AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #1 Skrevet 28. oktober 2022 Jeg hadde første periode med lite luft i magen på mange år. Den varte i to tre uker. Nå, uten at jeg forstår hva som er årsaken er jeg tilbake til fæl ibs luft produksjon. Jeg har gjennomgått mange undersøkelser og det er ikke konstatert noe annet galt med meg enn ibs. Mengden luft magen min produserer er helt ekstremt, jeg hater å være slik og vil helst bare bli hjemme, isolere meg og ikke gå ut. Jeg hører luften bevege seg i magen, det bråker forferdelig, må egentlig slippe ut luft sikkert hvert kvarter, noe jeg ikke gjør selvsagt og det fører til masse smerter og enda mere lyder😕. Når tarmen min er sånn kjenner jeg det nederst på begge sider av magen. Nå aner jeg ikke hva jeg har spist eller gjort for at jeg skal ha det sånn. Spiste i dag: knekkebrød, leverpostei appelsinjuice, flatbrød, kokos smør, druer, appelsin, drakk en del kaffe, spist litt mørk sjokolade, en spiseskje kimchi, potetmos, gresskar, litt brokkoli, stekt ørret. I tillegg en del kaffe har blitt inntatt og litt te. I går knekkebrød, leverpostei litt vegansk majones med tunfisk, flatbrød og kokos smør, druer, eple, kaffe appelsinjuice, pasta med pesto, tunfisk, fetaost og oliven. Flatbrød og fetaost. Litt potetgull. Hva er synderen, hvorfor blir jeg oppblåst? Grusom trykk i endetarmen hele tiden, slitsomt. Anonymkode: 6be9a...e34
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #2 Skrevet 28. oktober 2022 Produksjon av tarmgass er sunt. Hvor kommer dette hysteriet fra at fordøyelsen ikke skal merkes eller produsere avfallsstoffer og gass? Anonymkode: c79e6...e68
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #3 Skrevet 28. oktober 2022 Har du prøvd å spise lav fodmap? Anonymkode: 4e1da...db8 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #4 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg hadde første periode med lite luft i magen på mange år. Den varte i to tre uker. Nå, uten at jeg forstår hva som er årsaken er jeg tilbake til fæl ibs luft produksjon. Jeg har gjennomgått mange undersøkelser og det er ikke konstatert noe annet galt med meg enn ibs. Mengden luft magen min produserer er helt ekstremt, jeg hater å være slik og vil helst bare bli hjemme, isolere meg og ikke gå ut. Jeg hører luften bevege seg i magen, det bråker forferdelig, må egentlig slippe ut luft sikkert hvert kvarter, noe jeg ikke gjør selvsagt og det fører til masse smerter og enda mere lyder😕. Når tarmen min er sånn kjenner jeg det nederst på begge sider av magen. Nå aner jeg ikke hva jeg har spist eller gjort for at jeg skal ha det sånn. Spiste i dag: knekkebrød, leverpostei appelsinjuice, flatbrød, kokos smør, druer, appelsin, drakk en del kaffe, spist litt mørk sjokolade, en spiseskje kimchi, potetmos, gresskar, litt brokkoli, stekt ørret. I tillegg en del kaffe har blitt inntatt og litt te. I går knekkebrød, leverpostei litt vegansk majones med tunfisk, flatbrød og kokos smør, druer, eple, kaffe appelsinjuice, pasta med pesto, tunfisk, fetaost og oliven. Flatbrød og fetaost. Litt potetgull. Hva er synderen, hvorfor blir jeg oppblåst? Grusom trykk i endetarmen hele tiden, slitsomt. Anonymkode: 6be9a...e34 Virker som du har i deg mye fruktsukker da. Og kaffe er ofte en synder 😏 min ibs mage tåler ikke så godt verken fruktsukker eller kaffe… pasta er jo også ganske høyt innhold av karbohydrater Anonymkode: da378...ce6
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #5 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg hadde første periode med lite luft i magen på mange år. Den varte i to tre uker. Nå, uten at jeg forstår hva som er årsaken er jeg tilbake til fæl ibs luft produksjon. Jeg har gjennomgått mange undersøkelser og det er ikke konstatert noe annet galt med meg enn ibs. Mengden luft magen min produserer er helt ekstremt, jeg hater å være slik og vil helst bare bli hjemme, isolere meg og ikke gå ut. Jeg hører luften bevege seg i magen, det bråker forferdelig, må egentlig slippe ut luft sikkert hvert kvarter, noe jeg ikke gjør selvsagt og det fører til masse smerter og enda mere lyder😕. Når tarmen min er sånn kjenner jeg det nederst på begge sider av magen. Nå aner jeg ikke hva jeg har spist eller gjort for at jeg skal ha det sånn. Spiste i dag: knekkebrød, leverpostei appelsinjuice, flatbrød, kokos smør, druer, appelsin, drakk en del kaffe, spist litt mørk sjokolade, en spiseskje kimchi, potetmos, gresskar, litt brokkoli, stekt ørret. I tillegg en del kaffe har blitt inntatt og litt te. I går knekkebrød, leverpostei litt vegansk majones med tunfisk, flatbrød og kokos smør, druer, eple, kaffe appelsinjuice, pasta med pesto, tunfisk, fetaost og oliven. Flatbrød og fetaost. Litt potetgull. Hva er synderen, hvorfor blir jeg oppblåst? Grusom trykk i endetarmen hele tiden, slitsomt. Anonymkode: 6be9a...e34 Du må nok bare endre kosthold. Mitt forslag til i morgen: Frokost: havregrøt kokt på vann, toppet med bær og nøtter. Snack: nøtter, yoghurt (naturell eller med sukker, den uten sukker kan ikke folk med ibs spise!), en energibar med ingredienser du tåler, en klementin, pære eller rå gulrøtter (to små holder, ikke overdriv inntak av rå grønnsaker). Middag: kokt ris med dampede eller lett stekte grønnsaker med hvit fisk eller kylling. Ikke overdriv mengden salt eller krydder. Kvelds: rester etter middagen Kjør på repeat til det gir seg. Unngå: kaffe, te, juice av alle typer, rå epler, mye rå grønnsaker, alkohol, hvetebakst, større mengder fett, salt mat, fet mat, for mye sukker og større mengder helkorn. Forsøk å holde deg til ett måltid med korn per dag (ris er ok), og forsøk å unngå helkorn til fordel for siktet. Fiber? Det sørger du for å få i deg gjennom grønnsaker, ikke korn. Jeg ville, var jeg deg, også unngått knekkebrød. Mat som er stekt mye utløser luft-helvete. Forsøk også unngå halvfabrikata eller junkfood type leverpostei, kjøttpålegg og smaksatt yoghurt sånn til hverdags. Spar det til kosemat. Skal du spise sånn hele livet? Neppe. Men du kan måtte kutte kaffe med koffein livet ut, Feks. Eller du kan måtte kutte hvete livet ut. Din fordøyelse - din vei ut. Begynn i alle fall med å kutte ut det meste og spise superenkelt. Anonymkode: dc8c1...69a
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #6 Skrevet 28. oktober 2022 Jeg har også IBS og fikk nytt liv etter jeg fikk liste og kurs i hva jeg bør kutte ut. Både appesinjuice, druer, brokkoli, eple og kaffe er merka knallrødt på min matplan ihvertfall. Etter jeg kutta ut de tinga + en del annet har jeg fått det mye bedre. Anonymkode: 08edc...f98
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #7 Skrevet 29. oktober 2022 Kutt ut appelsinjuice som er fra konsentrat, eple, løk/ hvitløk/gul løk og rød løk, bønner og linser. Prøv laktosefritt. Anonymkode: da647...597
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #8 Skrevet 29. oktober 2022 Du spiser mye som min mage hadde reagert negativt på. Leverpostei, kaffe, appelsin, juice, potetmos osv, ville ha kuttet ut dette ihvertfall😄 Anonymkode: 08366...887
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #9 Skrevet 29. oktober 2022 Burde gå tilbake til det basics, spis kjøtt, potet, ris, egg, fisk, spis grønnsaker uten for mye fiber(løk, paprika, tomat, agurk, sopp). Lag så en kosthold plan ut av de ingrediensene. Bruk kun krydder som salt pepper, paprika, oregano. Spis det hver dag da man fort blir dårlig i flere dager hvis man spiser noe man ikke burde. Er det jeg har gjort og det har delvis kurert min ibs, eller i det minste gjort den mye bedre. Anonymkode: ff863...7d6
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #10 Skrevet 29. oktober 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Spiste i dag: knekkebrød, leverpostei appelsinjuice, flatbrød, kokos smør, druer, appelsin, drakk en del kaffe, spist litt mørk sjokolade, en spiseskje kimchi, potetmos, gresskar, litt brokkoli, stekt ørret. I tillegg en del kaffe har blitt inntatt og litt te. I går knekkebrød, leverpostei litt vegansk majones med tunfisk, flatbrød og kokos smør, druer, eple, kaffe appelsinjuice, pasta med pesto, tunfisk, fetaost og oliven. Flatbrød og fetaost. Litt potetgull. Hva er synderen, hvorfor blir jeg oppblåst? Grusom trykk i endetarmen hele tiden, slitsomt. Anonymkode: 6be9a...e34 Enkelte reagerer på hvete og gluten Noen reagerer på frukt som appelsinjuice og appelsin Kimchi kan i noen tilfeller være hardt for magen o man aldri har spist det før, man må noen ganger venne seg til det gradvis. Men 1 ss er ikke nok til å ha reaksjon, ville jeg tro Kagge og te kan være irriterende. Kommer an på teen Noen sliter med fettrik mat som majones og kokossmør Det kan altså være flere ulike grunner til luft, det beste er å prøve seg frem. Du kan for eks kutte hvete i 3 uker og se om du føler deg annerledes Skrive gjerne matdagbok og hvor ille symptomene er hver dag, kanskje finner du et mønster Anonymkode: 926b5...3e8
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #11 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du må nok bare endre kosthold. Mitt forslag til i morgen: Frokost: havregrøt kokt på vann, toppet med bær og nøtter. Snack: nøtter, yoghurt (naturell eller med sukker, den uten sukker kan ikke folk med ibs spise!), en energibar med ingredienser du tåler, en klementin, pære eller rå gulrøtter (to små holder, ikke overdriv inntak av rå grønnsaker). Middag: kokt ris med dampede eller lett stekte grønnsaker med hvit fisk eller kylling. Ikke overdriv mengden salt eller krydder. Kvelds: rester etter middagen Kjør på repeat til det gir seg. Unngå: kaffe, te, juice av alle typer, rå epler, mye rå grønnsaker, alkohol, hvetebakst, større mengder fett, salt mat, fet mat, for mye sukker og større mengder helkorn. Forsøk å holde deg til ett måltid med korn per dag (ris er ok), og forsøk å unngå helkorn til fordel for siktet. Fiber? Det sørger du for å få i deg gjennom grønnsaker, ikke korn. Jeg ville, var jeg deg, også unngått knekkebrød. Mat som er stekt mye utløser luft-helvete. Forsøk også unngå halvfabrikata eller junkfood type leverpostei, kjøttpålegg og smaksatt yoghurt sånn til hverdags. Spar det til kosemat. Skal du spise sånn hele livet? Neppe. Men du kan måtte kutte kaffe med koffein livet ut, Feks. Eller du kan måtte kutte hvete livet ut. Din fordøyelse - din vei ut. Begynn i alle fall med å kutte ut det meste og spise superenkelt. Anonymkode: dc8c1...69a Takk for råd. Så vanskelig for meg som er så glad i mat og kaffe å spise super kjedelig som dette, men det er vel det jeg må. 😥 Har allerde gått over til mer kjedelig mat men må altså være enda mer kjedelig. Elsker salat og grønnsaker / frukt. Hater egt havregrøt, men spiser det om jeg må. Er egg ok å spise? Anonymkode: 6be9a...e34
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #12 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Enkelte reagerer på hvete og gluten Noen reagerer på frukt som appelsinjuice og appelsin Kimchi kan i noen tilfeller være hardt for magen o man aldri har spist det før, man må noen ganger venne seg til det gradvis. Men 1 ss er ikke nok til å ha reaksjon, ville jeg tro Kagge og te kan være irriterende. Kommer an på teen Noen sliter med fettrik mat som majones og kokossmør Det kan altså være flere ulike grunner til luft, det beste er å prøve seg frem. Du kan for eks kutte hvete i 3 uker og se om du føler deg annerledes Skrive gjerne matdagbok og hvor ille symptomene er hver dag, kanskje finner du et mønster Anonymkode: 926b5...3e8 Jeg føler på at det kan være fett jeg reagerer på, ble kjempedårlig en dag jeg spiste sjokolade croissant til frokost. Glad i bremykt eller lurpak på brød/knekkebrød, må nok slutte med det. Anonymkode: 6be9a...e34
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #13 Skrevet 29. oktober 2022 Just now, AnonymBruker said: Jeg føler på at det kan være fett jeg reagerer på, ble kjempedårlig en dag jeg spiste sjokolade croissant til frokost. Glad i bremykt eller lurpak på brød/knekkebrød, må nok slutte med det. Anonymkode: 6be9a...e34 Personlig tåler jeg mat som majones og den slags fett dårlig. Går bra å steke med litt olivenolje, men smør, majones og sånt holder jeg meg unna i hverdagen. For mye nøtter gir meg forstoppelse, kan spise litt. Kanksje det er visse typer prosessert mat du reagerer på? Anonymkode: 926b5...3e8
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #14 Skrevet 29. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Personlig tåler jeg mat som majones og den slags fett dårlig. Går bra å steke med litt olivenolje, men smør, majones og sånt holder jeg meg unna i hverdagen. For mye nøtter gir meg forstoppelse, kan spise litt. Kanksje det er visse typer prosessert mat du reagerer på? Anonymkode: 926b5...3e8 Det er veldig vanskelig å komme til bunns i hva det er som forårsaker luftplagene. Spiser leverpostei med appelsinjuice om morgenene, fordi legen har foreslått det pga jernmangel. I dag ble det kjedelig havregrøt i vann. Magen er foreløpig rolig. Fett er nok sikkert en trigger, unngår fett, men har blitt litt fett på brødskiva, der ble tydeligvis for mye. Anonymkode: 6be9a...e34
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #15 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Burde gå tilbake til det basics, spis kjøtt, potet, ris, egg, fisk, spis grønnsaker uten for mye fiber(løk, paprika, tomat, agurk, sopp). Lag så en kosthold plan ut av de ingrediensene. Bruk kun krydder som salt pepper, paprika, oregano. Spis det hver dag da man fort blir dårlig i flere dager hvis man spiser noe man ikke burde. Er det jeg har gjort og det har delvis kurert min ibs, eller i det minste gjort den mye bedre. Anonymkode: ff863...7d6 Pepper er noe av det værste man spiser med tarmproblemer. Krydder derimot er helt ufarlig… Anonymkode: da378...ce6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #16 Skrevet 30. oktober 2022 Jeg måtte droppe epler. Som jeg nesten spiste hver dag. Anonymkode: 04611...065
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå