #11 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg har vært mer typen til å mangle kontakt med følelsene de siste årene. Det er jo oppskriften på angst Anonymkode: a8cfd...671 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #12 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ja det er jeg overbevist om. Jeg er en av de som fikk covid før viruset muterte til mildere varianter. Jeg kjente merkbar forskjell og det var ikke fordi jeg ble bekymret eller kjente for godt etter på symptomer. Jeg trodde hele veien jeg var hadde en forkjølelse og ble bra. Men kroppen virker plutselig ikke normalt. Anonymkode: a8cfd...671 Mener du at Covids ettervirkbinger ga deg mer angst? Skjønte ikke helt. AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er jo oppskriften på angst Anonymkode: a8cfd...671 Jeg vet ikke det. Har en klar før/etter grense hva disse periodene angår. Nå er jeg visst tilbake og har fått en ny før/etter. Føles ut som en annen person har vært vikar for meg i tre år 🙈 Ts Anonymkode: 4aa35...a7c
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #13 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mener du at Covids ettervirkbinger ga deg mer angst? Skjønte ikke helt. Jeg vet ikke det. Har en klar før/etter grense hva disse periodene angår. Nå er jeg visst tilbake og har fått en ny før/etter. Føles ut som en annen person har vært vikar for meg i tre år 🙈 Ts Anonymkode: 4aa35...a7c Ja infeksjoner kan påvirke nervesystemet. Å undertrykke følelser er som å be om panikkangst. Når du tenker biokjemisk Anonymkode: a8cfd...671
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #14 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja infeksjoner kan påvirke nervesystemet. Å undertrykke følelser er som å be om panikkangst. Når du tenker biokjemisk Anonymkode: a8cfd...671 Beklager, melding ble sendt mens jeg var i ferd med å skrive. Det jeg mener er at det er åpenbart at den opplevde psykiske helsen påvirkes både av biokjemisk prosesser og psykologiske faktorer. Anonymkode: a8cfd...671
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #15 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ja infeksjoner kan påvirke nervesystemet. Å undertrykke følelser er som å be om panikkangst. Når du tenker biokjemisk Anonymkode: a8cfd...671 Ok. Og slik er det ennå, hvor mange måneder etter infekt? AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Beklager, melding ble sendt mens jeg var i ferd med å skrive. Det jeg mener er at det er åpenbart at den opplevde psykiske helsen påvirkes både av biokjemisk prosesser og psykologiske faktorer. Anonymkode: a8cfd...671 Den "opplevde" psykiske helsen. Ok. Og det andre er egentlig bare en gjentagelse av det som allerede er blitt sagt. Anonymkode: 4aa35...a7c
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #16 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 28.10.2022 den 23.21): Jeg sverger på at jeg ikke grubler mye. Ikke bruker jeg mye tid på å tenke over "symptomer" heller - det har jeg ikke tid til! Våkner hele denne uken opp med følelsen av at jeg er redd, at verden der ute er ond, at det er utrygt og uansvarlig å sende barna mine avgårde på skolen, at miljøet jeg skal ut i selv er fiendtlig og truende. Så drar jeg på jobb, ungene er på skolen, dagen går sin gang - kan gå over til å bli en ganske så bra dag, jobbmessig og sosialt 👍 Jeg beviser igjen for meg selv at det beste er å bare ignorere følelsen og dra på jobb i vante omgivelser: følelsen går over! En dag ble jeg hjemme, og den dagen ble IKKE bra. Anonymkode: 4aa35...a7c Men det er jo tanker du har, og ikke følelser. Kanskje du grubler mer enn du tror? Er du mye stresset? Sliten? Har du prøvd å jobbe med disse angst tankene før? Puster du riktig med nesa og diafragma, istedenfor med munnen og høyt oppe i brystet? Anonymkode: a4672...f4b 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #17 Skrevet 30. oktober 2022 Når du undertrykker følelser finner de alltid en måte å komme frem på til slutt. I 9 av 10 tilfeller som angst. Legg på litt stress på toppen, så har du en klar årsak. Jeg måtte ha hjelp av psykolog for å få kontakt med følelsene mine igjen. Er det et alternativ for deg? Angst pga. feilmedisinering for stoffskiftet er annerledes enn naturlig angst. Du føler deg ikke utrygg av å få hjertebank. Du får hjertebank fordi du føler deg utrygg. Man kjenner forskjellen. Anonymkode: 91842...f30 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå